גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצואן ישראלי לספרד: "התקופה הקשה תחלוף"

בעקבות המשבר העולמי נקלעה ספרד למיתון החריף ביותר שידעה מאז מלחמת העולם השנייה ■ למרות זאת, במכון היצוא מאמינים שלחברות ישראליות כדאי להיערך לתקופה שאחרי המשבר, ובעיקר להשקיע משאבים בחדירה לפרויקטים ממשלתיים

"האיש החולה של אירופה", כך כינה העיתון היומי הספרדי "אל פאיס" את מצבה הכלכלי הנוכחי של ספרד, ובצדק. שיעור האבטלה בממלכה, שגלשה השנה למיתון החריף ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, עומד היום על 17%, שהם כ-4 מיליון מובטלים.

זהו שיעור האבטלה הגבוה ביותר באירופה ושצפוי, על-פי התחזית של הנציבות האירופית, לזנק בשנת 2010 ל-20.5%. עוד צופה הנציבות, כי לכלכלה הספרדית ייקח זמן ארוך יותר להתאושש מהמיתון לעומת שכנותיה, ורק ב-2011 היא תתחיל לצמוח שוב - כשנה אחרי התאוששותו הצפויה של האיחוד האירופי.

"המצב הכלכלי בספרד קשה. בשלושת החודשים הראשונים של 2009 התכווץ התמ"ג ב-2.9%, והענפים העיקריים שנפגעו הם ענפי הבנייה והמכוניות. אך גם ביתר הסקטורים המצב לא קל", אומר עמוס ווהל, הנספח המסחרי של ישראל בספרד. לדבריו, "המיתון עמוק והאבטלה גואה, אך התנאים הסוציאליים נדיבים: עד שנתיים דמי אבטלה".

במכון היצוא מעריכים, כי המשבר הכלכלי יפגע ביצוא הישראלי למדינה, ששמה נקשר באחרונה בפרשה אנטי-ישראלית: רצונה להעמיד לדין אנשי צבא ובכירים ישראלים בחשד לביצוע פשעים נגד האנושות בעזה (ב-30 ביוני 2009 הורה בית-הדין הספרדי לסגור את תיק החקירה).

לדברי יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי, "השנה צפויה ירידה של כ-20% ביצוא לספרד, שותפת הסחר ה-14 של ישראל, לעומת אשתקד. עם זאת, כדאי לחברות ישראליות להיערך לתקופה שאחרי המשבר. להשקיע משאבים בחדירה לפרויקטים, ובעיקר לפרויקטים שממשלת ספרד מקדמת בתחומי טכנולוגיות סביבה ומים וציוד רפואי".

גרף ספרד 1

יבואן: "בגלל הלחץ לעמוד ביעדי המכירות, הספרדים מתחילים להתגמש"

צ'מפיון מוטורס

שנת הקמה: 1964

בעלים: אליד השקעות

מס' עובדים: 500

היקף יבוא מספרד: 7 מיליון אירו בשנה

יבואנית המכוניות צ'מפיון מוטורס שבבעלות אליד השקעות, מייבאת מספרד את המותג סיאט שבבעלות קונצרן פולקסווגן הגרמני. ב-2008 יבאה ומכרה בישראל 720 מכוניות סיאט בהיקף של כ-7 מיליון אירו, והשנה צפויות להימכר כ-1,200 מכוניות בהיקף של כ-12 מיליון אירו.

"המיתון העולמי פגע קשה בספרד בכלל, ובתעשיית הרכב שלה בפרט", אומרת גלי אלפסי, מנהלת מותג סיאט בג'מפיון מוטורס, "בסיאט מדווחים לנו על ירידה של 40% במכירות מתחילת השנה. לטענתם, עיקר הפגיעה היא במכירות לשוק המקומי אך גם ביצוא. הם מקווים שהממשלה תיחלץ לעזרתם".

*האם המצב הבעייתי בספרד מזמן לכם הזדמנויות עסקיות מול סיאט?

"בגלל שהספרדים לחוצים לעמוד כמה שיותר ביעדי מכירות, הם נעשים גמישים יותר במובן הזה שהם יוזמים יותר קידום מכירות.

