גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוף עידן: "24" ו"אבודים", שהכניסו מיליארדי דולרים, יורדות מהמסך

"אבודים" של ABC ו-"24" של FOX היוו במשך שנים את הבוננזה של רשתות השידור ■ מלבד השורה הכלכלית החיובית, שתי התוכניות שיקפו את התקופה הפוליטית שלפני עידן אובמה ואת השינויים בהרגלי הצפייה

באפריל 2001 צולם פרק הפיילוט של "24" בעבור רשת FOX. פחות מחצי שנה אחר כך, פיגוע הטרור במגדלי התאומים שינה את פניה של ארצות-הברית, וברשת הטלוויזיה חששו להביא את נושא המלחמה בטרור אל המסך בארה"ב. ג'ק באואר, בגילומו של קיפר סאת'רלנד, התבקש בכל זאת להציל את העולם מפני הזוממים להשמידו - והפך לסמל של תקופה בחיי האומה האמריקנית. בשבוע הבא, 9 שנים אחרי, שעון העצר שלו יחדל לעבוד, והוא יזדכה על הנשק.

"24" נולדה בעידן הקדנציה הראשונה של ג'ורג' בוש הבן, אז היה ידוע היטב מי הרע ומי הטוב על-פני כדור הארץ המערבי. באואר היה לגיבור האמריקני האולטימטיבי, בסגנון הישן והטוב, כזה שכל אמצעיו קודשו על-ידי המטרה. הוא היה בדיוק מה שאמריקה היתה צריכה - קאובוי שאפשר לסמוך עליו מול האיום המזדחל במפתיע.

כש"אבודים" נולדה ברשת ABC, כ-3 שנים מאוחר יותר, כבר לא היה ברור כל-כך לאמריקנים מול מי הם נלחמים. בעוד ליריביו של באואר היו פנים ושמות, האויבים של ניצולי טיסת אושיאניק היו "האחרים".

"אבודים", שתבוא גם היא אל קצה בשבוע הבא ותסיים עידן בטלוויזיה העולמית, הציגה לראשונה דמות מרכזית של עיראקי, שנלחם עם הכוכבים האמריקנים באותו צד. הרב-גוניות של צוות השחקנים ומלחתמם מול ענן שחור ולא ברור, מסמלת אולי יותר מכל את שקיעת הגמוניית האימפריה הלבנה והצודקת של ארצות-הברית של אמריקה.

היום, בעידן הדמוקרטי של אובמה, לשתי התוכניות כבר אין מקום. אך מעבר למראה הפוליטית ששתי הסדרות הציבו, השפעתן על דפוסי הצפייה, אופי התוכניות שהופקו בעקבותיהן ובעיקר השפעתן הכלכלית - הן בלתי מעורערות.

פיילוט במיליוני דולרים

"אבודים" החזיקה עד השנה בתואר הסדרה עם פרק הפיילוט היקר בתולדות הטלוויזיה האמריקנית (באחרונה עורער תואר זה על-ידי סדרה חדשה של הבמאי מרטין סקורסזה עבור HBO). בשנת 2004 עלה הפרק הכפול בין 10 ל-14 מיליון דולר, בעוד פרק פיילוט רגיל בשנה זו עלה כ-4 מיליון דולר. הפקת כל פרק במהלך העונה הראשונה של הסדרה עמדה על בין 2.5 מיליון ל-2.8 מיליון דולר.

בסך-הכל הוציאה הפקת הסדרה 228 מיליון דולר באתרי הצילומים השונים באי הוואי, בו צילמה בין השנים 2006 עד 2009. בכל אחת משנים אלה הועסקו במדינה 973 עובדים - כך דיווח בחודש שעבר עיתון בהונולולו. על-פי הערכות, הקלות המס שקיבלה ההפקה בכדי לצלם באי הגיעו לכדי 32 מיליון דולר.

הפקת העונה הראשונה של "24" - על 24 פרקיה - עלתה, על-פי הערכות, 35 מיליון דולר. בהמשך עלה כל פרק כ-2 מיליון דולר. בשנת 2008, שנת המשבר הגדול, נאלצו כל הפקות הטלוויזיה האמריקנית לקצץ בין 15% ל-20% מעלויות ההפקה, וגם רשת FOX החזירה את עלויות ההפקה מעט לאחור.

אך כמו ההוצאות, גם הרווחים משמעותיים. בפרק הסיום של "אבודים", שמועדו נקבע כבר לפני שנתיים, נמכר ספוט שידור של 30 שניות ב-900 אלף דולר (כפול מ-MASH בשעתה, אך חצי מ"סיינפלד"). למעשה, מאז עלתה לאוויר, על-פי הצהרות של בכירים בטלוויזיה האמריקנית, הכניסה "אבודים" לרשת ABC קרוב למיליארד דולר. "24" הביאה ל-FOX כמעט כפול. בעונתה השמינית והאחרונה היתה "24" עדיין אחת מ-3 הסדרות המרוויחות בלוח האמריקני. שעה בחיי ג'ק באואר, על-פי המגזין "פורבס", הכניסה מפרסום 6 מיליון דולר.

תוכן שיווקי נרחב

רק 7 תוכניות הכניסו יותר מ"אבודים" של ABC בעונה האחרונה. הכנסות הסדרה מפרסום היו מעט יותר מ-5 מיליון דולר לשעה במהלך העונה. אלה הכנסות רק ממקבצי הפרסומות, והן אינן כוללות הכנסות מפרסום בדמות מה שמכונה "תוכן שיווקי", שמגיע אף הוא למאות מיליוני דולר בשנה.

לצד ההכנסות מפרסום נהנות ההפקות גם ממכירה בסדר גודל עצום של מוצרים הקשורים לתוכניות וכמובן ממכירות משמעותיות של מארזי DVD. בשל אופיין של 2 הסדרות, הן אטרקטיביות במיוחד לצפייה נוספת ומתוזמנת. מארז ה-DVD של העונה החמישית של "אבודים" הכניס למעלה מ-29 מיליון דולר במכירות, כשמארזי העונה השביעית של 24 נמכרו ב-22 מיליון דולר.

כמו משווקי התקליטורים, גם כוכבי הסדרות נהנו מההצלחה. קיפר סאת'רלנד, כוכב "24", נחשב לאחד המרוויחים הגדולים בטלוויזיה האמריקנית עם שכר של 13 מיליון דולר לעונה, כ-550 אלף דולר. כוכבי "אבודים" הרוויחו, על-פי נתונים שפורסמו בעונה הרביעית של התוכנית, בין 80 ל-90 אלף דולר לפרק, כששני הכוכבים הבולטים יותר (והלבנים ביותר) - מתיו פוקס ואבנג'לין לילי - הרוויחו כ-150 אלף דולר לפרק. על-פי ההערכה, בעונה האחרונה המשודרת כיום השכר הוכפל לכל הצוות. סאת'רלנד גם הפך להיות הקול מאחורי "בנק אוף אמריקה", ולילי (קייט אוזטן ב"אבודים") הפכה לפרזנטורית של ענקית הקוסמטיקה "לוריאל".

אפקט ברשתות החברתיות

שתי התוכניות היו שונות זו מזו בדפוסי הצפייה. "24" היתה מסוג התוכניות שחייבים לראות בזמן אמת. היא נולדה בתקופה בה לא היה ברור לאן נושב טרנד הממירים המקליטים, והיא עוצבה כ-"איוונט" טלוויזיוני שחייבים לראות בזמן אמת, ובמשך השנים היא זכתה ליותר ויותר צפייה. בעונה הראשונה של הסדרה צפו 8.6 מיליון אמריקנים בממוצע, בעונה החמישית 13.78 מיליון, ובעונה השמינית והאחרונה 9.36 מיליון צופים - כך על-פי מדד נילסן.

"אבודים", לעומתה, היא אחת הסדרות המוקלטות ביותר בארצות-הברית. בפרק הראשון של העונה האחרונה (השישית) של "אבודים" צפו 12.1 מיליון אמריקנים, 3.5 מיליון פחות מהממוצע בעונה הראשונה ב-2004. עם זאת, היה זה ערב הצפייה הגבוה של הסדרה, מאז 2007. מה ששימח במיוחד את הרשת היה העובדה שנרשמה עלייה של 12% ברייטינג של בני ה-18 עד 49, הנחשקים על-ידי המפרסמים. הסדרה מובילה על פני כל התוכניות האחרות בלוח בקרב גברים צעירים בגילאים שונים.

הסדרה מדורגת אמנם בעונתה הנוכחית רק במקום העשירי בקרב תוכניות הטלוויזיה, אך בכל הקשור למדיה החברתית, המסתוריות בסדרה מרתקת מספר שיא של גולשים - והיא מובילה אף על פני "אמריקן איידול" הבלתי מנוצחת.

בישראל, "אבודים" תשודר בשידור ישיר לצד השידור מארה"ב בבוקר ה-24.5 ב-HOT3. החל מהשעה 05:00 לפנות בוקר שעון ישראל ישודר פרק Recap מיוחד בן שעה וחצי המסכם את 6 העונות של הסדרה, המובילות לפרק הסיום הכפול שישודר אחריו בשעה 07:00 בבוקר שעון ישראל. פרק הסיום של העונה השמינית והאחרונה של "24" ישודר ביום רביעי, ה-25.5, בשעה 22:05, 24 שעות לאחר שידורו בארה"ב.

"24"

הכנסות מפרסום: 6 מיליון דולר לשעה

עלות הפקת העונה הראשונה: 35 מיליון דולר

מספר צופים בעונה האחרונה: 9.3 מיליון

שכרו של קיפר סאת'רלנד: 13 מיליון דולר לעונה

"אבודים"

הפקת פרק הפיילוט: כ-12 מיליון דולר

הוצאות ההפקה: 228 מיליון דולר

שכר הכוכבים: 150 אלף דולר לפרק

הכנסות מפרסום: 5 מיליון דולר לשעה

עלות ספוט בתוכנית הסיום: 900 אלף דולר

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר