הקניונים בארה"ב מחזרים אחרי מכוני כושר במקום חנויות כלבו

הירידה בהיקף המבקרים במרכזי הקניות ושגשוג חדרי הכושר הובילו לכך שמשוכרים שנדחקו לפינות נידחות, הפכו מכוני הכושר לעוגן עיקרי

מכון בוטיק   / צילום: רויטרס מכון בוטיק / צילום: רויטרס

לפני כשנה החלו טוד מלינס ואשתו ג'ולי לבקר במרכז קניות שנמצא במרחק 15 דקות מביתם שבפלורידה - לאחר שהצטרפו למכון כושר שנמצא בתוכו. הם מתאמנים 3-4 פעמים בשבוע, ובמחצית מהפעמים האלה הם מבקרים גם בחנות מיצים סמוכה, במסעדה או בסניף של טריידר ג'ו, לדברי מלינס. "אחרת לא הייתה סיבה ללכת לקניון הזה", הוא אומר.

במשך זמן רב התייחסו בעלי קניונים למכוני כושר כאל מועדוני ביליארד: דיירים לא רצויים שמושכים מבקרים בעלי הכנסה נמוכה שקרוב לוודאי לא יערכו קניות. אך כעת הם מעניקים למכוני הכושר את הנדל"ן הטוב ביותר שברשותם.

יש לכך שתי סיבות: הקמעונאיות סוגרות מאות חנויות בארה"ב עקב התחרות הגוברת מצד הקניות המקוונות, ובעלי הקניונים מתמודדים עם ירידה בתעבורת המבקרים ובגידול בהיקף השטחים הריקים. במקביל, משגשגים מכוני הכושר ומגוונים את פעילותם. מכוני הבוטיק הקטנים, שמספרם זינק לאחרונה, נחשבים לשוכרים אטרקטיביים מאוד. כתוצאה מכך תורמים מועדוני הכושר, שבעבר נחשבו למצורעים בקרב בעלי הקניונים, להפיכת הקניונים למרכזים שבהם חיים, עובדים ומבלים.

"לפני 25 שנים הנדל"ן הטוב ביותר היה מוענק לחנויות כלבו", אומר סנדיפ מתרני, מנכ"ל חברת הנדל"ן GGP. "והן מנעו מהקניונים לעשות משהו חוץ מקניות קמעוניות. הנסיגה האיטית שלהן מעניקה הזדמנות להמציא מחדש את הגלגל".

מתרני אומר שמכוני הכושר הם אחד הגורמים שהופכים את הקניונים האזוריים למרכזים שמציעים מגוון מלא של שירותים, בדומה למרכזים המסחריים בערים לפני כמה שנים - כולל ימק"א וחנויות קטנות לצד חנויות כלבו. GGP מתכננת לשלב מכוני כושר במחצית מ-115 הקניונים שלה ב-10 השנים הבאות.

לפיליפס אדיסון יש מכוני כושר ב-44% מתוך 340 מרכזי הקניות שלה. באמצע שנות ה-90 היו לחברה מעט מאוד מרכזי קניות שכללו מכוני כושר כי השוכרים ראו את המבקרים בהם כבני עשרה מרימי משקולות שמסתובבים ללא מעש במקום לערוך קניות, לדברי אדיסון.

לווסטפילד יש 33 קניונים בארה"ב, ולרבים מהם נכסים בשווי של יותר ממיליארד דולר. רבים מהשוכרים החדשים הם מכוני כושר, בייחוד מכוני בוטיק שחלק מהם אינו גדול יותר מסניף של סטארבקס. אך בעליהם של הקניונים מקדמים בברכה גם מועדוני כושר שתופסים שטח גדול, ומחשיבים אותם לדיירי עוגן, שלפעמים מחליפים את החנויות שבעבר מנעו את הצטרפותם.

בקניון באוקלהומה סיטי מחליפה GGP סניף של מייסי'ס במועדון כושר ששטחו כ-17 אלף מ"ר, ושכולל בריכות פנימית וחיצונית ומגרשי טניס. בקרוב תפתח מכון כושר ראשון גם במרכז קניות בהונולולו, שבין 350 חנויותיו גם סניף של לואי ויטון ואולם תצוגה של טסלה.

לפני שנים הופיעו מועדוני הבריאות "ברשימה הארוכה של שימושים אסורים שכללו מכוני מסאז', אולמות ביליארד וחנויות למשכון חפצים", אומר סטיבן גרטנר, מנהל קמעונות ב-CBRE, חברת שירותי והשקעות נדל"ן מסחרי. אם הותר בכלל למכוני כושר לפעול בקניונים, דחקו אותם הבעלים לפינה מרוחקת.

לתעשיית הכושר סיכונים משלה. השימוש בשירותי כושר אונליין נמצא במגמת עלייה, וקצב צמיחתם של מועדוני הכושר מהיר יותר מקצב הצטרפותם של המנויים, לדברי IHRSA, האיגוד הבינלאומי של מועדוני הכושר, הטניס והספורט. מכוני כושר רבים בטווח המחיר הבינוני מתקשים להתחרות במכוני הבוטיק וברשתות מכוני הכושר הזולים. ואולם בסך הכול נרשמת גאות בתעשיית הכושר. אשתקד השתייכו יותר מ-57 מיליון אנשים - 19.3% מאוכלוסיית ארה"ב - למכון כושר, ומ-2009 זינק מספר המנויים ב-26%, לדברי IHRSA.

זינוק של 30% במכירות

מכוני הכושר משתלבים במהלך הרחב יותר של בעלי קניונים להמציא את עצמם מחדש כמרכזי בידור בתקופה שבה עבר לאינטרנט חלק נכבד ממכירות הבגדים. בעלי קניונים מצרפים מסעדות, זירות החלקה על קרח ואופציות בידוריות אחרות, במטרה להגדיל את תעבורת המבקרים המידלדלת.

יש גם ראיות לכך כי נוכחותם של מכוני כושר אינה מרתיעה את הקמעונאיות, כפי שהאמינו בעבר בעלי הקניונים. ב-2016 דיווחו יותר מ-40% ממנויי מועדוני הבריאות על הכנסת משק-בית שעולה על 100 אלף דולר בשנה, לפי IHRSA, לעומת 26% בכל האוכלוסייה.

ויש סיכוי גבוה יותר מאי פעם שאנשים שמתאמנים במכוני כושר יערכו לאחר מכן קניות, מכיוון שלבישת בגדי כושר מחוץ למכון הכושר הפכה לתופעה מקובלת, לדברי דיוויד ג'יימיסון, סמנכ"ל התפעול של קימקו, המחזיקה ב-507 מרכזי קניות, שבכשליש מהם נמצאים גם מועדוני בריאות.

בדיקה שערכה קימקו ב-2015 העלתה כי הגעתם של מכוני כושר לשני מרכזי קניות - בקונטיקט ובניו-יורק רבתי - הוביל לעלייה של 15%-20% בדמי השכירות של 9 שוכרים חדשים שנמצאים בסמיכות למכוני הכושר. מכירותיהם של שישה שוכרים קיימים זינקו ב-30% או יותר ב-12 החודשים שלאחר פתיחת מועדון הכושר, לדברי ג'יימיסון.

הגידול העצום במספר מכוני הבוטיק - המתמחים בפעילויות כמו רכיבה על אופניים או מחנות אימונים, ושגובים לעתים קרובות 30 דולר או יותר לשיעור - הפכה את תעשיית הכושר לתעשייה אטרקטיבית שקל לשבצה במרכזי קמעונות. ב-2012-2015 גדל מספר המנויים במועדוני בוטיק בארה"ב ב-74%, לעומת עלייה של 5% בלבד במכוני כושר מסחריים מסורתיים, לדברי IHRSA.

הבעלים של קניונים מעוגני חנויות מזון רואים במכוני הכושר אמצעי להדוף את התחרות מצד אמזון. כריסטה פלק מספרת שלעתים קרובות היא מתאמנת במכון, ולאחר מכן קונה מצרכים לארוחת הערב בחנות למוצרי מזון טבעיים שנמצאת בסמוך. "זה ממש נוח", היא אומרת.

סטודיו SoulCycle ייפתח בתחילת השנה הבאה ב-Westfield, קניון לא מקורה בסן דייגו. הסטודיו יהיה סמוך לשתי מסעדות שמציעות מזון אורגני ומזון מקומי, ובמרחק הליכה קצרה מכמה חנויות קוסמטיקה, שגם הן נחשבות ללהיטים. "אנחנו רואים את זה כמערכת אקולוגית", אומר דייויד רודיק, סגן נשיא ב-Westfield. "זה לא סתם אימוני כושר".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
כלבומכוני כושרנדל"ן בארה"בקניונים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.