גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היילנד קפיטל רוצה להרחיב פעילותה בישראל: "הדבר הכי גרוע זה לייבש את השוק ולשמור על הכסף של הקרנות בבנק"

קרן ההון סיכון האירופאית ל"גלובס": "ההחזרים הטובים ביותר על השקעות מגיעים בזמן מיתון; גם אחרי התפוצצות הבועה בתחילת העשור, זרם יותר מדי כסף להון סיכון"

החרדות מפני נטישה המונית של קרנות ההון סיכון הזרות מהשקעות בישראל, מתבררות לפחות לעת עתה כבלתי מוצדקות. הקרנות הגדולות בארה"ב ובאירופה אולי לא מתנפלות על השוק המקומי, אך הן מגלות עניין. אחת מהן היא הקרן האירופאית Highland Capital, שהוקמה בשנת 1988 ומנהלת 2.5 מיליארד דולר ב-7 קרנות.

הקרן משקיעה הון בסטארט-אפים מהקרן השביעית שלה, בהיקף של 880 מיליון דולר. בישראל היא ביצעה עד היום השקעות מועטות בלבד - בחברות מטהקפה;Answers , שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-45 מיליון דולר; ובקוויגו, שנרכשה לפני כשנה וחצי על-ידי AOL תמורת 330 מיליון דולר. הקרן השקיעה גם בסטארט-אפ Savantis, שנסגר לאחר שהושקעו בו 17 מיליון דולר.

פרגל מולן, שותף בהיילנד, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס", כי הקרן מבקשת להגביר את פעילותה בישראל ומבקר את הקצאת היתר לדבריו של ההשקעות בארה"ב על חשבון גיאוגרפיות אחרות, ובכללן ישראל.

מולן מתמחה בהשקעות בחברות בתחומי המסחר האלקטרוני והתוכנה. הוא היה ממקימי RSA ונצ'רס, גוף ההון סיכון של RSA Security, והוביל את פעילות ההשקעה שלו באירופה ובבוסטון, ארה"ב. לפני כן היה סגן נשיא וחבר ועדת ההשקעות ב-Cambridge Technology Partners. ב-1997 הוא הקים את Cambridge Capital, קרן שגייסה 25 מיליון דולר והחזירה 200 מיליון דולר למשקיעה.

בישראל, מולן נעזר בשירותיו של עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מייסד בזיסמן, אהרוני, גייר קפלן ושות', שמספק שירותים לחברות טכנולוגיה וקרנות הון סיכון מקומיות, בהן וריטאס, ג'מיני ופיטנגו. זיסמן מסייע להיילנד קפיטל בסריקה, מיון וסינון ההזדמנויות.

לא לסניף מקומי

מולן מספר שהגיע לראשונה לישראל במסגרת ה-Tech Tour האירופי ב-2002 והתאהב, לא פחות. עם זאת, עד היום ההשקעות של היילנד קפיטל בחברות ישראליות היו אופורטוניסטיות, ולא מרובות. "המילה 'אופורטוניסטית' היא מדויקת במקרה הזה", הוא אומר. "כשנחשפנו להזדמנויות שהיה נדמה לנו שאנחנו לא יכולים לוותר עליהן, השקענו. מאחר שלהיילנד אין נציגות בישראל והביקורים שלנו אינם תכופים, השקענו בחברות לצד משקיעים מקומיים. בדרך-כלל אנחנו מובילים השקעות בחברות, אך כדי להוביל השקעה בחברה, צריך להיות קרוב אליה פיזית, ואין לנו נוכחות פיזית בישראל.

"במטהקפה השקענו לפני כשנה וחצי במשותף עם הקרן האמריקנית של אקסל פרטנרס. בקוויגו השקענו בסבב הגיוס הראשון ולא הצטערנו. החברה בדיוק העבירה את ההנהלה לניו-יורק, שם יכולנו להיות קרובים יותר. זה גם היה החזר מעולה עבור הקרן. אנחנו לא שואפים להתחרות בקרנות המקומיות בישראל, אלא להשקיע בחברות שמגיעות לשלב שבו הן צריכות לעשות עוד קפיצת מדרגה שדורשת השקעה גדולה יותר".

מולן מציין שהשלב בחיי החברה בו הוא מבקש להשקיע, הוא גמיש. לדבריו, כל חברה יכולה להגיע לצמיחה בשלבים שונים. "כעת אנחנו רוצים לשנות את האסטרטגיה האופורטוניסטית לאסטרטגיה יותר ממוקדת ופרו-אקטיבית. אנחנו מאמינים שיש בישראל הזדמנויות מעניינות. לא נפתח משרד מקומי, אבל נגביר את הפעילות".

*תקצו סכום מסוים להשקעות בישראל?

"היילנד לא עושה הקצאות לגיאוגרפיה או לתחום מסוימים. השוק שאנחנו פועלים בו משתנה באופן מאוד דינמי והכסף צריך לזרום בכל זמן נתון בהתאם לצרכים שהשוק מכתיב. במובן מסוים, הקצאה יכולה להיות מסוכנת, כי אם היא קיימת, רוצים להכניס את הכסף לעבודה אפילו אם ההחזרים לא יהיו הכי טובים. אנחנו מעדיפים לא לכבול את הפעילות שלנו בהקצאות ומעדיפים להחליט על-פי טיב העסקה".

*האמירה הזו לא מסתדרת כל-כך עם הפעילות של הקרן בסין או ההחלטה להשקיע גם בחברות קלינטק.

"הפעילות שלנו בסין החלה עם שותף שזיהה הזדמנויות. אם נמצא הזדמנויות מעולות בעמק הסיליקון, נשקיע גם שם. זה נכון גם לגבי תחום הקלינטק. הקרן היא גלובלית ויש לנו צוותים שמחפשים את העסקאות הכי טובות".

*מה אתם מחפשים בישראל?

"בישראל יש יכולות חזקות בטכנולוגיות בסיס - בחומרה, תוכנה וניידים. אלה לא ייעלמו, לא משנה מה יקרה. בכל מקום שיש בו מסה קריטית של יכולות מעולות בטכנולוגיה, יהיו רעיונות מצוינים. יש לחברות הישראליות את הדרך למצוא פתרונות בדרכים חדשות. יש בישראל גם פתרונות טובים לעולם הקלינטק, בגלל השורשים החזקים של הטכנולוגיה והיכולת המוכחת בעבר".

במסלול ההשקעות הרגיל, מחפשים בהיילנד סטארט-אפים בשלב יותר מתקדם.

*לאילו יזמים מומלץ לפנות אליכם?

"אנחנו מחפשים חברות עם מודל עסקי מוכח, כלומר כאלו שמייצרות הכנסות משמעותיות של 5-10 מיליון דולר בשנה. הן לא צריכות בהכרח להיות רווחיות, אבל המודל הכלכלי שלהן צריך להיות מובן לחלוטין ושהצעד הבא שלהן הוא ברור. אנחנו יכולים להשקיע בחברה בין 7 ל-50 מיליון דולר".

*איך אתם נחשפים להזדמנויות בישראל?

"אנחנו זוכים להיכרות עם דילים מקרנות ישראליות, שפונות אלינו כשיש חברה שמגיעה לשלב מתקדם. פיתחנו יחסים חבריים עם הקרנות המקומיות. אני מגיע לישראל מספר פעמים בשנה ובוודאי שתדירות גבוהה יותר תתרום".

"ההחזרים הכי טובים יהיו מהשקעות עכשיו"

*איך מתמודדים אצלכם עם המשבר?

"מאחר שאיש לא יכול לצפות מתי הוא ייגמר, אנחנו ממשיכים לעבוד כרגיל. עדיין יש חברות ויזמים מעולים והדבר הכי גרוע זה לייבש את השוק ולשמור את הכסף בבנק. הטקטיקה הזאת גם יכולה להיות מסוכנת, כי היא תוציא אותנו מהמשחק. צריך לזכור שאלו המחזורים של הכלכלה. מצד שני, צריכים להיות זהירים. אנחנו מאמינים שכעת זאת נקודת זמן מצוינת להיכנס לחברות חדשות. מניסיון העבר, ההחזרים הכי טובים היו מהשקעות בזמני מיתון. אם נשמור על איזון, אני מאמין שנתגבר ונצא מזה. מי שבונה בתקופה הזו פורטפוליו בדרך הגיונית, ירשום בעתיד ביצועים טובים יותר".

* כולם טוענים שאין כסף - גם החברות וגם הקרנות.

מולן: "אני זוכר את השנים שאחרי הבועה. אמרנו שהתעשייה עוברת קונסולידציה ונראה פחות הון. זה אכן קרה, אך עדיין יותר מדי הון זרם לשוק הזה בשנים שאחרי-כן. בארה"ב למשל הושקעו 26 מיליארד דולר בשנת 2008. זה סכום עצום שצריך לעשות עליו תשואות. באירופה לעומת זאת הושקעו 5-6 מיליארד דולר ובישראל כ-2 מיליארד. בעיניי, בארה"ב זרם יותר מדי הון ובאירופה, כולל ישראל, אולי היה פחות מדי הון. לכן נראה בשנים הקרובות עוד התכווצות ברמת ההון המנוהל או מעבר של הון לאזורים אחרים".

*זה לא ייתן מכת מוות לתעשייה?

"אני רואה יזמים פורחים בכל מקום. אפילו במקומות שלא צופים שזה יקרה. ארה"ב הייתה היעד המועדף ב-40 השנים האחרונות בגלל הסביבה התרבותית והרגולטורית שעודדה יזמות. שאר העולם מדביק את הקצב, החלוקה של ההון אולי תשתנה, וגם זה יהיה לטובה".

עוד כתבות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

בלינקן יוצא לפעילים שהפגינו מחוץ למלון שבו הוא לן בתל אביב / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן למשפחות חטופים בתל אביב: "לא ננוח עד שנחזיר את כולם"

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים, כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר