בלעדי: בין שוחד להונאה, בין ישראל לגרמניה - הכירו את "מיסטר H"

בבית משפט בברלין עומד לדין בחשד לזיוף והונאה בהיקף 50 מיליון אירו איש עסקים המוזכר בכתב האישום כ"מיכאל H" ■ מבדיקת "גלובס" מתברר: "מיכאל H" הוא ד"ר מייקל הרצוג

דר מיכאל הרצוג / צילום: JA דר מיכאל הרצוג / צילום: JA

איש העסקים הגרמני החשוד בהעברת שוחד לבכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי, אבריאל בר-יוסף, עומד למשפט בגרמניה ונאשם בהונאת משקיעים, קבלה במרמה של עשרות מיליוני יורו וזיוף מסמכים - כך עולה מתחקיר "גלובס" בנוגע לאיש העסקים, ד"ר מיכאל (מייקל) הרצוג.

כזכור, לפי המלצות המשטרה שפורסמו לפני כשבועיים חשוד הרצוג כי סיפק לבר-יוסף טובות הנאה והשקיע מכספו בחברה הקשורה לבתו, בתמורה לקידום מיזם עסקי שלו בתחום הגז הטבעי בוועדת צמח בשנת 2012.

הנורמות התקשורתיות לגבי פרטיות נאשמים בגרמניה מונעות את פרסום השם המלא במדינה, אולם פרקליטו של אחד מהנאשמים האחרים בפרשה, כמו גם גורמים משפטיים גרמניים, אישרו ל"גלובס" כי מדובר בד"ר הרצוג.

לפי כתב האישום שהוגקש לבית המשפט בברלין, הרצוג, בן 62, ביחד עם שני שותפים בכירים אחרים - עורך דין מוכר בברלין ונוטריון - הצליחו להונות משקיעים פרטיים להפקיד בידיהם 50 מיליון אירו החל משנת 2005. השלושה הבטיחו למשקיעים להגדיל את כספם פי עשרה ולספק להם קו אשראי בשווי מאות מיליוני אירו. כתב האישום הוגש ביולי 2012 והמשפט נפתח במארס 2013.

ד"ר מיכאל הרצוג ניסה את כוחו בעסקים בישראל במהלך שנת 2012, בעזרת חברה שהקים כמה שנים קודם לכן, בשם I.N.R.I הרשומה בארץ. אחד מבכירי החברה היה מפקד שייטת 13 לשעבר, שי ברוש, שהציג לוועדת צמח למשק הגז בתחילת אותה שנה את ההצעה העסקית שלה להקמת מתקן הנזלה לגז שיישב על קרקעית הים, בסמוך לשדות הגז הטבעי שבמים הטריטוריאליים של ישראל.

"החברה שייכת למשקיע יהודי שחי בגרמניה, ד"ר הרצוג" אמר ברוש בפתח דבריו בפני חברי ועדת צמח, ובהמשך הוסיף כי "הבעלים של החברה הם ד"ר רוזבאסקי וד"ר מייקל הרצוג".

לפי נתוני רשם החברות, 90% מהחברה שייכים להרצוג ו-10% הנותרים לרוזבאסקי.

יש לציין כי הקשר בין אבריאל בר-יוסף להרצוג ולרוזבאסקי נחשף לראשונה ביולי2016 ב"ידיעות אחרונות".

לפי המלצות המשטרה בישראל, אבריאל בר-יוסף, שכיהן בוועדת צמח כנציג בכיר של המועצה לביטחון לאומי והיה אחראי על בחינת והצגת שיקולי הביטחון, חשוד כי קיבל מהרצוג טובות הנאה תמורת תמיכתו בפתרון החברה שהוצג על ידי ברוש, ושהיה אמור להניב לה רווחי עתק.

לפי החשד, איש העסקים הגרמני גם השקיע סכום גדול בחברה שבראשה עומדת בתו של בר-יוסף. פרקליטו של בר-יוסף, עו"ד ז'ק חן, הכחיש את ההאשמות ואמר כי הוא סבור שלא יוגש כתב אישום לאחר השימוע שיתקיים בעניין. 

דר מיכאל הרצוג
 דר מיכאל הרצוג

ד"ר הרצוג ו"מיכאל ה."

ד"ר הרצוג הוא הבעלים של חברת IFC ("אינטרנשיונל פייננס קורפוריישן"), העומדת במרכז התביעה הגרמנית שמתבררת בימים אלה בבית משפט ברובע מואביט שבברלין. לפי כלי התקשורת בברלין, שדיווחו בשנים האחרונות על המשפט כשהם מתייחסים לאיש העסקים כ"מיכאל ה.", הרצוג חשוד בכך ש"עמד בראש כנופיה" שהצליחה לקבל משמונה משקיעים פרטיים לא פחות מ-50 מיליון אירו, בתמורה להבטחות לקו אשראי נדיב ולהכפלה פי עשרה של הסכום בעתיד. אחד המשקיעים, לפי הדיווחים, הפקיד בידי החבורה כ-36 מיליון אירו, שהועברו לחשבון נאמנות אך משם זרמו לחשבונות שונים, ביניהם לחשבונות אשתו של הרצוג. לפי הצהרות התביעה כפי שצוטטו בתקשורת הגרמנית, החשודים השתמשו במסמכים מזויפים ממקומות שונים בעולם כדי ליצור מצג שווא של רווחים מובטחים.

"הנאשמים חשודים בכך שהונו מספר אנשים וחברות בברלין החל ממחצית שנת 2005, והשיגו במרמה מיליוני אירו", נכתב בתקציר כתב האישום שהוגש לבית המשפט, "הנאשמים הציעו למשקיעים 'הזדמנויות' למסחר בין-בנקאי והבטיחו ללקוחות לקבל קווי אשראי בני תשע ספרות ורכישת מכשירים פיננסיים. החשודים העבירו את הכספים לחשבון נאמנות של אחד הנאשמים, ומשם העבירו אותם הלאה לחשבונותיהם, והשתמשו בהם לצרכיהם. בסך הכל, הם קיבלו בדרך זו 50 מיליון אירו".

איש העסקים הגרמני, שכמעט אינו מוכר בקהילה היהודית של ברלין, מתגורר במריאנפלדה, פרבר של ברלין. גורם בקהילה אמר כי הוא נחשב גם למממן העיקרי של קהילה יהודית קטנה בשם "לב טוב", שבראשה עומד הרב ד"ר חיים רוזבאסקי, בן 80. כלי התקשורת הגרמניים דיווחו ב-2008 כי הרב רוזבאסקי פוטר מתפקידו כרב בית הכנסת של הקהילה ברחוב פסטאלוצי והקים את הקהילה העצמאית. אתר האינטרנט של קהילת "לב טוב" ואתר האינטרנט של חברת IFC רשומים שניהם על שמו של ד"ר הרצוג.

"כלכלן לאומי"

המשפט נגד הרצוג שמתנהל בברלין צפוי להימשך לפחות עד פברואר 2018.כלי התקשורת בברלין דיווחו, כי פרקליטיו של הרצוג ואשתו הביאו לפסילת השופט הראשון שמונה לעמוד בראש בית המשפט, בשל התבטאות אנטישמית. עיתונאי שסיקר את הפרשה סיפר ל"גלובס", כי השניים הסבירו בתחילת המשפט לשופט כי אינם יכולים להיות בדיונים באופן רצוף, בשל מחלה. "השופט הגיב ואמר משהו בסגנון, 'אם הביאו את דמיאניוק (ג'ון דמיאניוק, שעמד לדין במינכן לאחר שגורש מארה"ב, א.א.) כל יום לדיונים - גם הם יכולים לבוא'", אמר. לדברי העיתונאי, בעקבות אותה התבטאות הוחלף השופט בשופטת. אם יורשעו הנאשמים, לפי ההערכות, הם צפויים לעונשי מאסר של שנים.

בדיקת "גלובס" מעלה, כי למרות שחברת IFC אמורה להיות בעלת סניפים בערי בירה ברחבי העולם, מדגם של הטלפונים הרשומים באתר החברה מראה כי רובם לא עובדים או מצלצלים ללא מענה. צלצול לטלפון הישראלי של החברה מגיע לאדם הגר בבני ברק, שאינו קשור לחברה, ושסיפר ל"גלובס" כי מתקשרים אליו אנשים מרחבי העולם המחפשים את ד"ר הרצוג "בשפות שאני לא מכיר בכלל".

ד"ר הרצוג עצמו כותב בפרופיל עמוד ה"לינקדאין" שלו כי הוא עומד בראש חברת IFC ומוסיף כי הוא בעל תואר ד"ר ברפואה (כפי שדיווחו גם כלי התקשורת בברלין) וכן כי עבר הכשרה כפיזיקאי ו"כלכלן לאומי", וכי פיתח "מודל ייחודי להשקעה" באמצעות "ניסיון אקונופיזיקלי". באתר חברת IFC רשום גם שי ברוש כאחד הדירקטורים, לצד ישראלים נוספים. ברוש נעצר באחרונה בפרשת הצוללות. פרקליטתו בחרה שלא להגיב לבקשה להבהיר את קשריו עם הרצוג.

לפי בדיקה ברשם החברות הבריטי, הרצוג פתח באוגוסט 2014 חברה בשם זהה בבריטניה ((INTERNATIONAL FINANCE CORPORATION LTD, שבה הוא, אשתו ובני משפחתו מכהנים כדירקטורים, ושבקופתה נמצאים נכון להיום כ-2 מיליון אירו. כתובת החברה נדדה מביתו של הרצוג בברלין לכתובות שונות בלונדון, דרך כתובת ישראלית אחת, שהיא גם כתובתה של חברת IFC הרשומה בישראל.

"גלובס" ניסה ליצור קשר עם הרצוג ורוזבאסקי בשבועות האחרונים. במהלך חגי תשרי שכרה קהילת "לב טוב" אולם כנסים במלון המפואר "שלוסהוטל גרונוולד" במערב ברלין, ובו קיימה את תפילות ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות. בתפילות נכחו ישראלים המתגוררים בפרבר האמיד של ברלין, ביניהם אנשי שגרירות ישראל בעיר. בבוקר יום הכיפורים התאספו כמה מתפללים מול שולחן שבראשו ישב הרב רוזבאסקי. "זה עדיין מעניין מישהו?", אמר הרב ל"גלובס" לאחר שנשאל על מעורבותו בעסקי הגז, "חשבתי שכל הגילויים החדשים (בפרשת הצוללות, א.א.) כבר הפכו את זה ללא רלוונטי". 

רוזבאסקי סירב מאוחר יותר להתייחס לבקשת "גלובס" לתגובה על המלצת המשטרה להעמיד לדין את בר-יוסף, ולמעורבותו בחברת INRI. שתי פרקליטות שמייצגות את הרצוג לא ענו לסדרת שאלות ולהודעות שנשלחו אליהן. ד"ר הרצוג אמר לתקשורת בעבר כי הוא סבור שהתיק נגדו ייסגר. את תגובתו של הרצוג לא ניתן היה להשיג.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הונאהשוחדאבריאל בר-יוסףמיכאל (מייקל) הרצוג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.