גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפטנט של גוגל בסכנה

משרד הפטנטים האמריקני פוגע באפשרות לרשום פטנטים על תוכנות

האם הגיע הקץ להגנה פטנטית על תוכנות מחשב בכלל ועל מערכות תוכנה כוללות, כגון אלה של גוגל , בפרט? כך זה נראה מעמדת משרד הפטנטים האמריקני שפורסמה לאחרונה. היות שארצות-הברית הייתה המדינה היחידה כמעט שבה ניתן היה לרשום פטנטים על תוכנות ושיטות לעשיית עסקים במערכות מחשב, זוהי מכה קשה לתעשיית התוכנה העולמית, שתחייב היערכות גם מצדן של חברות טכנולוגיה ישראליות.

משרד הפטנטים האמריקני קבע לאחרונה סטנדרטים חדשים ומחמירים, שלפיהם פטנטים המגינים על תהליך אינם בני-הגנה כל עוד תוצאת התהליך אינה מהווה שינוי פיזי של חומר או קשורה באופן ייחודי ל"מכונה מסוימת" ("particular machine"). התוצאה: מרבית הפטנטים המגינים על תוכנה, שיטות עסקיות ועל מידע טכנולוגי המבוססים על מחשבים, מצויים בסכנת ביטול.

כך מדווח פרופ' ג'ון פ. דאפי במאמר The Death of Google patents? המתפרסם בכתובת http://www.patentlyo.com/patent/law/googlepatents101.pdf".

השאלה המשפטית שתכריע בגורלם של הפטנטים היא אם מחשב רב-תכליתי, דוגמת שרת אינטרנט או מחשב אישי, מהווה "מכונה מסוימת". שתי החלטות שנתקבלו לאחרונה על-ידי ערכאת הערעור של משרד הפטנטים האמריקני (Ex parte Langemyr ו-Ex parte Wasynczuk) קובעות באופן חד-משמעי, כי מחשב רב-תכליתי אינו מקיים את הדרישה. המצאות שתכליתן תהליכים בתכנות אינן בנות הגנה אפוא, כל עוד הן תלויות במחשב כזה.

להחלטה יש משמעויות מרחיקות-לכת על חברות תוכנה המבקשות להגן על קניינן הרוחני באמצעות פטנטים. כדי להבין לעומק את המציאות החדשה בארצות-הברית, נבחן את השלכות העמדה על הפטנטים של גוגל, המגינים על דירוג דפי הרשת (PageRank). זוהי אחת הטכנולוגיות החשובות בתחום התוכנה המוגנות על-ידי פטנטים, והיא מניבה לגוגל רווח שנתי אדיר.

רקוויאם לפטנט

את השיטה לדירוג דפי הרשת פיתחו לארי פייג' וסרגיי ברין, מייסדי גוגל, כשעבדו באוניברסיטת סטנפורד, ולכן סטנפורד היא בעלת הפטנט, בעוד שגוגל היא בעלת רישיון בלעדי לנצלו. המסמכים המדורגים עצמם אינם עומדים בדרישת "החומר" החדשה, בשל היותם דפי רשת וירטואליים. אבל אפילו היו נחשבים ל"חומר", תהליך הדירוג שבבסיס התוכנה אינו מניב שינוי פיזי של החומר. בסופו של דבר, בטכנולוגיית דירוג דפי הרשת מייצרת גוגל מערך נתונים לא מוחשי לגבי צבר מסמכים לא מוחשי. לפיכך, על-פי מדיניותו החדשה של משרד הפטנטים האמריקני, הטכנולוגיה לכאורה אינה כשירת-פטנט.

אם לא די בכך, הרי שהפטנטים של גוגל המגינים על טכנולוגיית דירוג דפי הרשת מבהירים שהטכנולוגיה מיועדת ליישום במחשב, אך מחשב לא ייחשב ל"מכונה מסוימת" שהפעלתה באמצעות תוכנה היא תנאי לכשירות הפטנט.

סדרת ההחלטות של משרד הפטנטים האמריקני יכולה להוות בסיס לביטול מספר עצום של פטנטים בתחום התוכנה, לרבות פטנטים נוספים של גוגל, יבמ, מיקרוסופט, ועוד חברות רבות. החלטות אלה הן בבחינת רוח גבית למי שסבורים שזכויות הקניין הרוחני הרחיקו לכת בהגנה שהן מספקות ליוצרים. ביקורת כזו נמתחת בפרט על ההגנה באמצעות פטנטים על שיטות לעשיית עסקים ותוכנה.

חברות הטכנולוגיה מצדן, צפויות קרוב לוודאי לפתוח במאמץ מרוכז לתיקון חוק הפטנטים בקונגרס האמריקני. יצוין, כי פטנטים על תוכנה, כמו אלה של גוגל, היטיבו מאוד עם הכלכלה האמריקנית.

החלטות משרד הפטנטים גורמות לאי-ודאות עסקית בדבר יכולת ההגנה על טכנולוגיות בתחומי החיפוש המכוון, מודלים ממוחשבים, ביו-אינפורמטיקה, והמצאות טכנולוגיות הקשורות לתוכנה ולטכנולוגיות מידע בכלל. בכל אלה הושקעו מאמצים רבים וסכומי עתק. חברות המידע לא יוותרו עליהם בקלות.

בישראל ובאירופה לא ניתן לקבל הגנה על תוכנה כפי שניתן היה לקבל בארצות-הברית. הלובי החזק של חברות התוכנה הגדולות באירופה, שניסה לאפשר הגנה פטנטית על תוכנות, ניגף בעבר. כעת הוא ספג עוד מכה קשה בעקבות ההחלטות של משרד הפטנטים בארה"ב.

גבולות ההגנה

בכל העולם מוגנות תוכנות מחשב באמצעות דיני זכויות יוצרים. אלה רואים בתוכנת מחשב יצירה ספרותית, מפני שהיא נכתבת בקוד מקור. ההגנה בדיני זכויות יוצרים אינה חלה על רעיונות, שיטות ותהליכים. דיני הפטנטים לעומתם מגינים על שיטות ועל תהליכים. לכן, גם אם יכולה חברה להוכיח - בתום הליך ממושך ויקר - העתקת תוכנה מסוימת, ההגנה שהדין יתן לה בלא פטנט, לא תחול על השיטה והרעיון שבבסיס התוכנה.

מתנגדי הפטנטים בעולם התוכנה יסברו שזו מעלה: שוו בנפשכם, הם אומרים, עולם שבו פטנט מגן על שיטה לגיליונות אלקטרוניים! בעולם כזה, יש תוכנה אחת של יצרן אחד, והוא יכול ברצונו לתת רישיונות להשתמש בפטנט, וברצונו לסרב. תעשיית התוכנה שגשגה גם בלא הגנה כזו וזוהי בעיניהם הוכחה לכך שהיא מיותרת.

ועם זאת, גם בדיני זכויות יוצרים ישנם חסרונות מבחינתם של חסידי ההגנה הרופפת על טכנולוגיות. לדוגמה, משך חיי הזכות ארוך בהרבה ממשך ההגנה על פטנט - 70 שנה ממות היוצר, לעומת ההגנה על פטנט שפגה 20 שנה מיום הגשתו. טכנולוגיות התוכנה הן בנות חלוף. משך חיי התוכנה קצר. הטכנולוגיה מתעדכנת ומתיישנת במהירות. בפיתוח תוכנה יכול שיושקעו סכומי עתק, כך שהרווח שהיא מניבה חייב להיות כמעט מיידי. בהתחשב במאפינים אלה ובהתפתחויות האחרונות שסקרנו, נראה שהעולם המערבי יידרש לסוגיית ההגנה הקניינית היעילה על תוכנות וטכנולוגיות מידע ככלל, במסגרת אמנות בינלאומיות המגינות על קניין רוחני.

המאמר נכתב בשיתוף ד"ר אסף גרא, עורך פטנטים במשרד פרל כהן צדק לצר.
עו"ד חיים רביה הוא שותף וראש קבוצת האינטרנט, ה-IT וזכויות היוצרים במשרד.

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת בכ-2%, טסלה ב-3.5%

הנאסד"ק יורד ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה