לקנות או לחכות?

השינויים בינואר 2008 מכניסים אי ודאות לשיקולי רכישת הרכב

המחצית הראשונה של שנת 2007 הסתיימה זה עתה במכירות שיא, ויבואני הרכב מדווחים גם על עלייה משמעותית ברכישות ובהתעניינות של הלקוחות הפרטיים. אולם, מי שמתכנן להחליף בתקופה הקרובה את רכבו ברכב חדש, ניצב כיום בפני דילמות חדשות.

בשנים "רגילות", בהן מתחלפת שנת הדגם במאי, חודש יולי נחשב עדיין להתחלת שנת המכירות. אבל השנה יולי הוא גם במידה רבה נקודת המחצית. הסיבה היא, שבשנתיים האחרונות נוספה עוד "תחילת עונה" חדשה ומלאכותית ב-1 בינואר, והיא משפיעה על דפוסי המכירות והחלטות הקנייה בחודשים שלפניה ואחריה. גם ב-1 בינואר הקרוב יתרחשו שני אירועים, שישפיעו על שוק הרכב.

הראשון, שהוא צפוי וידוע מראש, הוא הורדה נוספת של מס הקנייה המוטל על כלי רכב במסגרת התוכנית הרב-שנתית של האוצר, שהחלה לפני שנתיים. "הפעימה השלישית" בינואר הקרוב כוללת הפחתה משמעותית. מכיוון שהשפעת הפחתת המס על הטבות על אבזרי הבטיחות (שמבוצעת במקביל) תהיה השנה מינורית, הורדת המס תדחוף את מחירוני הרכב החדש (אחרי מס) מטה, בשיעור שמוערך בלפחות 2%-3%.

הצעד השני, שיחול באותו תאריך ויעצים את הורדת המחירים, הוא עדכון "קבוצות שווי השימוש". גודל הפחתת קבוצות השווי תלוי בתנועת שערי המט"ח, שבו מייבאים כלי רכב, בחודשים הקרובים. אם השערים ינועו סביב רמת השפל מלפני חודש, עשויות קבוצות שווי השימוש החדשות לרדת בשיעור דרמטי - אולי אפילו 7%-8% (אחרי שקלול השפעת מס הקנייה). במילים אחרות, המחיר של רכב מקבוצה 2, שעומד כיום על 114 אלף שקלים, עשוי לרדת ל-108 אלף שקלים. אם השערים יתייצבו סביב הרמה הנוכחית, עשוי העדכון להיות דומה לזה של השנה שעברה, כלומר ינוע בין 3% ל-5%. כך או כך, מדובר בהוזלה משמעותית ממחירי המחירון כיום.

אם לא די בכך, בינואר יצטרף לחגיגה גם שינוי שיטת שנת הדגם, שיאריך את "מודל 2008" עד ינואר 2009. כלומר, מי שידחה את הקנייה מעכשיו לינואר עדיין "ירוויח" שנת דגם שלמה ולא "יפסיד" שנת דגם כעבור ארבעה חודשים בלבד. הציבור עוד לא הפנים את השינוי המתקרב, אולם על פי הזמנות המלאי לינואר-פברואר, שמתבשלות כיום אצל היבואנים, הענף נערך לירידה במכירות ברבעון האחרון של השנה ולביקושי שיא בתחילת 2008 (בהנחה של יציבות ביטחונית וכלכלית). לטובת המתלבטים מצורף כאן סיכום של השיקולים בעד ונגד דחיית רכישת הרכב החדש לינואר.

בעד המתנה לינואר:

- המיסים ירדו ועמם המחירים.

- צפויה ירידה מקבילה במחירוני הרכב המשומש, שתשפיע על רכב שנרכש כיום.

- לא יהיה "אובדן שנת דגם" במאי.

נגד המתנה לינואר:

- אם שערי המטבע ינסקו, הירידה במחירים תהיה מינורית.

- צפוי מחסור במלאי בדגמים מבוקשים בתחילת השנה.

- מי שמתמקח יכול לקבל כבר היום הנחות לא רשמיות משמעותיות.