גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נותנים להם כנפיים (ולוקחים את כל השאר)

"מדובר במהלך שמסמל את כל מה שרע בכדורגל הקפיטלסטי החזירי", אמר ארגון האוהדים של רד בול זלצבורג, שהתנגד לרכישת הקבוצה ע"י יצרנית המשקאות ■ כיצד תהליך אגרסיבי של מיתוג מחדש הרגיז את אוהדי זלצבורג, ולמה הם ממש לא לבד בעניין הזה?

הסלוגן הפרסומי הידוע של רד בול, יצרנית משקאות האנרגיה האוסטרית, הולך ככה: "רד בול נותן לך כנפיים". או במילים אחרות, מדובר במשקה שבז לכוח הכבידה. כשמדובר על ספורט, ברד בול בוחרים לבוז למשהו אחר: מוסכמות.

מכבי חיפה תעלה לשחק מחר על עלייה לצ'מפיונס ליג מול קבוצה שהיא אחת מאבני המחלוקת הכי גדולות של הכדורגל האוסטרי, שלא לומר האירופאי. זה דיי פשוט: קבוצה נרכשת על-ידי תאגיד ענק, שמחליט כי הכסף שלו יכול למחוק בין-לילה את המסורת והשמרנות שכל כך מזוהים עם הענף הזה.

מה בעצם קרה שם? באפריל 2005 נרכשה קזינו זלצבורג, שהשם המקובל יותר שלה היה אוסטריה זלצבורג, על-ידי רד בול. באותה עת היה מדובר בקבוצה שירדה מנכסיה, ולפיכך היוותה עסקה נוחה לרד בול: הדיווחים בתקשורת האוסטרית דיברו על 10 מיליון אירו בלבד שהחליפו ידיים. מערכה האמיתי של אוסטריה זלצבורג קוזז הסכום שהשקיעה רד בול בבניית האצטדיון החדש של המועדון, שהושלמה ב-2003. עד כאן זה נשמע כמו סיפור נחמד, אבל הטוויסט בעלילה התרחש כאשר התברר החזון של רד בול: בהודעה הרשמית לתקשורת לאחר הרכישה נאמר כי "מעתה, מדובר במועדון חדש לחלוטין". באתר הרשמי של הקבוצה אף שונתה שנת הייסוד של האגודה ל-2005. רק לאחר לחצים ואיומים על סנקציות מצד התאחדות הכדורגל האוסטרית, השנה התחלפה בחזרה ל-1933 המקורית. זה לא נגמר שם: הסמל של המועדון שונה והכיל את הלוגו של רד בול בתוכו; גם צבעי החולצות של השחקנים שונו לאדום-כחול-לבן המסורתי של רד בול, שלא לדבר על המיתוג באצטדיון של הקבוצה ובאתר האינטרנט. הלכה למעשה, לא נותר שום זכר לאוסטריה זלצבורג.

האוהדים, כמובן, זעמו על המהלך הזה. ה"לבנים-סגולים", ארגון אוהדים של הקבוצה שמזוהה עד היום כאופוזיציה העיקרית למהלך הרכישה, הוציא הודעה משלו לתקשורת, בה טען כי "מכירת הקבוצה לתאגיד כוחני מסמלת את כל מה שרע בכדורגל הקפיטליסטי החזירי שמתהווה באירופה בשנים האחרונות. אנחנו ממש לא קומוניסטים, אבל יש גבול למה שמותר לבעלי הון לעשות עם הכסף שלהם".

ארגון "הלבנים-אדומים", מנגד, תמך בכל מאודו במהלך. "צריך להתיישר עם רוח התקופה", אמרו שם. "היום הכסף מנצח משחקי כדורגל, וזלצבורג לא מנצחת משחקים כבר תקופה ארוכה. אם מגיע גוף שרוצה להשקיע כסף בקבוצה שלנו, לא נעצור אותו".

"הלבנים-סגולים" כמובן לא יישרו קו. אחרי חמישה חודשים של התכתשויות בינם לבין ראשיה החדשים של הקבוצה, בהם ניסו הצדדים להגיע להסכמי פשרה, הכל פוצץ. במקביל להחרמת משחקיה של הקבוצה החדשה, "הלבנים-סגולים" החליטו לייסד מחדש ובצורה עצמאית לחלוטין את הקבוצה שלהם. הצבעים המקוריים חזרו, גם השם (אס.וו אוסטריה זלצבורג). אשתקד המועדון שלהם אף הצליח להעפיל לליגה הרביעית בחשיבותה באוסטריה. הפועל קטמון וקביליו יפו לא לגמרי לבדן.

שיפור הדינמיות האנושית

שינוי הזהות של זלצבורג היה חלק ממהלך מיתוגי-שיווקי שברד בול החלו לבצע עוד לפני הכניסה לכדורגל. "הספורט כבר מזמן הפך לבידור", מסביר דייויד קארטר מהמכון למחקר כלכלת ספורט באוניברסיטת דרום קליפורניה. "והמוצר של רד בול הפך למוצר לייף סטייל לכל דבר. והקשר בין בידור ללייף סטייל הוא טבעי". עד כמה חזק הקשר של רד בול לספורט? בשנת 2006 הצהיר בראיון נדיר מייסד החברה, המיליארדר דיטריך מאטשיץ', כי "רד בול משקיעה 300 מיליון דולר בשנה, כשליש מתקציב הפרסום שלה, בחסויות ספורט".

העניין הוא שבמקרה של רד בול, לא מדובר בחסויות במובן הקלאסי של המילה. רד בול מעדיפה להיות בעלים של ארגוני ספורט, ולא להיות הספונסרית שלהן. כך היא זוכה לא רק לחשיפה מוגברת למותג שלה, אלא גם לשליטה מוחלטת על ההתנהלות שלו. "רד בול הוא מוצר שאמור לשפר את הדינמיות האנושית. דינמיות אנושית מגולמת הכי טוב בספורט. זה מסביר מדוע רד בול משקיעה כל כך הרבה זמן וכסף בספורט", מאבחנת מלני הו, כתבת כלכלית ב"וושינגטון פוסט".

אז על מה מדובר בעצם, חוץ מרד בול זלצבורג? רד בול רייסינג, טורו רוסו (קבוצות פורמולה 1); רד בול רייסינג טים (נאסקר); ניו יורק רד בולס (קבוצה מה-MLS, לשעבר ניו יורק מטרוסטרס); רד בול ברזיל (קבוצת כדורגל מהליגה השנייה בברזיל); רד בול זלצבורג הוקי קרח (קבוצה מליגת ההוקי קרח הבכירה באוסטריה). כל הארגונים האלו נרכשו על-ידי רד בול במהלך שנות ה-2000, כחלק מהאסטרטגיה המדוברת, וכמו רד בול זלצבורג, מותגו מחדש עם הצבעים והלוגו של החברה. כולם, כמעט מיותר לציין, נמצאים בבעלותה המלאה. אבל לכל החבילה הזאת כדאי להוסיף גם את האחיזה הרחבה של רד בול בספורט האקסטרים, בין אם זה בחסויות "רגילות", בין אם בארגון תחרויות משל עצמה, נוהג שהחל בחברה אי שם בתחילת שנות ה-90.

לא בטוח עד כמה אפשר לייחס את זה לחשיפה בספורט, אבל רד בול מדווחת כבר שנים על מכירה של יותר ממיליארד פחיות בממוצע מדי שנה, ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם.

לפחות הכסף מביא הצלחות

לפחות מבחינה אחת אוהדי זלצבורג יכולים להיות מרוצים: רד בול אולי לקחה להם את הזהות, אבל שיקמה את המועדון. אחרי עשור מפואר בשנות ה-90', שבה רשמה אוסטריה זלצבורג הופעה היסטורית בגמר גביע אופ"א ושלוש אליפויות מקומיות, הגיעו השנים השחונות, שהגיעו לקיצן רק לאחר רכישת הקבוצה על-ידי רד בול.

החברה החלה להזרים כסף גדול למועדון, והחתימה בעמדת המאמן פיגורות אירופאיות בכירות: ג'ובאני טראפטוני, קו אדריאנסה ואפילו בחור אחד בשם לותר מתיאוס. גם התארים לא איחרו להגיע, וב-2007 לקחה זלצבורג אליפות אחרי 10 שנות הפסקה, הישג ששוחזר אשתקד. העונה מאמן את הקבוצה הוב סטיבנס ההולנדי, שבשנים האחרונות עבד ברודה ואיינדהובן ההולנדיות ובהמבורג הגרמנית. ב-1997 זכה בגביע אופ"א עם שאלקה 04.

מכבי חיפה תפגוש קבוצה שהתקציב שלה העונה נושק ל-200 מיליון שקל, בערך פי חמישה מהתקציב המוערך של הירוקים. קבוצה שמכוונת רק למקום אחד: הופעה בצ'מפיונס ליג, מקום ממנו נעדרה מאז 1994/95, אז הדיחה בדרך לשלב הבתים את אותה מכבי חיפה.

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות