גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרום אמריקה על אופנוע (ומכונית, ומשאית וטרקטורון)

בימים של האטה במכירות רכבי השטח, הראלי דאקר בן 10,000 הק"מ שיצא לדרך לראשונה בדרום אמריקה, הוא פלטפורמה אידיאלית ליחסי ציבור עבור מיצובישי ופולקסווגן ; הפעם אפילו אל-קאעידה, או חברות הביטוח, לא יעצרו את 530 הקבוצות מלשחזר את המסע המפורסם והסיזיפי של צ'ה גווארה

רק לפני 12 חודשים נראה כי המסורת המפוארת של מרוץ הראלי דקאר הגיעה אל קיצה. פחות מ-24 שעות לפני הזנקתה של התחרות הסיזיפית, נכנעו המארגנים לאיומי הטרור של ארגון אל-קאעידה (או מדויק יותר, לאיומיהן של חברות הביטוח שהן לא יישאו בנטל הכספי אם אכן תתממש קטסטרופה כזאת) והודיעו במפתיע על ביטולו. זמן קצר לאחר ההודעה הדרמטית אספו הקבוצות את מטלטליהן מנקודת הפתיחה המתוכננת בליסבון, ועזבו את המתחם עם האגזוז בין הרגליים. אלפי המשתתפים נותרו המומים ומאוכזבים. שעות רבות של הכנות ותקציבים חסרי תקדים נמחקו, וחגיגות השלושים של מרוץ הסיבולת הקשה והתובעני ביותר בעולם הפכו למפח נפש אמיתי.

למארגנים הצרפתים לא היתה את הפריבילגיה או הזמן לקפוא על השמרים. יותר מכל נדמה אז כי תם עידן, הנזק התדמיתי האפיל אפילו על זה הכלכלי וההכרה כי לראשונה לא יתקיים יותר הראלי על אדמת אפריקה לא הותירה בידיהם ברירה אלא למצוא אלטרנטיבה ראויה. בראש ובראשונה הם הבטיחו כי הדקאר לא יבוטל, והתיימרו אף להצהיר כי דקאר 2009 יהיה אירוע שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה.

דיברו בתחילה על מדינות כמו קנדה, אוסטרליה, רוסיה, סין וארה"ב כמארחות, אבל המיקום שנבחר לבסוף היה דרום אמריקה. לאחר ששהו שם לא פחות מ-100 ימים וחלשו בקפידה על שטחים של 12,000 קילומטרים, החליטו הצרפתים להיענות להצעתן המשותפת של ממשלות ארגנטינה וצ'ילה.

הדרך להסכם לא היתה קלה. ימים ארוכים סיירו יחדיו הצוותים בין בעלי חוות ענק וחקלאים דרום אמריקנים, ושכנעו אותם להותיר מעבר באדמותיהן הפרטיות. ולמרות הקושי, הם מספרים כי דווקא הופתעו לטובה בהשוואה לנורמות המוכרות להם. בשל הניסיון הרגיל עם האפריקנים, התחילו הצרפתים באסטרטגיה של מו"מ צולע ומתגונן עם הדרום אמריקנים, בעל המלל הקבוע של 'זה רק כמה אלפי רכבים, אופנועים ומשאיות, אה וגם כמה מסוקים. זהו. לא משהו רציני'. ובמידה ואלו יסרבו יעברו לטון אגרסיבי הרבה יותר.

מהר מאוד גילו המארגנים כי דרום אמריקה אינה אפריקה, ושלא למצלמות או לציטוט הם מספרים על מציאות חדשה שלא הכירו. הם רומזים על היתרון הגדול בנינוחות הדרום אמריקנית, שהשורה התחתונה היא שזו פשוט ציוויליזציה. זאת לעומת המצב באפריקה, שם אם המצב הסתבך נאלצו לבחור בין האופציה של כלל לא לבקש את רשותם של האנשים לעבור בשטחם, או להסתכן בביזה, אלימות ופשע.

להגנתם מבקשים הצרפתים להזכיר כי באמריקה יש תרבות מפוארת של ספורט מוטורי ובאפריקה זה קצת יותר מסובך, ולמרות ההתמודדות עם הביורוקרטיה הזרה להם, הם מאוד אופטימיים לגבי הצלחת המרוץ והפופולאריות הטמונה בחובו.

"המעבר לדרום אמריקה לא היה לנו קל, אבל עדיין מדובר על האתגר האולטימטיבי הן של האדם והן של המכונה נגד איתני הטבע", אמר אטיין לוין מנהל הראלי. "לכל דבר מצאנו תחליף הולם. את המסע המפרך והמתיש של מדבר סהרה יחליפו הנופים הקיציים של פטגוניה, מדבר אטקמה והרי האנדים".

כשנשאל לגבי הדבר היחיד שטרם הוחלף - שם המרוץ (אחרי הכול בירת סנגל לא ממש ממוקמת בקרבת בירת ארגנטינה), הוא מספר כי לא אבדה התקווה שהדקאר יחזור בעתיד למגרש הביתי שלו. כרגע מדברים על 2011-2012, אז אולי זה יקרה.

מה עם האבטחה? כדי למנוע את תסריט האימים מאשתקד, ממשלת צ'ילה הפנתה לתחום הביטחון והאבטחה 1.5 מיליון אירו, כשמלבד אלפי שוטרים וסדרנים אפילו חיל האוויר הצ'יליאני גויס למשימה.

צ'ה לדרך

מסלול הדקאר השנה יהיה מעגלי, כשהזינוק והסיום יהיו מבואנוס איירס. במשך 15 ימים יעברו המתחרים - 530 קבוצות, 188 מכוניות, 230 אופנועים, 82 משאיות ו-30 טרקטורונים - 9,575 ק"מ, מתוכם 5,650 ק"מ של קטעי ספישל (קטעי התחרות שנמדדים).

הדרום אמריקנים הכניסו זווית נוספת למרוץ אצלם בבית, כזאת בעלת אופי מעט רומנטי, בדמות תוואי המסלול המנסה להתחקות במעט אחר מסעם המפורסם באופנוע ב-1952 של המהפכן המרקסיסטי צ'ה גווארה וחברו אלברטו גראנאדו. ההבדלים הדקים בלשון עדינה הם שבעוד שהמסע של השניים לקח שבעה חודשים, הדקאר ייערך 15 ימים. ובעוד שמטרתם של גווארה וגראנאדו היתה לחולל מהפכה, מתחרי הראלי רק מייחלים לחזור הביתה בשלום.

בהיבט הספורטיבי מרתק מאוד יהיה לראות כיצד יתמודדו המתחרים עם התנאים החדשים, שלאתגר הגדול בלאו הכי מצטרף האתגר העצום של מסלול חדש ואוונגרדי. המאבק בין מלכת הראלי מיצובישי (המנצחת בשבע השנים האחרונות) לבין קוראת התגר המרכזית בשנים האחרונות, פולקסווגן, מקבל השנה חיזוק נוסף בשל העדר הניסיון של כולם.כיום, בזמן של האטה במכירות רכבי השטח, משתמשים היצרנים ביתר שאת בדקאר כפלטפורמה אידיאלית ליחסי ציבור. אך בעוד שהגרמנים (עם הפולקסווגן טוארג) ינסו לנצל את עמדת הפתיחה השוויונית כדי לשבור את ההגמוניה היפנית, מיצובישי (עם רכב הלאנסר, לראשונה בעל מנוע דיזל), אינה מכחישה כי מעבר להיבט השיווקי הרגיל, בדקאר השנה היא מתרכזת גם בקמפיין אגרסיבי לרכביה בדרום אמריקה. עם פזילה כמובן לכלכלת ארה"ב השכנה.

במיצובישי מבטיחים גם מפגן כוח יפני במיטבו לאור התקופה הרעה של היפניות בספורט המוטורי, עם פרישתן המתוקשרת של הונדה מהפורמולה 1 וסובארו וסוזוקי מאליפות העולם בראלי (WRC). גם המארגנים, שמבטיחים לקהל את אותה חוויה רק בלבוש שונה, וגם היצרנים, הלחוצים כל כך מהמצב, מודעים לעובדה שבזמן שגרף הפופולאריות של רכבי השטח מצביע על ירידה תלולה (גם כמובן בגלל המגמה העולמית הירוקה), מוטלת עליהם משימה חשובה מאין כמותה והיא להחזיר עטרה ליושנה. עוד סיבה להיות קרובים לאמריקנים חובבי הרכבים הגדולים.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?