גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר החוב באפריקה יצא לדרך; אלשיך: "ניסיונות לבייב לתרץ את הקדמת התשלום לבנקים גובלים בהיתממות"

(עדכון) - השופטת הורתה לכנס אסיפת מחזיקי אג"ח אחת של אפריקה תוך 30 יום - ובכך נתנה אור ירוק להסדר האג"ח המחודש ■ עו"ד ויסולי דרש שוב כי אלשיך תפסול את עצמה - והוזמן לערער לעליון

כמעט 4 חודשים אחרי הודעתה הדרמטית של אפריקה ישראל כי לא תעמוד בחובותיה למחזיקי אגרות החוב, הסדר החוב החדש באפריקה ישראל יוצא לדרך: אחרי ההתפתחויות האחרונות, שכללו הסדר מחודש בתום דיונים אל תוך הלילה בין שבת לראשון ודיון סוער למדי אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הודיעה היום (ב') השופטת ורדה אלשיך על החלטתה הסופית: כל 13 סדרות האג"ח יאוחדו תחת אסיפת נושים אחת.

אלשיך הורתה על עריכת אסיפת נושים תוך 30 ימים, וקבעה כי תוצאות האסיפה יונחו בפניה ובכתב באופן מפורט תוך 48 שעות ממועד סיום האסיפה.

המשמעות של החלטתה היא כאמור אור ירוק להסדר, וזאת כיוון שברגע שיאוחדו כל הסדרות, קטן משמעותית הסיכוי להתנגדות מצד מחזיקי סדרה אחת - וליתר דיוק מחזיקי אג"ח ט' - שהיתה עלולה לטרפד אותו.

אלשיך הדגישה בהחלטתה כי היא מאשרת קיום אסיפת נושים לבעלי האג"ח ומסמיכה אותה לדון ולהכריע בסוגיית הכדאיות של ההצעה בכללותה - כלומר האם לקבלה, לדחותה, לשלוח אותה למקצה שיפורים נוסף או שמא לדרוש מינוי של נאמן עצמאי ובלתי תלוי לביצוע ההסדר.

לדברי אלשיך, ההסדר "רחוק עד מאד מלהיות מיטבי", והיא אישרה את ההסדר רק משום שהוא מתחשב במועדי הפירעון של האג"ח הקצרות. "אין אני יכולה להחליף את שיקול-דעתם של הנושים בשיקול-דעתי ולהפקיע את שיקול-הדעת הכלכלי-סובייקטיבי המוקנה להם בדין", כתבה בהחלטה.

אלשיך הדגישה כי אין לפרש דבר מדבריה כאילו היא סבורה כי לב לבייב נהג באורח מיטבי, או שהצעת התרומה האישית שלו - אפילו בגירסתה המשופרת - אכן מניחה את הדעת. נהפוך הוא: לדברי השופטת, "התנהלותו של לבייב מותירה תהיות קשות ביותר, וכך אף התנהלותם של הבנקים שאינם אלא נושים של לבייב עצמו, ונשתכח מהם במקרה הנוכחי כי הם אינם אלא נושיו ושהוא אינו אלא נושה נדחה".

אלשיך הוסיפה עוד כי תמיהה נוספת עולה מהמהלך של לבייב, שבידו האחת הציע הסדר נושים הכרוך בדרישה לוויתורים כואבים עד מאוד מצד ציבור בעלי האג"ח, ובידו האחרת מיהר והעביר כספים לבנקים שאינם אלא נושים אישיים, תוך שהוא מקדים את התשלום מהמועד שנקבע בהסכם בין הצדדים. "ידיעה כי בקשה בעניין זה תלוייה ועומדת, או לפחות עומדת להיות מוגשת לבית המשפט, ונסיונותיו של לבייב לתרץ מעשה זה גובלים בהיתממות לשמה", כתבה.

איזי כהן: "מקווה שהאסיפה תוציא את החברה לדרך חדשה"

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר בעקבות החלטת אלשיך: "אני מברך על החלטת בית המשפט. כולי תקווה כי האסיפה עליה הוחלט תאשר את ההסדר המוצע ותוציא את החברה לדרך חדשה. ברצוני להודות לכל הצדדים על המאמץ העצום שהושקע על מנת להגיע להסדר בהקדם, ההסכם יאפשר להנהלת החברה להתמקד בהשבחת החברה והצפת ערך למשקיעים, וזאת במטרה לעמוד בשנים הבאות בהתחייבויות החברה בצורה הטובה ביותר.

"ההליך היה מורכב, מאתגר מאין כמוהו וחייב מכורח המציאות מציאת פיתרון יצירתי ויוצא דופן בהקדם האפשרי לשביעות-רצונם של כל הצדדים. אולם, אל לנו לשכוח כי ההליך טרם הגיע אל סופו!

"לבסוף, ברצוני להודות למר לביייב על התמיכה, הנכונות, הרצון והמאמץ האישי הרב להביא לפיתרון לשביעות-רצונם של הצדדים בתהליך. נכונותו של מר לבייב להזרים הון מזומן בהיקף כה גדול מעידה על אמונתו הרבה בחברת אפריקה ישראל.

"אני תקווה כי החברה, עובדיה, בעלי המניות, בעלי האג"ח והציבור הרחב יהנו מהצלחתה של אפריקה ישראל בעתיד, ועם אישור ההסדר תוכל החברה להוציא לפועל את תוכניותיה העסקיות, על מנת להשביח ולהציף ערך למשקיעים".

עו"ד ויסולי לא מוותר

ובינתיים, עו"ד אביעד ויסולי, שחולל אתמול מיני-דרמה בדיון במחוזי, לא מוותר. ויסולי, אשר מחזיק באופן פרטי באג"ח מ-7 סדרות של אפריקה, הגיש בקשה דחופה לבית המשפט, בה הוא דורש עיון חוזר בדרישתו לפסול את השופטת אלשיך מטיפול בתיק. בתחילת הדיון אתמול דרש ויסולי כי אלשיך תפסול את עצמה כיוון שבעלה יוסי אלשיך הוא דירקטור בפיבי, החברה האם של הבנק הבינלאומי, שהוא אחד הנושים של לב לבייב.

ויסולי התבסס בטענתו על כך שבאוגוסט 2008 פסלה השופטת אלשיך את עצמה מלדון בתיקי חדלות הפירעון של רשת המזון בורגראנץ', מפני שבעלה משמש כדירקטור בפיבי שבשליטת צדיק בינו, בעל השליטה בפז אשר החזיקה בבורגראנץ'. עם זאת, אלשיך ציינה אז כי על אף שאין לה ספק כי היא מסוגלת לדון בתיק בורגראנץ' ביושר וללא משוא בדין, היא נמנעת מלדון בו נוכח שיקולים של מראית פני הצדק.

בהתייחסה לבקשת ויסולי ציינה היום אלשיך כי נתונה לו אפשרות לערער לבית המשפט העליון על החלטתה לדחות את בקשת הפסילה, ובנושא זה הוסיפה כי כל עורכי הדין שהופיעו באולם בית המשפט פנו אל עו"ד ויסולי, בין אם בדברים ובין אם בעיניהם, וביקשו ממנו "הרף מהתנהגותך" - אלא שהוא ממשיך.

מאז הודיעה אפריקה ב-30 באוגוסט באישון לילה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבותיה כלפי מחזיקי האג"ח שלה, הפכו החברה והמניה לשיחה החמה בשוק ההון. רכבת הרים בבורסה, מחזיקי אג"ח זועמים ובמיוחד מחזיקי אג"ח ט', ודיונים אינסופיים בבית המשפט.

נזכיר כי אפריקה טוענת כי אין כסף לשלם למחזיקי האג"ח, ומנגד מחזיקי אג"ט ט' טוענים, על-פי המחקר שהזמינו מגיזה-זינגר-אבן, כי יש לה יכולת לשלם להם.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר