גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאכערים של שוק ההון

איננו מזלזלים בשחיתויות הנדל"ן שנחשפו, אלא שמחיר שחיתות בשוק ההון גבוה וחמור בהרבה

פאבריס פייר טורה, סגן הנשיא הצרפתי של גולדמן זאקס והדמות המרכזית בפרשת ההונאה הגדולה, הוא "בחור מאוד לבבי ונאה, בעל חוש הומור משוגע", כך נכתב באחד הפרופילים ששרטטו את דמותו אחרי התפוצצות הפרשה.

"פאב המהמם"

"פאב המהמם", כינויו של פאבריס, גרם נזק של מיליארד דולר למשקיעים אחרי שמכר ושיווק להם מכשירים פיננסיים רעילים. במילים פשוטות: "פאב המהמם" רימה אותם, כך לפי כתב התביעה המרתק שמומלץ אוד לקריאה. הוא עשה את זה, ללא ספק, בלבביות רבה, בהומור פנטסטי, ואף התרברב על גאונותו והתחבולות שלו באי-מייל ששלח לחברו בתחילת 2007, מספר חודשים לפני התפוצצות בועת משכנתאות הסאב-פריים: "יש יותר ויותר מינוף במערכת.

"כל הבניין הזה עומד להתמוטט כל רגע...", כתב "פאב המהמם" לחברו, "רק שורד פוטנציאלי, פאבריס טורה המ-ה-מ-ם... עומד באמצע כל העסקאות המסובכות, הממונפות כל-כך והאקזוטיות, בלי להבין את כל ההשלכות המזעזעות!"

"פאב המהמם", בן 31 בלבד, זכה לחינוך טוב. תואר ראשון מאחד מבתי-הספר הטובים להנדסה בצרפת, תואר שני בחקר ביצועים מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. "פאב המהמם" ראה בכסף מדד להצלחה, ועל-פי המדד הזה הוא הצליח להתעופף למשרה בכירה ומתגמלת בגולדמן: 1.5 מיליון ליש"ט לשנה (כ-7.5 מיליון שקל), דירה בניו-יורק בשכירות של כ-15 אלף שקל בחודש, מסיבות רועשות וחיזור אחרי לקוחות בזמן משחקי טניס.

"אדרי האלוהים"

התכונות של "פאב המהמם" הזכירו לנו, באופן די מדהים, את... דוד אדרי, סמנכ"ל פסגות החשוד בהרצת ניירות ערך בצורה שיטתית. מיד אחרי התפוצצות פרשת פסגות צצו כתבות שהחמיאו לאדרי, בן ה-34 בלבד, באופן יוצא דופן: הוא גאון פיננסי, עילוי שהיה אמור לגשת למסלול ישיר לדוקטורט, כוכב ברמה אחרת, אדם מבריק, בעל יכולות אנליטיות גבוהות ואיש עם חותם של איכות ומצוינות. גם אדרי, בדומה ל"פאב המהמם", זכה לכינוי בשוק ההון - "האלוהים של השחרים" (סוג של אג"ח).

גם "אדרי האלוהים" השתכר מיליוני שקלים לפחות בשנה, גם הוא אהב את החיים הטובים, גם הוא שילם שכר דירה חודשי בגובה של יותר מעשרת אלפים שקל תמורת דירתו ברמת-אביב, ואף הצטייד במגרש ברמת-השרון ב-6 מיליון שקל וב.מ.וו נוצצת.

ואחרי שהתרשמנו מ"פאב המהמם" ונזכרנו ב"אדרי האלוהים", הוצאנו ממדפי הזיכרון המאובקים לוליינים פיננסיים מהדור הישן: איציק שרם, יאיר פודים ואביגדור קלנר. איציק, יאיר ואביגדור לא זכו אמנם לכינויים מפוצצים, לא קיבלו תארים מתקדמים ואפילו לא היו בחורים לבביים, אבל הם עשו בצורה פשוטה את מה ש"פאב המהמם" ו"אדרי האלוהים" עשו בצורה מורכבת ומתוחכמת: השתמשו בכספם של אחרים כדי לעשות לביתם.

פעלולי המאכערים

גם שרם זכה בזמנו לכתבות מפרגנות על שיטות העסקים המופלאות שלו והפך לאחד הסמלים הבולטים של שוק ההון בשנות ה-90. אנו חשים חובה להזכיר לכולנו שפאבריס, אדרי ושרם הם לא בדיוק "אלוהים" ו"גאונים" או קוסמים מארץ עוץ, אלא בסך-הכל סוחרי ניירות ערך בלבד, מוצלחים וממולחים ככל שיהיו. בקיצור ולעניין: הם ה"מאכערים" של שוק ההון.

אנו זוכרים היטב את הפעלול הפיננסי של שרם, אחד הפעלולים המרהיבים ביותר שנראו בשוק ההון הישראלי, שבו הכניסו שרם וחבריו במחיר מנופח חברה פרטית בתחום הנדל"ן (קלד"ש) לחברה ציבורית (פועלים השקעות, לימים פולאר השקעות). מאוחר יותר "נענתה" החבורה של שרם להצעת רכש למניות פועלים השקעות שהיא ארגנה לעצמה. תרגיל פשוט שבו כסף ציבורי מנותב לידיים פרטיים בקלי-קלות, באמצעות הערכות שווי מגוחכות ובעזרת רגולציה רופפת.

תראו איפה הם עכשיו: קלנר מבלה בחדרי החקירות, שרם ופודים מבלים בהסדרי אג"ח, אחרי שחלק משלל החברות שלהם נקלע לקשיים עסקיים. פולאר השקעות היא חברה פצפונת, שכבר אינה בשליטתם, אחרי מלאכת ההרס והחורבן של איציק, יאיר ואביגדור.

אל דאגה, אין צורך לרחם עליהם ולהושיט את הכובע כדי לאסוף להם כמה מעות. המשקיעים שלהם אמנם התרוששו, אבל נראה כי חשבון הבנק הפרטי שלהם הרבה יותר מאושש.

וכל המאכערים הללו נהפכים לדמויות לחיקוי, למודלים של הערצה וקנאה, לגאוני-על ולאנשים מבריקים. לא מפליא, אם כן, שהמידפקים על שערי האוניברסיטאות רוצים להיות מהממים כמו פאבריס, אלוהים כמו אדרי ולוליינים כמו איציק שרם. הם לא מתפעלים מיזמים, מיצרנים, הם מעדיפים להתפעל מסוחרים בניירות.

הולילנד בכל פינה

איננו מזלזלים וממעיטים, חלילה, במאכערים של שוק הנדל"ן, המקבלים שוחד בשווי מאות אלפי שקלים ומיליוני שקלים כדי לקדם פרויקטים שיניבו לבעליהם רווחים קלים. כל אזרח מכיר בוודאי את פרשת הולילנד ממקום מגוריו.

הולילנד קיימת בכל עיר, בכל רשות ובכל מועצה. פה שטח שהופשר בצורה מוזרה, שם מגדל שצמח בעוד כך וכך קומות בניגוד לכל היגיון ולמרות התנגדות של התושבים. בכל עיר יש כמה וכמה פרויקטים מושחתים, כאלו שכסף קטן יחסית שימן את גלגליהם. מאחורי כל פרויקט כזה מסתתרת לה קופת שרצים, שיש לכל המעורבים בה אינטרס לשמור אותה בסודי סודות.

אלא שהמחיר הכלכלי של השחיתות בתחום הנדל"ן מתגמד לעומת המחיר הכלכלי הכבד שמשלם הציבור על השחיתות בשוק ההון. זו שחיתות מסוג אחר, שחיתות שלובשת פנים וצורה אחרות לגמרי, מתוחכמת הרבה יותר, והיא במידה רבה תוצר של ההתקדמות הפיננסית בשנים האחרונות.

השחיתות המסוכנת יותר

ההתרחבות המהירה של התחום הפיננסי וניהול הסיכונים ייצר קוקטייל של מכשירים אקזוטיים - מחוזי החלפה ועד נגזרים של מניות, אג"ח, סחורות ומטבעות. היקף הסחר במכשירים די מפלצתי ומגיע לעשרות ומאות טריליוני דולרים בשנה. תוסיפו לקוקטייל הזה מינוף גבוה ואת מוחו הקודח של "פאב המהמם" ותקבלו מכשירים שזורעים הרס רב במערכת, גורמים לפשיטות-רגל תאגידיות ובסופו של דבר גם לשיעורי אבטלה גבוהים.

הספקולנטים שמשחקים בכספם של אחרים, בהיקף מיליארדי דולרים, מרוויחים מאות מיליוני דולר בעצמם, בתעשייה שמקדשת את הכסף כמדד יחיד להצלחה, שדורשת מגאוניה לעשות כמה שיותר כסף בכמה שפחות זמן. ואז נוצר כר פורה מאוד ל"חטאים" מפתים של "פאב המהמם" ו"אדרי האלוהים", ומשם הדרך קצרה לרמאויות.

הרגולציה מתקשה להתמודד ולשלוט בסיכונים, מתקשה להבין את התחכום ואינה מסוגלת לרסן את המאכערים. התוצאה: ריכוז של הון בידי מעטים ומעבר הדרגתי של כסף מעבודה להון.

המורכבות של העולם הפיננסי אמנם לא הגיעה לישראל, אבל פרשת פסגות חשפה את ניצניה: הרצת אג"ח מתוחכמת באמצעות מכרזי החלף על חשבון מדינת ישראל. אדרי, על-פי החשד, שכלל את השיטה, אלא שבשוק ההון הישראלי עדיין שולטות השיטות הישנות: עסקאות בעלי עניין מפוקפקות, דמי ניהול מנופחים, משכורות של מיליונים לילדי הפלא ובסך-הכל שאיבה שיטתית של מיליארדי שקלים ממאות מיליארדי השקלים שהופקדו אצלם על-ידי הציבור.

המחיר הכלכלי של השחיתות השוק-הונית הרבה יותר כבד מהמחיר הכלכלי של השחיתות בענף הנדל"ן. היא לא בולטת וזועקת לשמים כמו פרויקט מפלצתי, אבל היא שיטתית, שקטה והרסנית הרבה יותר.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס