אלשיך תכריע מחר בעניין אפריקה; אמרה לעו"ד של פסגות: "אתה במיעוט"

גלובס tv (עדכון) - פסגות הוא המוסדי היחיד שלא מאשר את ההסדר החדש - אך אישורו אינו נדרש להשגת רוב ■ אלשיך על עוה"ד שדרש ממנה לפסול עצמה כי בעלה דירקטור בפיבי: "גרם נזק לדיון" ■ ההסדר החדש שנחשף ב"גלובס": הפיצוי במזומן לאג"ח הקצרות יוגדל ביותר מ-300 מיליון שקל ■ כל סדרות האג"ח יהפכו לנציגות אחת

הדיון בבית המשפט המחוזי בעניינה של אפריקה ישראל הסתיים, והשופטת ורדה אלשיך הודיעה כי תפרסם את החלטתה מחר (ב') בבוקר. זאת לאחר שכל הצדדים השמיעו את תגובותיהם להסדר החדש שנחתם בלילה בין אפריקה לבין נציגי מחזיקי האג"ח, ולאחר שרוב הגופים המוסדיים הודיעו על הסכמתם להסדר, למעט בית ההשקעות פסגות.

"אין לי אלא להצר על הבקשה לפסילה שמתרחשת במהלך הדיון. קשה להבין מדוע עו"ד ויסולי חיכה עם טענתו והחזיק את הקלפים קרוב לחזה עד היום. נגרם נזק לדיון בבית המשפט. לבעלי יוסי אלשיך חד משמעית אין אינטרס בדיון, והיטיבה להסביר זאת עו"ד דליה טל - יש הפרדה בין החברה האם והדירקטוריון לבין החברות הבנות. שכר הדירקטור קבוע ואין לבעלי עניין כספי בדיון. בנוסף, הבנק הבינלאומי אינו נושה של החברה עצמה".

את הדברים הללו אמרה הבוקר (א') אלשיך, לאחר חידוש הדיון בבית המשפט, יותר משעה אחרי שהחל באופן רשמי. מוקדם יותר קטעה אלשיך בדרמטיות את הדיון - ופרשה ללשכתה הפנימית. זאת לאחר שבפתח המשפט ביקש אחד ממחזיקי האג"ח, עו"ד אביעד ויסולי, שהשופטת תפסול את עצמה כיוון שבעלה דירקטור בפיבי, החברה האם של הבנק הבינלאומי, שהוא אחד הנושים של לב לבייב. עורכת הדין דליה טל, המייצגת את ארבעת הבנקים הנושים בהסדר (מלבד בנק הפועלים) הסבירה שהחוב הוא של חברת ההחזקות הפרטית של לבייב - ממורנד, ולא של אפריקה ישראל. מייד לאחר מכן פסלו כל עורכי הדין באולם את דבריו של ויסולי, ואלשיך, בטרם פרשה ללשכתה, הודיעה כי אין בכוונתה לפסול את עצמה.

"ויסולי השתמש במסמכים ישנים ולא נכונים - בעלי מעולם לא היה דירקטור במגדל, ואף פסק לכהן בתפקידו במגדל. לא בכדי כל הצדדים גינו את הבקשה", המשיכה אלשיך. "אני דוחה את הבקשה ללא הוצאות".

מיד לאחר הדברים הללו ביקש עו"ד ויסולי 5 דקות הפסקה. אלשיך: "אין צורך לבזבז יקר זמן נוסף. שעתיים של דיון ירדו לטמיון. מדובר בתיק דחוף, כי לפתחו יש כדור שלג שעלול להתפתח אם יהיה שיהוי בדין". ל"גלובס" אמר ויסולי: "לא ידעתי על זה לפני שזה התפרסם בערוץ 2. השופטת לא מצאה לנכון לגלות לצדדים בתחילת הדיון הראשון שיש לה ניגוד עניינים עם אחד הצדדים בתיק. בדיעבד היא טענה בתגובה שחשבה שכל הצדדים ידעו מכך. נימוק כזה הוא בלתי קביל, ועל השופטת היה לגלות לצדדים את ניגוד העניינים מלכתחילה, ואז הייתי מבקש את פסילתה".

עוד אמר ויסולי כי הוא מחזיק באג"ח מ-7 סדרות של אפריקה - קצרות וארוכות: "יש לי אינטרס באג"חים ואני מייצג את עצמי. השווי שיש לי שם הוא יותר ממיליון שקל". תחומי התמחותו של ויסולי, אגב, הם עתירות לבג"ץ, ייצוג פלילי - אידיאולוגי, ייעוץ וייצוג בנושא הערכות נזק מורכבות ואובדן כושר השתכרות בתביעות לנזקי גוף, לשון הרע, הגנת הפרטיות ומעצרי שווא. ויסולי עובד בעיקר בצפון הארץ ובין תאריו ניתן למנות את תפקידו כיו"ר המטה למען א"י.

עו"ד גיסין: "הכי חשוב שמחזיקי האג"ח יוכלו להיפגש עם מזומן מוקדם ככל האפשר"

עם חידוש הדיון, שהיווה את תחילתו של הדיון הענייני, אמר עו"ד עמית פינס, המייצג את אפריקה ישראל: "עשינו הרבה עבודה שהגיעה לסיומה לפנות בוקר עם כל הנציגויות של מחזיקי האג"ח. המסמך גובש אתמול בלילה, עבר מספר תהפוכות ונחתם סופית הבוקר. נדרשים מספר אישורים רשמים של החברה ושל מחזיקי אג"ח ט'. קיבלנו תגובות חיוביות מהבנקים לגבי ההסכם".

אלשיך: "הגורל של אפריקה ישראל והנושים הוא אנטי קליימקס למה שקורה כאן. תמיד צריך לאיים עליכם בדיון בבית המשפט ולכן נפגשתם אמש". עו"ד פינס הציג את עקרונות ההסדר: "ניסינו לשמור על שני עקרונות: הראשון הוא עקרון השוויון שהחברה והנציגות המשותפת ראו לנגד עיניהן, והשני הוא שהסדרות הקצרות יחסית צריכות לקבל עדיפות נוספת לסדרה ט', שמועד הפירעון המקורי שלה כבר חלף בשעה שהתנהל מו"מ. ההסדר נותן ביטוי נכון, הוגן, ראוי ויש לו בסיס משפטי נאות. נתנו למחזיקי האג"ח עוגה, והחברה לכאורה הייתה צריך לעמוד בצד ולהיות אדישה לכך, ובכל זאת החברה עשתה מאמצים עילאיים והיא תוסיף 76 מיליון שקל שיתווספו למרכיב האג"ח ארוך הטווח בהסדר".

"ההסדר המוצע יובא לאישור של אסיפה אחת של מחזיקי האג"ח, כל הנציגויות הנפרדות של כל סדרות האג"ח יבוטלו וכלל מחזיקי האג"ח ייוצגו על ידי הנציגות המשותפת. בסוף השבוע נשיג גם את האישור הסופי של מחזיקי אג"ח ט' ונוכל לקבוע מועד לכינוס אסיפה".

עו"ד דליה טל אמרה על עו"ד גיסין, המייצג את אג"ח ט', "הוא הצליח להשיג הרבה". גיסין אמר: "אנו מביאים להצבעה את ההסכמה לביטול הנציגות הנפרדת כי רק הם יכולים להחליט על ביטולה. מרבית המשקיעים באג"ח ט' ראו זאת כהשקעה קצרת טווח, ולכן הכי חשוב היה לנו שמחזיקי האג"ח יוכלו להיפגש עם מזומן מוקדם ככל האפשר. ההסדר בנסיבות העניין מהווה פשרה ראויה".

עו"ד אופיר נאור, המייצג את אג"ח כ"ד וי"ז, אמר: "העוגה נשארת אותו הדבר, אבל החלוקה משתנה כך שהיא מבטאת את ההבדלים הכלכליים והמשפטיים בין הסדרות. זאת פשרה בין דרישה לשוויון פארי פאסו לבין אג"ח ט' שרצו פיצוי מוגדל והתנגדו להסדר. המודל החדש נותן העדפה לסדרות הקצרות ומשיג איזון ביחס בין הסדרות השונות". עו"ד ליפא מאיר, המייצג את הנציגות של מחזיקי האג"ח: "היה ברור לכולם שיש רק שתי אופציות: הסדר שוויוני או פירוק של החברה. הסדר עדיף על פירוק, אך חז"ל אומרים שכשם שיש פרצופים שונים של בני אדם כך גם יש דעות שונות".

עו"ד פיני רובין, המייצג את בנק הפועלים, אמר: "סכום הכסף הנוסף מכרסם במשהו באינטרסים הנשייתים שלנו, אך אנו מודעים לצוק העיתים ומאפשרים לבית המשפט לברך על המוגמר". עו"ד פיני יניב, המייצג את יתר הבנקים הנושים, אמר: "אנו מסכימים למתווה של ההסדר".

רוב מוסדי להסדר החדש, ורמוס מתנגד

לאחר המו"מ המרתוני אל תוך הלילה שבו הושג הסדר חוב בין אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח, ל"גלובס" נודע כי הבוקר הושג רוב של המוסדיים לאישור ההסדר. מנורה, כלל והראל הסכימו להסדר, ורק בית ההשקעות פסגות מתנגד לו. יצויין כי גם בלי תמיכה של פסגות קיים רוב.

בדיון בבית המשפט אמר עו"ד גיל אורן, המייצג את בית ההשקעות פסגות: "החברה יכולה להיות אדישה לכאורה למתווה, אך אנו סבורים שהמתווה מעביר את הסיכון מהאג"ח הקצרות לאג"ח הארוכות. אין ספק שלאג"ח, בניגוד למזומן, יש מרכיב של סיכון והחישובים לא התחשבו בכך. בנוסף, יש הסדר מקביל שאמור להיסגר עם הבנקים - הנושים הלא מובטחים של החברה, וגם שם יגדל מרכיב המזומן וזה יגדיל את הסיכון של מחזיקי האג"ח ארוכות הטווח. ההסדר החדש חושף את האג"ח הארוכות משמעותית יותר מאשר את האג"ח הקצרות". בתגובה גערה בו אלשיך: "בוא נקצר את הזמן. מה אתה רוצה להגיד? תגיד את מה שאתה רוצה שיהיה באסיפות הנושים. זה ההסדר: כדאי לך - טוב. לא כדאי לך - גם טוב. אתה מיעוט".

בשלב זה אמר עו"ד ויסולי: "בית המשפט לא מוסמך לאשר מתווה המנוגד למה שהנציגות הוסמכה". אלשיך השיבה לו: "אנחנו לא מתחילים את היום אלא מסיימים אותו, אז תקצר".

ההסדר: הפיצוי במזומן לאג"ח הקצרות יוגדל ביותר מ-300 מיליון שקל

כמו כל מו"מ חשוב וגורלי, גם המו"מ בין המוסדיים על חלוקת התמורה ביניהם במסגרת הסדר החוב באפריקה ישראל הסתיים בדקה ה-90 ובשעות הקטנות. מחזיקי האג"ח והנהלת אפריקה הגיעו להסכם שקובע כי יש להגדיל את הפיצוי במזומן למחזיקי האג"ח הקצרות ולהשית את עיקר פריסת החוב על מחזיקי האג"ח הארוכות. במסגרת ההסדר תתקיים אסיפה אחת בלבד לאישור הסדר החוב - דבר שמגביר את הסיכויים לאישורו.

חלק מנציגי סדרות האג"ח של אפריקה ישראל התכנסו הלילה לפגישה מכרעת במטרה להגיע להסכמות על אופן חלוקת התרומה ביניהן במסגרת הסדר החוב - פגישה שהסתיימה בהסכם בין הצדדים לאחר שאפריקה נאותה להגדיל את הפיצוי למחזיקי האג"ח הקצרות כך שמחזיקי אג"ח ט' יקבלו תוספת של בין 200 ל-250 מיליון שקל במזומן ושאר הסדרות שאמורות להיפרע בשנת 2010 יקבלו 100 מיליון שקל תוספת במזומן. אפריקה תצטרך להוסיף עוד 80 מיליון שקל לרכיב המזומן שהושג בהסכם המקורי (אשר עמד על 550 מיליון שקל). בכך, מחזיקי האג"ח הקצרות מקבלים יותר מזומן ופחות מהאג"ח הארוכות החדשות שיחולקו במסגרת הסדר החוב, ואילו מחזיקי האג"ח הארוכות יקבלו פחות מזומן אבל שווה ערך לזה באג"ח ארוכות.

ההסכם הושג שעות ספורות בלבד לפני פתיחת הדיון בעניין אפריקה בבית המשפט המחוזי בת"א. איזי כהן יצא הלילה מהפגישה הארוכה מחויך, ואמר: "אני הולך לנוח".

איזי כהן אפריקה ישראל / צלם: אבשלום ששוני

בפגישה נכחו עו"ד ליפא מאיר ועו"ד אמיר ברטוב, המייצגים את נציגות מחזיקי האג"ח; עו"ד דן אבנון, נאמן של חלק מסדרות האג"ח; עו"ד גיא גיסין ועו"ד תומר אלטמן המייצגים את אג"ח ט'; איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל ונדב גרינשפון סגן יו"ר אפריקה ישראל ויד ימינו של לב לבייב; רון פאינרו, סמנכ"ל כספים של אפריקה, נוכח גם הוא בפגישה, וכך גם עו"ד אופיר נאור המייצג את אג"ח כ"ד. הפגישה נערכת במשרדו של עו"ד מאיר.

עשו לאלשיך את העבודה

קצת יותר משבועיים עברו מאז דנה השופטת ורדה אלשיך מבית המשפט המחוזי בת"א בעניינה של אפריקה ישראל והחליטה שלא להחליט. אלשיך קראה להנהלת אפריקה לדון עם מחזיקי אג"ח ט' ולנסות להגיע עימם להסכמה בטרם תקבל את החלטתה. היום (א')תצטרך אלשיך להכריע אם אפריקה ישראל חדלת פירעון או לא, מה שישפיע באופן מהותי על המשך דרכו של הסדר החוב המורכב והמסובך באפריקה. כיוון שהצדדים הגיעו באופן עקרוני להסכם ביניהם, ישנה גם אפשרות שאלשיך תדחה שוב את ההחלטה כדי לאפשר להם לחתום סופית על ההסכם. בכל אופן, ההערכה היא כי לב לבייב לא יגיע לדיון בבית המשפט, בניגוד לדיון הקודם.

להסדר החוב המקורי בין מחזיקי האג"ח לאפריקה ישראל 5 מרכיבים: תשלום מזומן של 550 מיליון שקל, אג"ח קצרות, אג"ח ארוכות, מניות של אפריקה ישראל ומניות של החברות הבנות.

שלוש סדרות האג"ח הקצרות ביותר הן אג"ח ט' שהיתה אמורה להיפרע עוד בחודש שעבר ולאחריה הסדרות כ"ד וי"ז, שאמורות להתחיל להיפרע תוך 3 חודשים. עד כה המו"מ עם אג"ח ט' נכשל כיוון שהפיצוי שהוצע למחזיקיה הגיע על חשבון האג"ח הארוכות. כעת הוצע לפצות גם את האג"ח הארוכות באופן שאג"ח שוות ערך לכ-80% מערך המזומן, וכך נשמר עקרון השוויון בין הסדרות, כפי שדרשו המוסדיים.