בשבוע שעבר פרסם כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), עו"ד שלמה שחר, הנחיות למינוי מנהלים מיוחדים בתיקי פשיטת-רגל, הכוללות גם מכרז המזמין עורכי-דין ורואי-חשבון להיכלל במאגר בעלי תפקיד בהליך פשיטות-רגל, בכל מחוזות הכנ"ר, בתל-אביב, בחיפה, בירושלים ובבאר-שבע.
עד לאחרונה נהגו מחוזות הכנ"ר השונים למנות בעלי תפקידים בתיקי חדלות פירעון ללא קריטריונים מוגדרים. הנושא היה פרוץ, וכל מחוז נהג על-פי הבנתו. חוסר האחידות בנושא המינויים הטריד את הכנ"ר, שהחליט לשים קץ לעמימות.
"ההנחיות עושות סדר בין כל המחוזות. הן קובעות קריטריונים אחידים לגבי מי יהיו עורכי-הדין שיתקבלו, איך הם יתקבלו, מה הכשירות שלהם וכו'", מסביר שחר. "ההנחיות החדשות קובעות קריטריונים ברורים ומובנים, שלא היו קודם. אין יותר מצב שבו מחוז כלשהו יחליט שנראה לו עכשיו לקחת מנהל מיוחד, או ישקול אם הוא צריך או לא. יש הנחיה שמחייבת שכל תיק שיש בו מינימום 500 שקל תשלום חודשי יוצא אוטומטית למנהל מיוחד".
הטענות שנטענו בעבר כלפי הכנ"ר בנוגע להיכרות האישית בין הנהלת הכנ"ר לבעלי התפקידים שמונו בתיקים עד היום, לא מטרידות את שחר. "היו טענות שהמאגר של עורכי-הדין במחוז מסוים הסתמך על היכרות של ההנהלה עימם. אני לא מדבר על היכרות אישית חלילה, אבל היכרות של הנהלת המחוז את עורכי-הדין מתוך פעילותם המקצועית, וזה לא בהכרח רע. הרי צריך ניסיון בתחום כדי לעסוק בתיקים האלה".
בנוסף לטענות שנשמעו, באפריל 2008 הגיש עו"ד מיכה צמיר עתירה לבג"ץ נגד הכונס הרשמי ושר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, שבמסגרתה ביקש לצרפו לרשימת עורכי-הדין שאליהם מועברים תיקי חדלות פירעון. לדברי שחר, עם פרסום ההנחיות, אין עוד מקום לטענות על היכרות מוקדמת ולבקשות לצירוף לרשימה כזו או אחרת. מעכשיו, הכללים ברורים, יש אחידות ושקיפות מלאה, וכל עורך-דין שרוצה להיכלל במאגר יודע באילו תנאים עליו לעמוד.
גם על הכתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב"כלכליסט", שבה מיוחסת לכנ"ר פעילות בניגוד לכללי המנהל התקין ומינוי בעלי תפקידים "מקורבים" לכנ"ר, יש לו מה לומר. "ב'כלכליסט' פרסמו סיפור על מה שהיה אתמול, כשכבר יש לנו חדשות של היום. הכתבה לא הייתה כל-כך רלבנטית לאחר פרסום ההנחיות", הוא עוקץ. "לכתוב שמונו בעלי תפקידים בניגוד לכללי מכרז ומינהל תקין, זה שטויות. הם בכלל לא ביקשו ממני התייחסות לטענה המופרכת הזו".
* ומה התגובה שלך לכך?
"אין חובת מכרז בכלל במינוי של מנהלים מיוחדים. זו לא מאטריה, לא לפי הדין ולא לפי הנוהג, שמחויבת במכרז. המינויים שנעשו במחוזות השונים התנהלו על-פי כללי המינהל התקין".
בנוסף, מבהיר שחר, כי לא ידע על היכרות אישית בין המנהלים המיוחדים שמונו למנהלי המחוזות השונים, ובדיעבד התברר לו, כי גם טענות אלו מופרכות.
גידול מתמיד בבקשות
הסיבה המרכזית לפיתוח ההנחיות לא הייתה אי-אחידות במינוי מנהלים מיוחדים או טענות על הפרת כללי המנהל התקין. הסוגיה הבוערת ביותר בכנ"ר הייתה, ועודנה, גידול מתמיד בהיקף הבקשות לפשיטת-רגל. ב-2007 נפתחו 2,972 בקשות חדשות לצווי כינוס ולהכרזת פשיטת-רגל, ובבתי המשפט המחוזיים ניתנו 2,823 צווי כינוס, עלייה של 32.4% לעומת השנה הקודמת. "בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר פושטי הרגל, שנעה בין 30% ל-50%, על-פי חלוקה של המחוזות השונים שלנו".
בין הסיבות לזינוק, מונה שחר את העובדה ש"נוצרה בתקופה האחרונה אפשרות להיכנס להליך פשיטת-רגל לאנשים חסרי אמצעים, כאשר מימון הפיקדון שעליהם להפקיד לפתיחת ההליך נעשה על-ידי המדינה, מה שלא היה בעבר", וכן את המעבר של חייבים שתיקם מתנהל בהוצאה לפועל, מהמסלול של ההוצאה לפועל להליך של פשיטת-רגל. "אנחנו רואים מצב שבו אנשים שתיקיהם התנהלו זמן רב בהוצאה לפועל מנסים לעבור דרך מסלול פשיטת-רגל למרות החשיפה שנגרמת להם ולנכסיהם, וכל הקשיים הכרוכים בהליך".
לדברי שחר, ההעדפה לפנות למסלול פשיטת רגל במקום המשך הליכי ההוצאה לפועל, "למרות הסטיגמה שנדבקת לפושטי-רגל", נובעת משתי סיבות עיקריות: האחת, האפשרות שקיימת רק בהליכי פשיטת רגל לקבל הפטר מכול החובות; והשנייה, הצטברות הריביות בהליכי הוצאה לפועל לעומת הליכי פשיטת רגל. "אם חייב חושף את כל הנכסים שלו ומראה שזה כל מה שיש לו ואין לו יכולת לעמוד בחובות, הוא יכול להגיע למסלול של הפטר, ויורידו לו את כל הנושים מהגב. מעבר לכך, בהוצל"פ הריביות על החוב ממשיכות לרוץ לאורך כל התקופה בה מתנהלים ההליכים, בעוד שבפשיטת רגל הריביות נעצרות מהרגע שבית המשפט נותן צו כינוס, לפני שאדם מוכרז כפושט רגל. בהוצל"פ מצטברות ריביות שהן פי כמה וכמה מהקרן, ולאדם אין סיכוי לשלם אותן".
את ההפטר יקבל החייב רק אם יצליח לשכנע את הכנ"ר, הנושים ובית המשפט שאין לו נכסים מעבר לאלה שחשף ושצבר את חובותיו בתום לב. אם בחקירות מסתבר שזה לא המצב, הוא לא יקבל הפטר. "במקרים הקלאסיים של בזבוזים באשראי או חובות לחברות סלולאריות או קריסת עסק של אנשים שהם לא רמאים סדרתיים, אז יש מקום לטעון שזה היה בתום לב ולפטור את החייב מהחובות", אומר שחר.
שחר מצר כי למרות הגידול הדרמטי, לא גויס כוח-אדם נוסף לטפל בעומסים. "אנחנו חלק משירות המדינה, ולא מאפשרים לנו תקנים וכוח-אדם נוסף לבצע את המוטל עלינו. זה גורם לזה שאנחנו פועלים בתת-תקינה. אם בעבר 100% מהצוות עשה 100% מהעבודה, היום 70% מהצוות צריך לעשות 100% של עבודה. אנחנו לא יכולים להשתלט על כל כמות התיקים, ומכאן הצורך במינוי עורכי-דין חיצוניים שיאפשרו לנו לבצע את העבודה שלנו".
המצב הזה משפיע גם על ניהול התיקים בבית המשפט, וגורר ביקורות נגד הכנ"ר. שחר מרגיש שהביקורת לא מוצדקת. "כל הזמן שומעים טרוניות של בית משפט, בעיקר במחוז ת"א, על הפעילות שלנו. בית המשפט שואל למה לא עונים לו בזמן, ושאלות מהסוג הזה. זה לא נובע מזה שאנשים לא עובדים או מתעלמים מהחוק, הם עובדים מעל ומעבר, אבל אי אפשר לעמוד בעומס, אם אין לך כוח-אדם". לדבריו, לפני כשנה, כשזיהו את מגמת הגידול בתיקים, הבינו שאין מנוס "מעיגון הליך של מינוי מנהלים מיוחדים בחלק ניכר מהתיקים שבהם אנחנו בעלי התפקיד על-פי הדין. מנהלים מיוחדים יהיו כפופים לכללי העבודה שלנו".
בינואר השנה, במסגרת סיכום תוכנית פעילות הכנ"ר לשנת 2007, הודיעה הנהלת הכנ"ר, כי במהלך 2008 ייקבעו הנחיות למינוי מנהלים מיוחדים, ובתחילת ספטמבר תחל הפעילות על פיהן. בשלב זה נראה, כי הכול עובד על-פי התוכניות. ההנחיות פורסמו, הפנייה לציבור עורכי-הדין ורואי-החשבון נעשתה, וכעת נותר להכין מאגר מנהלים מיוחדים ולהתחיל את הפעילות. שחר: "אנחנו עומדים ביעדים שהצבנו לעצמנו. בימים אלה נפרסם פנייה לציבור בעלי התפקידים. את ההצעות נקבל בחודש יוני, והדיון לגיבוש המאגר יתקיים ביולי, במהלך פגרת בתי המשפט, כך שבספטמבר נתחיל לעבוד".
מחסור בכוח-אדם
בתקופה האחרונה מבטאים בכנ"ר גישה החלטית יותר גם בנוגע למשך הזמן שבו יתנהל תיק. שחר: "אנחנו נחרצים יותר בקיום ובסיום ההליך. אם פעם ההליך זרם על מי מנוחות, במשך שנים, היום אנו יותר מעורבים. הפעילות וההנחיות הפנימיות שלנו כולן מכוונות לכך שהליכים שבהם אנחנו מתרשמים שפושטי הרגל לא עומדים בתשלומים החודשיים או לא נותנים דוחות כנדרש, לא יימשכו.
"מצד שני, אנחנו נותנים יותר הפטרים לחייבים שעומדים בקריטריונים. כך קבענו בהנחיות פנימיות, שאחרי ארבע שנים פושט-רגל יקבל הפטר מחובותיו וייצא לדרך חדשה נקי מהחובות, או שמתבטל הליך פשיטת הרגל. קבעתי גם רמות חקירה כדי שלא נבזבז אנרגיות בכל תיק. בבקרה פנימית שלנו הגדלנו במידה רבה את מספר התיקים וההליכים שצריך להביא לכדי סיום".
יחד עם זאת, מודה שחר שיש הרבה תיקים שהטיפול בהם רדום. "לצערי, בגלל הגידול הבלתי אפשרי של התיקים בשנים האחרונות ומצד שני מחסור בכוח-אדם, יש אלפי תיקים שאין בהם טיפול ושוכבים על המדף הרבה מאוד שנים". אך הוא מרגיש שהשינוי קרב. "אני מקווה, שההנחיות והמאגר החדש יביאו לזה שברגע שבאותם אלפי תיקים שיש לנו נסתייע בעורכי-דין חיצוניים, אז נכבוש את היעדים של סיום הליכים שהצבנו לעצמנו".
במסגרת השינוי בהליך מינוי מנהלים מיוחדים יוקמו שני מאגרים. אחד יהיה של עורכי-דין שיטפלו בתיקי פשיטת-רגל שנפתחו עד 2002, ומיועד לעורכי-דין צעירים, בעלי ותק של שנתיים, שיעברו השתלמות שתכשיר אותם לטיפול בתיקי פשיטת-רגל; המאגר השני יהיה של עורכי-דין ורואי-חשבון שיטפלו בתיקים שנפתחו אחרי 2002, ואליו יוכלו להגיש מועמדות עורכי-דין ורואי-חשבון בעלי ותק של חמש שנים לפחות במקצוע ובעלי ניסיון מוכח של שלוש שנים לפחות בתחום ניהול הליכי פשיטת-רגל.
* למה צריך שני המאגרים?
"בשלב מסוים של התהליך התברר לנו, שיש לעשות חלוקה בין תיקים ששוכבים הרבה מאוד שנים ואין בהם פעילות וכסף, וצריך להתחיל אותם ולסיים אותם, לבין תיקים גדולים וחדשים יחסית שמצריכים טיפול יותר מעמיק. בעניין הזה צריך לתת קרדיט גדול ללשכת עורכי-הדין, ולעומד בראשה, עו"ד יורי גיא-רון, שהגיע אלינו עם המחשבה והרעיון שחשוב לו לסייע לעורכי-דין צעירים ולשלב אותם גם בתחום פשיטות-רגל".
גיא-רון ועו"ד אבנר כהן, שעמד בזמנו בראש ועדת הפירוקים בלשכה, הציעו לשחר לשלב עורכי-דין צעירים בתיקי פשיטת-רגל ששוכבים על המדף. שחר קיבל את ההצעה בשמחה. "ישבנו איתם בהרבה ישיבות, ובנינו יחד תוכנית שלפיה 'תיקי מדף' שלכאורה אין בהם כסף, יועברו לעורכי-דין צעירים, שיעברו קורס מיוחד שנגבש ונעביר ביחד עם לשכת עורכי-הדין, כדי שיהיה להם ניסיון וידע, ולא ניפול עם נציגים לא מתאימים. אותם עורכי דין יבצעו פעולות וחקירות שבמסגרתן ימצאו את הכסף בתיק ויסיימו אותו".
עורכי-הדין ורואי-החשבון שייבחרו על-ידי הכנ"ר למנהלים מיוחדים בתיקי פשיטת-רגל, ייכללו במאגר לשלוש שנים. על-פי ההנחיות, בנוסף לסמכויות בתחום כינוס, שמירה וניהול נכסי החייב, יקבלו המנהלים גם סמכויות חקירה לפי פקודת פשיטת-הרגל, והם יידרשו למסור לכנ"ר דיווח תקופתי לגבי התנהלות ההליך. שכרם ייקבע על-ידי בית המשפט לפי תקנות החברות, וישולם מהכספים שבקופת פשיטת-הרגל. עורכי-הדין הצעירים שייכללו במאגר עלולים למצוא את עצמם ללא שכר-טרחה, אם לא יאתרו כספים של החייב או שלא תהיה גבייה בתיק מכל סיבה אחרת.
הצעד הזה יוצר מהפכה בטיפול בתיקי פשיטת-רגל. אלפי תיקים שהעלו אבק יטופלו על-ידי עורכי-דין חיצוניים, ומאגר עורכי-הדין ורואי-החשבון שישמשו בעלי תפקידים, מורחב משמעותית. שחר מעריך, שעם הפעלת הנהלים החדשים השינוי בשטח יהיה דרמטי. "זו מהפכה מבחינת האחידות בין המחוזות, וגם מבחינת הכללים והדרך לניהול התיקים. בנוסף, למאגרים האלה יש משמעות דרמטית מבחינת מספר התיקים שיצאו לעורכי-דין עצמאים לעומת העבר, מה שיוביל לסיום הרבה מאוד תיקים".
שחר מגלה גם, "שבעקבות פעילות הנהלת הכנ"ר, גופים ציבוריים אחרים ששקלו להוציא תיקים לעורכי-דין פרטיים, הביעו עניין בדרך שאנחנו עושים את זה ומחכים לראות אם זה יעבוד".