גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרות של תעשיית הרכב העולמית מתגלגלות על הצרכן הישראלי: לשוק מחלחלת "עמלת סיוע" של 1,500 שקל

יבואן רכב מספר כי יצרן דרש ממנו להוסיף למחיר של כל רכב אותו הוא רוכש "תוספת סיוע" של כ-800 שקל לפני מס ; בנוסף לסיוע של מיליארדים שקיבלו היצרנים הם מעלים את מחירי הדגמים בכדי לקזז הפסדים ; להרשמה לניוזלטר רכב

אחת מהנחמות שעלו בישראל בשנה האחרונה בעקבות המשבר הכלכלי, היא העובדה שבישראל אין תעשיית רכב שמובילה את השווקים בעולם להפסדים כבדים ומאלצת את משלמי המיסים בארה"ב ואירופה לכסות את ההפסדים של תעשייה זו. כיסוי ההפסדים הוא כורח המציאות לממשלות בארה"ב ואירופה שאינן מסוגלות לאפשר לחברות הרכב לקרוס משום שהן מעסיקות מספר עובדים רב ופיטורם יכול להכביד על הכלכלות יותר מאשר סיוע לחברות הכושלות.

בשלב הזה יכול הקורא הישראלי לנשום לרווחה ולהגיד לעצמו: "מזל שאין לנו תעשיית רכב, לפחות מהצרה הזו אנחנו פטורים", אבל מסתבר שגם הלקוח הישראלי נדרש לתרום מכיסו כדי לסייע בחילוץ מהבוץ אליו נכנסו היצרניות.

בשיחה עם אחד מיבואני הרכב בארץ התלונן היבואן כי היצרן אותו הוא מייצג, דרש ממנו להוסיף למחיר של כל רכב אותו הוא רוכש "תוספת סיוע". מדובר אמנם במגבית סמלית של כ-800 שקל לערך, אולם זו מוכפלת אחר המס בארץ ובמכוניות קטנות/משפחתיות יש לה משקל לא מבוטל בדמות של התייקרות של 1,500 שקל לרכב.

אנחנו יודעים על מקרה אחד, אבל לא נופתע אם חלק מעליית המחירים הגורפת שפוקדת כיום את ענף הרכב למרות המיתון והעלייה החדה במלאים, נובעת מגלגול לכיסו של הלקוח של "אגרות הצלה" כאלה.

המשבר הכלכלי העולמי מנער כיום את השטיח מעל הרבה עיוותים שהיו חבויים-למחצה. אחד מהם הוא ההתנהלות הצינית של תעשיית הרכב. בימים היפים, שבהם הרוויחו יצרניות הרכב מיליארדי דולרים ברבעון, הן לא נהגו להצטנע או לחלק את עושרן עם הציבור, פרט לציבור בעלי המניות. נהפוך הוא, הצמרת הניהולית של חברות רבות בענף התהדרה במשכורות ובבונוסים שהסתכמו בעשרות מיליוני דולרים בשנה ובתנאי שירות אקזוטיים.

תעשיית הרכב גם לא ידועה בדאגה יוצאת דופן לאינטרסים ציבוריים כמו זיהום האוויר ובטיחות. יצרניות הרכב האירופאיות, למשל, מעסיקות דרך קבע למעלה מ-80 לוביסטים בנציבות האיחוד האירופאי, שמקדישים את רוב זמנם בניסיונות לדחות רפורמות "ירוקות" שעלולות להכתיב הפחתה דרסטית של הפליטה מכלי הרכב על חשבון הגדלת ההוצאות של היצרניות. על הלובי רב-העוצמה של תעשיית הרכב בקונגרס ובממשל האמריקני, ועל הצלחותיו בדחיית רפורמות להקטנת צריכת הדלק והזיהום, אין מה להכביר מילים.

אגב, לא מדובר רק בפליטה: היה צורך בהרבה שנים וברגולציה קשוחה כדי לאלץ את יצרני הרכב להתקין מערכות ABS בכל כלי הרכב, וחוק מנדטורי נוסף כדי לאלץ אותם להתקין מערכת מצילת-חיים כמו ESP, שעלותה כמה מאות דולרים.

אבל, כשתעשיית הרכב נקלעת לקשיי קיום הציבור הוא זה שנדרש לשלם את המחיר. כרגיל, האיום הגדול הוא פיטורים המוניים. אז מה אם איגודי העובדים רבי-העוצמה של יצרניות הרכב שריינו לעצמם במהלך השנים תנאים ובונוסים שנתיים יוצאי דופן. בניגוד לעובדי המגזר הפיננסי והבנקאי, שדמם מותר כיום, הצטרפותם של פועלי תעשיית הרכב למעגל האבטלה מוצגת כאסון אפוקליפטי, שעל הממשלות וציבור משלמי המסים להימנע ממנו בכל מחיר.

האיום הזה, ובוודאי גם הלובי, אפקטיביים מאוד. מי שרוצה הוכחה לכך, יכול למצוא אותה בנאום אותו נשא אתמול הנשיא אובמה בעת הצגת תוכניתו הכלכלית לאומה. באותו נאום שבו נשבע שלא להוציא אגורה מכספי משלם המסים כדי להציל את אנשי וול-סטריט, אמר אובמה: "אנחנו מחויבים לצייד בכלים חדשים ולהמציא מחדש את תעשיית הרכב, שיכולה להתחרות ולנצח. מיליוני משרות תלויות בזה. אלפי קהילות בונות על זה. אני מאמין שהאומה שהמציאה את הרכב לא יכולה לנטוש אותו".

אובמה לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים, וזרם המיליארדים מכספי משלם המסים האמריקני רק צפוי להתגבר ככל שתעשיית הרכב מעמיקה לשקוע. באירופה, אגב, המצב אינו שונה בהרבה וגם הממשלה הצרפתית, למשל, קנתה באחרונה שקט תעשייתי מיצרניות הרכב במחיר של כמה מיליארדים צנועים.

עוד כתבות

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

ישראייר תגיש מחדש את העתירה נגד מתווה התעופה

העתירה שהגישה חברת התעופה לבג"ץ נגד מתווה התעופה בטענה להפרות חוק יסוד האדם עם המניעה לצאת מהארץ נדחתה, אולם בכוונתה להגישה מחדש בימים הקרובים ● יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות: "המדינה גנזה את מעט התקווה והסיכוי להתאוששות בשם "שוויוניות"? .. זו אינה שוויוניות, זו אפליה!"

שי נוביק / צילום: תמר מצפי

2 סימני שאלה גדולים על הדיווח האופטימי של אנלייבקס

ההודעה הרשמית של אנלייבקס מקפיצה את המניה בבורסה ביותר מ-100% ● הנה שתי נקודות עיקריות שצריך לשאול לצד ההודעה

בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס

ירידה של 41% בעסקאות נדל"ן באזור תל אביב ברבעון השני

סקירת אגף הכלכלנית הראשית באוצר לרבעון השני מצביעה על שפל של 15 שנים ברכישת דירות ● עיקר הפגיעה היא בנכסי יוקרה במרכז ● בניגוד לפרסומים על גל תושבי חוץ שרוכשים כאן דירות בתקופת הקורונה, דווקא נרשם בתקופה זו שפל היסטורי

גל גדות בפרסומת של הוט / צילום: יח"צ

טבלת הפרסומות השבועית: כל גל נושא מזכרת

גיאוקרטוגרפיה: גם השבוע הפרסומת של HOT בהשתתפות השחקנית גל גדות כובשת את פסגת הפרסומות הזכורות ● הקמפיין של משרד הבריאות הוא המושקע ביותר מבחינה תקציבית

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל

הרשות להגנת הפרטיות לשרי הממשלה: כלי השב"כ לא אפקטיביים ופוגעים קשות בציבור

יו"ר הרשות להגנת הפרטיות הציגה בישיבת הממשלה דוח לפיו ההיתר שניתן לשב"כ לאיכון טלפונים סלולריים של אזרחים כדי לקטוע שרשראות הדבקה בנגיף הקורונה נמצא לא אפקטיבי ● בין הסיבות לאי האפקטיביות: טלפונים לא חכמים בהם משתמש המגזר החרדי וחוסר יכולת לאכן במקומות סגורים כמו בתי ספר, קניונים ובתי כנסת

ישראלים מבלים על חוף הים בתל אביב, החודש / צילום: Amir Cohen, רויטרס

חודש ספטמבר בישראל: החם ביותר מאז החלו מדידות הטמפרטורה

בחלקו הראשון של החודש שרר גל חום ששבר שיאים הן בערכי הטמפרטורה שנמדדו בו והן בהמשכו ● באופן כללי, מדובר בחודש הרביעי החם ביותר שנמדד בישראל ב-70 השנה האחרונות בהשוואה לכלל חודשי העבר

עובדי פורטשיפט / צילום: יח"צ

סיסקו רוכשת את סטארט-אפ הסייבר הישראלי פורטשיפט

פורטשיפט, שמפתח פלטפורמה לאבטחת יישומי ענן, הוקם ב-2018 בתוך טים8 אנטרפרייז ● לפי הערכות בשוק היקפה עשוי להגיע ל-100 מיליון דולר.

מרכז הסטארטאפים SOSA. המעבר לעבודה מרחוק דווקא שיפר את מצבם של מרכזי החדשנות / צילום: יח"צ

"לא הגיוני לסגור מרכז חדשנות - זה עניין של חיים ומוות לארגון"

בשנים האחרונות החברות הבינלאומיות נהרו לישראל כדי לפתוח מרכזי חדשנות ופיתוח ● בחברת הייעוץ דלויט מעריכים כי למרות החששות, הקורונה לא הובילה לסגירת מרכזי חדשנות אלא אף חיזקה אותם, ומזהירים כי מי שעלול להיות בסכנה אלו דווקא מרכזי הפיתוח

תור לבדיקות קורונה במדריד / צילום: Paul White, Associated Press

הקורונה באירופה: מדריד בדרך ל"סגר לייט", טורקיה הסתירה מספר הנדבקים האמיתי

שר הבריאות הטורקי הודיע כי החל מסוף יולי לא סופרים במדינה נשאי קורונה א-סימפטומטיים ● בספרד מתכוונת הממשלה לעקוף את הרשויות המקומיות במדריד ולהטיל "סגר לייט" על שלושה מיליון תושבים ● גם בגרמניה שוקלת הממשלה להטיל הגבלות חדשות בעקבות עליה במספר המאומתים החדשים

מטוס של אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק

המדריך למשקיע: איחוד האמירויות מעולם לא הייתה קרובה יותר

בים באוויר וביבשה: שורה של יוזמות דרמטיות צפויות לקרב את ישראל לאיחוד האמירויות, ומה שיכול להיות אפילו יותר משמעותי - להפוך את ישראל לגשר שיחבר בין המזרח הרחוק לבין אירופה ● פרויקט מיוחד

מפגינים בבלפור לאחר הגבלת ההפגנות על ידי הממשלה / צילום: בן כהן, יח"צ

הממשלה ניצבת במערומיה בפני הציבור: מיגור המגפה הוא הדבר האחרון שמעניין אותה

יום הגבלת ההפגנות הוא יום שחור לישראל הדמוקרטית, במיוחד כאשר המוטיבציה למהלך מגיעה מהעומד בראש השלטון שנאשם בשלושה תיקים פליליים ● גם מי שנכנסו לממשלה בטענה להגנה על הדמוקרטיה, עסוקים היום בריצוי ההנהגה החרדית, גם אם המחיר הוא איבוד שליטה במגפה ואיבוד סופי של אמון הציבור במערכת הפוליטית

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

תוצאות מבטיחות בתרופה לקורונה של אנלייבקס: המניה מזנקת

לאחר הטיפול במוצר של אנלייבקס חמישה חולים קשים התאוששו במידה המאפשרת שחרור לביתם ● המסחר במניה חודש בשעה החולפת ואנלייבקס מקפיצה את מד הביומד בכ-5%

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

מניות ההייטק משכו את וול סטריט לעליות בסיום; אנלייבקס זינקה ב-48%

מדד מנהלי הרכש לסקטור התעשייה בארה"ב עמד בספטמבר ברמה של 55.4 נק' ● פייבר קפצה בכ-8% לשיא חדש, וויקס עלתה ב-5.7% וטסלה ב-4.5%

רכב של יוניפי"ל נוסע בדרום לבנון / צילום: Aziz Taher, רויטרס

לראשונה מזה שלושים שנה: מו"מ אזרחי-מדיני בין ישראל ללבנון

שר האנרגיה יובל שטייניץ אישר שהמדינות תקיימנה מגעים ישירים בתיווך אמריקאי על גבולות המים הכלכליים שביניהן

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

שולץ העיד בבית הנבחרים: טבע לא העלתה את מחיר הקופקסון בתקופתי

לפי דוח מפורט של הקונגרס המחיר החודשי של התרופה לטרשת נפוצה הוקפץ פי 10 מאז השקתה ● הדוח גם קושר בין מכירות התרופה לתגמולים לבכירי טבע

מחסום בגשר מודעי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

תקנות הסגר אושרו בכנסת: מה מותר ומה אסור?

בשלב זה נאסר על הפגנות ברכבים, ניתן לקיים מספר התקהלויות או הפגנות במרחב הציבורי, תוך הפרדה ניכרת וברורה בין התקהלות להתקהלות, מותר לקיים תפילות בסוכות ציבוריות שבהן יש רק 51% דפנות ועד עשרים איש בלבד וסטודנטים יוכלו לטוס למטרת לימודים ● אלו התקנות שאושרו הערב במסגרת הסגר הנרחב

רקדני הבלט הלאומי בצ'כיה עם מסכות פנים / צילום: David W Cerny, רויטרס

עכשיו גם אסור לרקוד? מחקר חדש מראה שהסיכון להידבק עולה

פרופ' דוד קטושבסקי מהיחידה להנדסה סביבתית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב טוען כי הריקוד עלול להגדיל את הזמן שבו הווירוסים שוהים באוויר

המגיש והעורך דרור גלוברמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"גם מצב הטכנולוגיה כאן מחפיר ביחס למדינות המערב. נהיינו אומה של ג'אנקיז"

דרור גלוברמן, מגיש בקשת 12, יוצר הסרט "הקרב על המוח", תוהה מה יקרה עם החיים שלו כשהכל מבולגן, מנסה להתמקד במה שחשוב ובטוח שצריך לרסן את הרשתות החברתיות

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

נעילה חיובית בת"א; אנלייבקס קפצה ב-90%, הדסית ביו ב-111%

בית החולים הדסה חשף אתמול כי חמישה חולי קורונה שטופלו בבית החולים בניסוי ראשוני במוצר של חברת אנלייבקס שוחררו אחרי שמצבם השתפר ● עליות חדות נרשמו במניות החברה לישראל, איי.סי.אל, המלט, או.פי.סי, מגדל ואופקו ● מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל

איתמר דויטשר / צילום: לירון אלוני

אלקטרה במו"מ לרכישת השליטה בחברת התחבורה אפיקים בכ-150 מיליון שקל

אפיקים מפעילה מספר אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