גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל אחד יכול": המעצב פיליפ בולקיה מציג 10 טיפים למיתוג עסקי נכון

בולקיה, שבין לקוחותיו נמצאים בזק, סונול, שופרסל ורב-בריח, מאמין כי כל עסק יכול לעדכן ולרענן את המותג שלו - גם אם הוא עסק קטן עם משאבים דלים ■ "חד-משמעית, מיתוג מחדש יכול להציל עסק המצוי על סף קריסה"

"כל אחד יכול", כך סבור מעצב המותגים, פיליפ בולקיה, שעיצב ורענן מותגים רבים במשק הישראלי. לדבריו, מיתוג נכון - כזה שמחולל שינוי אמיתי ולאורך זמן - איננו נחלתם הבלעדית של הפירמות הגדולות. "גם עסק קטן עם משאבים דלים יכול לעדכן ולרענן מותג עייף ומאובק, והאחריות לכך מוטלת על בעל העסק. בעסק קטן, בניגוד לעסק גדול שיכול להרשות לעצמו להעסיק מנהל מותג, בעל העסק הוא זה שצריך לקחת על עצמו את תפקיד 'כלב השמירה' של המותג ולפעול בהתאם".

בולקיה, שעבודותיו מתנוססות על אריזות מוצרים שכולנו מכירים - החל מפלאפונים וכלה במעדני דנונה - מתרגש מעבודה עם חברות קטנות. "אני רואה הרבה עניין ואתגר אישי לטפל בחברות קטנות. יש יישומים מדהימים ברמת המיתוג שמשנים גורל של חברה קטנה שפתאום מתחזקת, ואותי זה מאתגר. אני אוהב להפוך שחקנים אפורים, חשוכים, עייפים וקטנים לגיבורי צרכנות", הוא אומר ומוסיף, שמיתוג יכול לא רק לבסס את מעמדה של חברה חדשה, אלא גם, ואולי בעיקר, לשפר את מעמדה ואת מכירותיה של חברה מדשדשת. "חד-משמעית, מיתוג מחדש יכול להציל עסק המצוי בקשיים או על סף קריסה".

למשבר הכלכלי, אגב, אין לדבריו רלבנטיות לתהליך המיתוג. "מיתוג בונים לטווח ארוך, ולכן למשבר הכלכלי העכשווי אין רלוונטיות. חוץ מזה, בלי אופטימיות ואמונה אי-אפשר להיכנס לתהליך מיתוג חדש. אם אתה לא מאמין שיהיה יותר טוב, אין לך אנרגיות לעשות התהליך הזה".

בראיון ל"גלובס", שוטחו בולקיה את משנתו המותגית, ומחלק 10 עצות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים - איך לעשות מיתוג נכון ומחולל שינוי.

1. הכרת הלקוח ואיסוף מידע

לפעמים "הלקוח" הוא דמות מעורפלת. סטיגמות, כוח הרגל או חוסר תשומת-לב גורמים להתייחס אליו בצורה שטחית ולא מעמיקה. השלב הראשון במיתוג הוא לבחון מיהו הלקוח ועל מה הוא חולם בלילה. "להיכנס לו לתוך החיים", ולהבין את המוטיבציות הגלויות והנסתרות שלו. להבין על-פי איזה פרמטרים, הוא בוחר מוצר מסוים על פני האחר. רק אם נכיר היטב את הרגלי הצריכה של הלקוח, את צורת החיים שלו ואת מצב רוחו, נצליח "לגעת בו". במקרה של "שופרסל", למשל, מותג הבית של הרשת סבל מסטיגמה שלילית, והמשימה במיתוג החדש היתה לחולל שינוי בסטיגמה.

2. הכרת המתחרים

לבחון מי הולך להיות לידי על המדף, איך המתחרה שלי נראה, האם הוא גדול ובולט יותר, איך המוצר שלו מתפקד, מה הוא מבטיח היום ולמה הוא מתחייב בעתיד, מהן היכולות העתידיות שלו, והאם אני נדרש לשפר את המוצר או השירות שלי בעקבותיו. ככל שאכיר את המתחרים שלי לעומק, יהיה לי קל יותר להציע מוצר או שירות ייחודי ומבודל.

חנויות הנוחות בתחנות הדלק הן דוגמה לתחום שמתחוללת בו מלחמת מתחרים גדולה, שבה כל חנות מנסה לבדל את עצמה ולנגוס נתח מהפוטנציאל העסקי העצום הגלום בתחום. חברת "דלק" החליטה במיתוג החדש שלה לבחון לעומק את סוגיית מתחריה השונים, ולמתג את רשת חנויות הנוחות שלה, "מנטה", בהתאם כדי להתבדל.

3. טרנדים ומגמות עתידיות

חשוב לצאת מהבועה הישראלית/תל-אביבית ולהיחשף לטרנדים עולמיים. חשוב מאוד להפעיל את הדמיון, ולנסות להבין מה יהיו המגמות העתידיות של התחום בו אני עוסק. כלומר, איך הציבור יקנה ויחיה בעוד 5 ו-10 שנים. כשבונים מותג, רוצים להיות עדכניים גם בעוד 5 שנים. לכן, יש לבדוק לאן המגמות והרגלי הצריכה הולכים. אם אין לנו את הראייה לטווח הארוך, אנחנו לא משקפים את המצב היום וסביר שהמיתוג שלנו לא יהיה רלוונטי אפילו בעוד חצי שנה. במקרה של רשת "אורגניק אינדיה", לשעבר מותג נישה שולי, הוחלט, לאחר הבנת המגמות בתחום המזון האורגני, לשנות את השם ל"אורגניק מרקט" ולבנות למותג זהות חדשה ונגישה למגוון רחב יותר של קהלים.

4. ה-DNA המותגי

לבחון מהן האסוציאציות שהמותג מעורר בקרב הלקוחות, ומה הערך שלו בעיניהם. יש לבחון האם למותג שלי יש גרעין רעיוני או ערכי שכזה. עליי לנסח מחדש את סולם הערכים של המותג, כלומר למה אני מסוגל להתחייב. ערך מותג זה מחויבות. כמו שאנחנו בני האדם בנויים ממחויבויות שונות כמו משפחה ובני זוג, כך גם מותגים. יש מותגים שמחויבים למסורת, לסאגה משפחתית, ואחרים למחיר הנמוך ביותר או לשירות המסור ביותר. חברת "בזק", למשל, הלכה במיתוג המחודש שלה על עניין הבית כ-DNA, ומכאן הסלוגן "הכי טוב בבית", שהחליף את הסלוגן הישן "בכל עתיד שתבחר".

5. ערכי המותג

לבחון מהם ערכי הסף של המותג: מהם הערכים הבסיסיים כדי להיות שחקן בקטגוריה. לרוב, ערכים כמו איכות ואמינות הופכים להיות ערכי סף. כמו-כן, לבחון מהם הערכים המבדלים שלי: ערכים שרק אני יכול להציג. לרוב, הערכים המבדלים הופכים להיות הגרעין הרעיוני של המותג. יצרנית המזון האורגני, "אדמה", למשל, רצתה להיבדל כמותג אורגני אותנטי. לשם כך, היא יצאה עם הסיסמה "אורגני כמו שהטבע רצה", והביאה את דמותם של המגדלים האורגניים עצמם עם תוצרתם על גבי האריזות, כדי ליצור אמון. קרי, המגדלים כגיבורים מביאים הבטחה מבדלת.

6. אישיות מותג

על בסיס אותו סולם ערכים, קל יותר לבחון איזו אישיות מותג אני רוצה לשדר. כלומר, איך אני מדבר, איך אני נראה, איך אני מתלבש ומהי שפת הגוף שלי.

חברת "פלאפון", למשל, החליטה במיתוג המחודש שלה לדבר פשוט ובגובה העיניים. כלומר, לסגל לעצמה "אישיות" פשוטה, כנה ושקופה ובכך לבדל את עצמה מחברות סלולר אחרות שמוכרות הבטחות מנופחות ולא מציאותיות. לפעמים, הדרך שבה אתה מדבר קובעת את מערכת היחסים בין המותג לבין הצרכן, ויוצרת את האהדה רק בגלל שהלקוח בעדך או ההיפך - נרתע אם אתה מיושן או לא סימפטי.

7. פיתוח שפה מותגית

זה השלב שבו מתרגמים את כל העקרונות לצורות, לצבעים ולעולם של דימויים. שפה מותגית בנויה על סיסטמתיות. בלעדיה נוצר בלגן. חשוב ליצור שפה מותגית, שתעביר את אותה אמוציה ללקוח בכל ממשק עם המותג: מרמת כרטיס הביקור, האריזה, המנשר התדמיתי, ועד אתר האינטרנט של החברה. בניית מטריה רחבה שבה כל מרכיבי השפה ישדרו את אותה אמוציה ואת אותו DNA שהגדרנו בתהליך. בדיוק כך עשתה יבואנית ומשווקת משקפי השמש "אירוקה", שסיגלה לעצמה שפה מותגית חדשה, ברורה ומובהקת, המתפרסת מרמת האריזות למוצרים, עיצוב החנויות, אתר האינטרנט ועוד. הסיסטמתיות חשובה, כי ככל שאני חוזר על אותו מסר, המותג שלי מתחזק.

8. עיצוב והפקה

זהו השלב שבו בונים את הנראות. כותבים טקסטים, מציירים צורות ומבצעים בפועל את ערכת השיווק.

לא מומלץ לחסוך, אלא לעבוד רק עם ספקים מקצועיים כי זה משהו שעושים פעם ב-10 שנים וכדאי לעשות אותו כמו שצריך.

תהליך אסטרטגי מבריק יכול להתרסק בגלל ביצוע מרושל או אפילו בינוני. אגב, הזמן המומלץ לרענון מותג הוא בין 5 ל-10 שנים.

יצרנית מוצרי הטיפוח מים המלח "אהבה" היא דוגמה לכך, שבזכות התמקדות בעבודת עיצוב מקצועית וחדה, הצליחה למתג סדרת סבונים חדשה וליצור נראות מושכת שגרמה להצלחתה.

9. הטמעת המיתוג החדש

אחרי שבנינו את המיתוג, אפשר לאבד הכול אם לא דואגים שכל רובד בחברה, מהמנהלים הבכירים ועד אחרון העובדים, יבין את המותג, את ערכיו וידבר בשפה אחת. שלב ההטמעה הוא השלב שבו נדרשים להבין את המותג נכון ולהטמיע אותו נכון, גם אם הדבר כרוך בזמן ממושך. חברת "סונול" היא דוגמה לחברה שמטמיעה ב-3 השנים האחרונות מיתוג חדש, במסגרתו היא שינתה את הנראות בכ-200 תחנות דלק ברחבי הארץ. לא אחת קורה, שחברות מחליפות משרדי פרסום ויח"צ וגורמות לטלטלה, מכיוון שיועצים שונים חושבים שונה. זה לא נכון. מיתוג הוא העוגן והמגן שיש להיצמד אליו.

10. נכסיות מותג

צריך לדעת להבדיל מהו נכס ומהו לא. ישנם מותגים ישנים, מלאי אבק וחסרי סקס-אפיל, אבל עם שם מוכר.

במקרה כזה, לא מומלץ לשנות את השם, אלא להמשיך שמור על הנכסיות שלו.

יצרנית הדלתות רב-בריח היא דוגמה טובה לכך. לשם "רב-בריח" יש נכסיות אדירה. מדובר במותג ותיק, שנהנה אמנם ממוניטין טוב אך עם נראות ישנה ועייפה.

לכן, המיתוג מחדש של רב-בריח היה עם דגש על נראות צעירה ורעננה של המותג הישן והמוכר.

עוד כתבות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי