גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר מובילי השירות: השירות באיקאה טוב יותר מאשר ב-ACE ובהום סנטר

דווקא הרשת שמצהירה כי השירות המינימליסטי מאפשר מחירים נמוכים מנצחת בסקר השירות של "גלובס", בחסות פלאפון ובאמצעות מכון "שריד", בתחום רשתות "עשה זאת בעצמך" ■ הום סנטר מדורגת שנייה, ACE אחרונה

בניגוד גמור לשנה שעברה שבה היא דורגה אחרונה, מצליחה השנה איקאה להגיע למקום הראשון בסקר מובילי השירות, ולשפר באופן משמעותי את הציון שלה - 7.7 לעומת 6.8 ב-2008.

למקום השני הגיעה הום סנטר עם ציון 7.3, ולמקום השלישי ACE עם ציון 7. איקאה זכתה לציונים הגבוהים ביותר ב-8 מתוך 9 הפרמטרים שנדגמו בסקר, המבוצע בחסות פלאפון ובאמצעות מכון שריד.

שתי רשתות המוגדרות חד-משמעית כ"עשה זאת בעצמך" פועלות בישראל: הום סנטר, המפעילה 41 סניפים, ו-ACE, המפעילה כ-38 חנויות שלה ובנוסף חנות של רשת היפר רוזנפלד, אותה רכשה לפני כשנתיים.

בעוד שבתחילת דרכן בישראל התמקדו שתי הרשתות בעיקר במכירת ציוד לשיפוצים ובנייה, הרי שבשנים האחרונות התרחב משמעותית המגוון בסניפים, ושתיהן כאחת מנסות למצב את עצמן כרשתות לבית, שבהן ניתן להשיג לצד ציוד לקבלנים גם כלי-בית, אביזרי בישול, טקסטיל ורהיטים להרכבה עצמית.

זו הסיבה שלסקר צורפה גם איקאה, שעיקר פעילותה נסוב סביב מכירת ריהוט בהרכבה עצמית, ריהוט גן וטקסטיל. הרשת השוודית מפעילה בינתיים רק סניף אחד באזור התעשייה של נתניה, אולם כבר החלה לגייס עובדים לסניף החדש שייפתח באזור התעשייה בראשון-לציון.

הסקר נערך בקרב 351 איש המהווים מדגם מייצג של תושבי ישראל דוברי העברית מגיל 18 ומעלה (טעות דגימה מרבית 4% ±).

לא אוהבים להמתין

השירות הוא אחת מנקודות התורפה של רשתות "עשה זאת בעצמך", שכן במרבית המקרים המוצרים חריגים בגודלם, המבחר בתצוגה גדול, ולצרכנים קשה להבין את ההבדלים בין המוצרים השונים, לאתר את מקום אחסונם בחנות ולהובילם לקופה.

בחודשים האחרונים שונתה שיטת התגמול למוכרנים בהום סנטר, וכיום הם זכאים לעמלות בגין מכירות, עובדה האמורה להעלות את רמת השירות בחנויות. בינתיים, השירות בסעיף זמן ההמתנה דומה ב-ACE ובהום סנטר, ושתיהן קיבלו בו את הציון הלא מחמיא 6.1, כאשר איקאה מובילה זוכה לציון 7.1.

כאמור, בתחום הריהוט להרכבה עצמית והפתרונות לבית גם למקצועיות המוכרנים ישנה חשיבות מכרעת, שכן בחירה לא נכונה של מוצרים עשויה לגרום לטרדה מרובה ולעוגמת-נפש משמעותית. גם בתחום זה נתנו הנשאלים לאיקאה את ציון גבוה - 7.8, לעומת 6.9 שקיבלה ACE או 7.2 שקיבלה הום סנטר.

נקודה נוספת המקבלת משנה חשיבות בתחום רשתות "עשה זאת בעצמך" נוגעת לטיפול בבעיות.

רבות נכתב על הכישורים המרשימים שיש לגייס כדי להרכיב על-פי ההוראות רהיטים המיועדים להרכבה עצמית. אלא שגם מי שמגייס את הכישורים הנדרשים ומנסה את כוחו בהרכבה, עשוי לנחול אכזבה גדולה כאשר משהו משתבש או חסר בערכה.

כאן נכנס לפעולה שירות הלקוחות של החברות, שעל-פי נתוני סקר השירות נדרש לשיפור בכל 3 הרשתות. דווקא הום סנטר מובילה בפרמטר "טיפול בבעיות" עם הציון 7.1, ACE מקבלת גם כאן את הציון הנמוך ביותר (6.6), ואילו איקאה את הציון 6.9.

למרות כל אלה מצאו הנשאלים כי המוכרנים ב-3 הרשתות אדיבים, ונתנו להן ציונים דומים. הציון הממוצע בפרמטר זה הוא 7.8, כאשר מוכרני ACE מקבלים את הציון 7.7. העובדים בהום סנטר זכו לציון 7.8, ומוכרני איקאה קיבלו את הציון 7.9.

הכי פחות נאמנים ל-ACE

כנראה שהשנה הישראלים התחברו עוד יותר לחוויית הקנייה שמספקת איקאה, חוויה שיש מי שמסתייגים ממנה.

כל מי שביקר אי-פעם בסניף היחיד של הרשת יודע כי מדובר בעבודת רגליים לא פשוטה. החנות בנתניה, כמו יתר חנויות הרשת בעולם, מתוכננת כך שלמעט כמה "פתחי מילוט", שמיקומם ידוע רק למבקרים מנוסים באיקאה, בנויה החנות כך שכל מבקר נאלץ לעבור את כל התצוגה, שאורכה הכולל כמה מאות מטרים.

במהלך המסלול, הכולל חדרים מושלמים מעוצבים כולם במוצרי הרשת, המבקרים אמנם נהנים מרעיונות העיצוב המקוריים והיפים של מעצבי הרשת, אולם יש מי שיטען כי מכעיס אותו לעבור מסלול חתחתים כזה ולהתפתות לרכוש מוצרים שאינו צריך, רק בשביל למצוא את הכרית המסוימת שעבורה הגיע לחנות.

בפרמטרים הנוגעים לנאמנות הלקוחות לרשת התמונה זהה, וגם כאן מובילה איקאה, המקבלת את הציון הגבוה (והמרשים) 8 בשאלת רמת הנכונות לחזור ולבקר בחנות. לקוחות ACE העניקו לה את הציון 7, ולקוחות הום סנטר מיקמו אותה בדיוק בין השתיים ונתנו לה את הציון 7.5.

בשאלת הנכונות להמליץ לאחרים לבקר ברשת קיבלה איקאה את הציון הגבוה 7.8, ACE את הציון הנמוך ביותר 6.6, והום סנטר את המקום האמצעי עם הציון 7.2.

מרוצים גם מהמחירים באיקאה

בתחום זה קיים שוני מהותי בין ACE והום סנטר לבין איקאה, כיוון שהאחרונה מפרסמת קטלוג שנתי ומתחייבת למחירים לכל השנה, עם 3-4 מבצעי מכירה בלבד - ואילו האחרות נלחמות ראש בראש כמעט מדי שבוע.

גם כאן קיבלה איקאה את הציון הגבוה ביותר (7.3). ACE במקום השני והום סנטר אחרונה, בניגוד לשנה שעברה אז דורגה שנייה. ACE שמרה על ציון זהה ביחס לשנה שעברה.

11

מיואשים, אבל עם חוויית קנייה / רונית מרכוס

תדמיתן של רשתות "עשה זאת בעצמך" נקשרה במשך שנים עם שיפוצניק לבוש במכנסי ג'ינס נמוכים ומברג גדול בידו. רשת ACE ניסתה לשבור את המיתוס הזה כשהתקשטה בפרזנטורית הלוהטת מירי בוהדנה, והום סנטר נעזרה בזמרת אורנה דץ. "שיפוצניק מיוזע או בוהדנה בשמלה קיצית", אומרת אחת מחברותיי, "עדיין תמיד צריך לחפש את המוכר כדי שיועיל בטובו לומר היכן נמצאים הברגים".

ענקית הרהיטים השוודית איקאה הגדילה לעשות, ובמקום פרזנטורית נאה, בחרה להציב בפרונט אולמות תצוגה מרהיבים המשדרים פאסון אירופאי, עם שמות שלמדנו לבטא בטבעיות כמו "קליפאן" או "קרלסטאד". לא עוד מחלקות צפופות ועמוסות תחת השמות העלומים "פירזול" ו"אלקטרוניקה", אלא מרחבי ענק מעוצבים המעניקים תחושה של הדבר האמיתי; מיטות רחבות ידיים המזמינות אותנו לנמנם עליהן, סלונים חמימים המעניקים תחושה של בית, ואפילו מקלחות מאובזרות הקוראות לנו לשיר לתוך הטוש.

רשתות "עשה זאת בעצמך" מוכרות לנו קונספט: קנו יעיל, קליל ובזול. הרכבת הריהוט באופן עצמאי מוצגת לנו כפעולה פשוטה, כהכנת קפה. מאוחר יותר בבית, תוך ניסיון להתעמת עם הכישרון החבוי, מגלים כי האתגר גדול מהצפוי.

אז מדוע אנחנו בכל זאת שבים ומבקרים באותן רשתות? שילוב של מחיר אטרקטיבי, תדמית וחוויית קנייה.

והמריבות עם הברגים מאוחר יותר בבית? זה כבר סיפור אחר. תודו שהייתם רוצים שמתוך הוראות השימוש יקפוץ איזה שיפוצניק, מיוזע אך מיומן - העיקר שירכיב את הריהוט במהירות. במקום זאת קיבלתם בלונדינית לוהטת והבטחה לחוויית קנייה.

* רונית מרכוס היא סמנכ"ל שירות ומכירות למגזר הפרטי בפלאפון.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד