גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חולדאי: "לו יכולתי להטיל אגרת גודש על הנכנסים לת"א הייתי עושה זאת"

ראש עיריית ת"א-יפו ל"גלובס" נדל"ן: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שעדיין משלמים בה לאוטובוס בתוך האוטובוס, שמגיעים לתחנה ולא יודעים מתי יגיע האוטובוס, ואין התחייבות לרמת שירות" ■ "אם ניתן יהיה לבוא מכפר-סבא ב-15 דקות אל מרכז ת"א, זה ישטח גם את מחירי הדירות"

"מיום הכתרתו של בנימין נתניהו מעולם לא נפגשתי איתו לפגישת עבודה. אפילו את השלטון המקומי הוא לא קיבל עד היום. במדינת ישראל ראש ממשלה חושב שלהתעסק עם אובמה ועם אבו מאזן יותר חשוב מאשר להתעסק עם תחבורה".

כך אומר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, בראיון בלעדי שמפורסם במלואו ב"גלובס" נדל"ן, לקראת ועידת ישראל לעסקים בשבוע הבא שתעסוק, בין היתר, באתגרים העומדים בפני מדינת ישראל בתחומי התחבורה והתשתיות.

אם רק תתנו לו, לחולדאי, הוא מבטיח לפתור את מצוקת התחבורה המשוועת בגוש דן, מהלך ש"על הדרך" יוכל להערכתו אפילו "להשטיח" את מחירי הדירות במרכז הלוהט של ישראל. רק שלפי שעה, בזמן שהוא לדבריו מנקה את העיר, משפץ, מותח וקולט עוד ועוד ישראלים שבאים לגור בעיר-ללא-הפסקה, המפתחות לפתרון התחבורה נותרו אך ורק בידי הממשלה, שאינה עושה בכיוון שום מהלך אמיתי.

"בינתיים, מדברים על רפורמה בתחבורה הציבורית. אני לא מבין עוד מה הרפורמות, כי אנחנו המדינה היחידה בעולם שעדיין משלמים בה לאוטובוס בתוך האוטובוס, שמגיעים לתחנה ולא יודעים מתי יגיע האוטובוס ואין בכלל התחייבות לרמת שירות. זו המדינה היחידה בעולם המודרני שככה הדבר מתקיים. צריך להבין שמדינת ישראל היא בסה"כ עיר בינונית בעולם. לא יכול להיות שבן אדם שהוא חלק מהמדינה הזו לא יכול להגיע לאופרה בתל אביב בערב ולחזור הביתה ב-45 דקות".

"הפקק מרעננה לא תורם לי"

"יש לי עובד בעירייה שמגיע עם אוטו מכפר סבא. למה לא ברכבת? יש לו בעיית חנייה בתחנה בכפר סבא, ולא בטוח שלא יגנבו לו את האוטו. עולה לו יותר לנסוע ברכבת מאשר לנסוע באוטו, וכשהוא מגיע לתחנה בארלוזורוב ורוצה לעלות על מונית לעירייה, הנהג אומר לו שלעירייה הוא לא נוסע, ואני לא מדבר על תחנת השלום, שם יש כאוס מוחלט. לראש עיריית תל אביב-יפו לא נותנים את הסמכות להחליט".

- צריך לזכור עוד משהו. בינתיים, ראש עיריית תל אביב גם נהנה מהקושי להיכנס ולצאת מהעיר - קושי שמייצר ביקושי שיא למגורים בתוך העיר עצמה.

"זה חוסר הבנה מינימלי מה זאת עיר. אי אפשר להקים 8 אופרות, אז צריך לוודא שכל בן אדם וכל אזרח בין אם הוא גר באופקים או בין אם הוא גר בקריית גת יכול להגיע לאופרה ולחזור בערב. זה מטרופולין שיש בו מערכת תחבורה וזה האינטרס שלי. הפקק בדרך מרעננה לא תורם לי. העובדה שקשה לבוא לכאן ואנשים רק ירצו לגור כאן והעסקים יברחו מכאן זה הנזק למטרופולין, וזה לא רק עסקים".

ח"כים ראשי ערים

"אני באמת אומר את זה בגלוי לכולם: העידן של הרכב הפרטי עבר זמנו. אנחנו צריכים להתרגל להשתמש יותר ויותר באמצעים אחרים; יותר ללכת ברגל, יותר לנסוע באופניים ויותר להשתמש בתחבורה ציבורית. צריכים להימנע מלעודד כניסת רכב לתוך העיר. אנחנו צריכים לנקוט באמצעים ואילו הייתי יכול לקבוע אגרת גודש על הנכנסים לעיר הזאת, הייתי עושה את זה".

- לא צריך לחכות לפתרונות תחבורה ציבורית במקביל?

"זה בא ביחד. אם תשים אגרת גודש, זה גם יעורר את המוטיבציה להשקיע בתחבורה ציבורית, או לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית. לא אני מחריף את הבעיה. תוספת כלי רכב בתוך העיר היא שמחריפה את בעיית החניה. יש אזרחים רבים בעיר הזאת שהכריעו את ההכרעה ומחזיקים כלי רכב אחד. את כלי הרכב הזה הם מחזיקים באיזה חניון מחוץ לעיר או בשוליים ונוסעים רק באופניים או בתחבורה ציבורית, או רק שוכרים רכב לסוף שבוע, לטובת איכות החיים ומה שהעיר הזאת מציעה".

"התחבורה תשטח את המחירים"

"תזכרו מה זה תל אביב", אומר חולדאי. "זה בסך הכל 51 קמ"ר - 14 ק"מ אורך על 3.5 ק"מ רוחב. מחיר גבוה כרגע משלמים גם בגבעתיים, גם ברמת גן, גם ברמת השרון וגם בחולון. אין מחיר תל אביבי. תל אביב קטנה מדי כדי להשפיע על שוק הנדל"ן הכללי. תל אביב תמיד תהיה מרכז המטרופולין. עוד יהיו עליות ועוד יהיו ירידות ומשברים בשוק הנדל"ן ותל אביב תמיד תהיה באמצע".

- לאחרונה מדברים על הנדל"ן של תל אביב סוף סוף מהצד של ההיצע. דרום הקריה, השוק הסיטונאי, עוד ועוד קרקעות שמשתחררות בדרום העיר. ההיצע הגדול יכול להוריד את המחירים?

"אני לא יכול לשלוט בשוק ולא יודע כמה קונים יהיו בשוק הסיטונאי ובאיזה מחירים. אני לא יודע כמה קונים יהיו בפרויקטים בדרום העיר לעומת פרויקטים בצפון מערב העיר. אני לא שולט בזה. יש לנו היום מיליוני מטרים בתב"עות שמוכנים למגורים בצפון מערב העיר שאפשר לבנות עליהם, אבל עובדה שהשנה בנו פחות או יותר כמו בשנה שעברה. הבעיה היא לא רק היצע, הבעיה היא גם מחירי הקרקע, ולי אין שליטה על השוק".

- פתרונות התחבורה יכולים לעזור גם להורדת המחירים.

"בהחלט. כאשר תהיה מערכת תחבורה ציבורית יעילה מאוד מאוד מאוד, סביר שזה ישפיע על השטחת פערי המחירים. מכיוון שיש פקקים, אנשים בוחרים לגור בתל אביב אז זה גורם לעליית מחירים. אז אם ניתן יהיה לבוא בנוחיות מכפר סבא, בביטחון ב-15 דקות אל מרכז תל אביב, הרי זה ישטח את המחירים".

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד