גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחזיקו אותי

במקום לצעוק שכולם מנסים להצר את צעדיה, אולי כדאי שהתקשורת תדע לרסן את עצמה

שמתם לב שבזמן האחרון יש לא מעט התעסקות סביב התקשורת, ומה כן או לא מותר וראוי שהיא תעשה?

השבוע, למשל, אחד הסיפורים הבולטים סיקר את אמיר מח'ול ועומר סעיד הנחשדים בריגול, אחרי שהוטל צו איסור פרסום על הפרשה, והוסר. האם לאחרונה התרבו צווי איסור הפרסום, או שזה רק נדמה?

בנוסף, דובר השבוע על דחיית ההצבעה בכנסת על "חוק רונה רמון", שיאסור צילום של משפחות שכולות ב-48 השעות שמיד לאחר קבלת הבשורה על מות יקיריהם.

במקביל, מועצת העיתונות "נזפה" ב"ידיעות אחרונות" על כך שלא ביקש תגובה מאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, לפני שפרסם בכותרות ענק את סיפור העוזרת ליליאן פרץ.

האם אנחנו עדים לתופעה "מסוכנת" שבה מתקיימים כל הזמן ניסיונות להצר את צעדי העיתונות? מן הסתם, יהיו כל מיני "לוחמי חופש ביטוי" שיזעקו כי מדובר בתופעות מסוכנות ויזרקו לאוויר את כל הסיסמאות האהובות לגבי "זכות הציבור לדעת".

בגיליון "פירמה" הקרוב, למשל, יתפרסם ראיון מאוד מעניין עם עו"ד מיבי מוזר, שהגן על עיתון "הארץ" ועל העיתונאי אורי בלאו בפרשת ענת קם, ומאמין שיש מי שמעוניין לסתום את פיה של העיתונות.

אבל בואו נשאל רגע את עצמנו - האם התופעה הזו לא היתה קיימת מאז ומתמיד? הרי את פי העיתונות תמיד היה מי ששאף לסתום, אז במה שונה מה שקורה עכשיו ממה שהיה פה מאז ומעולם?

זה נורא נחמד לקפוץ ולהגן על התקשורת בכל מחיר, אבל השאלה היא אם התקשורת בעצמה יכולה לעצור רגע - ולשאול את עצמה עד כמה היא בעצם אחראית לניסיונות המתרבים לרסן אותה.

למה המשטרה ובתי המשפט ששים כל-כך להוציא צווי איסור פרסום? תשובה אפשרית אחת היא שהם רוצים להצר את צעדיה של התקשורת ולסתום פיות. תשובה אחרת יכולה להיות שהם פשוט לא סומכים על חוש האחריות העיתונאי, כי מדובר במשהו שכבר לא ממש קיים.

למה לא נלקחה תגובה מאשת ראש הממשלה לפני פרסום הסיפור הגדול על ליליאן פרץ? לפחות מהפרסומים בנושא, העניין לא לגמרי ברור. אבל האם זה לא כלל עיתונאי בסיסי לאפשר זכות תגובה לנשוא כתבה מסוימת - גם אם הוא מעצבן, אגוצנטרי, זחוח, מלא בעצמו או אפילו - פושע?

ולמה צריך התערבות חקיקתית כדי שבני אדם, שהם במקרה גם עיתונאים, יבינו שברגע הנורא ביותר בחייו - בו אדם מתבשר על מות בנו - זה פשוט לא אנושי להתגודד סביבו עם מצלמות ומיקרופונים, רק כדי להביא הביתה קצת רייטינג?

בראיון אחר שפורסם ב"גלובס" השבוע אמר פרקליט הצמרת אלן דרשוביץ שהוא מאמין כי תפקיד התקשורת לפרסם הכול, ללא יוצא מן הכלל. אבל הוא הדגיש כי אמנם אין שאלה לגבי האם לפרסם או לא, אבל יש שאלה גדולה שהתקשורת צריכה לשאול את עצמה, והיא: מתי היא מפרסמת.

כלומר: שאלת העיתוי היא המקום שבו עיתונאי צריך להפעיל את שריר האחריות המאותגר שלו. אם, למשל, לעיתונאי נודע על יציאת צוות הצלה בניסיון לשחרר מטוס חטוף - האם עליו לפרסם את הסיפור? התשובה היא חד-משמעית כן. אבל אם יפרסם את הסיפור מיידית, למעשה יסוכל ניסיון שחרור החטופים. כך שחוש האחריות של העיתונאי צריך להוביל אותו לפרסם את הסיפור - אך רק לאחר שניסיון השחרור הסתיים. או במילים אחרות, ובמבטא ישראלי כבד - להסתכן באובדן הסקופ - כי אולי איזה עיתונאי אחר, עם חוש אחריות קצת פחות מפותח, יקדים אותו.

נסו לנחש מה היה קורה אם סיפור כזה אכן היה מתרחש בישראל. מה הסיכוי שהעיתונאי היה מחליט על דעת עצמו לדחות את הפרסום? הרי התסריט הרגיל והידוע הוא שהעיתונאי רוצה לפרסם מיידית, ואז מתערבת הצנזורה ולפעמים בתי המשפט, ואז קמים חובבי חופש הביטוי וצועקים שזכות הציבור לדעת. וכן - משום מה אף אחד אף פעם לא צועק שזכות החטופים לחיות.

מפליא ומוזר איך קרה ששוק התקשורת הישראלי כולו בעצם נגרר אחרי כלי התקשורת הקטנים והאזוטריים. מגוף תקשורת רציני הרי מצפים שייקח אחריות ויבין את המשמעות של עיתוי הפרסום ואת ההשלכות הנוספות, לצד זכותו הכה חשובה של הציבור לדעת.

אבל המצב נכון להיום הוא שדווקא גופי התקשורת הקטנים קובעים את הכללים לגדולים. הפחד שכלי תקשורת קטן ינהג בחוסר אחריות ויפרסם משהו בעיתוי מסוכן - יהיה מה שבסופו של דבר יניע גם את כלי התקשורת הרציניים, שיעשו הכול כדי להקדים אותו.

בקיצור, הגבורה העיתונאית הישראלית נמצאת היום אצל מי שמצליח לשבור אמברגו על פרסום בצורה מתוחכמת, או מפרסם ראשון בלי לקחת בחשבון את ביטחון הציבור. התחרות הקשה פשוט העבירה את כלי התקשורת על דעתם - מהירות הפכה להיות הערך החשוב ביותר, במקום דיוק, מהימנות, או אחריות.

האם זה מה שיציל אותם מהתחרות הגוברת? נראה שזה רק מה שיגמור את כלי התקשורת מהר יותר, כי הם מזנים את הערכים שעליהם בנוי עתידם וטוחנים אותם עד דק.

את צעדי התקשורת אי-אפשר באמת להצר. הרי מועצת העיתונות היא לא יותר מאיזו טרחנית נזפנית שאף אחד לא באמת סופר. את מי היא בכלל מעניינת היום? וצווי איסור הפרסום בעידן האינטרנט הם בדרך-כלל משהו שלא ממש מונע פרסום, אלא רק גורם להעצמה שלו.

כך שאת פיה של העיתונות אי-אפשר לסתום. לא באמת. מה שכן יכול לקרות זה שהתקשורת תעצור קצת את עצמה. אין מה לדאוג - אם היא לא תרסן את עצמה, אף אחד לא ירסן אותה.

אבל המפסידה העיקרית מזה תהיה דווקא היא.

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש