גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתכוננים לגרוע מכל: "גלובס" שאל כמה מראשי המשרדים המצליחים בארץ מה הם חוזים לשוק עריכת הדין

התשובות לא ממש מלבבות: הפסימיים מבין הנשאלים צופים קיצוצים משמעותיים בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, בעיקר במשרדי עורכי הדין הגדולים

בשנה האחרונה הרגישו אמנם גם בישראל את המתח שהיכו גלי הסאב-פריים בעולם, אך לא נרשמה בהלה בשווקים המקומיים. גל הקריסות של גופים פיננסיים בארה"ב, בראשם של ליהמן ברדרס, פקח את עיניהם גם של האופטימיים ביותר בישראל, וגרם להם לשאול את עצמם, ולא בפעם הראשונה, "איך ומתי זה יפגע בנו?". בזמן שאנליסטים ומומחים לשוק ההון מנתחים את ההשפעות שיהיו למשבר העולמי על המשק בכלל, בשוק עריכת-הדין בישראל לא נותרים אדישים לתהפוכות בעולם.

בשנים האחרונות, שהיו "שבע השנים הטובות" של שוק ההון, גבר הביקוש לעורכי-דין המתמחים בשוקי ההון, בעסקאות ובתשקיפים. בין-לילה כמעט נולדו עשרות משרדי "כולבו" ענקיים, בקנה מידה ישראלי, המספקים את כל השירותים המשפטיים תחת קורת גג אחת, כשמחלקות שוק ההון שלהם הפכו ל"מחלקות דגל" המעסיקות 20-30 ואף 50 עורכי-דין כדי לענות לדרישות השוק הגוברות. לצידם נולדו ושגשגו גם משרדי בוטיק המתמחים בשוקי ההון בלבד, גם משרדים בינוניים, עם מחלקות קטנות לשוקי ההון, השתתפו בחגיגת העסקאות וההון. משרדים ביצעו מיזוגים, קידמו שכירים לשותפות, וצירפו עשרות עורכי-דין לשורותיהם כי היה צורך אמיתי בכוח-אדם שיטפל בעסקאות ובתשקיפים המרובים. לכולם הייתה עבודה.

נדמה היה, שפתיחת שנת 2008, "שנת המשבר", בישרה על סוף החגיגה ובלימת הצמיחה במשרדי עורכי-הדין, אך עדיין לא נרשמו קיצוצים או גלי פיטורים משמעותיים. עם הקריסות האחרונות והפאניקה בעולם, התגלו עוד ועוד קמטי דאגה על מצחם של עורכי-דין בכירים במשק. הניסיון של חלקם להסתיר את השפעות ההאטה במשק על משרדיהם כבר לא מצליח לשכנע אף אחד, וכולם מבינים שגם השוק הזה יפגע. השאלות הבוערות עכשיו הן: מי יהיו הנפגעים העיקריים ומה תהיה עומק הפגיעה?

ברור שאם וככל שהמיתון יעמיק, ההשפעות על שוק עריכת-הדין יהיו חריפות יותר: זה יתחיל בצמצום בבונוסים, בתגמולים ובשכר, ימשיך בקיצוצים ובפיטורים, ועלול להגיע עד לצמצום חד במצבת העובדים, בדומה לתהליך הצמיחה שהיה בשנים האחרונות, רק הפוך. משרדים שהראו צמיחה של 20% במספר המועסקים עלולים להראות ירידה זהה, וכך הלאה. במקביל, התחרות על הלקוחות תגבר ותהיה נגיסה ופגיעה בשכר-הטרחה שיקבלו עורכי-דין, כיוון בתקופות שפל ומשבר איש לא שש לשלם כפי ששילם בתקופת שגשוג.

מנגד, עורכי-דין שישכילו לנצל את ההזדמנות עשויים לפרוח או לפחות לשרוד את המשבר בכבוד. "זוהי שעתם (הפחות יפה) של עורכי-הדין. בימים טרופים מתרבות התביעות, מתרבים העיקולים, הכינוסים והפירוקים. העסקים המדורדרים מדברים מגרונם של עורכי-דין, ולא עוד משל אנשי העסקים. שם המשחק המשפטי הוא, יכולת הגבייה מהגווייה", אומר עו"ד פנחס רובין.

עם זאת, מציין רובין, "ההשפעה הכלכלית שניכרת במשק בכללותו תהיה זהה גם בקרב עורכי-הדין. ההאטה תפקוד גם את ציבור עורכי-הדין".

אתמול אישר הקונגרס האמריקני את תוכנית החילוץ הפיננסית של שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, לפיה ישקיע הממשל האמריקני כ-700 מיליארד דולר ברכישת נכסים בעייתיים על מנת לבלום את המשבר. רובין מעריך שלא יהיה בכך בכדי לשנות את התמונה באופן משמעותי, בשוק העסקי כמו גם המשפטי. "אינני חושב ששינוי המגמה בשוק ההון, כמסתמן בימים האחרונים, יהווה שינוי מגמה בתרחיש שאני רואה לנגד עיני. אולי העוצמה תיחלש אבל סימני התקופה יתנו את אותותיהם גם בקרב עורכי-הדין וכיוון התנועה יהיה אלי ליטיגציה והתנצחויות, תחת אשר עשיית עסקים".

על אף שראשי המשרדים הבינוניים והגדולים אומרים בהחלטיות מסוימת כי "אצלנו זה לא יקרה", הם כבר מנתחים את השלכות המשבר על הפרקטיקה שלהם, וחלקם מתכוננים לגרוע מכול. "גלובס" שאל כמה מראשי המשרדים המצליחים בארץ, מה הם חוזים לשוק עריכת-הדין בישראל. התשובות מעניינות. כמה מהם מגלים גישה אופטימית במיוחד ומאמינים שהמשבר יחלוף ועורכי-הדין לא ירגישו אותו, אחרים סבורים שאיזון ושילוב נכון בין תחומי העיסוק של המשרד יסייע להם לחמוק מציפורני המשבר, ואפילו לשגשג בתקופה הקשה. הפסימיים צופים קיצוצים ופגיעות משמעותיים במשרדים.

זהות הנפגעים העיקריים נותרה במחלוקת: האם יהיו אלה המשרדים הגדולים, המחזיקים מחלקות שוק הון עצומות, שכבר היום מתקשות לספק עבודה לכל עורכי-הדין העובדים בהן; או המשרדים הבינוניים והקטנים, שתלו את יהבם בשוק ההון, ומגלים כעת שאין להם תחומי עיסוק אחרים לברוח אליהם?. תלוי את מי שואלים.

"שני המשרדים שייפגעו ראשונים יהיו הרצוג-פוקס-נאמן וגרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, שהתרחבו מאוד בשנה-שנתיים האחרונות", מעריך עורך-דין ותיק. "מי שגדל מאוד בשנה האחרונה בעקבות ריבוי העסקאות וצמיחת שוק-ההון, יהיה בין הנפגעים הראשונים. המשרדים האלה הוסיפו בשנה האחרונה עשרות עורכי-דין וזה עולה להם המון כסף. ככל שהמיתון יעמיק, הם יתקשו לתחזק כמות כזאת של עורכי-דין. אז הם יחכו חודש-חודשיים, אבל בסוף לא יהיה מנוס מלשחרר את רובם".

מנגד, אומר עו"ד אחר: "במשרדים הגדולים כמעט לא יורגשו ההאטה והמיתון. יש להם מגוון תחומי עיסוק שיספקו עבודה כאשר שוק ההון רדום, ומספיק 'שומן' לקצץ לפני שהם מתחילים לפטר ולבצע שינויים דרמטיים במשרד".

דוד חודק: ירידה מתמשכת

עו"ד דוד חודק, ראש משרד עורכי-הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, לא מתרגש מהתחזיות השחורות שצופים למשרדים הגדולים. לדבריו, זה בדיוק הפוך. ההשפעה של המיתון העולמי כמעט לא תורגש במשרדי עורכי-הדין הגדולים, אם הם יידעו לכלכל נכון את צעדיהם. "אנחנו מצויים כרגע בשלב הראשון של המשבר שמתאפיין באי-ודאות ובאי-יציבות. בשלב הזה, שלא ברור כמה זמן הוא יימשך, יהיה צמצום פעילות בתחומים מסוימים, ומנגד התרחבות של תחומים אחרים. בתחום שוק ההון אנחנו נמצאים במצב של קיפאון כבר 6-8 חודשים, אין כניסה כמעט של גופים חדשים לשוק, אין כמעט גיוסי הון. אנחנו כבר בתוך מצב של צמצום והוא ימשיך.

"מנגד, תחום הליטיגציה והתביעות יתרחב. בתקופת המשבר נראה תביעות נגד גופים שייצרו כלים פיננסים, נגד חברות שיטענו נגדן טענות על רשלנות מנהלים שלא טיפלו נכון בהשקעות ולא עשו כך או ואחרת, תביעות נגזרות, ייצוגיות, צרכניות, של צרכנים מול בנקים ובתי השקעות וכך הלאה. גם הייעוץ השוטף שניתן לתאגידים יעלה. אנחנו כבר מקבלים פניות מבעלי אגרות חוב מודאגים, מבעלי מניות מתוסכלים ומהחברות שמנסות לבחון את מצבן, ולבדוק איך צריך להגיב ולמה צריך להיערך מראש. זה דבר שלא ראינו הרבה שנים. בסה"כ אני צופה שבקיזוז כללי של כל התחומים למיניהם, משרדי עורכי-הדין ישמרו פחות או יותר על מעמדם ומצבם ברמה הנוכחית עם מגמה להקטנה. בסופו של המשבר, הסך-הכול יהיה מאוזן".

* לא יהיו צמצומים, פיטורים ופגיעה בשכר עורכי-דין?

"מי שינהל את העסקים שלו בדרך נכונה, לא יצטרך לעשות צעדים מהפכניים, רק לנקוט משנה זהירות. משרד עורכי-דין צריך להיות קשוב למה שקורה בחוץ, ולהיות מוכן לכל תרחיש עם כל מיני תוכניות ואלטרנטיבות, וגם לאופציה של משבר בשוק. הגדולים מוכנים לכך, לפחות אנחנו, כך שבעוד שקצב גידול בחלק מהמשרדים יצומצם ויופחת, איני צופה חורבן בשוק עריכת-הדין".

חודק מוסיף, כי ככל שתהיה השפעה למיתון על משרדי עוה"ד, היא לא תהיה חדה אלא מתמשכת. "אי אפשר להתעלם מהמשבר. יש ותהיה השפעה חד-משמעית של הקטנת וצמצום היקף הפעילות. המשרדים יצטרכו להתאים את עצמם גם לסוגי פעילות שונים, שמאפיינים משבר ויכול להיות שאם הוא יימשך הרבה זמן יצטרכו גם להתאים את מערכות התגמול לעובדים. אבל זה בעיני לא אוטומטי, זה תלוי בעוצמת הזעזוע, הימשכות הזעזוע ואיך הוא יפגע בישראל. בעריכת-דין לא תהיה קריסה וירידת מדרגה בבת-אחת, אלא תהיה ירידה מתמשכת. המשבר שלנו לא יימשך חצי שנה, זו תהיה ירידה למשך שנתיים-שלוש לפחות, שצריך להיות מוכן אליה, אבל בטוח שלא תהיה קריסה טוטאלית ולא תהיה מדרגה חריפה למטה".

דליה טל: הבינוניים יסבלו פחות

"בתחום הפיננסי כולם בעמדת המתנה ורוצים לדעת מה קורה", אומרת עו"ד דליה טל, שותפה בכירה במשרד קנטור, אלחנני, טל. "עוצרים השקעות ודברים חדשים ומלקקים את הפצעים. לא עושים עסקאות, לא רוכשים בנקים, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. בשוק ההון והנפקות יש עצירה כמעט מוחלטת. מצד שני, תחום הליטיגציה, כינוסים, פירוקים ותביעות משפטיות מאוד פעיל, אפילו עמוס. יש עלייה ויש ביקוש לעורכי-דין בתחום הזה".

* המשק העולמי במשבר ועוה"ד בארץ יותר עסוקים?

"ישנם יותר עסוקים וישנם פחות. מרכז הכובד עבר מהעסקאות, הרכישות והמיזוגים וההנפקות לתביעות המשפטיות, הכינוסים והפירוקים, ולכן משרדים שבנויים רק על אחד מהתחומים שאינם פעילים כעת, ייפגעו מאוד, או שיעשו הסבה לתחומים נוספים, יעבירו עורכי-דין ממחלקה אחת לשנייה, ויפתחו את החלק של הליטיגציה, הכינוסים והפירוקים. משרדים שבנויים ומסתמכים רק על התחומים האלה מלכתחילה ישגשגו ויפרחו".

* מי יהיו הנפגעים העיקריים?

"משרדים בינוניים ומגוונים בתחומי העיסוק שלהם, שמהווים 'וואן סטופ שופ', יסבלו פחות ממשרדים שעוסקים רק בתחומים של מיזוגים ורכישות, הנפקות ושוקי ההון. האחרונים יצטמצמו באופן משמעותי. המשרדים המגה-גדולים יצטרכו להיפרד מהרבה עורכי-דין בתחום שוק-ההון ועורכי-דין רבים, שלא ימצאו עיסוק אלטרנטיבי, ייפלטו לשוק בעקבות המשבר. אבל זה לא קורה ביום, זה תהליך ארוך, שאין לדעת מה יהיה בסופו".

* איך אפשר להימנע מפיטורים מאסיביים?

"מי שמסוגל, ימצא מפלט בתחומי התמחות אחרים שיש בהם עבודה, כדי לא לקרוס. מרכז הכובד יעבור לעניינים שהם כן חמים. משרדים שבנויים על טהרת שוק ההון, יתקשו לעשות את ההסבה או המעבר הנדרש לליטיגציה ביומיים".

טל, שהיא בדרך-כלל פסימית בעניינים האלה, מגלה הפעם גישה שונה מעט. "אני שומרת על גישה מאוזנת עם נטייה לפסימיות. זה אומר שיהיו פיטורים וצמצומים והרווחיות של המשרדים לא תהיה כמו בעבר, אבל עדיין משרדים ישרדו ויהיו כאלה שאפילו ישגשגו מאוד. עורכי-דין יעשו הסבות מוצלחות ויעברו את המשבר בשלום. יכול להיות שבעוד חצי שנה-שנה נראה שהשוק מתאזן, יכול להיות שהמשרדים יספגו את העלויות, לא יפטרו עובדים, ויחכו לראות מה ילד יום. אני לא חושבת שדווקא שוק עורכי-הדין יהיה הסובל העיקרי, אך זה לא יפסח עלינו".

רון גזית: גל של מיזוגים

בדומה לעמיתיו, גם עו"ד רון גזית, מייסד וראש משרד עוה"ד רון גזית רוטנברג, מעריך שלעורכי-הדין העוסקים בליטיגציה, בכינוסים ובפירוקים לא תחסר עבודה בתקופת המשבר. מנגד, לעורכי-דין שעוסקים בעסקאות תהיה בעיה כפולה: "הראשונה, יהיו פחות עסקאות; השנייה, גם בעסקאות שיהיו ישולם פחות שכר-טרחה. הלקוחות יריבו על הכסף, ירצו לשלם פחות ברוחב לב. משרדים אלה יהיו הנפגעים העיקריים, כי גם תהיה להם פחות עבודה וגם כיוון שעל אותן עסקאות בודדות שהם כבר יעשו, הם יקבלו פחות שכר. לקוחות שהיו רגילים לשלם לפי תעריף של מאות דולרים לשעה ילחצו על המחירים.

"עם זאת, לחבר'ה שעוסקים בליטיגציה, בפירוקים ובכינוסים צפויה תקופה טובה. לקוחות יעדיפו להילחם בבתי-המשפט במקום לשלם לעורכי-דין ולנהל את ההליך, ולא לשלם לצד התובע. יותר זול לשלם לעו"ד 50 אלף דולר על ניהול משפט, ולהמציא טענות מן הגורן ומן היקב כדי להרוויח זמן, מאשר לשלם למישהו שאתה חייב לו מיליון דולר. יהיה ללקוחות זמן למלחמות כי לא יהיה להם את הביזנס הבא באופק".

* מי יהיו הנפגעים העיקריים בשוק עריכת-הדין?

"משרדים גדולים ייפגעו מאוד. הם החזיקו כוח-אדם גדול לצורכי הנפקות ולטיפול בעסקאות, וכיוון שלא יהיה להם לאן להעביר את כוח-האדם ששכרו הם ייאלצו לפטר עשרות עורכי-דין. לצערי, בקשר לחבר'ה האלה אני לא אופטימי. גם משרדים קטנים של 8-10 עורכי-דין, שהם מוטי עסקאות יספגו מכה קשה".

* ניתן למנוע את גל הפיטורים?

"לא בטוח. משרדים ששכרו כוח-אדם רב בשנתיים האחרונות יהיו בדילמה בין לפטר עובדים לבין לספוג עלויות כדי לראות מה יקרה בשוק, ולקוות שהוא יתאושש. אם השוק לא יתאושש אז לא תהיה להם ברירה. ייתכן שיהיו משרדים שיצטמצמו באותו היקף של צמיחה שהם הראו בשנים האחרונות. הכול תלוי במשך ובעומק המשבר".

גזית מעריך כי תהיה עוד תופעה שתאפיין את תקופת המשבר הקרובה: משרדי עורכי-דין יתמזגו.

* איך תסביר שבעת משבר, שבה לאיש אין מספיק עבודה לעצמו, עורכי-דין יבצעו מיזוגים?

"יהיו מיזוגים של משרדי עורכי-דין, כי הם ירצו להתחזק. דווקא התקופה הזאת שכל משרד ירגיש את עצמו קצת יותר חלש, תביא למצב שמשרדים ירצו לחזק את עצמם, ואני צופה גל של מיזוגים. לא מיזוגי ענק, אלא מיזוגים בין משרדים קטנים לבינוניים. לא מיזוג שמכוון להתפתחות, אלא לשמירה על הקיים".

גד נשיץ: לא תחסר עבודה

עו"ד גד נשיץ, ממייסדי משרד עוה"ד נשיץ-ברנדס, לא מתרגש מהתחזיות הפסימיות. "אני בדעה שהמצב יירגע כעבור זמן יחסית לא רב. בכל פלוס יש מינוס ולהיפך. אם הפעילות העסקית נפגעת, הפעילות הליטיגטורית פורחת. בתקופת משבר, כמות המשפטים, בתחום של אחריות דירקטורים, פשיטות רגל ותביעות ייצוגיות, צפויה לעלות בארץ ובעיקר בחו"ל, ולכן לא תחסר עבודה לעורכי-הדין".

* עורכי-דין לא ירגישו את המשבר בכלל?

"להערכתי, משרד שיש בו איזון בין תחומי העיסוק השונים ישרוד כמעט בלי זעזועים. הוא יצטרך לעשות התאמות בפעילות שלו למצב החדש שייווצר, ואיש לא יודע בדיוק מה ייווצר, אבל הוא יכול שלא להיפגע מהמיתון. כיוון שההערכה שלי לגבי מצב המשק היא אופטימית, אז גם לגבי עתיד משרדי עורכי-הדין אני אופטימי".

בעוד הפסימיים טוענים כי הגרוע מכל עוד לפנינו, האופטימיים מניחים, כי בסופו של דבר המשק המקומי יוכיח את עמידותו לזעזועים, ויתאושש במהירות מכל משבר. נשיץ בחר להימנות עם הקבוצה השנייה: "יש סיכוי שהמשבר יחלוף, ונרגיש רק את מה שאנחנו מרגישים היום. אני נמנה עם האופטימיים".

ליפא מאיר: השקט יופר

עוד עורך-דין שנמנה עם האופטימיים הוא עו"ד ליפא מאיר, שהיה מעורב במרבית הקפאות ההליכים וכינוסי הנכסים בשנים האחרונות בישראל. "עדיין רב הסמוי על הגלוי ואנחנו עדיין לא יודעים אם ההדים והגלים של המשבר העמוק שעובר על הכלכלה בארה"ב יגיעו עד פה או שהם ייעצרו באירופה או במזרח הרחוק. להערכתי, הצונאמי לא יפגע בישראל בעוצמה שמתקרבת לארה"ב".

ומהאופטימיות הזאת, מתבקשת מסקנה מעניינת: משרדי עורכי-הדין לא ייפגעו משמעותית. מאיר: "במשרדי עורכי-דין שעוסקים בהשקעות זרות בישראל, או שיש להם הרבה פעילות של משקיעים זרים ומשקיעים ישראלים בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובמערב, תהיה פגיעה מסוימת בפעילות. גם הפעילות בתחום ההנפקות וגיוס הכספים בשוק-ההון הישראלי רדומה בזמן האחרון, וזה משפיע על עורכי-הדין שעוסקים בתחום. עם זאת, לא מדובר בפגיעה דרסטית".

לגבי עורכי-דין שעוסקים בשוק הנדל"ן, האופטימיות יותר גדולה. "בשלב זה, שוק הנדל"ן המקומי לא אמור להיפגע. אני מאמין, שבתקופה הקרובה יהיו לחברות בתחום הזדמנויות לרכוש נכסי מקרקעין, ולכן החברות ושוק הנדל"ן לא יגיעו למשבר או למיתון עמוק. כך שגם עורכי-הדין העוסקים בתחום לא אמורים להיפגע".

לדברי ליפא, המשבר יכניס את השוק הישראלי לשלב טבעי ומתבקש במחזוריות של השווקים העולמיים. "יש מדי פעם מחזוריות בשווקים. כאשר הכלכלה פורחת, עורכי-הדין שעוסקים בתחום דיני התאגידים עוסקים בעבודה של השקעות ועסקאות; וכשהכלכלה נתקלת בקשיים, הם מטפלים בחברות בקשיים. בשלוש השנים האחרונות הייתה מעט מאוד פעילות של חברות שנקלעו לקשיים.

"אני צופה שהשקט שהיה בשנים האחרונות יופר על-ידי נפילה של מספר חברות, ואם חברות ייקלעו לקשיים תזרימיים או כלכליים ויתחילו להתמוטט, לעורכי-הדין שעוסקים בפתרון בעיות של חברות בקשיים, בחדלות פירעון בהקפאות הליכים ובכינוסים ופירוקים, תהיה הרבה עבודה".

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון