גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרות של תעשיית הרכב העולמית מתגלגלות על הצרכן הישראלי: לשוק מחלחלת "עמלת סיוע" של 1,500 שקל

יבואן רכב מספר כי יצרן דרש ממנו להוסיף למחיר של כל רכב אותו הוא רוכש "תוספת סיוע" של כ-800 שקל לפני מס ; בנוסף לסיוע של מיליארדים שקיבלו היצרנים הם מעלים את מחירי הדגמים בכדי לקזז הפסדים ; להרשמה לניוזלטר רכב

אחת מהנחמות שעלו בישראל בשנה האחרונה בעקבות המשבר הכלכלי, היא העובדה שבישראל אין תעשיית רכב שמובילה את השווקים בעולם להפסדים כבדים ומאלצת את משלמי המיסים בארה"ב ואירופה לכסות את ההפסדים של תעשייה זו. כיסוי ההפסדים הוא כורח המציאות לממשלות בארה"ב ואירופה שאינן מסוגלות לאפשר לחברות הרכב לקרוס משום שהן מעסיקות מספר עובדים רב ופיטורם יכול להכביד על הכלכלות יותר מאשר סיוע לחברות הכושלות.

בשלב הזה יכול הקורא הישראלי לנשום לרווחה ולהגיד לעצמו: "מזל שאין לנו תעשיית רכב, לפחות מהצרה הזו אנחנו פטורים", אבל מסתבר שגם הלקוח הישראלי נדרש לתרום מכיסו כדי לסייע בחילוץ מהבוץ אליו נכנסו היצרניות.

בשיחה עם אחד מיבואני הרכב בארץ התלונן היבואן כי היצרן אותו הוא מייצג, דרש ממנו להוסיף למחיר של כל רכב אותו הוא רוכש "תוספת סיוע". מדובר אמנם במגבית סמלית של כ-800 שקל לערך, אולם זו מוכפלת אחר המס בארץ ובמכוניות קטנות/משפחתיות יש לה משקל לא מבוטל בדמות של התייקרות של 1,500 שקל לרכב.

אנחנו יודעים על מקרה אחד, אבל לא נופתע אם חלק מעליית המחירים הגורפת שפוקדת כיום את ענף הרכב למרות המיתון והעלייה החדה במלאים, נובעת מגלגול לכיסו של הלקוח של "אגרות הצלה" כאלה.

המשבר הכלכלי העולמי מנער כיום את השטיח מעל הרבה עיוותים שהיו חבויים-למחצה. אחד מהם הוא ההתנהלות הצינית של תעשיית הרכב. בימים היפים, שבהם הרוויחו יצרניות הרכב מיליארדי דולרים ברבעון, הן לא נהגו להצטנע או לחלק את עושרן עם הציבור, פרט לציבור בעלי המניות. נהפוך הוא, הצמרת הניהולית של חברות רבות בענף התהדרה במשכורות ובבונוסים שהסתכמו בעשרות מיליוני דולרים בשנה ובתנאי שירות אקזוטיים.

תעשיית הרכב גם לא ידועה בדאגה יוצאת דופן לאינטרסים ציבוריים כמו זיהום האוויר ובטיחות. יצרניות הרכב האירופאיות, למשל, מעסיקות דרך קבע למעלה מ-80 לוביסטים בנציבות האיחוד האירופאי, שמקדישים את רוב זמנם בניסיונות לדחות רפורמות "ירוקות" שעלולות להכתיב הפחתה דרסטית של הפליטה מכלי הרכב על חשבון הגדלת ההוצאות של היצרניות. על הלובי רב-העוצמה של תעשיית הרכב בקונגרס ובממשל האמריקני, ועל הצלחותיו בדחיית רפורמות להקטנת צריכת הדלק והזיהום, אין מה להכביר מילים.

אגב, לא מדובר רק בפליטה: היה צורך בהרבה שנים וברגולציה קשוחה כדי לאלץ את יצרני הרכב להתקין מערכות ABS בכל כלי הרכב, וחוק מנדטורי נוסף כדי לאלץ אותם להתקין מערכת מצילת-חיים כמו ESP, שעלותה כמה מאות דולרים.

אבל, כשתעשיית הרכב נקלעת לקשיי קיום הציבור הוא זה שנדרש לשלם את המחיר. כרגיל, האיום הגדול הוא פיטורים המוניים. אז מה אם איגודי העובדים רבי-העוצמה של יצרניות הרכב שריינו לעצמם במהלך השנים תנאים ובונוסים שנתיים יוצאי דופן. בניגוד לעובדי המגזר הפיננסי והבנקאי, שדמם מותר כיום, הצטרפותם של פועלי תעשיית הרכב למעגל האבטלה מוצגת כאסון אפוקליפטי, שעל הממשלות וציבור משלמי המסים להימנע ממנו בכל מחיר.

האיום הזה, ובוודאי גם הלובי, אפקטיביים מאוד. מי שרוצה הוכחה לכך, יכול למצוא אותה בנאום אותו נשא אתמול הנשיא אובמה בעת הצגת תוכניתו הכלכלית לאומה. באותו נאום שבו נשבע שלא להוציא אגורה מכספי משלם המסים כדי להציל את אנשי וול-סטריט, אמר אובמה: "אנחנו מחויבים לצייד בכלים חדשים ולהמציא מחדש את תעשיית הרכב, שיכולה להתחרות ולנצח. מיליוני משרות תלויות בזה. אלפי קהילות בונות על זה. אני מאמין שהאומה שהמציאה את הרכב לא יכולה לנטוש אותו".

אובמה לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים, וזרם המיליארדים מכספי משלם המסים האמריקני רק צפוי להתגבר ככל שתעשיית הרכב מעמיקה לשקוע. באירופה, אגב, המצב אינו שונה בהרבה וגם הממשלה הצרפתית, למשל, קנתה באחרונה שקט תעשייתי מיצרניות הרכב במחיר של כמה מיליארדים צנועים.

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?