גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ננס על גבי ענק

כשבעולם אין כמעט עם מי לדבר על שיתוף פעולה, וגם מי שמדבר עלול לא להיות כאן למחרת, מגלות יזמיות הנדל"ן הקטנות את יתרונות החבירה לגופים הישראלים החזקים יחסית; על רקע הסערות, שני הצדדים מנסים לנצל את יתרונותיהם היחסיים

בעולם הנדל"ן שיתופי פעולה בין חברות הם דבר שבשגרה, ולעתים כמעט הכרח. חברות נדל"ן וייזום משתפות פעולה בישראל בפרויקטים שונים על מנת לפזר סיכונים, לבנות יחדיו על קרקע של אחת השותפות, לשווק באמצעות מערכת השיווק של אחת החברות או להתחבר בעסקת קומבינציה נוחה עבור שני הצדדים.

בחו"ל, העדיפו עד לא מכבר מרבית החברות הישראליות לשתף פעולה עם קרנות ובנקי השקעה בינלאומיים, או באמצעות רכישה של חברות נדל"ן מקומיות, לעתים מתוך חובה הנובעת מהחוק הלוקלי או פשוט מתוך הבנה שהמקומיים יודעים הכי טוב. אולם, בתקופה האחרונה מחליטות יותר ויותר חברות כי לעתים כדאי לשתף פעולה מעבר לים דווקא עם חברות ישראליות אחרות.

בזמן שבנק השקעות ענק כמו ליהמן ברדרס קורס, זה גם לא מפליא במיוחד. אם חברות ישראליות כמו בסר, אדמה, ביג ונאנט (חברה בת של אולימפיה ומשולם לוינשטיין) השוויצו בעבר הלא רחוק על שיתוף הפעולה עם ענקית ההשקעות ליהמן ברדרס בפעילותן באירופה ובאסיה, קרוב לוודאי שהן ישמחו כיום להתהדר בשיתופי פעולה צנועים בהרבה, גם אם מדובר בשותפות עם חברה ישראלית ועם מנהל שהיא פגשה במטוס לחו"ל.

"אחד ועוד אחד שווה שלוש"

ניתן למצוא כיום גם מספר דוגמאות בהן חברות ציבוריות ישראליות קטנות יחסית או בינוניות מתחברות לחברות ענק ישראליות (כאלה שלפחות ערב המשבר עוד נחשבו לחברות ענק), וביחד מנסות להתמודד עם תנאי השוק החדשים ומשבר האשראי העולמי.

חברות רבות שחלמו על השבחה מטורפת של נכסיהן בחו"ל, ובכך רצו ליהנות מן הבוננזה לבדן, מבינות לאחרונה שלעתים כדאי להתחלק ברווחים אך גם בעבודה הקשה ובסיכונים, ולעתים כדאי להצטרף לחברה עם מנטאליות עסקית מוכרת.

חברות או יזמים ישראלים גדולים יודעים לשתף פעולה במידת הצורך בפרויקטים גרנדיוזיים בחו"ל, כמו יצחק תשובה ונוחי דנקנר בפלאזה בלאס וגאס (אם כי אלעד של תשובה אינה רשומה בישראל), קרדן, בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, המשתפת פעולה עם נכסים ובניין של נוחי דנקנר במערב אירופה ועוד. אולם גם החברות הישראליות הגדולות מוצאות לעיתים שהדרך הנכונה והיעילה להיכנס לפעילות במדינות זרות הינה באמצעות הקמת חברות בת משותפות או שיתופי פעולה ייעודיים עם חברות ישראליות אחרות, קטנות יותר, הפועלות ומקושרות במדינת היעד. באמצעות שיתופי הפעולה מרחיבות חברות גדולות את פעילותן גם לתחומים אחרים. שיתוף פעולה שכזה, בין חברה גדולה המספקת גב פיננסי, לבין חברה קטנה יותר שמכירה את השוק והבירוקרטיה המקומית, יוצר יתרון יחסי משמעותי עבור שני הצדדים.

דומה שאין צורך להציג את GTC פולין הנסחרת בוורשה לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר, חברה בת של RE GTC מקבוצת קרדן אן.וי (הנסחרת באמסטרדם). אולם למרות שמדובר בחברת ענק בכל קנה מידה, ביולי השנה החליטה החברה, שפעילה בעשר מדינות במזרח אירופה, לשתף פעולה עם חברת יורופורט שבשליטת מוטי קירשנבאום שהאג"ח שלה נסחרות בישראל והיא פעילה בתחום הנדל"ן באוקראינה ורוסיה. GTC תרכוש בשני שלבים 20% מיורופורט תמורת 12.5 מיליון דולר. אגרות החוב של יורופורט נסחרות בתל אביב והיא מתכננת ויוזמת הקמת מרכזים עסקיים דוגמת פרויקט איירפורט סיטי בישראל, כשמדינות היעד שלה הן רוסיה, אוקראינה, רומניה, בולגריה, הונגריה ולטביה.

מוטי קירשנבאום (מיזמי איירפורט סיטי בישראל שליד נתב"ג), מנכ"ל יורופורט, מספר כי החברה הוקמה בינואר 2007 כדי להקים פארקי עסקים דומים במזרח אירופה על סמך הניסיון הישראלי. קירשנבאום אף יזם את פרויקט איירפורט סיטי בלגרד וכיהן כיו"ר פעיל של הפרויקט עד 2004. במארס השנה רכשה יורופורט קרקע בשטח של 140 דונם באודסה, אוקראינה, תמורת כ-18 מיליון דולר להקמת פרויקט משולב של פארק עסקים על פני שטח של כ-120 אלף מ"ר בהשקעה של כ-100 מיליון אירו. בפרויקט באודסה נכנסה GTC ב-49.9% בתמורה להלוואה לחברה הבת של יורופורט, יורופורט קפריסין. הצדדים סיכמו כי יעניקו זכות הצעה ראשונה באופן הדדי לתקופה של עד ארבע שנים, בעת כל כניסה להשקעה בפרויקט המשלב משרדים ולוגיסטיקה.

קירשנבאום אומר כי "מבחינתנו אחד ועוד אחד שווה שלוש. אמנם יש ויתור על החזקה בפרויקט שאנחנו מאוד מאמינים בו, אבל אנחנו מעוניינים בשיתוף כוחות מתוך הכרה בעובדה ש-GTC היא פלטפורמה מוכחת בהקמת פרויקטים במזרח אירופה. אנחנו יותר ממוקדים בשני פנים: בפן הגיאוגרפי יש לנו תשתית באוקראינה ורוסיה ומבינים את התהליכים והשוק וישלנו קשרים טובים לקדם את ההליכים. ל-GTC יש פלטפורמה מאוד רחבה גיאוגרפית ותשומת הלב הניהולית שלהם מתפרשת על הרבה מדינות. גם מבחינת המוצרים הנישה מוגדרת מאוד לפארקי עסקים, כאשר GTC לא בתחום. כך שיש סינרגיה טובה".

קירשנבאום מספר על פגישות בתדירות גבוהה ובתקשורת יומיומית ואינטרס הדדי למעורבות. "אנחנו שבעי רצון משיתוף הפעולה ונהנים יותר ממה שציפינו מהערכים המוספים שלהם". לדבריו, לא מדובר ביתרון של פתיחת דלתות בזכות השם המוכר של השותפה הגדולה, שכן באותן מדינות גם יורופורט יודעת לפתוח דלתות, אלא הניסיון והידע שנצבר בפרויקטים שהקימו. "המימון הושג עוד קודם לשותפות, אבל העובדה ש-GTC הצטרפה אלינו כבעל מניות עוד יותר מחזק את יכולתנו לקבל מימון ובתנאים טובים".

טוב גם לגדולים

חגי הראל, חבר הנהלת GTC פולין, מגלה גם הוא שביעות רצון. "יש לנו במזרח אירופה 130 פרויקטים, מתוכם כ-25 בשותפויות שהחלו ב-3 השנים האחרונות עם אנשים פרטיים בעלי קרקעות, עם חברות ישראליות וקרנות גרמניות ויווניות. השותפות לא נקבעת לפי זהות השותף אלא לפי טיב השותפות. המטרה העיקרית הייתה להגדיל את מצבת הפרויקטים שלנו במקרים בהם לא היה לנו את הניסיון או היכולת לפתח פרויקטים אלה כמו עם יורופורט שלה התמקצעות ייחודית". לדבריו, החברות הישראליות חיפשו חברות כמו GTC מבחינת הניסיון והמימון. "הסלקציה, השיקולים והעקרונות לשיתופי פעולה דומים גם כאשר מדובר בחברה ישראלית, אנחנו חברה בינלאומית, והחברה נסחרת בפולין כך שהאווירה בינלאומית ונושא השפה הוא לא העניין".

GTC פולין הפעילה ב-10 מדינות במזרח אירופה אינה מסתפקת בשותפות האסטרטגית עם יורופורט, ולה גם שותפה ישראלית נוספת, אאורה שבשליטת בועז משעולי ויוסף צליח שנחשבים למומחי שטח ברומניה. שתי החברות מקימות בחלקים שווים (באמצעות NCC חברה בת הולנדית) קרוב ל-30 מרכזי מסחר קטנים בערים ברחבי רומניה, תחת שם המותג 'גלריה'.

אם בדוגמאות הקודמות ללא ספק הייתה שותפה הבכירה ושותפה קטנה יותר, הרי ששיתוף פעולה יכול להתרקם לעתים גם בין שתי חברות מאותו סדר גודל. חברת ויתניה (שלה אג"חים הנסחרים בתל אביב) אמנם נשלטת ב-50% ע"י דלק נדל"ן של יצחק תשובה (והשאר בידי SGS בבעלות אהוד סמסונוב ועמוס שמיע, קבוצת האחים חממה, האחים גד ודן פרופר וחברת גיתם של מושיק תאומים ומודי כידון), אך היא בחרה לבנות 3 פרויקטים בעיר גדנסק (דנציג) בפולין עם אפיק הירדן שבשליטת יאיר ושלמה עיני, בשותפות בחלקים שווים ובעלות כוללת של כ-650 מיליון דולר.

נוחי ובדיע

מנכ"ל ויתניה אהוד סמסונוב מספר ששני פרויקטים בגדנסק, שמשלבים מסחר ומעליו דירות יוקרתיות על קו המים ליד העיר העתיקה, נמצאים בשלבי ביצוע. "אפיק הירדן (שגם לה אג"חים בתל אביב - א' ר') היא שאיתרה את הקרקעות בהליך קפדני. אנחנו הצטרפנו לאחר שהם סיימו בדיקת נאותות של הבעלויות והנושאים הסטטוטוריים, והתרומה שלהם היתה להביא את הקרקע הכי נכונה. התרומה שלנו היא הניסיון כיזמים ובנאים, ואכן במסגרת השותפות אנחנו מנהלים את הפרויקטים, שני הצדדים מרוצים ומערכת היחסים טובה", מציין סמסונוב.

אולם לא רק חברות ציבוריות משתפות פעולה מעבר לים, ולעתים חברות גדולות חוברות לחברות פרטיות אשר איתרו קרקע הנראית כמשובחת.

PBS, חברה משותפת של נכסים ובנין מקבוצת IDB של נוחי דנקנר (50%) ושל קבוצת ב.ס.ט. שבבעלות בדיע טנוס (ומנוהלת ע"י בנו אליאס טנוס) מנצרת עילית רכשה קרקע בשטח של 27 דונם בבוקרשט להקמת פרויקט מגורים בהיקף של 80 אלף מ"ר.

בעוד בחו"ל זו דוגמה חריגה לשותפות בין ב.ס.ט לחברה ישראלית אחרת, הרי שבארץ מעורבת הקבוצה בייזום של כ-600 יח"ד בשותפות עם חברות אחרות ובביצוע פרויקטים גדולים למשרדים ומסחר עבור חברות דוגמת עזריאלי, אפריקה ישראל ונכסים ובנין.

CEE (סנטראל יורופיאן) שבשליטת יולי עופר ונמרוד רינות שרשומה בהולנד, משרדיה הראשיים בבודפשט, פועלת בהונגריה ובחמש מדינות שכנות והאג"ח שלה נסחרים בת"א. CEE חתמה בפברואר השנה עם חברת ביג מרכזי קניות שבשליטת משפחת נפתלי (ונסחרת בבורסה בת"א) על הקמת חברה משותפת בחלקים שווים להקמת 20 מרכזי קניות מסחריים ברחבי סרביה בעלות מוערכת של 20-50 מיליון אירו למרכז.

CEE אמורה להביא לשותפות את הניסיון בפעילות נדל"ן במרכז ובמזרח אירופה וקשרים בבנקים במדינות בהן היא פועלת וכן היכרות עם מערכות השלטון המקומיות. הנדוניה של ביג היא הניסיון הרב בהקמה וניהול מרכזים מסחריים בארץ ובעולם.

גם חברות ענק משלבות ידיים בחו"ל וגם בפרויקטים שאינם גדולים בהכרח. בנובמבר 2007 הודיעה אפי אירופה מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב על כניסה ראשונה להונגריה בשני פרויקטים שונים. באחת העסקאות רכשה אפי אירופה 50% מהזכויות בחברה בעלת מתחם להקמת פרויקט נופש על שפת אגם בלטון. הזכויות נרכשו מחברת ADO של עדי קייזמן, כאשר לבייב החליף אותו בשותפות עם חברת בת הולנדית של שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, המחזיקה ב-50% הנוספים במתחם.

לפני מספר ימים הודיעה אלרן נדל"ן (40%) שבשליטת דורי וגדי דנקנר על קבלת מימון בנקאי של עד 29 מיליון דולר לבניית מגדל משרדים בן 17 קומות במוסקבה הנבנה יחד עם י.רשי (30%) שבעלות ירון רוקמן, יואב קפלן ורון עתיר, והיזמים שלום זינגר ואברהם גולדפינגר ועם שותפים מקומיים. מניית אלרן נסחרת בת"א וכך גם האג"ח של רשי. לרשי הקטנה היו השקעות באופן פרטי ברוסיה, ובתהליך אופייני גם במקרים אחרים של שיתופי פעולה, היא ביצעה את העבודה השחורה ואת איתורי הפרויקטים וסוג ההשקעות הרלבנטי, ואז גייסה את החברה הגדולה שלה הפלטפורמה והיכולת הכספית. כך עשתה עם אלרן ברוסיה וכך בנכסים מניבים בגרמניה עם אשטרום נכסים, חברת הנדל"ן המניב הותיקה.

שיתופי פעולה מסוג אחר כמובן הם בין חברות בנות או המשתייכות לקבוצה ובין חברות האם כמו דניה סיבוס ואפריקה ישראל המשתפות פעולה בפרויקטים במזרח אירופה. כך גם גזית גלוב שבשליטת חיים כצמן ודורי הנדסה שגזית רכשה לפני כשנה מחצית מהשליטה בדורי (באמצעות אכד נכסים). למרות שלא הוכרז על כך, הציפיות בענף הן שמלבד כניסתה של גזית גלוב לתחום המגורים באמצעות דורי, פרויקטים עתידיים ופעילות יזמית של גזית גלוב במזרח אסיה או מזרח אירופה, יבוצעו במסגרת שותפות בין החברה האם לחברה הבת ולא בהכרח דרך ההחזקה בחברה הבת.

בשורה התחתונה, למרות שהחברות השונות מנסות לשדר כי בעולם העסקי אין סנטימנטים ושום דבר לא אישי או לאומי, דומה שגם בערבות מזרח אירופה או במזרח הרחוק, אם הדבר אפשרי, השותף המועדף הוא הישראלי ש"אכל איתך מאותו מסטינג". או לכל הפחות, כזה שיודע מה זה "יאללה, קדימה" ו"יהיה בסדר".**

ariel-r@globes.co.il

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בבורסה המקומית; מניות הבנייה צוללות בכ-2%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל