גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא ICC: "בתי המשפט אינם זולים יותר מהליכי בוררות"

ג'ון ביצ'י, נשיא בית הדין הבינלאומי לבוררויות ICC, מספר בראיון ל"גלובס" כי בשנתיים האחרונות חל גידול של ממש בפניות של חברות ישראליות למוסד הבוררות של לשכת המסחר הבינלאומית

להבדיל מבית הדין הבינלאומי בהאג, שהפך לאימתם של הפוליטיקאים הישראלים, מוסד הבוררות של לשכת המסחר הבינלאומית רק צובר פופולריות בקרב חברות ישראליות, כמקום שאליו הן פונות כדי להתמודד עם קונפליקטים בהתקשרויות עם חברות זרות.

21 חברות ישראליות היו מעורבות בבוררויות של ICC (International Chamber of Commerce, לשכת המסחר הבינלאומית) ב-2008. לשם השוואה, רק 4 חברות עשו זאת בשנה שקדמה לה, ויש להניח שמגמת הגידול תימשך. אין פלא אם כן, שג'ון ביצ'י, נשיא בית הדין הבינלאומי לבוררויות ICC, מגלה עניין בישראל ואף הגיע לביקור כדי להשתתף ביום עיון בנושא. ICC הוקם לפני 90 שנה, מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה, כדי לנסות להשיג מידה מסוימת של שלום בעולם באמצעות מסחר. לדברי ביצ'י, "הם קראו לעצמם 'סוחרי השלום'. היום זה נשמע בומבסטי, אבל אז זו היתה שאיפה רצינית".

* מתי עלה הרעיון להקים בית משפט ל-ICC?

"בית המשפט הוקם לאחר כמה שנים, כיוון שבתי המשפט מסחריים עסקו בסכסוכים מקומיים, ובתימ"ש לאומיים לא נחשבו למקום טוב לפתור בו סכסוכים מסחריים חוצי גבולות. הוחלט, שמכיוון שהארגון מציג עצמו כמוביל בתחום העסקים הגלובליים, יהיה נכון להקים בית משפט לסכסוכים שצצו מהעסקאות המסחריות הללו".

הבסיס - בפריז

ביצ'י מתאר את בית הדין לבוררויות שהוא עומד בראשו כהגשמה של שאיפות הארגון לייצר הרמוניה, "כיוון שאם הסכסוכים לא יטופלו בדרך זו, הם יטופלו בדרכים אחרות", ולא קשה להבין את הרמז.

מאז הימים ההם, התפתח בית הדין מאוד, ולא רק חברות ישראליות מוצאות אותו שימושי. ביצ'י גאה שמספר התיקים הולך וגדל. "בשנה שעברה היו 683 תיקים, 1,758 צדדים, שבהם דנו כ-1,100 בוררים. הבוררויות התקיימו בכ-90 ערים וב-50 מדינות. השנה יהיו משמעותית הרבה יותר".

* יש לבית הדין סניפים?

"לא. הבסיס הוא בפריז. יש לנו סניף של המזכירות בהונג-קונג, שרושם ומנהל תיקים במזרח הרחוק. יש מזכירות שפועלת בשליטת המזכ"ל, ויש סגן-מזכ"ל ומועצה כללית. לי יש רק עובד אחד שכפוף אליי ישירות, עוזר-מזכיר. אני אחראי לפעילויות של בית הדין ולפיקוח שמבטיח שכל הבוררויות בעולם מתנהלות על-פי תקנות ICC".

הזווית הישראלית

העובדה שלבית הדין אין סניפים לא מונעת מאורן שחור, יו"ר השלוחה הישראלית של הארגון וחבר המועצה הבינלאומית שלו, לרצות להציב את ישראל על מפת הבוררויות העולמית. אבל לביצ'י יש הצעה ישימה יותר. "אולי אפשר לעשות לוקליזציה של בוררות ICC. זה רעיון שנבדק הרבה לפני שנכנסתי לתפקיד הנשיא, אבל הוא לא פותח מעולם. אני צריך לערב את מועצת ICC כדי לראות באיזו מידה קיימות אפשרויות לפתח טוב יותר את הבשורה של בית המשפט של ICC, שמשמש כמקור הכנסה חשוב לארגון".

בכל מקרה, הוא מדגיש, זה משהו שעומד לדיון, עדיין אין שום החלטה מעשית בנושא. "כרגע אין לנו שום תוכניות משמעותיות להתרחב אל מעבר לבסיס הקיים בפריז".

* ישראל יכולה להיות שחקנית במוסד?

"ישראל הפכה לשחקנית חשובה בגלל שהוועדה המקומית המציאה את עצמה מחדש והפכה לאקטיבית וליעילה הרבה יותר".

האקטיביות של השלוחה הישראלית נועדה לתת פתרונות לחברות שהסחר שלהן עם העולם מסועף ומורכב יותר מתמיד, אבל כרגיל, אנחנו לא מיוחדים כל-כך. הגלובליזציה יצרה יותר ויותר קשרים עסקיים חובקי עולם.

* למה חברות לא פונות לבית המשפט במדינות שלהן?

"בסחר חוצה גבולות יש לפחות שני צדדים מעורבים. הצדדים הללו לא רוצים לנהל את הדיון תחת הריבונות של אחד מהם, לכן הם מחפשים מוסד שיעניק להם ניטרליות".

* ומה לגבי אכיפה?

"יש יותר אפשרות לאכוף פסיקה של בוררות בינלאומית מאשר החלטה של בית משפט מקומי. יש את אמנת ניו-יורק, שעליה כבר חתומות כ-150 מדינות, לפיה, לפחות עקרונית, פסק בוררות בכל אחת מריבונויות אלה, אמור להיאכף על-ידי כל האחרות. אבל זה לא מה שקורה עם פסיקות בתי המשפט".

מוסד הבוררות אינו דומה לבית משפט. החלטה של שופט היא מחייבת, וערעור עליה מופנה לערכאה שמעליו. פסק בורר, וישראל היא דוגמה טובה לכך, הוא כמעט הזמנה של הצד המפסיד לנסות לפסול את ההליך או את הבורר. ב-ICC יודעים איך להתמודד עם הבעיות הללו, ודומה שהם גם מצליחים בכך.

ביצ'י: "לפי תקנות ICC, על צד שחותם על בוררות לקבל את החלטת הבורר כסופית ומחייבת. במקרים רבים הצדדים מקבלים את קביעת הבוררים. אם לא, יש צורך להשתמש בסמכות מתוקף אמנת ניו-יורק כדי לנסות לאכוף את פסק הבוררות בריבונות אחרת".

* עד כמה תרם המשבר העולמי לגידול בפעילות בית הדין שלכם?

"יש עלייה במספר התיקים שבהם מעורבות חברות שבעבר היו אומרות, 'לא נטרח בשביל זה'. כעת הן טורחות כי כל אגורה חשובה".

* האם אתה רואה תופעה הפוכה, בגלל שאין כסף, החברות פונות לבתי המשפט?

"לא. בתי המשפט אינם זולים יותר מהליכי בוררות. תביעות משפטיות הן עניין יקר מאוד. אם נסתכל על בתי המשפט האנגליים, למשל, מספר התיקים שם רשם ירידה חדה לעומת מה שהיה לפני כמה שנים, אבל זה נובע בעיקר מרפורמות פרוצדורליות. זה לא משקף בהכרח את הנסיבות הפיננסיות".

* איך מתנהלת בוררות ICC?

"בית הדין אינו בית משפט במובן המשפטי הצר. הוא גוף מנהלי: הוא מנהל בוררויות, ממנה בוררים, מפקח על התקדמות הבוררויות והחשוב ביותר - בוחן את פסקי הבוררות".

הבקרה של ההליך היא מקור לגאווה עבור ביצ'י. "זה תהליך ייחודי במובן הזה, שמתבצעת בחינה מפורטת של העבודה שעושים הבוררים, כדי לוודא שהם פועלים לפי תקנות ICC".

תואר עם עבודה קשה

ביצ'י מדגיש, כי להיות חבר בבית הדין הבינלאומי אינו תואר של כבוד. "זהו תפקיד הכולל עבודה קשה. למשל, במקרים שבפרשה מעורבת גם מדינה, וייתכן שחבר בית המשפט יתבקש להכין דו"ח על המקרה".

* נתקלת בבוררויות בשל הבדלי תרבות?

"בוודאי. למשל, במקרה שבו מפעל מסוים נבנה בסין על-ידי חברה מסקנדינביה. החוזה כתוב באנגלית, והחוק הוא של מקום אחר. אם שמים את כל זה יחד מקבלים תערובת של ציפיות אירופיות לעומת ציפיות סיניות, גישה שונה לחלוטין לאופן שבו אמור החוזה להתבצע. דברים אלה נפתרים כשנערכת בוררות של ICC, בסינגפור במקרה הזה, כשבדין יושב אזרח סיני, אזרח מלזי ואני, ומולנו עורך דין מאמריקה ומהמזרח הרחוק. כך זה עובד. בכל מקרה אתה רואה שבסופו של דבר אתה צריך 'למצוא את הדרך החוצה'. כלומר, לפרש את העובדות מתוך המסמכים".

"מוסדות הבוררות בארץ לא מסוגלים להעניק מסגרת דיונית בינלאומית"

בשנתיים האחרונות צצו בישראל מוסדות בוררות כפטריות לאחר הגשם. כולם מציעים בוררים מקצועיים, בהם שופטים בדימוס ועורכי דין בכירים, שיטפלו במחלוקות המסחריות המורכבות ביותר, גם הבינלאומיות שביניהן. אז למה שחברה ישראלית תטריח את עצמה ותפנה לבית הדין של ICC? לעו"ד גדעון פישר, המכהן כבורר בבית הדין הבינלאומי לבוררויות בינלאומיות של ICC, והינו נציג מדינת ישראל בהנהלת בית הדין, יש תשובה ברורה: "מוסדות הבוררות בארץ, בכל הכבוד, אינם מסוגלים להעניק את המסגרת הדיונית הבינלאומית הקיימת בבית הדין של ICC. המוסד צבר ניסיון רב בעשרות השנים ובאלפי התיקים שהתנהלו בו, שהקנו לו את המעמד הייחודי לו הוא זוכה ברחבי העולם. ICC נחשב למוביל בעולם, ולא בכדי".

* מה מיחד אותו?

"קיימת הקפדה על חשאיות המתדיינים והדיונים, כמו גם על המקצועיות של הדיינים. גם העובדה שלא משוחרר פסק בוררות לפני אישור ה-Court הינה ייחודית ומקנה למתדיינים ערובה לכך שפסק בוררות כפי שניתן בתיק של אלי ארוך לא יינתן לעולם ב-ICC. פסק כזה לא היה מאושר, ה-Court היה משיב אותו לבורר לצורך תיקונים. אין במוסד 'מריחות' ועיכוב של דיונים, וקיים מעקב מתמיד אחר התנהלות הבוררים. כל דחייה במתן החלטה חייבת לקבל אישור המוסד, והבוררים עושים כל מאמץ לפעול מהר ולהקל על המתדיינים".

* בכל זאת, בית הדין נמצא בפריז, למה שחברה ישראלית תעדיף להתדיין בו?

"סדרי הדין הנוקשים, היעילים ויוצאי הדופן מקנים לחברה ישראלית אינטרס לבקש להתדיין במוסד זה. גם ההקפדה על חשאיות הדיון והבדיקה של טובי המשפטנים הקיימים בגלובוס, מבטיחים כי היא תזכה ליומה בבית הדין. הבוררים מחויבים לחתום על 'אי-ניגוד עניינים'. בישראל, שהינה מדינה קטנה באופן יחסי וכולם מכירים את כולם, אין לבוררים דרישה ישירה כזו. זאת אומרת, שהבורר לא נדרש לחתום מראש על מסמך כזה (יש דרישות מסוימות בחוק הבוררות, כמובן), וכאשר בורר נדרש לחתום על מסמך שכזה הוא חושב פעמיים האם לנהל את הבוררות אם לאו".

4 דוגמאות לסכסוכים בינלאומיים שנדונים ב-ICC

1. מלחמה באסיה: חברה מהמזרח התיכון ומדינה באסיה כרתו חוזה לבנייה והוצאה לפועל של מספר פרויקטים באותה המדינה. בזמן שאותה החברה הובילה תחולה וציוד לביצוע העבודות, פלשו לאותה המדינה ונפתחה מלחמה. כתוצאה מכך, כל הציוד שהועבר הלך לאיבוד. במשך הזמן הושלמה העבודה על-ידי החברה אך נפתח הליך בוררות בנוגע לפיצויים המגיעים לחברה.

2. ספורט בקריביים: במטרה לבנות אצטדיון ספורט, מדינה בקריביים שכרה את שירותיה של חברה באותה המדינה, שכרתה חוזה עם קבלן לצורך ביצוע העבודה. בשלב כלשהו, בוטל החוזה על-ידי המזמין. הקבלן פנה להליך בוררות כי לטענתו החוזה בוטל שלא כדין ונגרמו לו כתוצאה מכך נזקים שונים.

3. אירופה באפריקה: קבלן איטלקי ורשות עצמאית אוטונומית באחת ממדינות אפריקה כרתו חוזה לבניית כבישים באותה המדינה. בין הצדדים נקבע כי הפרויקט ינוהל על-ידי מהנדס גרמני. הקבלן האיטלקי פנה להליך בוררות וטען כי ניזוק כתוצאה מהתנהלותה של אותה המדינה. טענות הקבלן האיטלקי נתקבלו ונקבעו לו פיצויים בהתאם.

4. סכסוך גרמני-דני: חברת הנדסה דנית כרתה הסכם למתן עזרה טכנית עם חברת בנייה גרמנית, שהגישה הצעה להשתתפות במכרז לפרויקט בנייה בגרמניה. החברה הגרמנית זכתה בפרויקט והצדדים שיתפו פעולה בהתאם להסכם ולחוזה המשכי שכולל תנאים נוספים. במהלך הבנייה החברה הגרמנית הוציאה הוצאות נוספות כתוצאה מהערכה פחותה של כמויות במכרז. לטענתה, חברת ההנדסה הדנית, שנתנה לה ייעוץ, אחראית לטעות שנגרמה. כתוצאה מכך, החברה הגרמנית יזמה הליך בוררות נגד החברה הדנית להשבת הוצאות אלה.

- מקור: עו"ד גדעון פישר, שותף מנהל במשרד עוה"ד גדעון פישר ושות', מכהן כבורר בבית הדין לבוררויות של ICC, והינו הנציג הישראלי בהנהלת בית הדין.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"