"למשל, הם השתתפו במימון אולם תצוגה חדש שפתחנו בפברואר השנה בהרצליה פיתוח, בהשקעה של כמיליון אירו. הם מימנו 8% מהעלות. זה משהו שלא נהגו לעשות בעבר, שמעיד על הרצון שלהם להגביר את המכירות של הזכיין בישראל".

*עד כמה הספרדים גמישים להצעות ייעול מצדכם בתקופה קשה זו?

"לא קל להזיז אותם שמאלה או ימינה. אם הם קבעו שאיקס יהיה איקס אז איקס יהיה איקס.

"כשהצענו להם, למשל, לייצר עבור השוק הישראלי רכב עם 1,600 נפח מנוע וגיר אוטומטי, במקום הרכב הקלאסי שהם מייצרים של 1,800 נפח מנוע וגיר ידני, כי זה יותר מתאים לשוק הישראלי, הם לא הסכימו כי ישראל היא שוק קטן.

"הצעה נוספת שהעלנו ועדיין נבדקת היא לאפשר לנו למכור את המכוניות כמוניות. הספרדים לא הסכימו לזה עד היום בגלל הבלאי הגבוה ותדירות הטיפולים הגבוהה של מוניות".

*איך היית מתארת את העבודה מול הספרדים?

"הספרדים דומים לנו במנטליות. אנשים חמים שיודעים לארח. הם כמונו, מארחים מכל הלב.

"בנסיעות עבודה, למשל, הם דואגים לנו מא' עד ת', בניגוד לגרמנים שלא דואגים לתפור את כל הפינות. אני יודעת להשוות, כי קודם לכן עבדתי מול הגרמנים עם המותג פולקסווגן.

"עם זאת, ואולי בגלל שסיאט שייכים לקונצרן פולקסווגן הגרמני, הם סיגלו משהו מההתנהלות הגרמנית, מסודר ולפי הספר".

יצואן: "התקופה הקשה תחלוף, לכן חשוב לשמור על הקיים"

ברזלן

שנת הקמה: 1998

בעלים: מנדל קפלן

מס' עובדים: 90

היקף יצוא לספרד: 2.5 מיליון אירו בשנה

חברת "יהודה רשתות" מייצאת לספרד באמצעות מפעל "ברזלן" שבבעלותה, חוטים מגולוונים לתעשיית הבנייה והחקלאות, בהיקף של 2.5 מיליון אירו בשנה. המשבר הכלכלי הקשה במדינה חתך את היצוא לשוק הספרדי ב-50%.

"מדובר בירידה דרמטית וכואבת במכירות", אומר נתן להב, מנכ"ל "יהודה רשתות".

לדבריו, המיתון הקשה במדינה הוביל לתחרות מחירים אגרסיבית ביותר מצד היצרנים המקומיים: "המחירים ירדו כל-כך נמוך, שלא כדאי לנו להיות שם. לכן, החלטנו להפנות את כושר הייצור-יצוא שלנו ליעדים אחרים, רווחיים יותר. למעשה, ספרד היא היום המדינה הכי פחות כדאית מבין עשרות מדינות שאליהן אנחנו מייצאים".

*האם בכל זאת יש דרך להתמודד עם זה?

"מאחר שאנחנו עובדים בישראל עם עלויות ייצור גבוהות, ומאחר שאין לנו כוונה לפטר עובדים, נשאר לנו רק פתרון אחד - לייצא ליעדים הכי רווחים שאפשר למצוא היום".

*האם המיתון מעיב על קשרי העבודה שלכם עם הספרדים?

"אנחנו מפיצים את הסחורה שלנו בספרד באמצעות סוכן מקומי. הלקוחות הספרדים נחמדים מאוד. הם מזכירים אותנו במנטליות, ועד לאחרונה תמיד שילמו בזמן. מוסר התשלומים בשנה האחרונה נעשה גרוע. הם מבקשים דחיית תשלומים, אבל לא יותר מלקוחות במדינות אחרות".

*מהו הקושי הגדול בעבודה מול השוק הספרדי?

"כרגע, פרט למוסר תשלומים בעייתי והחלטה לצמצם מלאים, אין קושי מיוחד. בימים טובים תענוג לעבוד איתם".

*האם אתה מסכים שזה הזמן להיערך ליום שאחרי המשבר ולהסתער על השוק הספרדי?

"אף אחד לא יודע מתי יגיע ה'יום שאחרי'. זה יכול להימשך שנה ושנתיים, ולכן כדאי לנקוט משנה זהירות. מאידך, אין ויכוח שהתקופה הקשה הזאת תחלוף. לכן, חשוב לשמור על הקיים ולעבוד עם ביטחונות מלאים".

גרף ספרד 21

מה יש לישראלים שהספרדים צריכים?

על-פי מכון היצוא

1. אבטחה ובטיחות

העלייה ברמת הפשיעה המאורגנת, איומי הטרור ומיקומה של ספרד בקרבת צפון-אפריקה, המהווה שער להגירה לא חוקית וסחר בסמים, יוצרים במדינה ביקושים הולכים וגדלים לציוד ושירותי אבטחה.

לחברות הישראליות פוטנציאל עסקי בתחומי הפתרונות הטכנולוגים לגורמי אכיפת חוק, אבטחת תחבורה ופרויקטים של "עיר בטוחה". בנוסף, פוטנציאל רב טמון בתחומי אבטחת גבול ופתרונות בקרת כניסה למדינה.

2. תוכנות מחשב

ענף התוכנה בספרד, שגלגל אשתקד כ-3.9 מיליארד דולר, מהווה כ-15% מתעשיית ה-IT של המדינה. בשנים הקרובות צפויים לגדול הביקושים לתוכנות מצד הסקטור הציבורי, כתוצאה מהפיכת שרותי הבריאות ושירותי הממשלה לממוחשבים.

לפיכך, קיים פוטנציאל רב לחברות ישראליות בתחומי פתרונות מחשוב שירותי ממשלה, פתרונות אבטחת מידע ואחסון.

3. טכנולוגיות סביבה

התקציב הממשלתי לאיכות הסביבה בספרד הסתכם אשתקד בכ-6 מיליארד דולר, עלייה של כ-8% לעומת 2007.

ממשלת ספרד צפויה להתחיל בפרויקט ציבורי רחב היקף לשינוי ושדרוג מערכת המים הלאומית, ולהגדלת מספר מפעלי ההתפלה. הפרויקט, בשווי של מיליארדי אירו, ימומן חלקית על-ידי האיחוד האירופי.

לחברות ישראליות בתחומי טכנולוגיות ההתפלה, שדרוג והקמת מערכות מים עירוניות, וניהול משאבי מים - פוטנציאל רב בשוק הספרדי.

4. תעשיית הרכב

תעשיית הרכב בספרד מעסיקה כ-8,000 עובדים ומגלגלת כ-658 מיליון דולר בשנה.

כשליש מכלי הרכב בספרד (כ-24.6 מיליון) הם בעלי ותק של למעלה מ-10 שנים על הכביש. לכן, קיים ביקוש לחלקי חילוף וציוד לתעשיית הרכב. לפי הערכות, המשבר הכלכלי יגדיל את הביקוש לחלקי החילוף.

לפיכך, לחברות ישראליות שעוסקות בייצור ובהפקה של חלקי חילוף לשוק המשני (שוק כלי הרכב המשומשים) פוטנציאל עסקי רב בספרד.

5. ציוד רפואי

למעלה מ-90% מהענף, המוערך בכ-6 מיליארד דולר בשנה, מבוסס על יבוא.

הסקטור הציבורי, החולש על כ-90% מהענף וכולל בתי-חולים ציבוריים, מרכזי בריאות ומכוני מחקר, מהווה שחקן עיקרי בשוק.

לחברות הישראליות קיים הפוטנציאל בתחומי מערכות המחשוב הרפואי לבתי-חולים ולחברות ביטוח רפואי והציוד הטלרפואי (מתן שירותי רפואה מרחוק, גם למעקב אחרי חולים כרונים).

8 טיפים להתנהלות עסקית נכונה בספרד

על-פי עמוס ווהל, הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בספרד

1. לבדוק את השותפה המקומית

ספרד גלשה למיתון חריף. לכן, יש לבדוק היטב לפני שנכנסים להתחייבויות ולהוצאות במסגרת עסקאות עם חברות ספרדיות.יש לבדוק את מצב החברה המקומית ואת יכולת התשלום שלה, בעיקר בענפים שנפגעו במיוחד כמו הבנייה, תשומות הבנייה ותעשיית הרכב.

אין ללכת לעסקאות שנראות מבטיחות, אך יכולת ההחזר שלהן מפוקפקת. וכמובן, יש לדאוג לביטוח נאות.

2. להתאזר בסבלנות

קצב העבודה בספרד שונה מהקצב הישראלי. הישראלים רוצים כל דבר אתמול, ואילו הספרדים הרבה יותר נינוחים.

שום דבר לא בוער להם. הדברים נעשים בקצב שלהם. קיים גם שוני בין האזורים השונים: הקצב במדריד ובקטלוניה לא דומה לקצב באנדלוסיה, הנחשב לאיטי ביותר. חסרי סבלנות לא יוכלו לעשות עסקים בספרד.

3. לגלות גמישות ללוח הזמנים

לוח הזמנים בספרד אינו דבר קדוש. יש גמישות רבה. פגישות ואירועים יכולים להידחות, ויש לקחת זאת בחשבון.

4. להיעזר בשותף מקומי

בדומה למדינות רבות בעולם, גם בספרד מומלץ לפעול באמצעות איש קשר מקומי או סוכן מקומי, בעיקר על מנת לגשר על הבדלי שפה ומנטליות.

5. להיות מודעים לרגישות האתנית

בספרד יש 17 אוטונומיות. בחלק מהן פועמים רגשות לאומנים חזקים מאוד. לדוגמה, חלק מהתושבים בחבל קטלוניה ובחבל הבאסקים לא רואים את עצמם כספרדים.

לכן, רצוי מאוד להיזהר כדי לא לעלות על מוקשים בזמן פגישות עסקיות. כמובן, שאין לדבר על קבוצת הכדורגל "ריאל מדריד" בברצלונה וההיפך.

6. להיות ערוכים לפגישות ארוכות

ארוחות עסקיות יכולות להימשך שעתיים וחצי-שלוש: ארוחת צהרים יכולה להתחיל ב-14:30 ולהימשך עד 17:00, כולל שתייה של לא מעט יין; ארוחת ערב יכולה להתחיל ב-21:30 ולהימשך עד חצות.

אין להזמין אורח עסקי ספרדי לארוחת ערב ב-20:00, שכן שעות העבודה ארוכות והמסעדות סגורות (מלבד הטפס בר).

למעשה, שעות העבודה בספרד הן הארוכות באירופה: בדרך-כלל מתחיל יום העבודה ב-9:00 ונמשך עד 20:00, עם הפסקת צהרים.

7. לא להפריע בחופשות

חודשי הפעילות האינטנסיביים הם ינואר, אפריל ואוקטובר עד דצמבר. חופשות אצל הספרדים הן דבר קדוש, ואין לנסות לקבוע איתם פגישות במועדי חג, גם אם הדבר דחוף.

8. לזרום עם החמימות האנושית

הספרדים אנשים חביבים וחמים. חיבוקים ומחוות גוף, אינם זרים להם. גם לא נשיקות עם נשים על שתי הלחיים אחרי הפגישה השנייה, ואף קודם לכן. יש לכבד זאת ולשתף פעולה.

ספרד - ת"ז

שטח: 504,782 קמ"ר

משטר: מונרכיה פרלמנטרית

עצמאות: 1492

אוכלוסייה: 45.5 מיליון

מטבע: אירו

תמ"ג: 1,610 מיליארד דולר

תמ"ג לנפש (לפי כוח קנייה): 31,299 דולר

צמיחה שנתית: 1.2%

מספר עובדים: 22.8 מיליון: בחקלאות 3.6%, בתעשייה 28.9% ובשירותים
67.5%

שיעור אבטלה: 11.3%

אינפלציה: 4.1%

יצוא סחורות: 285 מיליארד דולר בשנה, בעיקר לצרפת, גרמניה, פורטוגל
ואיטליה

יבוא סחורות: 414 מיליארד דולר, בעיקר מגרמניה, צרפת, איטליה וסין

נכון לשנת 2008


עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט