גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מה שהופך חברה בינונית למצוינת בתקופת שפל כלכלי הוא ניהול נכון של הטאלנטים"

כך טוען ישראל ברמן, מנהל סניף אסיה של חברת הייעוץ העולמית Hay Group ■ את ההוכחה לדבריו הוא מביא מחברות כמו אפל וגוגל, שמתעלמות מהאינסטינקט לפטר עובדים ומתמקדות בטיפוח הטאלנטים ; "כישרון יש בישראל למכביר, הקושי הוא בניהול שלו"

לישראל ברמן, מנכ"ל "היי גרופ אסיה", משנה סדורה באשר לדרך האולטימטיבית לניהול המשבר הנוכחי.

לאחר ש-Hay Group, חברה גלובלית (המורכבת מ-86 סניפים ב-47 מדינות) לייעוץ אסטרטגי וניהולי, התחקתה אחר מהלכים והחלטות ניהוליות בפירמות ה-Most Admired, כמו אפל וגוגל, היא הגיעה למסקנה כי בימי משבר ושפל כלכלי משקיעות האחרונות בעיקר בניהול הטאלנטים, בטיפוחם, בשימורם ובבניית מסלול הקריירה שלהם.

"בתקופה זו", מסביר ברמן, "מה שמבדל פירמה מצוינת מבינונית לא מונח בהתוויית אסטרטגיה, אלא בדרך שבה מנהלים את העובדים המוכשרים יותר בארגון.

"זה נראה כמו טעות אופטית ממבט ראשון, כיוון שעובדים מהווים את המשקל הכי כבד בסעיף ההוצאות של הארגון והדחף הראשוני בימים של קיטון הוא למהר ולפטר עובדים.

"אך מסתבר, שהחברות הנבונות והמוצלחות ביותר פועלות הפוך מן האינסטינקט הראשוני: הן עושות הכול כדי לשמור את היכולות ואת הכישרונות בבית, וחושבות כבר עכשיו על היום שאחרי".

*איך הן בדיוק פועלות?

"ההנהלות מאתרות אנשים יצירתיים מאוד ומבטיחות שמסלול הקריירה שלהם והפיתוח האישי-מקצועי שלהם יתעצם ויתחזק.

"אם הן מזהות עובדים גאונים או עובדים יצירתיים או מוכשרים במיוחד שנתקעו במעלה ההיררכיה מסיבות שונות, כמו חושים פוליטיים לא מפותחים, הן ינסו מיוזמתן לתת להם רוח גבית, לקדמם ולטפח אותם.

"למה זה קרה? כיוון שהן למדו שיעור קשה מהבועה של תחילת המילניום, שבעקבותיה חל מחסור עצום בעובדים יצירתיים. היום הפירמות הללו מיישמות את הלקחים ולא ממהרות לפטר".

ברמן, המתגורר היום בסינגפור, סבור שממש בהקשר זה יש הרבה מה ללמוד מהמערכות הפועלות בסינגפור, ומהכלים והשיטות שמפעילים שם קברניטי המדינה והמשק בניהול בכלל ובניהול המשבר בפרט.

"המשבר הכלכלי מכה בסינגפור באופן מצומצם בלבד", מסביר ברמן, "החוזק המרכזי שלה הוא שקברניטיה מנהלים את המדינה כפי שמנהלים עסק: לניהול המדינה הם לוקחים את האנשים המובחרים ביותר, שולחים אותם ללמוד בהרווארד, מטפחים דרך קבע את הכישרונות האנושיים של מובילי המשק, משלמים להם שכר נאה מאוד, מציבים להם חונכים בעלי ניסיון שמלווים אותם ומסייעים להם בדילמות ניהוליות.

"מייסד המדינה, היום כבן 90, הוא החונך של השרים".

*חלק לא מבוטל של המודל הסינגפורי קשור למשמעת העצמית החזקה, לענווה, ולכבוד לוותק ולניסיון החיים, משהו מלכתחילה עולה בקנה אחד עם ניהול משברים.

"זה ממש נכון. עובדה שאין שם פיטורים המוניים כמו במערב והתוצר הלאומי הגולמי עדיין גבוה, למרות שנפגע.

"לנו, במיוחד לישראלים, יש הרבה מה ללמוד מהמערכות שם".

"בלי יצירתיות מוגזמת, אבל עם משמעת"

*למה דווקא ללמוד מהמודל הסינגפורי?

"ישראל וסינגפור דומות מאוד בגודל ובהיותנו קבוצות של מיעוט אתני משגשג יחסית בתוך ים של 300 מיליון מוסלמים.

"גם הם מודאגים ממערכות היחסים עם המדינות המוסלמיות הגובלות איתה (מלזיה מצפון ואינדונזיה ממזרח וממערב), וגם להם יש את הצבא המתקדם והחזק ביותר באזור.

"תוך שלושה עשורים בלבד (קיבלה עצמאות ב-1965) הם הקימו כלכלה לתפארת, והפכו ממדינה מתפתחת למפותחת.

"היום יש להם את חברת התעופה הטובה ביותר בעולם, ושדה תעופה יעיל שבו עוברים מדי שנה 50 מיליון איש. מייסד סינגפור לי קוואן יו ראה בדוד בן-גוריון מופת לחיקוי וללמידה.

"אין להם את ה'יצירתיות הישראלית' והם מתייחסים אלינו בהערצה מדהימה. כלפי הצדדים הפחות חזקים שלנו ההתייחסות שלהם יותר מנומסת.

"אם נבחן את ההיבט הכלכלי, נראה כי אל ההישגים שלהם הגיעו הסינגפורים בלי יצירתיות מוגזמת אלא עם משמעת, ניקיון וסדר; עם כבוד להיררכיה, לניסיון ולשליטה עצמית; ובעיקר - דרך טיפוח המשאב האנושי".

*לאור דבריך, לו היית היום היועץ של קברניטי המשק או השלטון בארץ, מה היית אומר להם בהקשר זה של ניהול המשבר?

"הייתי מחדד את התמונה שהחוזק שלנו טמון ביצירתיות, בראש היהודי, בכך שאנחנו המדינה השלישית בכמות רישום פטנטים בעולם.

"כישרון יש כאן למכביר, אבל הקושי שלנו הוא בניהול שלו ואיך מביאים אותו לידי ביטוי. זוהי כרגע חולשתנו.

"בשנות ה-80, כשההיי-טק פרח כאן, כולם אמרו שיש לנו מו"פ נהדר אבל שאנחנו חלשים בשיווק.

"מה שחסר לנו היום זה ניהול, שיטתיות ותוכניות ארוכות טווח. בסופו של יום, מה שיבדל את ההצלחה של הפירמה או המדינה מונח באנשים.

"קברניטי המשק מוכרחים לחשוב איך הם משקיעים בפיתוח ההון האנושי של המדינה לאורך זמן, ולתת את הדעת בצורה מושכלת איך למנוע בריחת מוחות לחו"ל.

"ישראל היא מדינה שיש בה כישרונות בשיעור לא פרופורציונלי לגודלה היחסי, וזה ממש הזמן לבנייה של מערכות ניהוליות יסודיות, של חשיבה לטווח יותר ארוך שממנפת את החוזק הזה.

"גם לנו וגם לסינגפורים אין משאבי טבע מיוחדים מלבד ההון האנושי, אבל הם לעומתנו נותנים את הדעת השכם והערב איך למנף ואיך לטפח אותו".

"אירופה תדשדש אחרי ארה"ב ואסיה תצא מהר"

*אולי ההבדל בניהול המשבר טמון גם בהיבט הגיאוגרפי. במה שונה הפגיעה של המשבר במערב לעומת המזרח?

"יש הבדל. בגדול, המשבר במזרח נגזר מהמערב ולכן הוא פחות עמוק: הנפילות במזרח הרבה יותר חדות ומהירות אבל לא טוטליות. אם ניקח את הודו, כדוגמה, נראה שאכן יש בה האטה, אבל זוהי בעצם צמיחה של 5% במקום 10%. ממשלת סין, שעבורה זהו המשבר הראשון מאז פתחה את שעריה למערב, מנהלת אותו גם היא בצורה מושכלת ומשקיעה 3 טריליון דולר בתשתיות. גם היציאה מהמשבר אינה אחידה בכל חלקי הגלובוס.

"אני מאמין, שלקראת הרבעון הרביעי של השנה הקלנדרית הנוכחית נתחיל לראות סימנים טובים, אם כי לא אחידים: אירופה תדשדש אחרי ארה"ב, ומדינות אסיה ייצאו אפילו מהר יותר מן השבר".

*על רקע המשבר הנוכחי מנכ"לים מתייחסים היום ליועצים בחשדנות. איך ישליך המשבר על חברות ייעוץ גדולות?

"באופן חלקי המשבר הזה בריא מאוד, כי הוא מאפשר להרבה מהבועות לשקוע אל הקרקע ולהסתכל בצורה יותר מפוכחת על המציאות. לחברות הייעוץ זוהי הזדמנות להתמקד בצרכים האמיתיים של הלקוחות. שוק הייעוץ, כפי שמתפרסם באחרונה בעיתונות, אכן מצטמצם בשיעור של 8%-10%, אבל הוא עדיין השוק גדול. בנוסף, קיימת מגמה של נדידה בין חברות הייעוץ לארגונים העסקיים, וההיפך. מנהלים הופכים ליועצים ויועצים נכנסים לתפקידי ניהול בכירים בפירמות העסקיות. לפיכך, אובדן אמון טוטאלי של הפירמות בחברות הייעוץ לא יתרחש. יחד-עם-זאת, היועצים בפירוש יחוו יותר שיפוט בתכנים, צמצום ברכישות ובררנות. ללא ספק, הלקוחות הפכו יותר ויותר ביקורתיים, מתוחכמים ובררניים".

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

יש תאריך: "זה המועד שבו תושלם בניית הרציף בעזה"

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס