גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופר ננו

המכונית הזעירה של טאטא ההודית תגרום ליצרניות הרכב בארה"ב לצאת מהקופסה

המשבר הקשה העובר על יצרני המכוניות האמריקניים, ובראשן המותג המסמל יותר מכל את חוסנה לשעבר של אמריקה - ג'נרל מוטורס, נראה חריף במיוחד לאור הצמיחה והחדשנות יוצאות הדופן של תעשיית המכוניות בהודו.

התהליך שגרם לשחיקתה של תעשיית המכוניות האמריקנית והחל לפני כמה עשרות שנים, הפך למגמה בשנת 2005, כאשר כלכלתה של ארצות הברית הייתה בשיא פריחתה, והואץ בגלל משבר האשראי הנוכחי. יש מי שתולים את ההידרדרות של תעשיית המכוניות בארצות הברית במערכת יחסים עכורה בין ההנהלות לעובדים, שנמשכת מזה שנים רבות. אך עד כמה שמצוקתם של העובדים הצליחה ליצור כותרות, נראה כי הסיבה העיקרית לנפילה של היצרנים הגדולים היא בעיקר בגלל הזנחה שיווקית - הם לא השכילו להפנים את השינויים המתחוללים בארצות הברית ובעולם בהתנהגות הצרכנית ובביקושים החדשים של קהלי היעד. באותו זמן, יצרני המכוניות ביפן ודרום קוריאה השכילו לקלוט וליישם מענה לביקושים אלה וליצור יתרונות יחסיים מובהקים, כך שהמכוניות שלהם הפכו למבוקשות ביותר בעולם.

ההפסדים של החברות האמריקניות הגיעו לשיאים חדשים, כאשר ג'נרל מוטורס הפסידה ברבעון השני של 2008 סכום עתק של 15.5 מיליארד דולר. פורד הפסידה באותה תקופה 8.7 מיליארד דולר, והתקשורת מדווחת כמעט בכל רבעון בשנים האחרונות כי קרייזלר קרובה לפשיטת רגל.

קהל היעד: 50-100 מיליון הודים

אך עתה עומדת תעשיית המכוניות בעולם, כולל זו שביפן ובדרום קוריאה, בפני מתחרה חדש. רק לפני שנה או שנתיים זלזלו ביכולתו, אך בשבוע שעבר הוא הפתיע את כולם כאשר קיים את הבטחתו הציבורית לייצר את המכונית הזולה ביותר בעולם. לפני כשנה חשף קונצרן TATA ההודי אב טיפוס של מכונית מיקרו בשם "ננו" (nano), והודיע כי המחיר שלה לצרכן יהיה 2,500 דולר. רבים הרימו גבה, לא האמינו שהיצרן יוכל לעמוד בעלות הנמוכה. אך על פי כתבה שפורסמה לאחרונה בשבועון "ביזנס וויק", התברר כי במהלך השנה האחרונה החלו להגיע דיווחים של מומחים לחדשנות על היכולות ההנדסיות והלוגיסטיות הייחודיות שפיתחה TATA כדי לייצר את המכונית.

השבוע, 14 חודשים לאחר החשיפה הראשונה של "ננו", הוצגה המהדורה המסחרית של המכונית הזערורית, שהמכירות שלה יתחילו בעוד כשבועיים. מחירה לצרכן הוא כפי שהובטח - 2,500 דולר. בכירי עולם הרכב התפלאו לגלות כי המכונית המתוחכמת והמעוצבת היטב עם רמת בטיחות גבוהה באופן יחסי (ללא כריות אוויר בדגם הסטנדרט) שהוצגה בפניהם היא אכן המכונית הזולה ביותר בעולם.

ה"ננו" מיועדת בראש ובראשונה לשוק ההודי הענק, לקהלי יעד שאינם יכולים להרשות לעצמם לשלם 5,000 דולר למכונית, שעד עתה היה הרף התחתון של מכוניות זולות בהודו. קהלי יעד אלה מונים על פי הערכה 50-100 מיליון צרכנים.

פרופסור ויג'אי גובינדאראג'אן מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת דרטמות, המשמש גם כיועץ חדשנות ראשי לג'נרל מוטורס, אומר בהקשר זה כי על תעשיית המכוניות האמריקנית להפסיק לשדרג את המודלים הוותיקים של המכוניות שלה ולבחון בעזרת כלי המחקר המתקדמים ביותר את הביקושים האמיתיים של קהלי היעד.

על האופן בו מיצו מתכנני ה 'ננו' את היצירתיות והחדשנות הקיימת בעם ההודי, ניתן ללמוד משיטה ייחודית שפיתחו לקבלת משוב חדשנות מהציבור הרחב. בכל אולם תצוגה של היצרן הוצבו בשנה האחרונה שני דגמים של מכוניות. האחד הוא מכונית ה"ננו" החדשה, הכוללת את כל מרכיבי הבטיחות הזהים למכוניות היקרות הנעות בכבישי הודו, והאחרת מכונית "ננו" חצויה לשניים, שניתן לראות ואף לגעת בחלקי המנוע שלה, במושבים, בהגה, בדוושות ובחלל הפנימי של המכונית. המבקרים התבקשו להתבונן היטב במכונית החצויה ולהציע רעיונות לחיסכון נוסף בחומרים ובעלויות, בלי לפגוע באיכות. והרעיונות אכן הגיעו, וכדי לאשש אותם ערכה TATA מספר רב של מחקרים, שהראו בבירור כי בדרכים הבינעירוניות הצפופות של הודו, ובתנועה המתנהלת במהירות צב של 15-20 קמ"ש, אין כל יתרון למנוע חזק, עתיר כוחות סוס. לכן פיתחה החברה מנוע בנזין קטן בנפח של 623 סמ"ק, המייצר 36 כוחות סוס והמותאם לתנאי התעבורה הנוכחיים בהודו. תובנה נוספת שהתגלתה הביאה למיקוד עיקר מאמצי השיווק של המכונית לאזורים הכפריים של הודו, מאחר שבאופן הנראה אולי אבסורדי בעיניים מערביות, פגע משבר האשראי הגלובאלי דווקא בערים הגדולות, בעוד שהכפ רים כמעט שלא נפגעו מהמיתון. אנליסטים קוראים לתופעה בלתי מוכרת זו - "איזון מחדש" של אוכלוסייה כפרית, המהווה 72% ממיליארד התושבים בהודו, והנהנית מצמיחה גם בתקופה קשה זו.

ההסבר לתופעה זו טמון במענקים הנדיבים שממשלת הודו נתנה לתושבי הכפרים, עקב בצורת קשה שנמשכה ארבע שנים. בעקבות זאת נוצרה בכפרים כלכלה חדשה, המבוססת על יצירת הכנסה ממקורות לא חקלאיים. נציגי ג'נרל מוטורס בהודו אומרים כי 60% מהמכירות שלהם בהודו מגיעות מאזורים כפריים, כאשר גם על-פי האגודה ההודית לתחבורה מוטורית הגידול במכירת מכוניות נוסעים באזורים אלה הגיע ל-22%.

500 המהנדסים של טאטא

פיתוח מכונית ה"ננו" נמשך מספר שנים, מתוך איתור רצוף של הבעיות ופיתוח חדשני של פתרונות. המתכננים של TATA פנו עוד בשלבים הראשונים לחברות מובילות בגרמניה, כמו יצרנית המנועים "בוש" וחברת "דלפי", שהיא אחת המובילות בקטגוריה של חלקי חילוף לרכבים, וביקשו מהן לקחת חלק בפיתוח חלקים זולים עבור המכונית. הדגם הראשון של ה"ננו" היה נטול דלתות, ובמקומן הוצבו מעקות ופאנלים מתנפנפים מפלסטיק שנועדו להגן על היושבים מפני גשמי המונסון. דגם זה נראה יותר כמו אופנוע בעל ארבעה גלגלים מאשר מכונית. ראש צוות התכנון, גיריש וואג, אמר כי הדגם הראשון נראה רופף ודי עלוב, ולא שידר את המסרים ההכרחיים למכונית חדשה שאמורה לכבוש את השוק בהודו ומאוחר יותר שווקים נוספים בעולם.

המתכננים הבינו כי עליהם לבנות מכונית במלוא מובן המילה, ולא אופנוע משודרג. כאשר הפנימו זאת, הם החלו להבריק. במקום מוט ההגה העשוי ממתכת מלאה ומורכב משני חלקים, מצאו המתכננים כי ניתן להשתמש בצינור מתכת קל משקל העשוי מחלק אחד. צוות התכנון השקיע שנת עבודה כדי לפתח 32 וריאציות שונות של ציר ההנעה של הגלגלים (דריישאפט), עד שהצליח להגיע לציר האופטימאלי שקוטרו קטן מהמקובל, וכמובן שמשקלו נמוך יותר. מספר החברים בצוות התכנון גדל בהדרגה והגיע בשיאו למספר כולל של 500 מהנדסים, כאשר כל מהנדס ייצג והיה אחראי לחלק אחר של המכונית. כאשר החלו לתכנן את חיבור כל החלקים למכונית אחת נוצרו בעיות חדשות, ועקב כך בוצעו שלושה תכנונים חדשים של המנוע מתחילתו ועד סופו. במקור חשבו המתכננים לרכוש מנוע מוכן מהמדף, אך בשל העלויות הגבוהות נאלצו לתכנן את המנוע בכוחות עצמם. המנוע הראשון היה בנפח של 540 סמ"ק, אך כאשר התברר שהוא חלש מדי לרמת הביצועים הנדרשת מהמכונית, היה צורך להגדיל את העוצמה שלו ב-9%. גם את גוף המכונית שינו מספר פעמים כדי שיתאים לבני אדם שגובהם הוא 1.80 מטר. פתרון נוסף מבית היוצר של TATA הוא ייצור המכונית כערכה להרכבה הכוללת את כל הח לקים שתורכב בגישה של מיקור חוץ על ידי גורמים מקומיים באזורים שונים של הודו. "החדשנות לא התבטאה בטכנולוגיה, אלא בשינוי אופן החשיבה," אמר ראש צוות המתכננים של ה"ננו".

בשבוע הבא ניתן יהיה לבקר באולמי התצוגה המצויים במקומות רבים בהודו, כדי לראות ולמשש את המהדורה המסחרית של מכונית ה"ננו", ובעוד כשלושה שבועות ניתן יהיה לבצע הזמנות עבור המכונית הבסיסית במחיר המובטח של 2,500 דולר. אנשי TATA מבטיחים כי המכונית עומדת בתקנים האירופיים ברמה של EURO 4, וכי היא עברה בהצלחה מבחני ריסוק. כדי להמחיש את רמת הבטיחות של המכונית הוצגה הגרסה האירופית של ה"ננו" בתחילת החודש בתערוכת המכוניות שהתקיימה בז'נבה, וזאת למרות שהמהלכים השיווקיים למכירתה באיחוד האירופי יחלו רק בעוד שנתיים.

בענף הרכב צופים כי המכונית ההודית הזעירה תחולל מהפכה בתעשיית המכוניות בעולם כולו, מכיוון שהיא פונה לקהלי יעד שבמקרה הטוב יכלו לרכוש בסכום של 2,500 דולר מכונית ישנה ומקרטעת. מעתה הם יוכלו לרכוש בסכום זה מכונית חדשה, עם ביצועים סבירים ונוחות נסיעה טובה. גם בישראל יש לא מעט בתי אב שיקבלו בברכה מכונית כזאת, גם אם לאחר כל המסים, סביר שהיא תוצע להם במחיר מעט גבוה יותר.

ננו - יתרונות

- מחיר: רק 2,500 דולר לגרסה הבסיסית

- צריכת דלק: 20 קילומטר לליטר

- חניה ופקקים: מכונית מיני אמיתית

- ביטוח: זול יחסית, עקב המנוע הקטן

- טכנולוגיה: מנוע שקט ומרכב חדשני

ננו - חסרונות

- בטיחות: אין כריות אוויר ואין בקרת יציבות

- ביצועים: המנוע הקטן יתקשה מחוץ לעיר

- נוחות: צפוף, אין מזגן ואין הגה כוח

- מחיר: התאמה לתקינה האירופאית תייקר אותה

- קהל יעד מצומצם: לא מיועד למשפחתה ממוצעת

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים