גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוד התימחור הנכון

לא המתחרים ולא עלות הייצור קובעים מחיר למוצר ; 5 עצות מניסוי מוצלח של קודאק

ליאורה ליפץ היא מאמנת מנהלים לעסקים ומפרסמת ניוזלטר יומי דרך אתר גלובס
לחץ כאן להרשמה חינם לניוזלטר אימון אישי

תימחור מוצרים הוא כאב הראש השיווקי הגדול ביותר של מנהלים, הלחץ בנושא זה נובע מכך שרבים מהם סבורים שאין להם שליטה על גובה המחיר של המוצר שהם משווקים, והם מאמינים שהוא נקבע הלכה למעשה ע"י כוחות השוק שבו הם פועלים.

קשה להציב יעדים עסקיים וקשה לשפוט את איכות התמחור מנתוני דו"חות כספיים. בירור מה הוא המחיר "הנכון" לגבי מוצר, יכול להשפיע באופן קריטי על התוצאות העסקיות.

לדוגמא, גידול ב-1% במחיר מוצר של חברה אשר לה רווחיות בשיעור 8%, יתסכם בגידול ברווחיות בשיעור 12.5% (מ-%8 ל-9%). זאת כמובן בהנחה שכמות המכירות לא משתנה כתוצאה משינוי כל כך זעיר במחיר, שבמקרים מסויימים מסתכם באגורות.

על מנת לתמחר "נכון" יותר, על המנהלים להתמקד בתהליך התימחור ולא במספר עצמו שהוא התוצאה של התהליך.

השאלה הראשונה שיש לשאול אינה "מה צריך להיות המחיר" אלא "האם התייחסנו לכל הנסיבות שיקבעו את המחיר הנכון". קביעת מחיר היא תוצאה של ניהול עקבי וזהיר של אינספור משתנים.

להלן חמש עצות המתייחסות להיבטים שונים בתהליך התימחור.

1. מהשוק פנימה

שיטת התימחור המקובלת בהרבה חברות היא COST+ שלפיה הפקטור הדומיננטי הוא עלות הייצור, עליו מוסיפים את סכום הרווח המבוקש, והתוצאה מולידה את מחיר המוצר.

זו שיטת תמחור שבה התהליך מתחיל בתוך החברה המייצרת - וזורם ממנה, החוצה, לשוק. מדיניות תמחור אפקטיווית, היא הפוכה - מהשוק והצרכנים, אל תוך החברה פנימה.

לכו לצרכנים שלכם ובחנו כיצד הם תופסים את המוצרים שאתם מייצרים, בררו מה הערך שהמוצר שלכם נותן להם. תפיסת הצרכן את המוצר תוכל לסייע לכם לנבא כמה הם יהיו מוכנים לשלם עליו.

ב-1983 השיקה חברת גלאקסו בארה"ב את התרופה לאולקוס בשם "זנטק". בשוק היתה אז מוכרת התרופה "טגמט". "זנטק" היתה תרופה טובה יותר מ"טגמט": פחות תופעות לוואי, מינון נמוך יותר של חומר פעיל, וניתן היה לקחת את התרופה עם תרופות אחרות רבות יותר, מבלי לחשוש להתנגשות בין החומרים.

אם המנהלים של "זנטק" היו מתמחרים את התרופה לפי חישוב עלויות הייצור בלבד, סביר להניח שהיו קובעים מחיר נמוך יותר ממובילת השוק. אך מנהלי "זנטק" הבינו את הערך הנתפס הגבוה בקרב צרכני תרופות מסוג זה וקבעו מחיר גבוה ב-50% מהמתחרים.

למרות המחיר הגבוה, הפכה הפכה תוך 4 שנים "זנטק" למובילת השוק.


קהל שונה - מחירים שונים
קביעת מחירים ברמות שונות עבור קבוצות צרכנים אשר תופסות את ערך המוצר באופן שונה, תשיג רווח ותשואה.

לקוחות הגרעין הם אלו אשר עבורם המוצר הוא בעל הערך הגבוה ביותר ולכן הם יהיו מוכנים לשלם על המוצר מחיר גבוה ביותר.

במדיניות כזו נקטה חברת פולארויד, כאשר השיקה את המצלמה SX-70 שמאפשרת לראות מייד את איכות התמונה, כפי שתודפס.

היא הציעה את המצלמה למשווקים שהתמחו בתצלומי דיוקנאות לתעודות זהות, במחיר גבוה במיוחד - 120 דולר. מחיר זה לא הרתיע את פלח השוק המקצועי הקטן, שהחידוש במצלמה היה משמעותי עבורו.

לאחר שהשוק המקצועי רווה, החלה פולארויד למכור את המצלמה לכל השוק במחיר נמוך בחצי.

הבחנה כזו במחירים נעשית במגוון צורות ומוצרים והיא מוכרת יותר ויותר כמפתח לבריאות פיננסית בחברות.

קחו לדוגמא את מחיר הטיסות לחופשה ומחירן לעסקים. צרכים שונים ומוכנות שונה לתשלום, קבעו תעריפים ומבנים שונים של המוצר: הטיסות המיועדות לחופשה על פי רוב נמכרות כחלק מחבילה הכוללת מלון ורכב ומועדיה על פי רוב סופי השבוע, ולעומתן תעריפי טיסה גבוהים באמצע השבוע, שמיועדים לאנשי עסקים.


גמישות

גמישות המחיר נמדדת בשיעור השינוי בהיקף המכירות כתוצאה משינוי מחירו ב-1%. מקובל, וזאת על פי מחקרים, שהמכירות יצטמצמו ב-2% כתגובה לכל עליה באחוז, אבל אני לא ממליצה לסמוך על כלל זה, כי הגמישות תלויה ומשתנה מאד בין סוגי מוצרים, ולעתים אף בין מותגים שונים של אותו מוצר עצמו.

עוד הנחה רווחת היא שככל שמותג חזק יותר, שינוי המחיר ישפיע פחות על הצרכנים, אבל גם הנחה זו מחייבת בדיקה יסודית ולכל מוצר ומקרה לגופו.

כדי לברר את הגמישות עליכם לברר את הדברים הבאים:

  1. האם קונה המוצר הוא גם מי שמשתמש בו.
  2. מה חלקה של ההוצאה על המוצר בסל ההוצאות של הצרכן.
  3. האם בעיני הצרכן ובתחום הצריכה המסוים, מחיר גבוה מאותת על איכות.
  4. האם הלקוח שלכם יכול לקנות את המוצר באתרים שונים, ללא תוספת מאמץ מצידו.
  5. מה מידת הקלות שבה יכול הצרכן שלכם להשוות בין מחירים של מוצרים מתחרים.
  6. כמה חשובה לצרכן זמינות המוצר.
  7. מה עשויה להיות עלות החלפת המוצר.
  8. מה מחיר שבו נמכרים המוצרים המתחרים.
  9. עד כמה המותג שלכם חזק ועד כמה הצרכן נאמן לו.

3. תגובת המתחרים

תימחור הוא כמו שחמט. מהלך מבריק יכול להתגלות כטפשי במצב שבו ליריב יש יכולת להגיב במהלך טוב יותר. לגבי כל שינוי במחיר (מהלך) עליכם עליכם לשאול את עצמכם כיצד הוא ישפיע על המתחרים (היריב).

חישבו כיצד הם יגיבו כשייגלו את שינוי שעשיתם במחיר, על ידי כך שתדמיינו איך הייתם אתם מגיבים לדבר דומה.

חשוב לברר עד כמה השינוי יתרום למוצר ולתחום שאליו הוא שייך, ומה מידת הסכנה שיהרוס את היכולת להרוויח בעתיד, בכך שיהפוך את סביבת הפעילות העסקית לזירה של מלחמת מחירים.

ב-1994 נתח השוק של קודאק בסרטי צילום הלך וירד, אך היה עדיין כ-70%. מוצר הדגל של החברה "קודאק זהב" נמכר באותה העת במחיר שהיה גבוה ב-17% מסרטי הצילום של פוג'י. קודאק יכלה להוזיל את מחיר "קודאק זהב", אך החלטה היתה עלולה להיות יקרה מאד לחברה.

עם רמת רווחיות גבוהה בשיעור 55% בתחום סרטי הצילום, פוג'י היתה יכולה לתת מענה לכל רמת מחיר אליה היתה יורדת קודאק והתוצאה היתה שחיקת מחיר סרטי הצילום בכלל וירידה ברווחיות שתי החברות.

במקום זאת, החליטה קודאק להשיק מוצר נוסף חדש באיכות פחות גבוהה, ולהציעו במחיר נמוך יותר מסרטי הצילום של פוג'י.

מהלך זה נלחם על פלח השוק של מוצר הדגל של קודאק, מבלי לפגוע בו, והוא אמנם החזיר את החברה הותיקה למגמת צמיחה.


5. מבנה

התמקדו בשני היבטים של מבנה תמחור:

מחירת מוצרים בודדים או חבילות. למשל: כרטיס כניסה חופשי ללונה-פארק, או תשלום לכל מתקן ומתקן.
הנחות על כמויות. למשל: קנה את המוצר הראשון במחיר מלא, והשני בחצי מחיר וכיוצא באלה.

כדי להחליט מה עדיף, יש לצאת אל הצרכנים ולברר מה הם מעדיפים.

ליאורה ליפץ היא מאמנת מנהלים לעסקים ומפרסמת ניוזלטר יומי דרך אתר גלובס
לחץ כאן להרשמה חינם לניוזלטר אימון אישי

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע