גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש קטע נפשי לחזור לישראל; כנראה שהקארמה שלי בחו"ל"

העיתונאית לשעבר ורדה בורשטיין מספרת איך הפכה לאשת עסקים בגרמניה ואנגליה, ואיך נקלעה להשקעה כושלת דווקא במולדתה ■ "הטעות שלי היתה שחשבתי שחברה ציבורית צריכה להתנהג אחרת" ■ רועי לוסטרניק: "טענותיה כבר נדחו בפסק דין של בורר"

"נכנסתי לזה כי חשבתי שלקנות נכסים דרך חברה ציבורית לאחר המפולת יהיה יותר זול מאשר לקנות באופן ישיר. הטעות שלי הייתה שחשבתי שחברה ציבורית צריכה להתנהג אחרת, אבל זה לא המצב וזאת הטעות שלי", כך אומרת ל"גלובס" ורדה בורשטיין, ישראלית לשעבר החיה היום בגרמניה, לאחר שנכנסה להשקעה כושלת במיוחד בחברת הנדל"ן אינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני).

בורשטיין (גרושה + 2) עזבה את ישראל בשנת 1985, לאחר קריירה קצרה ככתבת בורסה ב"גלובס" ולימודי כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. מאז לא חזרה לישראל ואף ויתרה על אזרחותה והיא גרה היום בברלין ובלונדון. שם היא עוסקת בתחום הנדל"ן.

השקעתה המדוברת בתחום של בורשטיין היא כאמור אינטרקולוני, שבעבר נסחרה בשווי של 450 מיליון שקל וכיום עומדת בפני הסדר חובות במסגרתו תעבור השליטה בה לידי בעלי האג"ח.

בנובמבר אשתקד העמידה בורשטיין הלוואה בסך 11 מיליון שקל לרועי לוסטרניק, אחד מבעלי השליטה בחברה (השותף האחר הוא משה גבריאל). בתמורה, שיעבד לטובתה לוסטרניק את מלוא אחזקותיו בחברה. בנוסף, ניתנה לבורשטיין אופציה לפיה תוכל לרכוש את מניותיו תמורת 32 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של 75 מיליון שקל, בזמן ששווייה בבורסה עמד באותה עת על כ-40 מיליון שקל (כיום נסחרת החברה בשווי של 8 מיליון שקל בלבד).

זמן קצר לאחר ביצוע העסקה התבררה לה הטעות והיא ניסתה לסגת ממנה, אך ללא הצלחה. בהמשך, עם ההידרדרות במצבה של אינטרקולוני, טענה ל"מצגי שווא" מצד בעלי השליטה ואף הפעילה משרד חקירות, אך לאחר תהליך בוררות, חתמה על הסדר פשרה ושילמה ללוסטרניק 1.5 מיליון שקל נוספים תמורת מלוא מניותיו בחברה (42.5%). "הניתוח הצליח, אך החולה מת", אמרה ל"גלובס" עם השלמת העסקה בחודש שעבר.

* איך בכלל הגעת להשקעה בנדל"ן?

"התחלתי מסוכנות תיווך ומשם הפכתי למשקיעה. היו לי הרבה הצלחה ומזל בלונדון ורכשתי נכסים שונים, כולל מלון דירות בלונדון".

* מדוע הרחבת את הפעילות גם לברלין?

"אני במקור ממשפחה ממוצא גרמני ודוברת גרמנית מהבית, אז חזרתי למקור" (צוחקת).

* מה הפעילות שלך בגרמניה?

"עסקאות נדל"ן במסגרת Ima village, שזה פרויקט הדגל שלי היום והוא כולל תערוכות, אירועים והשכרה לאמנים".

* למה חזרת להשקיע בישראל?

"יש איזשהו קטע נפשי של לחזור לישראל אבל כנראה שהקארמה שלי בחו"ל. בעבר ניסיתי לרכוש קרקע בגוש הגדול, אך הפסדתי לאחים חג'ג'".

קארמה או פזיזות? זמן קצר לאחר ביצוע השקעתה של בורשטיין באינטרקולוני התברר עד כמה העסקה גרועה מבחינתה והמצב המשיך להידרדר עד היום. אינטרקולוני סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם ירידה של 26% בהכנסות לכ-73 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם לחברה הפסד כבד של כ-82 מיליון שקל, בעיקר על רקע הפחתת השקעותיה. רואי החשבון של החברה הצמידו לדוחות הערת "עסק חי" המטילה ספק ביכולתה לשרוד את המשבר.

לחברת הנדל"ן גרעון של 58 מיליון שקל בהון העצמי וגרעון בהון החוזר של 193 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות מסתכם ב-333 מיליון שקל והיא אינה עומדת בפירעון התחייבויותיה בזמן. בקופה מזומנים ופיקדונות זמינים בשווי של כ-18 מיליון שקל בלבד, והתשלום האחרון למחזיקי האג"ח הסתכם ב-3.5 מיליון שקל במקום 19.1 מיליון שקל שהיו אמורים לקבל. אג"ח א' של החברה נסחרת בתשואה לפדיון של 97% ואג"ח ב' (ללא ביטחונות) בתשואה של 223%.

מלבד מחזיקי האג"ח והבנקים פועלים ולאומי, המצב של החברה מול הנושים בחו"ל בעייתי גם כן והיא מפגרת בפירעון התחייבויות של כ-5 מיליון אירו לבנק, כולל הלוואה שמועד פירעונה כבר חלף ואין בידיה מקורות מזומנים על מנת לעמוד התחייבויות שמועד פירעונן יחול בחודשים הקרובים.

בנוסף החברה מימשה נכסים בישראל בשנה האחרונה, הקפיאה פרויקטים וצמצמה עלויות כוח אדם ומשרדים, אבל ללא הואיל. החברה נדרשת לשלם ריביות גבוהות יותר לבנקים ומתקשה לקבל מימון או לחדש מימון קיים.

כאמור, בימים אלה מקדמת החברה הסדר חוב שבמסגרתו יוותרו מחזיקי האג"ח על חוב ענק של 132 מיליון שקל בתמורה ל-90% מהחברה. מהלך זה יפגע כמובן בבורשטיין שהשקעתה הולכת ומתמסמסת והיא מנהלת כיום מאבק משפטי נגד בעלי השליטה באמצעות עו"ד יוסי שגב. ביום חמישי הקרוב תיערך הצבעה באסיפה כללית של בעלי המניות של החברה לצורך אישור הסדר החוב.

בורשטיין נמצאת כעת בבעיה כיוון שהמניות של לוסטרניק לא נמצאות בידיה. בחודש שעבר היא הגישה בקשה דחופה לכינוס אסיפות של נושי החברה ולהצהיר שהיא זכאית להשתתף בה. החברה דחתה את פניית בורשטיין על אף שהיא טענה שיש בידיה ייפוי כוח מלוסטרניק להשתתף באסיפה. השופטת דליה קרת-מאיר אישרה את השתתפותה של בורשטיין, המתנגדת כעת להסדר המוצע עם מחזיקי האג"ח, באסיפה. השפעתה על הנעשה בחברה לא ברורה, גם כיוון שנציגה בדירקטוריון, צבי עמית, סיים את תפקידו עם התפטרותו של לוסטרניק מכל תפקיד בחברה בחודש שעבר.

"היו זורקים עליך נעלים"

עו"ד יוסי שגב, שמייצג את בורשטיין, העלה בשבוע שעבר טענות קשות נגד לוסטרניק וגבריאל, כמו גם כלפי הדרך שבה העניקו להם המוסדיים אשראי: "במהלך בדיקת החברה הסתבר לה ששני החבר'ה הצעירים האלה פיארו את היכולות שלהם ויצאו לבורסה, ולאחר מכן גייסו 163 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים. זה פשוט לא יאומן. אם היית הולך לבנק ומבקש כזה סכום היו זורקים עליך את הנעלים. נתנו להם אשראי בלי שום ביטחונות ושום ערבויות ובלי שום הוכחה ליכולות שלהם. אי אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף, אלא גם את מי שנתן את הכסף והפקיר אותו".

* מה אתם מתכוונים לעשות עכשיו?

"ורדה החליטה לבטל את ההסכם כי רימו אותה. במהלך הבוררות היא יוצגה על ידי עו"ד דקל שלדבריה התרשל במלאכתו והיא נאלצה להתפשר, אך מבלי לוותר על זכויותיה שהחברה תתבע את הכספים. היום היא נוקטת בצעדים כדי לוודא שלוסטרניק וגבריאל ישלמו לחברה כל סכום שנלקח ממנה שלא כדין אם נלקח".

בורשטיין, באמצעות עו"ד שגב, מעלה טענות קשות נגד לוסטרניק וגבריאל, בגין פעולות מעילה לכאורה שגרמו לאינטרקולוני ושיצרו נזק של מעל ל-82 מיליון שקל. בין השאר הועלו טענות על מכירת ארבע דירות בנווה צדק במחיר של 250 אלף שקל ומכירת שש דירות בפרויקט לעובדי החברה ולבני משפחה במחירים נמוכים ממחירי השוק. החברה דוחה את ההאשמות על הסף.

רועי לוסטרניק, אמר היום ל"גלובס" כי "טענותיה של בורשטיין לרבות אלה שנכללות בדוחות שונים שהוגשו לטעמה, כבר נדחו בפסק דין של הבורר ד"ר רלי לשם, מדובר במחזור של טענות ישנות מטעמים טקטיים שאינם לטובת החברה. וכך יש גם להתייחס אליהם".

גם לעו"ד רם דקל, שייצג את בורשטיין בהליך הבוררות נגד לוסטרניק, טענות קשות נגדה ובחודש שעבר אף עיקל את מלוא מניותיה בחברה בגין דרישה לשכר טרחה של 2.5 מיליון שקל: "בורשטיין הציעה לי מניות של החברה במקום תשלום מזומן בגין עמלה על פועלי. בזכותי נמחקה תביעה נגדה בסך של 24 מיליון שקל. אני עו"ד 23 שנה ומעולם לא תבעתי לקוח שלי", אמר ל"גלובס".

"הנתבעת מאופיינת בהתנהגות אימפולסיבית ביותר ולא יציבה. התנהגות זו מאפיינת אותה בעצם רצונה לבטל את ההסכמים עליהם חתמה עם לוסטרניק בסמוך לאחר חתימתם כמו גם בעצם העסקה אותה עשתה איתו תוך ימים ספורים ומבלי לבצע בדיקות של ממש לטענתה", נטען בכתב התביעה נגדה.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני