גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנס "אד אייג': ניסה לפצח את השאלה: מהו שיווק דיגיטלי נכון?

‎פורד, ‏AT&T‏, מיקרוסופט, אפל, דל וכל המשווקים המובילים בארה"ב הגיעו לכנס השיווק של "אד אייג'" בניו-יורק כדי לענות על השאלה החמקמקה: איך מתמקדים על שיווק דיגטלי מוצלח? ■ סיקור מיוחד

בוועידת השיווק הדיגיטלי של "אדוורטייזינג אייג'", שנערכה החודש בניו-יורק, היתה ישות נוכחת-נפקדת. כמו מאמינים המתכנסים בכנסיה כדי לספוג מאורו של ישו, כך ליוותה רוחו של סטיב ג'ובס, שלא הגיע, את הכינוס. ג'ובס הוא האלוהים של האנשים האלה, ונביאו החדש הוא ה-iPad. מרבית מהנוכחים התייחסו אל הנביא החדש בהתלהבות השמורה להארה רוחנית, אחרים בחרדה מסוימת מפני התפנית החדשה בדת שלהם, דת הדיגיטל.

"אני רואה את העתיד, והוא מכוסה בטביעות אצבע שמנוניות", ציטט סיימון דומנקו מ"אד אייג'" את אחד המאמרים האחרונים שנכתבו על הטאבלט מבית אפל.

בכינוס עצמו, איתרתי רק אדם אחד שהביא עימו את ה-iPad החדש שרכש. כשהוא ישוב בנינוחות באחת השורות באולם, הרגיש ודאי פלוני כיצד ננעצות עשרות זוגות עיניים בעורפו ובמכשיר המונח בין בטנו התחתונה לחזהו. שאר האנשים, כנראה, עדיין לא יודעים אם זה COOL להביא את המכשיר החדש לוועידה, או אם זה זלזול בכבודו. כרגע מדברים על ה-iPad, ולא מוציאים את הרכישה החדשה מהבית, כדי שחלילה לא יכוסה בטביעות אצבעות שמנוניות של מישהו אחר.

בעיר עצמה אי-אפשר היה להתחמק מה-iPad. הגאונות השיווקית של ג'ובס מתבטאת בין השאר בעובדה שבדת הטכנולוגית יש מספיק מאמינים - בין אם אנשים אינדיבידואליים ובין אם גורמים ממסדיים - שידבררו את המוצר החדש שלו למוות.

שלטי החוצות של אפל בניו-יורק הראו את תמונתה של אישה, כשעל ברכיה מונח הטאבלט הנחשק, ובשלט מילה אחת - iPad. אך למרות שבשלב זה מעט מאוד צרכנים מחזיקים במכשיר, אחרים כבר עושים בשביל ג'ובס את העבודה: מעל תחנות הסאבוויי, בשלטי חוצות ובפרסום על גבי אוטובוסים נתלו כבר מאות מודעות ששולמו על-ידי גופי תוכן אחרים ומציגים את נוכחותם ב-iPad. מ"וול סטריט ג'ורנל" ו-ESPN ועד למגזינים נידחים.

"אפל היא הגורילה החדשה", אומר דומנקו. כך, בין ההתלהבות ההמונית מהצעצוע החדש של ג'ובס, עולה חשש בין השורות כי עקרונות הפעולה של אפל, והשליטה הבלתי נמנעת שלה בשוק הטאבלטים והסמארטפונים, הופכות אותה לסוג חדש של ענק מדיה. כזה המהווה את צינור המסה הקריטית העתידית של המידע. ואם הם אלה שיגזרו את גורלך כגוף תוכן - אזי יש כאן משהו לא בריא.

במקום מסוים, בעוד גופי תוכן הווידיאו עדיין מחפשים את עצמם בפלטפורמות החדשות - ה-iPad והקטגוריה שלו יגרמו להם להתחרות כעת גם במגזיני הפרינט. אותה הפרדה שקרתה בטבעיות על מסך המחשב האישי, הופכת לערבוביה לא-מפוענחת על גבי הטאבלט.

נוכחותו הרוחנית של המותג אפל כה חזקה בבירת הצרכנות העולמית, עד שכשנכנסתי לחנות אפל הענקית בעיר, חשתי צורך ברור להצניע היטב בתיקי את מכשיר הנוקיה שלי ואת נגן ה-mp3 מדגם Sansa, שחלילה לא ירדפו אותי ההמונים בשדרה התשיעית כשבידיהם לפידים וקילשונים.

בחנות עצמה התגודדו תורים סביב עמדות ההדגמה של ה-iPad. בעיניים מזוגגות הם הסתכלו על המכשיר, שעד לפני 5 דקות בכלל לא ידעו שהם צריכים אותו. "מה שמדהים הוא, שג'ובס יוצר פה למעשה קטגוריה חדשה, שסביר להניח שהסגמנט שלה היה זניח אם לא היה עושה זאת.

מחוברים בעל-כורחם

בכל הקשור לזירות שיווקיות, נראה כי לאחר המעבר ממדיה מסורתית לניו-מדיה, עסוקים כעת רוב הקודקודים החולשים על התקשורת השיווקית בתאגידים האמריקניים, בניסיון לפענח תוך כדי תנועה את התת-קטגוריה החשובה ביותר שנוצרה במדיה החדשה: המדיה החברתית.

ההכרזה של סמנכ"ל טוויטר, דיק קוסוטולו, על מערכת הפרסום החדשה ברשת שלהם, לוותה במנהלי השיווק של חברת התעופה וירג'ין אמריקה ורשת בתי-הקפה סטארבאקס, שהגיעו לחלוק כבוד לפלטפורמה ולספר עד כמה חשוב להם, כמותגים מובילים, להיות פורצי-דרך לפני הכול במדיה החברתית. אחר-כך כל השאר.

גם מפרסמים מסורתיים כמו "בנק אוף אמריקה", שזכה לסיקור רב בעת המשבר הכלכלי האחרון (בעיקר בעת ש"בלע" לתוכו את בית ההשקעות מריל לינץ'), משנים את הפרדיגמות שלהם מהותית.

"אנחנו לא זונחים את המדיה המסורתית", אומרת מנהלת השיווק של הבנק, קלייר הואנג, "אבל המדיה החדשה מאפשרת לנו לנהל, כמשווקים, קשרים חיים עם צרכן הקצה".

מלבד הפעילות שלו במדיה החברתית, בנק אוף אמריקה הוא אחד הגופים הגדולים שהכריזו על שיתוף-פעולה תוכני אסטרטגי עם ספקית האינטרנט AOL. האחרונים מספקים את הקהל, הראשונים נותנים כסף ותוכן - וכך נראית המדיה החדשה בעיני רוחם של רבים מהמפרסמים הגדולים.

"המפרסמים יהפכו למו"לים", אמר אחד מבאי הוועידה, "הפרסום כפי שאנחנו מכירים אותו ייעלם, והמדיה החברתית תהפוך לפלטפורמה המשמעותית ביותר להפצת תוכן ומידע שיווקי".

כל מי שהוא משהו אצל מפרסם גדול (כמו פורד ו-AT&T, ראו בהמשך), הציג בגאווה את פעילות הפייסבוק והטוויטר שלו. ובדיוק כמו החשש המהול בתקווה באשר ל-iPad - כך היה יחס הנוכחים למהלך המבריק האחרון מבית פייסבוק: ניכוס המונח "LIKE" והטמעתו בעמודי ה-FANS הישנים ובמקביל באין-ספור גופי תוכן, שנכנעים מרצון או שלא מרצון לתורת הפצת התוכן החדשה במדיה החברתית.

"למי לעזאזל שייך ה'סושיאל' בסושיאל מדיה" - כך תהה, ספק בצחוק ספק ברצינות, פיט בלקשאו, סגן נשיא בחברת המחקרים והמדרוג נילסן. התהייה הזו מבטאת היטב את התחושה, שכמו שהמדיה החברתית היא ההזדמנות הגדולה ביותר של שיווק כיום - היא גם כאב הראש הגדול של מנסחי האסטרטגיה השיווקית.

כל הנוכחים התגאו באפליקציה החדשה שלהם בפייסבוק או במסר האחרון שהעבירו לגולשי טוויטר בסמארטפון. באותה מידה הם חוששים מאותו גורם זדוני בודד, שיכול בכל שנייה לטנף את עמוד ה-FANS שלהם בהודעה מתנכלת לחברה. או מאותו צרכן שיעשה רי-טוויט ויגיד "המלך הוא עירום".

והיו גם השפויים יותר, שניסו להתמקד בשאלה כיצד לא זונחים אף מדיום ואף כלי שיווקי, אלא עושים את האינטגרציה הנכונה תוך כדי תנועה. "אנחנו לא זונחים אף מדיה", אומרת ארין נלסון מענקית המחשבים "דל". "אבל השיווק הדיגיטלי התיישב היטב עם קריאת ההשכמה שהיתה לנו כחברה לפני כמה שנים. כמותג טכנולוגי, אתה צריך לתקשר כמו שצריך עם הצרכן. אנחנו מקבלים כיום באופן הדו-כיווני של השיווק הדיגיטלי 100 אלף ביקורות מוצרים מהצרכנים שלנו בכל שנה, וצוותי הפיתוח שלנו עובדים לפי זה. כשאתה 'שם בחוץ', אתה בעצם מתחייב ללקוח שאתה מקשיב ושתספק את הסחורה".

לא רק אלה שמעצבים מודעות לפרינט נאלצו להגן על כבודם. אנשים כמו אשלי רינגרוז, מנכ"ל סוכנות האינטראקטיב SOPE, עלו לבימת הוועידה וניסו לשכנע את הנוכחים שהבאנר למשל, לא מת, אלא "רק משתכלל", ושאל לנו להכתיר מלכים חדשים תוך זניחה של אלה הישנים.

ומבלי להספיד אף אפיק שיווקי קיים, נדמה כי התובנה האמיתית שעולה היא זו שאליה הגיע עולם התקשורת במפגש שלו עם הניו-מדיה: אין יותר מערכות יחסים חד-כיווניות, של זה שמדבר (הספק) וזה שמקשיב (הצרכן).

אלמנט הדיאלוג, שזעזע ומזעזע את מערכות היחסים החדשות בין גופי התוכן לבין צרכניהם בעידן החדש, נכנס באמצעות המדיה החברתית והשיווק הדיגיטלי גם לקשר בין הצרכנים והמותגים. וכאן יהיה הזעזוע האמיתי. אם לשפוט את הצהרותיהם של באי ועידת השיווק הדיגיטלי - זה יהיה זעזוע בריא.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • שני בני אדם נוספים נפצעו בתאונה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?