גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוליית מס: מיהם עורכי הדין הבולטים בישראל בתחום המיסוי?

אין עסקת ענק בישראל שזזה בלעדיהם, והם מסוגלים לחסוך ללקוחותיהם מיליוני שקלים ■ "גלובס" מציג את אימת רשות המסים: עורכי הדין אמנון רפאל, פנחס רובין, משה שקל וזיו שרון ■ פרויקט מיוחד

שנת 2009 היתה סוערת במיוחד עבור עורכי הדין העוסקים בתחומי המסים. היא נפתחה בקול תרועה רמה עם פסק דין של בית המשפט העליון בעניינה של עו"ד ורד פרי, שבו נקבע כי חלק מהוצאות הטיפול בילדים יוכרו לצורכי ניכוי מס (חקיקת מס חדשה איינה כמעט את השלכות פסק הדין ההיסטורי).

כשהסערה של פרשת ורד פרי שככה תפסו את מקומה, בזו אחר זו, שתי פרשיות פליליות שהעלו לכותרות, ושלא לטובתם, כמה דמויות משמעותיות מעולם המס, "פרשת רשות המסים" ו"פרשת שוקי ויטה".

אם לא די בסערות הללו כדי לטלטל את יסודות עולם המס, נדמה היה כי בשנת 2009 התקשו בתי המשפט להחליט כיצד יש לפרש את חוקי המס. בעוד שבית המשפט העליון נטה לכיוון של פרשנות החוק על-פי לשונו (הלכת פוליטי, ע"א 8569/06), פעלו בתי משפט שונים במרץ כדי שעידן הפרשנות התכליתית, נושאת הדגל של עקרון גביית מס אמת, לא יגיע לקיצו. הבלבול חגג.

להסיר את מעטה המרובעות

ואם מסתכלים על חצי הכוס המלאה, קרו אשתקד גם כמה אירועי מס משמחים. המיליארדר הישראלי לשעבר ארנון מילצ'ן הודיע על עלייתו לישראל, תוך ניצול ההטבות בחוק העולים החדשים והתושבים החוזרים. אחריו הצטרף לרשימת התושבים החוזרים גם המיליארדר סמי עופר.

האירועים הללו, כמו גם אירועים נוספים שאירעו בעולם המס, הציבו במרכז הבמה את מומחי המס המובילים, שמלווים את לקוחותיהם במבוך הסדרי המס המורכבים בעסקאות הענק במשק, מרכיבים עבורם בחדרי חדרים פאזלים של אלפי חלקים, בינלאומיים ומקומיים, שבזכותם הלקוחות נחלצים מציפורני המס ומייצגים את הלקוחות בבתי המשפט מול רשויות המס.

"גלובס" חיפש את עורכי הדין המובילים בזירת המס, שפעלו בשנים האחרונות בצמתים מרכזיים, שבהם נקבעו הלכות תקדימיות ומנחות, שלא היססו להיכנס לעובי הקורה של מורכבותו המרתיעה-בעליל של עולם המס והצליחו להסיר את מעטה המרובעות והאפרוריות שהאפיל עליו, וגרם לרבים כל-כך להירתע.

ההתפתחות, הגלובליזציה והמודרניזציה של שוק ההון והמסחר הבינלאומי הפכו את עולם המסים לחלק בלתי נפרד מעולם העסקים. כך שאחד לא חי בלעדי האחר. עורכי הדין המובילים את תחום המיסוי העסקי נמצאים בכל עסקה, בכל התלבטות של איל הון, היכן להשקיע את כספו ולאן להתרחב, ואפילו כשהוא שוקל היכן לגור. התועלת שלהם ללקוח מתבטאת לעיתים בחיסכון במס של מיליוני דולרים. בלעדיהם, מכבש העסקים פשוט לא יכול לעבוד היום.

גם אם פועלם אינו גלוי תמיד לעין כול - "רוב הדברים שאנחנו עושים הם סודיים ולא זוכים לחשיפה", אומרים מומחי המס כמקהלה - הם הפכו לחלק בלתי נפרד מעולם העסקים, והשפעתם על סגירת עסקאות מכרעת.

רשימת עורכי הדין שיכולים להתהדר בתארים אלה מצומצמת מאוד, ובולטים בה שמותיהם של ארבעה שביססו את שמם כאוטוריטות בתחום: עו"ד אמנון רפאל (68), עו"ד פנחס רובין (61), עו"ד משה שקל (51), והצעיר שבחבורה - עו"ד זיו שרון (48).

שמות נוספים שכדאי לשים לב אליהם, הם עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, לשעבר היועץ המשפטי של מס הכנסה וסגן נציב מס ההכנסה; עו"ד מאיר לינזן, המוביל את משרד הרצוג-פוקס-נאמן; והקולגה שלו במשרד, עו"ד-רו"ח אלדר בן-רובי; עו"ד מאיר מזרחי, לשעבר מנהל תחום מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה ויועץ משפטי למשרדי מיסוי מקרקעין ופקידי שומה, ועו"ד-רו"ח גרי אגרון, לשעבר סגן נציב מס הכנסה.

כ-20 קולגות שלהם העוסקים בתחום המס, עורכי הדין ורואי חשבון מובילים בעצמם, ציינו אותם כמי שמככבים בזירה. "אלה האנשים שאם לא הייתי מתייעץ עם עצמי הייתי מתייעץ איתם", אמרו הממליצים.

עו"ד משה שקל: "מעט עורכי דין שותפים למהפכה חברתית"

* התיקים הבולטים:

ייצג את ורד פרי בפסק הדין התקדימי בעניין הכרה בהוצאות טיפול בילדים. בנוסף ייצג את פי גלילות, פזגז, מכבי שירותי בריאות, קבוצת אייפקס, קבוצת אי.די. בי, דיסקונט השקעות, כור תעשיות, אפריקה ישראל, דורי , דניה סיבוס, אפרידר, HP, IBM, מוטורולה ועוד.

* ההתחלה:

כשעו"ד משה שקל קיבל השנה את פסק הדין ההיסטורי של בית המשפט העליון בעניין של לקוחתו ורד פרי (שבו נקבע כי חלק מהוצאות הטיפול בילדים יהיו מוכרות לצורכי מס), הוא כבר צפה את הבאות. הוא ידע שברשות המסים לא יקבלו את "רוע הגזירה" ויפעלו לשינוי חקיקה, וכך קרה. מהר מאוד תוקן החוק בעניין, ונקבע כי אמהות עובדות יקבלו נקודות זיכוי עבור ילדיהן (ולא יזכו להכרה רחבה כפי שקבע פסק הדין). למרות זאת, שקל חש סיפוק אדיר. "למעט מאוד עורכי דין, בכל תחום שלא יהיה, יוצא להיות שותפים במהלך שמהווה מהפכה חברתית".

אלא שהמהפכה החברתית הזו היא פסיק בקריירה משפטית מיסויית מכובדת שבנה שקל ב-30 השנה האחרונות, ואשר כללה לא מעט מהפכות, רובן כלכליות. בין היתר, ייצג את פי גלילות בעליון בפסק הדין שהתיר לחברה לנכות הוצאות מימון על הלוואות שנלקחו לצורך חלוקת דיבידנד, בניגוד וכחריג לקביעת העליון בפסק דין פזגז (שם קבע כי אין להכיר בהוצאות מימון על הלוואות לצורך חלוקת דיבידנד).

נדמה כי שקל נולד לתחום, אלא שהוא עצמו לא ידע זאת. "כנער לא היו לי שום נטיות מקצועיות, וגם לא ידעתי שום דבר על מקצוע משפטים". בחירתו במקצוע מאוחר יותר היתה מקרית וסתמית. "אחרי הצבא התחלתי לחשוב מה ללמוד. היו לי הישגים מעולים בבגרות, ויכולתי להתקבל לטכניון לכל מקצוע ריאלי, אבל היתה לי חברה בתל-אביב, וגם המחשבה לחזור לגור בחיפה עם הוריי לא מצאה חן בעיניי, אז חיפשתי מקצוע שיצדיק את אי-חזרתי לחיפה. המקצוע היחיד שלא היה בחיפה בזמנו היה משפטים. כך התחלתי ללמוד משפטים באוניברסיטת תל-אביב".

את תחום המס הכיר לראשונה כסטודנט שנה א', עוד בטרם למד קורס בדיני מסים, כשמצא עבודה כעוזר-מחקר של פרופ' יצחק הדרי, שכתב ספר במיסוי מקרקעין. בהמשך, הפך לעוזר-הוראה בתחום, שבו כבר היה מאוהב לגמרי.

עם תום הלימודים התמחה אצל פרופ' יובל לוי, לא במסים, אך אחרי שנה, בעידודו של אבי אלתר, שהיה חברו לספסל הלימודים, הצטרף למשרד ש. הורוביץ והתמחה במסים. כשהמאמן שלו, אלי קפלן, עזב את המשרד ללימודי דוקטורט בלונדון, המתמחה שקל נשאר לנהל לבדו את מחלקת המסים במשרד. אז, בפעם הראשונה בחייו, מצא את עצמו מוטה קריירה. "עד אז לא חשבתי שאהיה קרייריסט, וחיי התגלגלו איך שהם התגלגלו. באותו תקופה, הבנתי שמסים הם הקריירה שלי".

* תיק המס הראשון:

"הייתי עורך דין צעיר במשרד ש. הורוביץ, וייצגתי את האגודה למלחמה בסרטן שירשה דירת מגורים ממנוחה, והתעוררה השאלה אם כשמנהל העיזבון מוכר דירת מגורים שהורישה מנוחה לטובת האגודה הוא פטור ממס שבח או לא. למרות שהיה פסק דין של המחוזי בחיפה, שקבע כי אין פטור בסיטואציות דומות, הצלחתי להפוך את הקערה על פיה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וזכינו גם בערעור שהוגש על כך לעליון.

"עבדתי ימים כלילות להפוך את פסק הדין שניתן במחוזי, וזאת היתה תחושת ניצחון מאוד-מאוד מתקתקה. זה גרם לי אושר בלתי נדלה. בכלל, כשאנחנו צעירים אנחנו מאוד מתלהבים מעצמנו, אך עם השנים אתה מתחיל לחשוב פעמיים ולהתלהב פחות. אני לא אומר שאין רגעים של שמחה ורגעים של עצב, אבל אתה מקבל הכול בפרופורציות. כשאתה צעיר הכול נורא קיצוני ומסעיר".

* מומחה המס שהייתי מתייעץ איתו אלמלא הייתי מומחה בתחום: "עו"ד פנחס רובין".

עו"ד אמנון רפאל: "ויתקון החדיר בי את האהבה למס"

* התיקים הבולטים:

ייצג את אמישרגז בפסק הדין מעורר המחלוקת שקבע כי החברה אינה יכולה לנכות מהכנסותיה את הפרשי השיערוך שנוצרו לה בשל עליית ערך הפיקדונות של צרכניה. כן מייצג את חברת החשמל, אלביט הדמיה, אולימפיה, פישמן, באומן-בר, ATA, מדיפאור.

* ההתחלה:

"מאז ומעולם ידעתי שאני רוצה ללמוד משפטים", אומר עו"ד אמנון רפאל, הוותיק מבין מומחי המס שנבחרו כמובילים במשאל שערך "גלובס". "זה תמיד משך אותי. ראיתי בניתוחים האנליטיים שעושים משפטנים אתגר שרציתי להיות חלק ממנו".

אך החלום שלו להיות עורך דין לא נשא תג של תחום התמחות ספציפי, וכך, דווקא את ההחלטה החשובה ביותר בקריירה המשפטית שלו - באיזה תחום להתמחות - נתן רפאל לגורל להכתיב. למזלו, זה הסתדר לו לא רע. "התגלגלתי למסים במקרה, אך זה מצא חן בעיניי".

לעולם המס נחשף בזירה שבה נפגשו פרקטיקה, אקדמיה ושפיטה ונפתרו מחלוקות מס כבדות משקל, כשהתמחה - לפני יותר מ-30 שנה - בלשכתו של שופט בית משפט העליון אלפרד ויתקון, בזמנו שופט המיסוי המוביל בישראל.

לאחר שנת התמחות בעליון עבר למשרד גורניצקי, שם המשיך לעסוק בתחום המס, שכבר שבה את ליבו. המאמן שלו בגורניצקי, עו"ד בועז נהיר, הנחה מאוחר יותר גם את עו"ד פנחס רובין - המככב אף הוא ברשימת עורכי הדין המובילים בתחום המיסוי - ברזי המס.

"היה בזה אתגר עצום. זה לא דבר שבא בקלות. ויתקון החדיר בי את האהבה למקצוע המס, שמשתרע גם על התחום המשפטי כולו וגם על התחום הכלכלי וגם על התחום החשבונאי. ראיתי את הרב-דיסציפלינריות שלו כמאתגר במיוחד", הוא נזכר.

בזמנו, בסוף שנות ה-60, לימודים בחו"ל לא היו דבר שבשגרה, ושמו של הסטודנט רפאל הסתובב בין משרדי המסים בארץ. אחד מהם אף הזמין אותו לראיון מארה"ב. "זה היה צעד מאוד יוצא דופן, כמו לטוס לירח".

כשחזר מארה"ב, ב-1970, עבד מספר חודשים כשכיר במשרד מסים, ומהר מאוד הבין שזה לא בשבילו ופתח - כעורך דין צעיר, עם פחות מחצי שנת ותק, אך עם דוקטורט אמריקני - פרקטיקה עצמאית יחד עם עוה"ד אשר (קוקי) רבינוביץ, ירון מהולל, איתמר ענבי ואורי סודרי.

לפני כ-10 שנים פורק המשרד, ופרץ סכסוך בין השותפים. רפאל טען כי הודח על-ידי שותפיו לשעבר מהמשרד שאותו יסד, רפאל, רבינוביץ, מהולל, ענבי וסודרי. כחצי שנה לאחר פירוק השותפות התמזגו הארבעה עם משרד עוה"ד ש. פרידמן, ורפאל ייסד משרד בוטיק עצמאי, שקיים ופועל עד היום.

* תיק המס הראשון:

"את הקליינט הראשון שלי שלח אליי עו"ד יגאל ארנון, שעד היום אני טוען כי הוא אחד משני עורכי הדין הטובים ביותר בישראל מאז ומעולם, לצד אמנון גולדנברג המנוח. הלקוח היה המפיץ בעולם של אנציקלופדיה יודאיקה, שהיה צריך לבנות הסדרי מס לחוזי הפצה של האנציקלופדיה בארה"ב, באירופה ובאסיה. יגאל, שייצג את 'כלל', שהיתה בעלת האנציקלופדיה, המליץ להם עליי. התיידדנו כשהתמחיתי בעליון, והוא נהג להופיע שם.

"פיתחתי עבור הלקוח הסדרים מאוד מסובכים של מסים, שנועדו להקטין כמה שאפשר את החבות במס בכל הארצות האלה ולמקסם את הרווח. זה היה אתגר ותענוג גדול".

* מומחה המס שהייתי מתייעץ איתו אלמלא הייתי מומחה בתחום: "עו"ד עמנואל גבאי מירושלים".

עו"ד פנחס רובין: "תחום המס נשמע שדוף, אך הוא ההפך הגמור מכך"

* התיקים הבולטים:

טיפל בהיבטי המיסוי של חלוקת מניות חברת דלק נדל"ן כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה; ייצג את רו"ח זאב פלדמן בשימוע בפרקליטות בפרשת שוקי ויטה (לא הוגש כ"א); ייצג את רמי וייץ וגיא פורן בפרשת פיקסל (התיק נסגר מחוסר אשמה) ואת שרי אריסון בתחום הנאמנויות ועוד.

* ההתחלה:

כששואלים בברנז'ה המשפטית מי זה פנחס רובין, הם לא מתייגים את עורך הדין הוותיק כמומחה מס דווקא. רבים רואים בו את עורך הדין המסחרי-עסקי המוביל בארץ, אחרים מתייגים אותו כליטיגטור מחונן, ויש גם מי שמכנים אותו "מומחה להכול". אך אהבתו הראשונה של רובין בעולם המשפטים היתה מאז ומעולם תחום המס.

לאחרונה היה רובין שותף לדיונים ולניסוחים של תיקון פקודת מס הכנסה מספר 168, אשר הביא בשורה לעולים חדשים המתלבטים אם לעלות לישראל. החוק הצליח מעל למשוער - והביא בעקבותיו שורה ארוכה ומשובחת של עולים ארצה, אשר התייעצו ויוצגו בעניין על-ידי רובין, לרבות אנשי העסקים סמי עופר וארנון מילצ'ן.

איך הכול התחיל? לפני יותר מ-20 שנה ישב עו"ד פנחס רובין - אז עורך דין צעיר מבטיח במשרד גורניצקי - במרפסת דירתם של הורי אשתו, וקרא מאמר של פרופ' דניאל פרידמן. תוך כדי קריאת המאמר התחיל רובין להנהן, לדבר, ולצחקק לעצמו. חמיו שמעו את קריאות ההתפעלות שלו ושאלו אותו ממה הוא כל-כך נהנה. הם לא האמינו כשרובין ענה להם שהוא קורא מאמר שעוסק בדינה של תמורה מופחתת למול חוק המתנה.

הסיפור הזה מאפיין את חיי היום-יום של רובין, שנהנה להתפתל ולהתפלפל בין תסבוכות משפטיות מורכבות. היום הוא שקוע כל-כולו בעיסוק המשפטי, על גווניו הרבים, ואוהב את המקצוע, "שמלהיב אותי", כלשונו, אך כשבוחנים את תחילת הדרך שלו, מתברר כי הוא לא בחר במקצוע - אלא שהמקצוע בחר בו.

"כתלמיד צעיר הייתי בטוח שאהיה פרופסור לספרות. אבל בצבא עשיתי קורס לחקירות במצ"ח, ולמדתי במסגרתו גם משפט פלילי. או אז התוודעתי לראשונה לעולם המשפט, ונוכחתי לדעת שאפשר להתענג על פרשנות טקסט גם כשאיננו טקסט ספרותי, ולתור אחר כוונת המחוקק לא פחות מאשר אחר כוונת המשורר", הוא מספר.

מרגע שגילה את אהבתו למשפט, לא יכול היה להמתין עוד, ובמקביל לשירותו הצבאי החל ללמוד משפטים בתוכנית הערב של אוניברסיטת תל-אביב. אז התחיל גם הרומן הממושך שלו עם דיני המס. "כבר בתקופת הלימודים ידעתי שאני רוצה להתמחות במסים. זה תחום מאוד מאתגר ואינטלקטואלי. הוא נשמע שדוף ומספרי-חשבונאי גרידא, אך הוא ההיפך הגמור ממה שהוא נחזה להיות. בנוסף, אפשר להצטיין בו ולראות מיד את אותות ההצטיינות".

בתום לימודיו התמחה רובין אצל פרופ' זאב צלטנר, נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ואת השנה השנייה להתמחות עשה במשרד שעתיד היה להיות ביתו המקצועי לשארית הקריירה שלו, משרד עוה"ד גורניצקי, תחת הדרכתו של עו"ד בועז נהיר ז"ל.

רובין נוהג להתבדח על-כך שהחל את דרכו במשרד גורניצקי במחלקת "בית-הקברות", כיוון שטיפל בלעדית כמעט בתיקי מס עיזבון. מהר מאוד הרחיב את אופקיו לתחומי המס השונים, והמשפט בכלל.

* תיק המס הראשון:

"הלקוח היה ז'אן תירוש, בוהמיין ידוע בישראל, שנחשד בעבירות פליליות של מס הכנסה. את התיק - שנחשב בפרקליטות לתיק סגור אשר החשוד לבטח יורשע בו - הוביל בזמנו פרקליט המחוז בתחום זה. הדיונים המשפטיים נמשכו שנים ארוכות עם להטוטים משפטיים וטיעונים שנונים, הן בתחום דיני הראיות והן בתחום הפלילי עצמו. התיק הסתיים בזיכוי, ונהניתי הנאה גדולה".

* מומחה המס שהייתי מתייעץ איתו אלמלא הייתי מומחה בתחום: "לקבלת ייעוץ בתחום המיסוי האזרחי הייתי פונה לעו"ד משה שקל. בתחום הליטיגציה במיסוי ובתחום הפלילי הייתי מתלבט למי לפנות".

זיו שרון: "אני לא עוצר באדום בפרשנות חוקי המס"

* התיקים הבולטים:

ייצג את מ.ל. השקעות ופיתוח בפסק הדין התקדימי בו נקבע כי כל הוצאת מימון מותרת בניכוי מהרווח ההוני שנוצר בגין מכירת זכות במקרקעין. מייצג את גיל דויטש ורוני בירם בהיבטי המס של מכירת אקסלנס להפניקס, וכן את בריטי -ישראל, האחים עופר, רוגוזין ועוד.

* ההתחלה:

זיו שרון היה ילד פלא. הוא למד לקרוא בגיל 4 והיה קורא סיפורים לחבריו בגן, הוא בלע אנציקלופדיות כאילו היו ספרי הרפתקאות, וקפץ כיתות בבית-הספר היסודי כי היה לו "משעמם" בכיתה עם בני גילו. כולם ציפו שיהיה מדען, פיזיקאי או רופא לפחות, אך היו המומים כשילד הפלא בחר ללכת לקיבוץ במקום לפתח קריירה.

"זה היה חלק ממרד גיל ההתבגרות. עברתי לקיבוץ שנה לפני הצבא, התגייסתי לנחל המוצנח, וכשהשתחררתי חזרתי לקיבוץ וחייתי שם עד גיל 30 בערך", הוא מספר.

את "הקריירה" שלו כקיבוצניק התחיל כלולן בלולי פיטום, אך אחרי 3 שנים, כשהיה קשה להתעלם מכישוריו, מונה לגזבר הקיבוץ. עד גיל 27 הגזבר הצעיר, שהיה קיבוצניק מאושר, לא חשב על לימודים. כשכבר החליט ללמוד משפטים, ב-1985, בין היתר, בהשפעת עורך הדין של הקיבוץ, לא טרח כדי לקדם את העניין. אך סכסוך שפרץ שנתיים מאוחר יותר בין הקיבוץ לבין רכז ניכויים בפקיד שומה צפת דחף אותו למסלול שבנה לו את הקריירה, במשפטים ובמסים גם יחד.

"אמרתי לעצמי 'או-קיי, אם זה ככה, אני אהיה יותר חכם מהאנשים ברשות. אלמד משפטים ואתמחה במסים'. וכך החלטתי, עוד לפני שנרשמתי לאוניברסיטה, שאעסוק בתחום המסים".

כשסיים את לימודיו בתל-אביב, התמחה אצל עו"ד רועי פלר בחיפה. כשפלר ביקש ממנו לתלות בבית המשפט בחיפה מודעת "דרוש מתמחה" של אחד מחבריו בתל-אביב, עורך דין ששרון לא הכיר בשם אבי אלתר - פלר איבד את המתמחה היחיד שלו. "החלטתי להגיש מועמדות לתפקיד. 5 דקות אחרי שהתחיל הראיון שלי אצל אבי הוא שאל אותי 'מתי אתה מתחיל?'", מספר שרון. כבר בתקופת התמחותו, הודיע אלתר לשרון כי הוא יהיה שותף שלו. והשאר היסטוריה.

* תיק המס הראשון:

"באחד התיקים הראשונים שלי, לפני כ-15 שנה, ליוויתי אדם שארגן קבוצת רכישה של הימים ההם, מה שהיה למעשה מכירה למתווך והעברה לרוכשים. טיפלתי לו בענייני מע"מ והגעתי לפשרה. לאחר תשלום המע"מ ביקשתי החזר של מס שבח, כי הוא כבר שילם מע"מ, אך במס שבח סירבו. כשהגענו לבית המשפט עשיתי להם תרגיל: ביקשתי החזר מלא על כל המס ששולם בהסכמה. אמרתי להם: 'למרות שהמתווך דיווח על 26 מכירות לאנשים שונים, אתם ראיתם את העסקה כמכירה אחת לאדם אחד, אז תחזירו את כל המס ששולם על ה-26 מכירות, ואחר-כך נדבר'.

"השופט כמעט נחנק מצחוק כשהבין מה אני עושה לאנשי הרשות. הם לא היו מוכנים למכה הזאת, וחשבו שנתווכח רק על מס השבח. בדיון הבא, למרות שהיינו במחלוקת על התיק העיקרי, את ההחזר של המע"מ, שלפני כן הם סירבו לתת, הם נתנו כמו טאטל'ה. הכרחתי אותם בדרך הקשה להחזיר את המס שרציתי.

"היום ידוע כבר שאין לי מעצורים. הפרשנות מבחינתי לא נגמרת בד' האמות הכתובות, אלא אני חורג לפן הכלכלי ויוצר השוואות ואנלוגיות מפה עד הודעה חדשה. אני לא עוצר באדום בשאלה של איך לפרש. הרבה פעמים אנשים מרשות המסים, שיש להם רעיונות משוגעים, מטלפנים או שולחים לי מיילים להתייעץ איתי על הרעיונות שלהם. אין לי מוניטין של מקושר, אלא של משוגע, במובן החיובי כמובן".

* מומחה המס שהייתי מתייעץ איתו אלמלא הייתי מומחה בתחום: "בתחום הליטיגציה הייתי פונה לעו"ד עוזי שוחט, שכמייצג אין לו אלוהים, אך בפן המיסויי פרופר אי-אפשר להתעלם מכך שבתי המשפט נותנים כבוד לעו"ד פנחס רובין. לקבלת ייעוץ מחוץ לכותלי בית המשפט הייתי פונה לעילאי פיטרמן, שותף מסים בסומך-חייקין, או לערן ארצי מארצי-חיבה".

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים