גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה: ביה"ד הארצי גיבש מבחנים לזיהוי מעסיקו האמיתי של עובד כ"א

המבחנים שנקבעו: מול מי מתקיימים מאפייני יחסי עובד-מעביד, האם העובד מועסק בהתאם לחוק קבלני כ"א, האם ההעסקה זמנית, האם העובד מושם אצל מעבידים שונים, והאם הסדר ההעסקה אמיתי או פיקטיבי

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי עובד שהועסק באמצעות חברות כוח-אדם שונות, כפקיד בסניף הביטוח הלאומי בנצרת, נחשב לעובד הביטוח הלאומי. בהחלטה חדשנית קבעו השופטים שמואל צור ועמירם רבינוביץ, בדעת הרוב, שורה של קריטריונים לבחינת המעביד האמיתי של עובד כוח-אדם.

מתווה ההעסקה המשולש (עובד-קבלן כוח-אדם-מעסיק בפועל) משמש לעיתים קרובות כמסווה להעסקה האותנטית על-ידי המעסיק בפועל ("המשתמש"), שנועד לאפשר לו לחמוק מלהעניק לעובד את זכויותיו החוקיות. בהלכת "כפר רות" נקבעה חזקה ש"המשתמש" הוא מעסיקו של העובד ולא הקבלן כוח-אדם. התיקון לחוק קבלני כוח-אדם, שנכנס השנה לתוקף וקבע כי אחרי 9 חודשים העובד נחשב לעובד ה"משתמש", איין למעשה את החזקה. פסק הדין חל על תקופת העסקת העובדים עד 2008, אז חל התיקון לחוק.

מתווה משולש

ראיד פאהום הוצב מטעם חברות כוח-אדם שונות (שהתחלפו בעקבות זכייתן במכרזים) במשך 13.5 שנים באותו תפקיד בביטוח לאומי. הוא פוטר לאור הוראת נציבות שירות המדינה להפסיק התקשרויות ארוכות טווח בשירות המדינה עם חברות כוח-אדם. בית הדין האזורי בנצרת הכיר בו כעובד הביטוח הלאומי מיומו הראשון, ואף קבע כי יש לראות בו עובד בעל קביעות, הגם שלא עמד בתנאי הסף לקבלתה.

באמצעות עוה"ד דפנה שמואלביץ ומורן פרידמן ממשרד רובין-שמואלביץ עירער הביטוח הלאומי, וערעורו התקבל חלקית. 3 השופטים הסכימו כי נקודת המוצא היא שיש לכבד את ההסדר ולהכיר במעמדו של הקבלן כמעסיק האמיתי, אלא אם ההעסקה מנוגדת לחוק או מפרה את "כללי המשחק".

"מעסיק משותף"

השופט צור מנה את "כללי המשחק" (הרשימה אינה ממצה ומשקל כל כלל אינו שווה) שיאפשרו לקבוע מיהו המעסיק האמיתי: האם מתקיימים יחסי עובד-מעביד עם ה'משתמש' (לפי המבחנים המקובלים בפסיקה); האם העובד מועסק בהתאם להוראות חוק קבלני כוח-אדם; האם העובד מוצב אצל המשתמש באופן זמני למילוי מקום או התגברות על עומס זמני (התקופה של 9 חודשים בחוק עשויה לשמש קריטריון); מיהו הגורם המתחלף - הקבלן (בכל פעם חברת כוח-אדם אחרת מעסיקה את אותו עובד) או העובד (אותה חברה מספקת לאותו משתמש עובדים מתחלפים).

כללים נוספים: טיב התפקיד (מהותי או שולי); יכולתו הכלכלית של הקבלן כוח-אדם; האם הסדר ההעסקה אמיתי או נעשה למראית עין; הגינות, תום-לב ותקנת ציבור (האם העסקת העובד על-ידי הקבלן נגועה בניצולו או בפגיעה בשכרו); האם הסדר ההעסקה שומר על משטר הסכמים קיבוציים ומעמדם של ארגוני עובדים. יצויין כי הכללים אינם רלוונטיים לעובדים המועסקים במסגרת מיקור חוץ, שהיא צורת העסקה שונה (ובה החברה החיצונית מספקת ל'משתמש' שירות ולא עובדים).

שופטי הרוב קבעו כי פאהום הפך לעובד הביטוח הלאומי משנת 1996, אז הפסיקו להתחלף חברות כוח האדם שהציבו אותו. עם זאת, בוטלה פה-אחד הקביעה שהיה עובד קבוע של המוסד, משום ש"מעמד זה צריך להיקבע על פי הכללים הנוהגים אצל המעסיק".

הנשיא סטיב אדלר סבר, בדעת מיעוט, כי על-מנת להגן על זכויות עובדי כוח-אדם, יש לקבוע שגם כאשר חברת כ"א משמשת רק צינור לתשלום השכר, יש לראותה כ"מעסיק משותף" עם "המשתמש", ושניהם אחראים לזכויות העובד וכן להפסקת עבודתו.

השופט צור הסכים כי "ייתכנו מקרים בהם יימצא כי חברת כוח-אדם פעלה ולו חלקית כמעסיק אמיתי יחד עם המשתמש, ובמקרים שכאלה ניתן לראותה כמעסיק משותף", אולם לא כששימשה רק צינור להעברת שכרו. (ע"ע 410/06).

המבחנים שנקבעו

* מול מי מתקיימים מאפייני יחסי עובד-מעביד

* האם העובד מועסק בהתאם לחוק קבלני כוח-אדם

* האם ההעסקה זמנית

* האם העובד מושם אצל מעבידים שונים?

* טיב התפקיד

* יכולתו הכלכלית של קבלן כוח-האדם

* האם הסדר ההעסקה אמיתי או פיקטיבי

* האם זכויות העובד מקוימות בתום-לב?

עוד כתבות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע שראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צמרת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"