סונים ממוצא איראני ודוברי פרסית: מוצא אחד ממחבלי דאעש בקבר סולימאני

מפרטים חדשים עולה כי אחד המחבלים המתאבדים השבוע במתחם בית הקברות היה אזרח טג'יקיסטן • זהות המחבל עשויה להסביר כיצד איש דאעש הצליח להיטמע בתוך ההמון • בד בבד, הודיעו בטהרן כי נעצרו 11 חשודים משישה מחוזות

זירת הפיצוץ בעיר כרמאן באיראן, השבוע / צילום: מתוך טוויטר
זירת הפיצוץ בעיר כרמאן באיראן, השבוע / צילום: מתוך טוויטר

משרד המודיעין של איראן ממשיך לחקור את הפיגוע ביום רביעי בקרבת הקבר של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיר כרמאן, שגבה את חייהם של כ־90 איש ו־284 נוספים נפצעו. כעת, מתגלים פרטים חדשים, שלפיהם אחד המחבלים המתאבדים היה אזרח טג'יקיסטן. בד בבד, הודיעו בטהרן כי נעצרו 11 חשודים משישה מחוזות.

שאלות ותשובות | במתקפה ה-25 במספר: החות'ים השתמשו באמצעי חדש ומסוכן במיוחד
רוסיה ואיראן חתמו על הסכם סחר חופשי. איך זה ישפיע על ישראל והמערב?

זהות המחבל עשויה להסביר כיצד איש דאעש הצליח להיטמע בתוך ההמון, משום שהטג'יקים הם עם ממוצא איראני, דוברי ניב פרסי - ורובם סונים. בה בעת, לפי דיווח ברויטרס, המודיעין האמריקאי הצליח לאמת כי מי שעומדים מאחורי הפיגוע אלו מחוז חוראסן של דאעש, שבסיס הפעילות שלהם באפגניסטן. הטג'יקים מהווים את המיעוט הגדול ביותר באפגניסטן, כ־27% מהאוכלוסייה לעומת 42% פשטונים. יתרה מכך, כ־11.5 מיליון טג'יקים מתגוררים באפגניסטן, קרוב לכפול מבטג'יקיסטן. 

המכאניזם של הפיגוע מלמד כי האיראנים לא הפיקו לקחים מפיגוע שהתבצע לפני קצת יותר משנה במסגד שאה צ'ראח בעיר שיראז. אז, אזרח טג'יקיסטן, רחמטוללה נואורוזוב, ביצע פיגוע שקיבל פחות תהודה משום שהיו בו פחות הרוגים, ובעיקר: הוא לא התבצע באזור בית העלמין של כרמאן ביום האזכרה לקאסם סולימאני. 

שרדו את הכיבוש של ג'נגיס חאן

אז מיהי יצרנית המחבלים החריגה של דאעש? וכיצד הגיעו סונים מלב איראן של היום לעומק אסיה? כדי להבין את התשובה צריך להרחיק עד למאה השמינית, עת הערבים פלשו לעומק אסיה - והחלו להפיץ באזור את דת האסלאם. לאורך השנים הם הצליחו ב המונגולי וטימור לנג האוזבקי, כששורשי הפיצול בין הטג'יקים של טג'יקיסטן כיום לבין הטג'יקים של טג'יקיסטן טמונים בפיצול השטח בין רוסיה הצארית (בצפון) לבין האמירות של בוכרה (בדרום) בשלהי המאה ה־19.

בדומה ליתר שכנותיה במרכז אסיה, טג'יקיסטן הסובייטית קמה ב־1924, ועניינה את מוסקבה בעיקר בעקבות תעשיית הכותנה, המתכות הכבדות והאלומיניום. בשנות ה־70 החל הבעבוע האסלאמי לחצות את הגבול הסובייטי הדרומי, ולתת את אותותיו בהפגנות אנטי־רוסיות.

העצמאות הגיעה ב־1991, אך לא הביאה בשורה גדולה. בן רגע פרצה מלחמת אזרחים שנמשכה חמש שנים, גבתה כ־20 אלף הרוגים וכ־600 אלף עקורים - ובעיקר בשנה הראשונה של המדינה העצמאית כיהנו שלושה נשיאים שונים. עם זאת, מאז 1992 ועד היום מכהן כנשיא המדינה אמומאלי רחמון. כהונתו בת ה־31 שנים של המנהיג הריכוזי היא הרביעית באורכה בכל העולם מבין המנהיגים המכהנים, והארוכה ביותר מחוץ לאפריקה.

הוא הצליח להגיע ליציבות הזו על אף שהתמ"ג לנפש של טג'יקיסטן עומד על כ־1,200 דולר בלבד, הנמוך ביותר מבין חמשת מדינות מרכז אסיה (קזחסטן, קירגיזסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן). לצורך ההשוואה, לפי הערכות, התמ"ג לנפש של חמשת המדינות המרכז אסיאתיות, כולל טג'יקיסטן, עמד על כ־16.4 אלף דולר בתום 2023 - פי כ־13.5 מטג'יקיסטן בלבד.

רחמון מתקשה לאורך שנים בהגדלת מספר המשרות במדינה, מה שמותיר את שיעורי העוני גבוהים. בניסיון למצוא פרנסה, לא פחות מקרוב למיליון טג'יקים מבין כ־9 מיליון אזרחים מתפרנסים מחוץ למדינה. התוצאה היא שלפי הערכות הבנק העולמי, כ־20%-30% מהתמ"ג של טג'יקיסטן מגיע מהכנסות מחוץ למדינה. בשורה התחתונה, תוצאה מרכזית של העוני הרב היא נפילת אזרחים רבים לזרועות האסלאמיסטים שהשפעתם באה לידי ביטוי, לדוגמה, בריבוי הנישואים הפוליגמיים במדינה.

ההשקעה המסיבית של בייג'ין בחמש מדינות מרכז אסיה

אתגר בלתי מבוטל שבו הצליח רחמון הוא ייצוב הנוכחות של טג'יקיסטן באזור סבוך מאוד מבחינה טופוגרפית בכל הנוגע לגבולות ולסיוע זר עבור ביטחון פנים. ב־2011 הוא הגיע להסכם גבול עם סין, ושנה לאחר מכן הוא חתם עם רוסיה על הסכם להארכת הנוכחות הרוסית בבסיס "בולוורק" לשלושים שנים נוספות. אותו הסכם נועד, בעיקר, להבטיח גיבוי רוסי לכל ניסיון אסלאמיסטי מבית ומחוץ לפגוע במשטר החילוני, שבמילא דואג לשליטה מוחלטת בתקשורת המקומית. הצלחה אזורית נוספת הייתה ב־2022, כשעימות גבול עם קירגיזסטן הוביל להסכם שלום שסייע ליציבות האזורית. 

הבעיה של דושנבה היא שמרוב מחסור באמצעים, הם תלויים לחלוטין במדינות זרות - מה שמוביל לעוני וזעם רב ברחובות שמזינים את דאעש. הקשר שלהם לרוסיה כבר נמשך מאה שנים, ובעשור החולף התגברה התלות בשכנה ממזרח - סין. מאז תחילת מיזם "החגורה והדרך" (BRI) ב־2013, בייג'ין השקיעה רבות בחמש מדינות מרכז אסיה. ב־2022, למשל, היקף ההשקעות זינק ב־40% לכ־70 מיליארד דולר. זה אמנם מקדם את התשתיות הטג'יקיות בכל הנוגע לכבישים, מנהרות וענף האנרגיה - אבל בטווח הארוך יוצר תלות מוחלטת בסין. 

במבט לעבר העתיד הקרוב, קשה לראות מצב שבו משטרו של אמומאלי רחמון יקרוס, על אף המצב. על כן, ניכר כי רחמון בן ה־71 מקדם בשנים האחרונות לקידמת הבמה את בנו, רוסטם אמומאלי בן ה־36, שבגילו הצעיר כבר הספיק לכהן כראש עיריית דושנבה וכיום עומד בראש הבית העליון של הפרלמנט. בבוא היום הוא צפוי להתמנות לנשיא טג'יקיסטן הרביעי, ולא בהכרח כשרחמון יילך לעולמו: בטורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב העביר את שרביט ההנהגה לבנו, סרדאר, עוד בחייו.