גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטריק לא מצליח

הנוסחה שהתפרסמה ברב המכר "המשקיע הקטן שיכה את השוק", מזייפת כבר שנתיים

כבר שנתיים ש"נוסחת הקסם" מציגה הפסדים כבדים. שנתיים שהיא לא עובדת, לפחות לכאורה.

נוסחת הקסם נהגתה לראשונה ע"י פרופסור ג'ואל גרינבלאט וריצ'ארד פזנה, במסגרת תיזת מאסטר שכתבו בשנות ה-80 המוקדמות על נוסחת הנט-נטס של בנג'מין גראהם (How the Small Investor Can Beat the Market).

הנוסחה

גראהם חיפש חברות שנסחרות הרבה מתחת להונן החוזר נטו (נכסים שוטפים מינוס כל ההתחייבויות), אך בסוף שנות השבעים הנוסחה שלו "התייבשה". כשכולם הכירו בפוטנציאל של הנט-נטס והבינו מה צריך לחפש ולקנות, המצבים החריגים הללו חדלו מלהתקיים בכמויות מספקות (תיק נט-נטס ממוצע הכיל כ-100 חברות). אגב, הם עדיין צצים מחדש בעיתות של פניקה רחבת-היקף.

גרינבלאט היה מוקסם מהנוסחה הפשוטה והאפקטיבית של גראהם, אך לאור התדלדלות מקרי הנט-נטס בשנות השמונים, הוא ניסה לחשוב על נוסחה חלופית והגה לבסוף רעיון מקסים לא פחות - קנו עסקים טובים בזול.

מה זה עסק טוב לפי גרינבלאט? עסק שנותן תשואה גבוהה על ההון המושקע (רווח תפעולי חלקי סך נכסים מוחשיים נטו). ומהו מחיר זול? מחיר זול נמדד ע"י יחס מכפיל פשוט כמו מכפיל רווח נקי (P/E), אך נוסחת הקסם משתמשת בנתון מקביל (EV) ומחלקת אותו ברווח התפעולי ב-12 החודשים הקודמים.

גרינבלאט בדק ומצא שכאשר בונים תיק המורכב מ-30 חברות טובות הנסחרות במחיר זול (עפ"י הפרמטרים שהוגדרו) ומחליפים אותן בחדשות כעבור שנה, ניתן להגיע לתשואות שנתיות ממוצעות גבוהות מאוד (כפליים מתשואות השוק). הבסיס של "נוסחת הקסם" נשען על ניצול מצבי פניקה והסתמכות על דעיכה איטית יחסית של מומנטום מסחרי חזק.

חשש לכשל

אלא שבשנתיים האחרונות, כמעט במקביל לפרסומה של הנוסחה ב"ספר הקטן שמכה את השוק בגדול", היא מניבה הפסדים. ומעליה עולה השאלה אם הדבר מעיד על כשל אינהרנטי בנוסחה.

גרינבלאט הסביר בעבר את העניין כך:

"בתקופה המוצלחת מאוד שנמשכה 18 השנים שנבדקה על-ידי, היו תקופות ארוכות למדי שבהן המודל לא הצליח להכות את תשואת השוק, לעיתים במשך שנה שלמה, ופעם אחת אפילו 4 שנים ברציפות. ועדיין, ברור שלאורך זמן נוסחת הקסם היא מודל טוב מאוד שהצליח להכפיל את תשואת השוק. אז מה כבר יכול ללמוד משקיע מבחירה של כמה מניות לאורך שנה וחצי? כלום. הטווח המינימלי הקובע הוא 3 עד 5 שנים".

בהחלט ייתכן שהשנתיים האחרונות מהוות רצף שלילי כזה, שעשוי אף להמשיך אף מספר שנים נוספות, אך גרינבלאט טוען כי מי שהתחיל עם הנוסחה אל לו להפסיק לפעול על-פיה עקב מופע שלילי צפוי וקצר יחסית. נהפוך הוא.

האם גרינבלאט מיישם את השימוש בנוסחא שלו בעצמו? ככל הידוע, הקרן שבניהולו (גותהם קפיטל) נעזרת לעיתים בנוסחה כדי לברור באמצעותה הזדמנויות, אך מתמקדת במספר פוזיציות קטן.

בשנתיים האחרונות לדוגמה, טפסי 13F שלה העידו על תיק שבו שתי פוזיציות (קולים על וול-מארט שנסגרו בתחילת 2008 ברווח גדול מן הסתם, ומניות אמריקן אקספרס).
אך ברבעון האחרון - הפתעה. לראשונה מאז החלה לדווח, מיישמת הקרן גרסה מורחבת של נוסחת הקסם ומציגה בתיק (הון מדווח בלבד) כ-150 חברות שהופיעו לאחרונה באתר "נוסחת הקסם". שינוי מדיניות מעניין מצד אחד מבוחרי המניות המתוחכמים ביותר בעולם.

משנים מדיניות

אין ספק שמדובר בהבעת אמון בנוסחה, אך עולה גם שאלה הפוכה. מדוע קרן המנוהלת בידי שני משקיעים מתוחכמים (גרינבלאט וגולדסטין), שידועים ביכולת ניתוח ובחירת המניות שלהם, שהעלו על נס מדיניות של פורטפוליו ממוקד והצליחו בכך לאורך השנים, מחליטים לפתע לזנוח לכאורה מדיניותמצומצמת ולעבור לתיק מפוזר מאוד?

אין לי תשובה מספקת לשאלה הזו. קשה להסיק מסקנות מטופס דיווח מצומצם וחלקי מטבעו. אולי החליטו להקדיש חלק מהון השותפות לבדיקת הנוסחה. אולי החליטו לנצל, כמותית, את רמות המחירים הנוכחיות.

שני סוגים של סיכון

סוגיה נוספת - הפיזור הרחב סותר למעשה את דבריו של גרינבלאט עצמו שהרחיב לא פעם על חוסר התועלת בפיזור רחב מ-30 מניות. הזכרתי את הנקודה הזו בעבר:
"נהוג לחשוב שאחזקת פוזיציות רבות משמשת אמצעי להפחתת סיכון, וברוב הקרנות בישראל תמצאו בין 50 ל-150 פוזיציות. ובתעודות-הסל אף יותר. המנטרה כאן היא "פיזור". אבל מהו פיזור אופטימלי? 50 פוזיציות? 100? 200?

ג`ואל גרינבלאט - ממציא נוסחת הקסם - הגדיר בספרו הראשון (You Can Be a Stock Market Genius) שני סוגי סיכונים: סיכון שוק, וסיכון ספציפי לפוזיציה. פיזור ההשקעה על פני אחזקות רבות כמעט ואינו משנה את החשיפה לסיכון שוק. אפילו אם הפורטפוליו יורכב מ-5000 מניות, הוא עדיין יושפע מתנודות השוק. לא ניתן להימנע מכך.

אבל פיזור עשוי לעזור בהפחתת הסיכון מהסוג השני - אותו סיכון שקשור לעסק הספציפי. "אל תשימו את כל הביצים בסל אחד" נהוג לומר. אבל שוב עולה השאלה - מהו הפיזור האופטימלי לשם כך? גרינבלאט מציין את הנתונים הסטטיסטיים הבאים: אחזקת 2 מניות מסירה 46% מהסיכון הספציפי שבאחזקת מניה אחת. אותו סיכון מופחת ב-72% כאשר מחזיקים 4 מניות, ב-81% עם 8 מניות, ב-93% עם 16 מניות, ב-96% עם 32 מניות, וב-99% עם 500 מניות. מכאן אפשר להסיק שאחזקת 16-8 פוזיציות בפיזור ענפי, אמורה להספיק לצורך פיזור הסיכון הספציפי. מעבר ל-30 פוזיציות העסק נהיה מיותר".

מה יכולה להיות הסיבה לבחירה ב-150 חברות? נזילות, אולי? התיק המדווח של גרינבלאט עמד בסוף ספטמבר על כ-60 מיליון דולר ובמימוש הגדול בסוף השנה הקודמת על כ-270 מיליון דולר (שוב, מדובר בהון מדווח בלבד). אם נניח שגרינבלאט מתכוון לנצל את רוב ההון המדווח לטובת הנוסחה, אולי הוא מנסה להבטיח נזילות מקסימלית לאור תנאי השוק וסחירות החברות שבתיק. בכל אופן, הדיווח הבא (15 בפברואר 2009) יספק כנראה הארות נוספות.
_____________________________
עודד קרייזל מנהל את Israel Value Funds, הזרוע הניהולית של שותפויות השקעה פרטיות וכותב באתר מדידות מה-buySIDE.

עוד כתבות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

חוק חדש בקנדה מאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה. האם זה יכול לקרות בישראל?

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות