גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למבורגיני לעניים - מבחן דרכים לאיביזה קופרה

עם הרבה כוחות סוס, מעט מאוד משקל ועיצוב של מעצב הבית לשעבר של למבורגיני, סיאט איביזה "קופרה" החדשה היא "מלכודת" מפתה לצעירים פורקי עול ■ בהתאם לכך, תא הנוסעים בסיסי והמחיר זמין

השקות רכב הן דבר מהנה מאוד, אך גם אינטנסיבי ולעתים אפילו מסוכן. בנסיעת המבחן, במסגרת ההשקות של סיאט איביזה "קופרה", FR ו"בוקה נגרה", מצאנו את עצמנו בצד הדרך לאחר שהחלקנו לשולי הכביש בעיקול ספרדי רטוב.

מכונית המבחן, קופרה, נראית בדיוק כמו אחת ממכוניות האצ'בק שמפתות אנשים צעירים לפרוק עול: הרבה סוסים (180 בקופרה, ו-150 ב-FR) על מעט מאוד משקל. עיצוב המכונית עם כנף בולטת מאחור וצבעה הכתום-זועק הזכיר לנו "למבורגיני לעניים". אולי אין זה מקרה, אם לוקחים בחשבון שמעצב הסדרה החדשה של האיביזה הוא המעצב לשעבר של מותג מכוניות העל האיטלקי (כנראה עוד אחד מסימני המיתון).

היצרן פרט באוזנינו, בקוקטייל שנערך בערב ההשקה, את שלל האביזרים התורמים ליכולות הספורטיביות והבטיחותיות המותקנות במכוניות שבחנו - ESP, TCS EBA, XDS, ABS - מערכת בקרת לחץ אוויר בגלגלים ושש כריות אוויר. בדיעבד שאלנו את עצמנו, איפה הן היו בשנייה בה החלקנו לשוליים בעיקול הספרדי הרטוב הזה?

אבל בכל מינוס יש גם פלוס. תוך רבע שעה קיבלנו רכב חלופי והזדמנות לנהוג בדגם הדיזל הידני של האיביזה, שמתהדר בצריכת דלק אפסית ושכנראה לא יגיע לעולם לארץ הקודש.

סיאט איביזה קופרה

מכוניות נישה

לדגמי קופרה, FR ובוקה נגרה יש מנוע בנפח 1.4 ליטר ממשפחת TSI, שבסיוע שני מגדשים מפיק, כאמור, 180 כ"ס בקופרה ו-150 כ"ס ב-FR. ה-FR מגיעה ל-212 קמ"ש ומאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות. למרות זאת, צריכת הדלק הממוצעת הרשמית שלה עומדת על 15.87 ק"מ לליטר בלבד, דבר שעשוי להוזיל אותה מול מתחרות ירוקות פחות. הקופרה הקרבית יותר, מצליחה להגיע ל-225 קמ"ש ומאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות בלבד. היצרן טוען, כי זאת הפעם הראשונה שקבוצת פולקסווגן מצליחה להוציא ממנוע זה ביצועים כאלה.

תיבת ההילוכים בכל הדגמים שיגיעו לארץ היא תיבה כפולת-מצמדים מטיפוס DSG, בעלת 7 הילוכים ויכולת שליטה בהם מגלגל ההגה. יש לה גם תגובה מהירה, למקרה שנדרשת העברת הילוכים נמרצת יותר ב-FR. יתרון נוסף של הקופרה על-פני ה-FR הוא בלמי דיסק רחבים וחזקים יותר משמעותית. במעבר בין הקופרה ל-FR ניכרו גם הבדלים משמעותיים במרחק הבלימה.

האיביזה החדשה מתהדרת בשלדה החדשה של הפולו. יש לה אחיזת כביש מצוינת שמשרה ביטחון על הנהג, ובשילוב עם מערכות הבטיחות האלקטרוניות היא אמורה למנוע תקלות לא רצויות גם אצל נהגים סוררים. היא מספקת את הסחורה בכל הקשור לזריזות ולהתנהגות כביש ספורטיבית. המשקל הקליל בשילוב השלדה המהוקצעת, מאפשרים לבצע סיבובים במהירויות גבוהות יחסית ללא דרמות מיוחדות. על הכביש המהיר המכונית מספקת לשוטרי התנועה את כל הסיבות הנכונות לשלול לנהג את הרישיון, ובנסיעה רגילה המכונית מספקת לנהג את הגמישות העירונית הבסיסית של כל מכונית קומפקטית.

האיביזה קופרה וה-FR הן מכוניות נישה המיועדות לנהגים צעירים ונמרצים. בהתאם לכך, תא הנוסעים שלהן בסיסי מאוד - על גבול הספרטני - אם כי המושבים ספורטיביים ותומכים על-פי מיטב המסורת של מכוניות האצ'בק ספורטיביות. על-פי אותה מסורת בדיוק, בדגמים עם משענת היד בצד ימין התחלנו להרגיש כבר את הצפיפות המאפיינת כלי רכב קטנים. דבר נוסף שמפריע בגודל ובעיצוב של המכונית הוא קורות הצד בצדי השמשה הקדמית, שחוסמות את שדה הראייה בדרך מפותלת. פרט לכונס האוויר ולמושבי הספורט הן מתהדרות גם בגלגלי 17 אינץ' בגימור טיטניום או כסף (בהתאם לדגם).

סיאט איביזה קופרה

חלון הגג האופציונלי בגרסאות הקופרה והבוקה נגרה מאכזב. הגג נפתח רק חלקית עם חריץ "אקורדיון קצר", כלומר הרבה שמש ומעט מאוד אוויר. המרחב בתא הנוסעים נסבל, בדומה לכל רכב סופר מיני, ומי שמפנטז על שלושה מבוגרים במושב האחורי מוזמן לשלוח אותם לשיעורי יוגה למתקדמים, במיוחד בדגם 3 הדלתות. לתא המטען מרווח סביר המתאים לפעולות היומיומיות הבסיסיות של ילדים עשירים וזוגות צעירים, שצפויים לרכוש את המכונית.

פרץ נוסטלגיה

הבוקה נגרה ("פה שחור" בספרדית) היא מחווה נוסטלגית ל"סיאט 1200" הנושנה, ששווקה רק בספרד בשנות ה-70 והייתה מפורסמת בפגושים השחורים שלה. השם הודבק לה ככינוי על-ידי לקוחות ספרדיים נאמנים. עוד סיבה לפרץ הנוסטלגיה בסיאט היא חגיגות 25 שנה למותג "סיאט איביזה", ויש לסיאט באמת מה לחגוג. כיום היא שולטת בכ-25% מהשוק הספרדי, ונמצאת בראש הטבלה במרוצי טורינג - הן בקטגוריית היצרניות והן בקטגוריית הנהגים.

תמורת תוספת מחיר משמעותית, יזכה הלקוח שירכוש את הבוקה נגרה במכונית בעלת עיצוב ייחודי יותר, שכולל את הפגוש השחור ומושבים ודיפונים שחורים יותר מהקופרה וה-FR. לטעמנו, מומלץ לחסוך את הכסף (כ-10 אלף שקל) ולרכוש את הקופרה הרגילה שאין בינה לבין הבוקה נגרה שום הבדל טכני.

סיאט איביזה קופרה

הגרסאות הספורטיביות של האיביזה, קופרה ו-FR, ינחתו בישראל לקראת אוקטובר ומחירן צפוי לנוע בין 140-150 אלף שקל לדגם ה-FR לבין 155-160 אלף שקל לדגם הקופרה הזריז. גרסת הבוקה נגרה תגיע מעט מאוחר יותר ותעלה כמה אחוזים יותר, אם כי קרוב לוודאי שהיא לא תחרוג ממעמד של "מכונית בוטיק" המיובאת על-פי הזמנה.

הכותב היה אורח סיאט בהשקה בספרד

זכות: מראה דינמי, חיסכון בדלק, פליטה, ביצועים והתנהגות כביש

חובה: מחיר, תא נוסעים ספרטני

מתחרות

אלפא רומיאו מיטו

ב-154 אלף שקל מקבלים בישראל את האלפא מיטו החיננית והעגלגלה, שמצוידת גם היא במנוע 1.4 ליטר טורבו. כאן מייצר המנוע 155 כ"ס נכבדים ובסיוע תיבה ידנית (אין אופציה אוטומטית) הוא מאיץ את המכונית מאפס למאה ב-8.1 שניות בדרך ל-215 קמ"ש. האבזור הפנימי נדיב יותר מזה של האיביזה, אך תא הנוסעים פחות מרווח, במיוחד מאחור.

אלפא מיטו

קיה פרו-סיד

ב-135 אלף שקל בלבד מקבלים את הגרסה הספורטיבית למשפחת ה"סיד" של קיה, פרו-סיד. למכונית יש מנוע 2 ליטר בהספק 143 כ"ס, ותיבת הילוכים אוטומטית מקובלת. הביצועים אינם זריזים כמו באיביזה, אך עדיין נמרצים בהחלט; והשלדה, שכוילה באירופה, מפתיעה בחדותה ובדיוק שלה. כבונוס מקבלים מראה דינמי עם חישוקי 17 אינץ' וצמיגים ספורטיביים, מושבי ספורט ומרחב פנים של מכונית משפחתית.

קיה פרו סיד

הונדה סיביק 5 דלתות

ירידת המחיר האחרונה הביאה לטווח המחיר של האיביזה את גרסת ההאצ'בק הקרבית למראה של ההונדה סיביק. ב-141 אלף שקל מקבלים מנוע 1.8 ליטר בהספק 140 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית ומאיץ את הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11 שניות. מקבלים גם עמדת פיקוד עתידנית, מרכב חד וזריז, וכמובן - מוניטין, אמינות וסחירות ללא רבב.

הונדה סיביק 5 דלתות

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל