גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן ניסתה לפגוע במדינת ישראל ב־14 באפריל באמצעות 185 כטב"מים, 36 טילי שיוט ו־110 טילים בליסטיים, אבל יצאה מהמתקפה הזו בעיקר מובכת - לאחר שלא פחות מ־99% מהאמצעים ששוגרו לא פגעו ביעדיהם.

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות
הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות
טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

זה קרה באמצעות שילוב מערכות ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, מטוסי קרב ואמצעים נוספים שהפעילה עם שותפותיה ארה"ב, בריטניה וירדן. הפעולה ההגנתית המוצלחת כל־כך המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן שמפעילה רוסיה באוקראינה, אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה. עם זאת, בשוק העולמי לא מעריכים כי אירוע 14 באפריל יבלמו את הפופולריות של הכטב"מים מתוצרת איראן.

מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם. עלות שאהד 136, שנחשב לחיקוי ירוד של החימוש המשוטט הארופ מתוצרת התעשייה האווירית, מוערכת בכ־30 אלף דולר. לצורך ההשוואה, מי שבוחר בהארופ שנחשב לאחד מהטובים בקטגוריה בעולם - נאלץ להיפרד מכ־700 אלף דולר לפריט בודד. בה בעת, הוא נדרש לאישור אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון. קרי, מגבלה רגולטורית שנועדה לדאוג כי אמצעים מתוצרת ישראל לא יתגלגלו לידי מי שבירושלים לא מעוניינים כי דבר שכזה יקרה.

לצד המחיר והרגולציה שפחות בעייתיים באופן משמעותי במקרה של משטר האייתוללות, פביאן הינץ, עמית מחקר לנושאי הגנה וצבא במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים (IISS), אמר ל"ברייקינג דיפנס" כי מרבית המדינות שעשויות להתעניין בכטב"מים מתוצרת איראן, לא מייעדות להשתמש בהן נגד אויבים כמו ארה"ב וישראל. "לכן, היכולת של אויבים מתקדמים, כמו ארה"ב וישראל, ליירט אותם פחות מדאיגה אותם. הכטב"מים מתוצרת איראנית הוכיחו את עצמם היטב".

אלו הוכיחו את עצמם היטב בזירות כמו אוקראינה בשנה וחצי האחרונות או קודם לכן באירועים כמו המתקפה על מתקני חברת הנפט הלאומית הסעודית "עראמקו" בספטמבר 2019, אבל כמובן לא מול ישראל. לפי התקשורת האיראנית, משמרות המהפכה, המיליציות הפרו־איראניות בעיראק והמורדים החות'ים שיגרו לישראל שני דגמים של חימושים משוטטים: שאהד 131 (מכונים ברוסיה "גראן 1"), בעל טווח של כ־1,000-700 ק"מ, והגרסא הגדולה יותר - שאהד 136, בעל טווח של כ־2,000-1,000 ק"מ.

כטב"מ שהאיראנים לפחות לא הצהירו כי הפעילו הוא המל"ט התוקף מוהאג'ר 6. סוגיה אחידה לשאהדים ולמוהאג'ר היא הרכיבים מתוצרת מערבית. ניתוח של המודיעין האוקראיני מצא לאחרונה כי כ־77% מהרכיבים של הכטב"ם האיראני שאהד 136 - הדגם העיקרי שאותו איראן שיגרה לעבר ישראל - הם מתוצרת 13 חברות אמריקאיות. הדוח האוקראיני גם מצא כי השאהד 136 מכיל 35 רכיבים לפחות שנוצרו באירופה. בד בבד, מכון המחקר הבריטי CAR, שבחן ארבעה דגמי כטב"מים איראניים, מצא כי 82% מהרכיבים שלהם הם מתוצרת ארה"ב

בתחום הסחר בנשק, הגבולות מיטשטשים

בזווית הישראלית, ברור כבר יותר משנה כי בירושלים מנטרים היטב את אספקות הכטב"מים האיראניות הבינלאומיות - גם אם הן לא עבור המיליציות הפרו־איראניות. בוועידת הביטחון במינכן סיפר שר הביטחון יואב גלנט בפברואר אשתקד כי "איראן מספקת מל"טים, בעלי טווח 1,000 קילומטרים, למדינות במזרח אירופה, דוגמת בלארוס, ובעבר עשתה זאת גם בדרום אמריקה, לונצואלה". מעבר לכך, הוא סיפר באותה הזדמנות כי איראן מקיימת מגעים למכירת נשק קטלני עם כ־50 מדינות שונות.

לקוחה מפתיעה למדי שבאה לידי ביטוי לאחר דבריו של גלנט היא סודאן. הצבא בראשות הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, מתמודדת בשנה האחרונה עם מלחמת אזרחים נגד מיליציית "התמיכה המהירה" בראשות סגנו לשעבר של אל־בורהאן, מוחמד חמדאן דגאלו. המיליציה של דגאלו הנחילה מכות קשות לאל־בורהאן שעלה לכותרות בישראל בזכות מעורבותו בהסכמי אברהם, עד שאיראן נכנסה לסיפור.

לפי כתבה של סוכנות הידיעות רויטרס מוקדם יותר החודש, כטב"מים מתוצרת איראנית הביאו למפנה - ולבלימת ההתקדמות של מיליציית התמיכה המהירה. זה יוצר סיטואציה מעניינת, משום שאל־בורהאן בעל מערכת יחסים מצויינת עם אוקראינה, בזמן שאיראן היא ספקית כטב"מים קריטית של רוסיה. כלומר, בעולם הסחר בנשק, הגבולות מיטשטשים עד מאוד.

יתרה מכך, מלחמת האזרחים הנוכחית בסודאן אינה העימות הפנימי הראשון באפריקה ככלל ובסודאן בפרט שאיראן מנצלת. ב־2008, המשטר של עומאר אל־באשיר הפעיל כטב"מים מדגם אבאביל 3 האיראני נגד המורדים בדרפור. לאחר מכן, לפני כשלוש שנים, משטר האייתוללות החל לספק כטב"מים לצבא אתיופיה עבור המלחמה במורדים הטיגראינים.

המדינה שזוכה למקור פרנסה באמצעות הייצור האיראני

בכל הנוגע לייצור והרכבת הכטב"מים, עוד הרבה לפני הקמת מפעלים ברוסיה עבור "הזנת" הפלישה לאוקראינה - איראן נקטה בשיטה מעניינת של ביזור המתקנים. בדרך זו, היא מקשה מאוד על נטרול שרשראות הייצור. כבר ב־2010 הקימה בסיוע נשיא ונצואלה דאז הוג'ו צ'אווס מתקן להרכבת מל"טי איסוף מדגם מוהאג'ר 2. שיתוף הפעולה ההדוק בין קראקס לבין טהרן נשמר גם תחת ניקולס מדורו, ששולט במדינה מאז 2013.

לאיראנים יש גם מתקני ייצור והרכבת כטב"מים בסוריה, אבל יעד מסקרן יותר שבו חנכו במאי 2022 מתקן לייצור מל"טי איסוף מדגם אבאביל 2 היא המדינה המרכז האסיאתית הקטנטנה - טג'יקיסטן. הטג'יקים הם אמנם סונים ברובם, אבל הקשר בינם לבין טהרן נובע מכך שהם עם ממוצא איראני ודוברי ניב פרסי.

טג'יקיסטן מונהגת כבר 32 שנה תחת אותו מנהיג ריכוזי, אמומאלי רחמון, שאם הוא קובע כי מפעל איראני בלב המדינה הוא צעד נכון - בלתי אפשרי לערער עליו. במסגרת סל השיקולים שלו, הוא מציב במקרה הזה את כלכלתו על חשבון ביטחוני. התמ"ג לנפש של טג'יקיסטן עומד על כ־1,200 דולר בלבד, הנמוך ביותר מבין חמשת מדינות מרכז אסיה (קזחסטן, קירגיזסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן). לצורך ההשוואה, לפי הערכות, התמ"ג לנפש של חמשת המדינות המרכז אסיאתיות, כולל טג'יקיסטן, עמד על כ־16.4 אלף דולר בתום 2023 - פי כ־13.5 מטג'יקיסטן בלבד.

רחמון מתקשה לאורך שנים בהגדלת מספר המשרות במדינה, מה שמותיר את שיעורי העוני גבוהים. בניסיון למצוא פרנסה, לא פחות מקרוב למיליון טג'יקים מבין 9 מיליון אזרחים, מתפרנסים מחוץ למדינה. התוצאה היא שלפי הערכות הבנק העולמי, כ־20%-30% מהתמ"ג של טג'יקיסטן מגיע מהכנסות מחוץ למדינה.

בסיכומו של דבר, מפעל אבאביל 2 הוא סיטואציה של Win-Win מבחינת משטר האייתוללות בטהרן ומשטר רחמון בדושנבה: האיראנים מרוויחים מתקן ייצור בלב מדינה ריכוזית במרכז אסיה שפגיעה בו תהיה משימה קשה מבצעית ודיפלומטית, ואילו הטג'יקים מקבלים מקורות פרנסה לאזרחים העניים וכנראה גם אבאביל 2 עבור צבא טג'יקיסטן.

עוד כתבות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזו מערכת נשק במערך ההגנה האווירית של ישראל יצאה לאחרונה משימוש?

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

אזעקות בדרום: 4 שיגורים חצו מרפיח לשטח ישראל

חמאס פרסם סרטון של החטוף נדב פופלוול • שני טילים נ"ט נורו לעבר מטולה וגרמו לנזק • צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • מחלקת המדינה של ארה"ב הגישה דוח ביקורתי לקונגרס שבו התייחסה לשימוש הישראלי בנשק אמריקני ולפיו "ייתכן שישראל השתמשה בו בניגוד לחוק הבין-לאומי" • עדכונים בולטים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם