גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רונן צור: "ההסברה הישראלית מתחילה רק כשיש קטסטרופה"

3 יועצי תקשורת בכירים מנסים לאתר איפה טעתה ישראל בטיפולה בפרשת המשט לעזה, לנתח כיצד כשלה מערכת ההסברה - ולהציע מגוון פתרונות: מהתנצלות בפני הטורקים ועד להקמת ועדת חקירה להסברה

"במקום למנוע את הקטסטרופה, הטיפול ההסברתי הישראלי בה מתחיל רק ברגע שהקטסטרופה בעיצומה" - כך אומר היום (ג') היועץ האסטרטגי ומנהל המשברים רונן צור.

לדבריו, מדובר בעניין שיטתי: "במקום להתחיל את הטיפול שבוע-שבועיים לפני שהמבצע יוצא לדרך, לחשוף את הגורמים הקיצוניים שעומדים מאחוריו וליצור יוזמות הסברתיות שיחשפו את פרצופיהם של העומדים מאחורי המשט לעזה, כולל חשיפת חומר מודיעיני עליהם (שיש בידי ישראל) - הטיפול מתחיל רק אחרי. אז בישראל מתעוררים משנת הצהריים, מצחצחים שיניים, שוטפים פנים, שותים קפה ומתחילים בטיפול ההסברתי".

לטענת צור, "אני כאזרח ישראלי ידעתי רוב שעות היום שיש בין 16 ל-20 הרוגים בקרב. רק בשעות הערב המאוחרות נודע לי שיש 9 הרוגים. לא שזה מספר קטן, אבל זה לא 20 הרוגים. אני בטוח שגורמי ההסברה עושים מה שהם מבינים, אבל הבעיה היא שאף אחד אף פעם לא מבקש מהם לתת דין וחשבון על הכישלון".

צור מוסיף כי "צריכה לקום ועדת חקירה שתבדוק את מדיניות ההסברה של ישראל באירועים מביכים, וזו צריכה להיות ועדה שמכתיבה לישראל שיטות עבודה, כמו אחרי מלחמת יום כיפור".

"התסריט היה ידוע מראש", אומר היועץ האסטרטגי מוטי מורל. "היה ברור מה אנשי המשט מתכננים, והם השיגו את יעדם. אנחנו פשוט צעדנו לתוך המלכודת הזאת בעיניים פקוחות ובטמטום קולוסאלי, והוכחנו שאנחנו לא משתמשים במוח אלא רק בכוח. מוח זה לא אופציה, וזאת התוצאה. היה אפשר למנוע את 'הסמטוכה' הזאת. אנשי חיל הים יודעים לשתק ספינות רק באמצעות חבל. אפשר היה לזרוק חבל סביב המנוע של הספינות ולשתק אותן ואז לגרור אותן לנמל אשדוד, אבל משום מה בחרו באופציה אחרת שיצרה שריפה, ועכשיו אנחנו עסוקים בלכבות את השריפה. הטיפול ההסברתי במבצע היה כושל, וזאת בנוסף לכך שהממשלה לא חשבה על התוצאות שלו, למרות שזה היה כתוב לה בעיתון".

לעומתם, ליועץ התקשורת בני כהן יש פיתרון אחר: "אני חושב שראש הממשלה צריך להתנצל בפני טורקיה. הוא צריך להגיד שעשינו טעות, נפלנו למלכודת של הקיצוניים שמנסים לחרחר כאן מלחמה".

לדבריו, "זאת היתה שגיאה שלנו ליפול למלכודת הזאת. אנחנו לוקחים את האחריות על הנפילה למלכודת, כי כל מטרת הקיצוניים היא לעשות פירוד בתוך העם הפלסטיני - בין הפת"ח שמנסה להגיע להסדר, לבין החמאס שמנסה לחרחר מלחמה. טעינו בשיקול-הדעת - וחבל".

"בסיטואציה הזאת, אחרי שראש הממשלה יתנצל, יהיו מוכנים להקשיב לו שצריך להמשיך את המצור על עזה, כי מחרחרי המלחמה, בניגוד לפלסטינים מחרחרי השלום, משתמשים בתושבים שלהם, גורמים להם סבל ומנצלים את הסבל כדי לעורר את הרחמים של המערב - בעוד שבעצם הם שייכים לאותה קבוצה שהפילה את מגדלי התאומים ומנהלת מלחמת חורמה כנגד התרבות העולמית. הרעיון הוא ליצור הפרדה בין 'ערבים טובים' ל'ערבים רעים', וסליחה על הביטוי 'ערבים'", מסכם כהן.

כישלון במרחב הדיגיטלי

ההסברה הישראלית במרחב הדיגיטלי התגלתה אתמול (ב') שוב במערומיה. בעוד שברחבי העולם ובאתרים שיתופיים כדוגמת YouTube ופייסבוק החלו לצוץ סרטוני וידיאו כבר בשעות הבוקר, בהם הוצגה התקיפה הישראלית ואנשים מפונים על גבי אלונקות - בערוץ צה"ל ב-YouTube הובלט סרטון וידיאו לא עדכני, בן 4 ימים, ובו מפקד חיל הים מסביר כי "יפעל בזהירות ובנחישות" וכי "אין לנו שום כוונה לפגוע באף אחד".

סרטונים נוספים יותר שהופיעו גם הם בערוץ הייעודי של צה"ל ב-YouTube בחרו דווקא להציג קטעי וידיאו יבשים ואינפורמטיביים, בהם קצין ישראלי מודיע כי כל האזור הימי סגור לתנועה וכי ישראל לא מונעת סיוע הומניטרי לעזה. זאת לעומת תמונות חיות ומאוד ויזואליות מהתקיפה הלילית, שהציגו את ישראל באור לא מחמיא בלשון המעטה.

גם בפרופיל של משרד החוץ בפייסבוק הועלה בשעות הבוקר לינק אחד בלבד, אשר הפנה לכתבה טקסטואלית יבשה המדווחת על המפגש בין כוחות צה"ל לבין מפגיני המשט.

בשעות המאוחרות יותר של היום החלו לעלות לערוץ דובר צה"ל ב-YouTube סרטוני וידיאו עדכניים יותר, שהציגו את הלינץ' שנעשה בחיילי צה"ל והוכיחו כי לא מדובר בפעילים שוחרי שלום. אולם, למרות שהסרטונים הללו הצליחו לצבור עשרות אלפי צפיות - הסרטונים ששחררו כלי התקשורת הערביים, לדוגמה, כבר הגיעו למאות אלפי צפיות וכבשו את דעת הקהל העולמית.

היום 2 מבין 3 הסרטים הנצפים ב-YouTube הם מאירוע המשט.

גם באירוע פוליטי זה טוויטר התגלה כזירה הסוערת והמעניינת ביותר. עם זאת, גם שם נבלע קולה של ישראל במסגרת עשרות אלפי הציוצים שהעלו המתנגדים לה. כך, במהירה התברגה התגית #israil (ישראל בטורקית) לרשימת הנושאים החמים ביותר, כשעיקר הציוצים המקושרים לכך היו כנגד ישראל, כגון "ישראל היא האויב של האנושות", או "כמה ישראלים נהרגו על-ידי טילים מעזה בעשר השנים האחרונות? נכון, פחות ממספר פעילי השלום שנרצחו הבוקר". נכון לשעות אלה (בוקר יום ג'), התגיות הקשורות למשט לעזה כבר לא מופיעות ברשימה.

יש לציין כי המשתמשים הישראלים גילו מעורבות גבוהה בסיקור ובדיווח, כאשר חלקם ניסה להציג את הצד הישראלי בדבר. אולם, בהיעדר סרטוני וידיאו זמינים שהיו יכולים לתמוך בצד הישראלי נותרו המשתמשים הישראלים ללא גיבוי תוכן ממשי - מה שהוביל לכך שעיקר הציוצים מצדם של הישראלים עסקו בביקורת על ההסברה הישראלית.

עוד יצויין כי החשבון של משרד החוץ בטוויטר היה פעיל מאד וניסה לענות לכל המתנגדים, בעוד שדובר צה"ל בחר להתעלם לחלוטין מזירה זו. התוצאה היתה ברורה - ישראל נכשלה פעם נוספת בזירה זו.

כך, למרות עדויות ברורות המגבות את הצד הישראלי, האפשרות להציג עמדה ברורה ואמינה חמקה פעם נוספת מידינו.

11

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים