קרא: "פיצול ערוץ 2 הוא יריית הפתיחה לקראת רפורמה כוללת"

שר התקשורת כינס מסיבת עיתונאים לקראת פיצול ערוץ 2 והכריז כי אפיקים 22 ו-10 יוחשכו ל-4 חודשים ■ עוד הבטיח: נחייב את הוט ו-yes להציע חבילות זולות בכ-50 שקל ■ "תאגיד השידור? חייבים לסגור אותו"; מציע להקים במקום זאת קרן השקעות להפקות מקור

איוב קרא   / צלם: אריאל ירוזלימסקי איוב קרא / צלם: אריאל ירוזלימסקי
יונתן כיתאין 17.10.2017

שר התקשורת איוב קרא כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים לקראת פיצול ערוץ 2 בראשית החודש הבא והכריז בה על תוכניותיו ועל כוונותיו לגבי כלל תחום התקשורת עליו הופקד בחודשים האחרונים.

קרא הכריז על כוונות ועל רעיונות דרמטיים לגבי השוק - שרובם עוד יצטרכו להיבחן בהמשך - אך בינתיים הבשורה המיידית והממשית היחידה שלו הייתה לגבי החשכת האפיקים 22 ו-10 בממירי הוט ו-yes עם תחילת החודש הבא.

עד כה לא היה ברור האם האפיקים הללו יוחשכו לתקופה של שנה, כפי שרצו הערוצים המסחריים, או לתקופה של 3 חודשים, כפי שמעוניינים בהוט וב-yes - וקרא הכריע היום סופית כי ההחשכה תימשך למשך 4 חודשים, בהם יקבלו צופי הוט ו-yes שקופית שתבשר להם על השינוי שנערך. כזכור, החל מ-1 בנובמבר קשת תעבור לאפיק 12, רשת תעבור לאפיק 13, וערוץ 10 ישודר באפיק 14.

"אנחנו מדברים כאן על יריית הפתיחה של רפורמה כוללת בשוק הטלוויזיה ועל המהלך החשוב ביותר בתקופה הקרובה", אמר קרא. "מדובר ברגע היסטורי החשוב ביותר בטלוויזיה המסחרית ב-25 השנים האחרונות".

ואכן, מלבד נושא הפיצול, קרא התייחס לעוד שלל נושאים חשובים ובוערים שנותרו לא מטופלים כבר זמן רב, כשלדבריו יש לו תוכניות דרמטיות לגביהם. חלק מהתוכניות פורסמו כבר, וגם לגבי התוכניות האחרות - חלקן יומרניות - קרא יצטרך להיבחן לאורך זמן. 

מסיבת עיתונאים פיצול ערוץ 2 / צילום: יוסי זליגר
 מסיבת עיתונאים פיצול ערוץ 2 / צילום: יוסי זליגר

בתחום הכבלים והלוויין הכריז שר התקשורת כי "אנחנו הולכים להוזלה משמעותית של דמי המנוי לחבילות בסיס בהוט וב-yes". השר דיבר על קביעת רף מינימום שיעמוד על כ-50 שקל, כשלדבריו, מעבר לכך, "כל אחד יוכל בנוסף לבחור את הערוצים בהם הוא חפץ לצפות, ובהתאם לזה יהיה התשלום - ולא כמו שזה היום".

חשוב לציין כי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית מתקיימת כבר כיום תחרות במחיר, בזכות כניסתן לתחום של סלקום ושל פרטנר, כשבעקבותיהן גם yes והוט מציעות או יציעו בקרוב חבילות זולות יותר לצרכנים.

נושא נוסף שאליו התייחס השר נוגע לתחום הערוצים הייעודים (ערוץ 20, ערוץ 24, ערוץ 9 וערוץ הלא TV), שאותם - כפי שכבר פורסם בעבר - הוא מתכוון להעביר לרישיונות, ולמעשה לבטל את החובה שמוטלת עליהם כיום לעסוק בתחום ייעודי מסוים.

נושא זה קריטי במיוחד עבור ערוץ 20, שכיום נתון תחת ביקורת חריפה של מועצת הכבלים והלוויין, שטוענת כי הוא משדר תכנים כלליים שאינם קשורים לתחום המורשת בכמות שחורגת בצורה דרמטית מההיתר שניתן לו. 

"מה שווה טלוויזיה ציבורית שלא משדרת משחקים לאומיים?"

ולסיום, כמובן שאי-אפשר בלי עניין תאגיד השידור "כאן". כזכור, ביום ראשון האחרון, לאחר שבישיבת ראשי הקואליציה עלתה הצעה לסגור את השידור הציבורי, צייץ השר קרא ציוץ נלהב שתמך ברעיון - ותוך זמן קצר מחק אותו.

היום התבטא קרא בעניין בצורה חריפה: "עמדתי בעניין התאגיד ברורה וחד-משמעית: יש לסגור אותו ולהפסיק לבזבז את כספי הציבור. חיכיתי שתהיה תפנית, לא באתי בדעות קדומות, רציתי מאוד שיצליחו, ביקרתי בתאגיד וניסיתי לסייע לו בהעלאת הרייטינג".

קרא ציין כי הוא התאכזב במיוחד מכך שלא הצליח לגרום לתאגיד לשדר משחקי כדורגל באחת מהמסגרות האירופיות (גם בתחום שידורי הספורט הבטיח היום השר שוב שיביא להוזלה): "מה שווה טלוויזיה ציבורית שלא משדרת משחקים לאומיים לציבור בישראל או את המשחקים מאירופה לשכבות שהן לא חזקות, שכל-כך חשוב להן הדבר הזה. האם זה אופיה של טלוויזיה ציבורית?".

קרא הציע להקים במקום התאגיד קרן השקעות בהיקף של 100 מיליון שקל, שהיא זו שתדאג לנושא הפקות המקור. "כך אני בעצם חוסך 700 מיליון שקל לקופה הציבורית", אמר השר. 

מתאגיד השידור "כאן בהרצה" נמסר בתגובה: "דבר לא יעצור אותנו בהפקת המונדיאל הדיגיטלי ביותר שנראה בישראל וישודר כאן, לציבור בישראל, בחינם בכל פלטפורמות השידור. האמירות שמשחקי כדורגל יכלו להיות משודרים בחינם, ללא הליך תקין, חמורות ובגדר הטעיית הציבור. 'כאן' משקיעים למעלה מ-200 מיליון שקל בהפקות מקור וזוכים לאמון הציבור עם עלייה של עשרות אחוזים בנתוני הרייטינג, חשיפה דיגיטלית למיליוני גולשים, אלטרנטיבה איכותית לשידורים המסחריים וחיסכון של מאות מיליוני שקלים בכספי ציבור". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
yesהוטערוץ 2איוב קראתאגיד השידור "כאן"
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.