גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלולרי זה הכי טוב בבית

ההבדלים בין המפעילות הסלולריות וחברות התקשורת הקווית מצטמצמים והולכים

בשבועות האחרונים פרסמה חברת הסלולר השוודית הרביעית בגודלה, שנקראת "3", מבצע חדש שבמסגרתו היא מציעה חבילת גלישה באינטרנט לבית הלקוח בתוספת מודם סלולרי, במחיר שמיתרגם ל-165 שקל לחודש, תמורת התחייבות לשנתיים.

אין כאן טריק שקשור למהירויות הגלישה: "3" שדרגה את הרשת שלה למהירויות 21 מגה-ביט בשנייה, אבל לצורך הזהירות היא נוקטת מדיניות שמרנית ומבטיחה קצב של 16 מגה-ביט בשנייה בערוץ היורד ו-4.4 מגה-ביט בקצב העולה. בישראל, חבילה כזו היתה עולה בממוצע בין 200 ל-300 שקל לחודש בהערכת חסר.

כיצד זה מתאפשר? בשוודיה לא נהוגה הפרדה מבנית בין בעל התשתית לבין ספק האינטרנט, ולכן אפשר להציע חבילות אטרקטיביות יותר מבחינה כלכלית, שמעניקות תמורה ללקוח שחברות הכבלים ובזק לא מסוגלות להציע כרגע.

העובדה שבישראל רק סלקום קפצה על נושא הפס הרחב הסלולרי לבתים, כתחליף לבזק ולכבלים, מסקרנת כי לכאורה יש כאן פוטנציאל אדיר לחברות הסלולריות. אז מדוע פרטנר ופלאפון לא קופצות אחריה?

פלאפון כנראה מנועה, שכן היא נאלצת להתחשב בבזק; פרטנר, כך נראה, עדיין לא פיענחה איך לשלב בצורה טובה בין הכניסה שלה לתחום ה-ISP (אספקת אינטרנט) על רשתות הכבלים ותשתיות בזק, לבין הכניסה לבתים באמצעות הרשת הסלולריות. סלקום, לעומתן, זיהתה את הפוטנציאל, והתוצאות שלה ברבעון השני כבר מושפעות מכך.

אז איך תיראה 2010, אחרי שהבאזז כבר לא יהיה מכשירי הקצה החדשים והמרשימים אלא ינותבו השקעות רבות לשיפור הטכנולוגיה, שיש לה השפעה גדולה על הכלכלה וגם על הרגולציה בסלולר? המגמות הנוכחיות ימשיכו, כמו הכניסה של חברות הסלולר לתחום הנייח, שהתרחשה כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה שמאפשרת להן לספק מגוון שירותים שבעבר ניתן היה לחלום עליהם.

כאשר ייכנס הדור הרביעי, שיספק לצרכנים גלישה באינטרנט ושיחות קוליות בקצבים מהירים למדי, היקף השירותים שיוצע על-ידי החברות הסלולריות כתחליף לרשתות הנייחות רק ילך ויגדל. זו אחת הסיבות לכך שחברות הסלולר הן פרה חולבת ומשתלמת, וזה גם אחד ההסברים לסיכונים הרבים שלקח איש העסקים אילן בן-דב כשרכש את השליטה בפרטנר.

300 מטר לא יקבעו

כדאי לחברות בישראל לדעת: המגמה העדכנית באירופה היא להפסיק את חגיגת הסלולר הפרועה. האיחוד האירופי, בניצוחה של ויויאן רדינג, המפקחת על תחום התקשורת, החליט לקטוע את הסבסוד של השוק הסלולרי על חשבון זה הנייח. לכן, הוא הפחית את תעריפי הנדידה במידה דרסטית לכל מדינות האיחוד - סכום שהיה עושק את הציבור, לא פחות. לאחר מכן, רדינג השוותה את מחירי השלמת השיחה כאשר משתמש סלולר מחייג לרשת נייחת ולהפך.

כך, ההתפתחות הטכנולוגית יצרה מצב חדש שמשווה בין הרשתות הנייחות לרשתות הסלולריות במספר היבטים, וזו גם הסיבה שבעטייה ישתוו מחירי הקישוריות בין הסלולר לנייח באירופה באופן הדרגתי.

כאשר מדברים על השוואה ביכולות הטכנולוגיות בין הסלולר לנייח, צריך לזכור כי כל הרעיון של הכנסת הפס הרחב הסלולרי - כתחליף לקווי הנחושת שהיו מונופול - נולד ברגע שהגיעו ליעילות שימוש בספקטרום שלא היתה קיימת בעבר, של חילוץ מהירות גבוהה יותר מרצועות התדרים.

תשלום קבוע, שימוש בלתי מוגבל

ההתפתחות הטכנולוגית מובילה לשינוי גם במבנה החבילות והתעריפים שמוצעים ללקוחות. במדינות רבות בעולם רואים מעבר מוגבר לשימוש חופשי באינטרנט רחב הפס בסלולר תמורת תשלום קבוע, ואף מעבר לחבילות שכוללת גם שיחות ללא הגבלה תמורת תשלום קבוע.

בתחילת שנות ה-2000, כאשר בזק השיקה את שירות ADSL שלה, מי שהיה אז מנכ"ל החברה, אילן בירן, קיים דיונים מרתוניים סביב המודל של תשלום קבוע עבור חבילת גלישה, כפי שנהוג היום, לעומת הגלישה הישנה מבוססת אינטרנט בחיוג. בירן חשש כי ה-ADSL יחסל את בזק, כיוון שהמודם נשאר פתוח 24 שעות ביממה, ובזק מקבלת תשלום קבוע - בניגוד לגישה שהיתה נהוגה במודל החייגנים.

המציאות הוכיחה כי זה להפך. קשה להאמין, אבל כנראה גם בסלולר המפעילות יבינו בסוף כי אי-אפשר להתנגד לדרישת הציבור לאורך זמן, וייאלצו לעבור לחבילות של תשלום קבוע עבור צריכה בלתי מוגבלת גם בדיבור. זה יקרה כאשר הטכנולוגיה הסלולרית בדור הרביעי תעבור ל-VoIP - קול המועבר על-ידי פרוטוקול האינטרנט.

כל עוד הטכנולוגיה תצליח להתקדם מהר יותר משחיקת מחיר הציוד - מחירי הציוד יירדו אף יותר, מפני שעבור היצרנים, עלות ייצור המתגים או רכיבי הרשת הולכת ויורדת בכל פעם שמוחלפת הטכנולוגיה או שמוצר מתקדם יותר נכנס לשוק.

מתמודדות עם הסיב האופטי

הסלולריות חוששות להפוך לצינור טיפש.

ליתרון הטכנולוגי ולמה שהוא טומן בחובו יש גם גבולות. מקרה סלקום וההתנגדות שלה לשימוש על-גבי האינטרנט הסלולרי שהיא מציעה, הוא דוגמה לאיום אמיתי על החברות הסלולריות.

למרות הטינה שהציבור חש כלפיהן - והרבה פעמים בצדק, העובדה שהחברות הסלולריות מאוימות היא לא דבר של מה בכך. השירות סקייפ, השירות של הסטארט-אפ הישראלי פרינג ומסנג'רים למיניהם, מאיימים על מודל ההכנסות שלהן. וכך קורה להן מה שהתרחש בבזק בשנים האחרונות: ההכנסות מתוכן עולות, אבל ההכנסות מהעברת קול יורדות. הסיכוי שהקיזוז בסלולר של תוכן ודיבור יהיה מקביל איננו ריאלי. לכן, החשש הגדול של כל המפעילות בעולם הוא מפני הפיכתן לצינור טיפש.

מנגד, הדור הרביעי בסלולר הוא איום גדול מתמיד על חברות הבזק הקוויות. הקול עובר בו על גבי האינטרנט, והוא יוכל לספק מהירויות של עשרות מגה-ביט ללקוח, אפילו עד 40 מגה-ביט לשנייה. כלומר, החברות הסלולריות יוכלו בקרוב להציע חבילת שירותים תחרותית די מושלמת לבזק ולכבלים.

ובכל זאת, יש בעיה: הלקוחות כבר מחכים לטלוויזיה על גבי האינטרנט (IPTV), והסלולר עדיין לא יכול להתמודד עם כמויות התעבורה. לכן, מפעילות תקשורת בכל העולם רצות להשקעה בסיבים אופטיים וברשתות חדשות, כדי שניתן יהיה לספק שירותי IPTV שיתחרו בסלולר ויהיו לא מוגבלים כמעט מבחינת הקיבולת. הסלולר עוד יצטרך לעשות כברת דרך ארוכה כדי להתמודד עם הסיב האופטי.

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"