גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יאיר לפיד לעיתונאי השבדי דונלד בוסטרום: "אתה אנטישמי, אתה פשוט לא יודע שאתה אנטישמי"

(עדכון) - לפיד התעמת בכנס דימונה לתקשורת עם בוסטרום, העיתונאי השבדי שפירסם מאמר על סחר של צה"ל באיברי פלסטינים ■ לפיד: "פירסמת שקרים שהם תעמולה של החמאס" ■ בוסטרום: "כתבתי כתבה נורמלית של כתב נורמלי. אם הייתם שם והייתם רואים מה שראיתי - הייתם עושים אותו דבר"

"יאיר, אבא שלך היה מתבייש! הוא היה ניצול שואה", צעק מישהו מהקהל לעבר יאיר לפיד הבוקר (ב') בכנס דימונה לתקשורת. הרוחות בכנס סערו כשלפיד ראיין את העיתונאי השבדי דונלד בוסטרום, שפרסם לא מכבר מאמר שקרי על כך שחיילי צה"ל סוחרים באיברי פלסטינים.

לפיד, כמובן, לא ויתר. "בוסטרום זוכה לחיבוקים ומחיאות כפיים בביקורים שלו במדינות ערב", הוא אמר לקהל, שהיה מלא פעילי ליכוד שאחזו בשלטי מחאה, צעקו ושרקו שריקות בוז. "אני יודע שיש פה בקהל הרבה אנשים כועסים, ובצדק. אז אל תהיו חלשים, בואו לא ניתן תענוג לשונאי ישראל", אמר.

כמה רגעים קודם לכן, מאיר כהן, ראש עיריית דימונה, אמר בנאום הפתיחה שלו לבאי כנס דימונה לתקשורת: "אני, כמפיק הכנס וכראש העיר, מאמין שאנחנו חייבים להתעסק גם עם סוגיות שכואבות לנו. זו פעם ראשונה שהסוגיה הזו תלובן על-ידי התקשורת הישראלית. אם אנחנו רוצים להגיד לבחור הזה מה שיש לנו להגיד, אז אנחנו אומרים את זה אצלנו בבית, מתוך חוזק. אי-אפשר לנהל הסברה עם חרמות, עם ברוגז, בפני כל העולם, אי-אפשר לנהל ככה הסברה לצבא הכי מוסרי בעולם".

ואולם, הדברים הרציונליים הללו לא הרגיעו את האווירה כשהראיון החל. לפיד פנה לקהל ואמר: "תצעקו - וכל העולם נורא ישמח שאנחנו מתנהגים כמו ברברים. מדינות חזקות שיודעות שהן צודקות, יכולות להרשות לעצמן להיות מנומקות. אז בואו נהיה חזקים. האיש הזה לא צריך אותנו, אבל מדינת ישראל צריכה הסברה. יש פה את כל תחנות השידור בעולם, מ-CNN ומטה. אל תתנו לכל העולם לראות שאנחנו ברברים שצורחים".

כשהחלו לשוחח אודות המאמר השערורייתי, אמר בוסטרום: "הכתבה שכתבתי היא כתבה נורמלית של כתב נורמלי. אם הייתם שם והייתם רואים מה שראיתי ומקבלים מסמכים ותמונות - הייתם עושים אותו דבר. אני מבטיח לכם ששום דבר אינו שמועה, הכל מתבסס על עובדות שמשפחות רבות ספרו לי".

לפיד: "מה אתה אומר, שכל מה שמסביב הוא אמת? אבל אין לך את הסיפור. אין לך את הליבה שלו".

בוסטרום: "סחר באיברים זו בעיה גלובלית בהרבה מדינות - בפיליפינים, בהודו, במזרח וגם בישראל. אנחנו יודעים את זה. אנחנו יודעים שפרופ' יהודה היס סוחר באיברים. קראנו את העיתונים בישראל, וצריך לחקור את מה שהמשפחות הפלסטיניות טוענות. במאמר היתה מסקנה אחת - להמשיך ולחקור את התלונות של המשפחות".

לפיד, בכעס: "ראית איבר אחד שחיילי צה"ל לקחו מגופה של פלסטיני?"

בוסטרום: "הייתי בעזה והסתובבתי..."

לפיד: "קיבלת את זה מהתעמולה של החמאס?"

בוסטרום: "קיבלתי רשימה של פלסטינים הרוגים. הייתי שם שבוע שלם ושמעתי מהרבה אנשים את אותן האשמות על איברים שנגנבו, וצריך לחקור את ההאשמות האלה".

לפיד: "אתה מדבר ערבית?"

בוסטרום: "מעט מאוד".

לפיד: "הם (החמאס) שולטים בתהליך. הם אלה שהובילו אותך. הרי אתה לא יכול להסתובב באזור הזה לבדך".

בוסטרום: "מה קורה לך, יש לי רשימה של משפחות. ביליתי לילה שלם אצל משפחה שספרה לי את הסיפור המלא, וזה מה שסיפרתי במאמר. מדובר פה בחיי אדם. אז אפשר לעשות כתבה. הייתי 42 פעמים בישראל ב-24 שנים האחרונות, והסתובבתי עם המכונית בפעם האחרונה שהייתי כמה שבועות, ובלי זה אי-אפשר לעשות כתבה - אחרת זה סובייקטיבי, זה בגדר דעה".

בשלב זה בחר לפיד לעמת את בוסטרום עם העובדה שפרט לשיחות עם המשפחות, אין לו בידיים עובדה ממשית. הוא נסיה לגרום לו להודות שאולי חלק מהמשפחות שיקרו לו, ואולי גם החמאס שיקר.

לפיד: "בעצם פרסמת אמת ושקר בכתבה אחת?"

בוסטרום: "הם שיקרו בתעמולה שלהם, ולשקר זה הנשק של החלש. מצד שני מולם עומדת מדינה דמוקרטית, שהיא מאוד זהירה במסירת האמת. אני אומר שהאמת והשקר הם באותו מקום, ואם מישהו משקר לי - אני חייב לחקור. ועיתונאים חוקרים הכל".

לפיד: "בוא נשים ביחד את העובדות. אתה טוען, בלי הוכחה אחת, כי לישראל יש גופות של פלסטינים שנעלמו, שאנחנו הרגנו, ביתרנו ומכרנו איברים. זה רעיון מפלצתי. אתה מבין למה אנשים כועסים עלייך?"

בוסטרום: "כן, אני מבין. אבל כשכולם משקרים לך.... "

לפיד: "ישראל לא שיקרה לך".

בוסטרום: "אחרי 24 שנים באזור, שמעתי הרבה שקרים ושמועות. קשה לעיתונאים לדעת מה נכון ומה לא. אני לא יודע מה נכון ומה לא. אני אומר - זה נשמע רציני. צריך לקחת את זה ברצינות. זה לא רק משפחה אחת שאמרה, זה כמה משפחות. הרבה משפחות".

לפיד: "בחמאס אומרים להם להגיד את זה. המשפחות האלה מתואמות".

בוסטרום: "זו הסיבה שאמרתי שזו לא עובדה, זה מה שהמשפחות של הפלסטינים אמרו. זו עבודה עיתונאית נורמלית, וחיילים ישראלים אמרו לי שזה שקר. אבל שני הצדדים אומרים מה שהם רוצים. זו כתבה נורמלית בנושא סחר באיברים".

לפיד: "אדוני, זו לא כתבה נורמלית".

בוסטרום: "אני משווה את המצב למה שקורה בסין. צריך לספר את הסיפור. בכתבה שלי יש יותר עובדות ותגובות מכתבות אחרות. לאמהות יש זכות לדעת מה קרה לילדים שלהן".

לפיד: "זה לא רציני. זה אבסורד. אם הייתי אומר לך שאמרו לי שממשלת שבדיה מעורבת במערכת של פדופילים? אני אומר לך שהסיפור הזה שאתה מספר תואם על-ידי החמאס. אפילו עיתונים שבדים אמרו שהכתבה שלך לא ראויה ומאוד לא אחראית. אמרו שזו עיתונות גרועה".

בוסטרום: "אמרו עליי שאמרתי שחיילי צה"ל הביאו את הילדים לאבו-כביר, שזה כשקר. אם אתם חושבים שזה מה שאמרתי, אז אני מבין שזה מעצבן אתכם".

לפיד: "אשאל אותך שאלה מקצועית: האם בדקת תאריכים, התאמת שעות, ימים, למה שכתבת?"

בוסטורום: "ניסינו להוכיח, ובאותו זמן למצוא מסמכים. שאלתי את המשפחות. בצה"ל אמרו להם שהחומר היה חסוי".

לפיד: "תן לי שם אחד של פלסטיני שעשו לו את זה. שם אחד".

בוסטרום: "יש לי מקור..."

לפיד: "ציטטת מעיתונאים אחרים?"

בוסטרום: "אתה מעוות הכל. אתה צריך להיות יותר רגוע. השאלה שצריכה להישאל היא למה לא לחקור את ההאשמות של הפלסטינים".

לפיד: "אני אומר לך, אדוני, שאתה אנטישמי. אתה פשוט לא יודע שאתה אנטישמי".

החגיגה נמשכה מאוחר יותר גם מחוץ לאולם בו התראיין בוסטרום. שלטי מחאה נגד העיתונאי השבדי התנוססו באולם כדגלי ישראל ביום העצמאות. השלט "דימונה אומרת לא לאנטישמיות" היה העדין שבהם.

מאות מתושבי דימונה, ילדים ומבוגרים כאחד, חלקם פעילי ליכוד, ליוו את פתיחת האירוע בקריאות גנאי, בשירי ציונות ובצעקות מחוץ לאולם שבו התקיים כנס דימונה לתקשורת, אליו הוזמן העיתונאי השבדי, בעקבות כתבה שערורייתית שכתב בחודש אוגוסט האחרון אודות סחר באיברי פלסטינים על-ידי חיילי צה"ל, שהסעירה את מדינת ישראל ואת העולם כולו.

שעה ארוכה אחרי הראיון, הסתגר העיתונאי השבדי באחד החדרים במבנה כשהוא כעוס. לסובבים אותו אמר כי יאיר לפיד ומארגני הכנס "השפילו אותו ועשו לו רצח אופי מקצועי".

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"