גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מדיניות האינטרנט של yes ו-HOT פוגעת במותג שלהן"

צחי דסלטו, מייסד אתר הווידיאו TVLand, שואף להיות אתר Hulu הישראלי ולשמש כאינדקס נרחב לטובת הגולשים ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר למה חברות הכבלים והלוויין שוגות כשהן מגבילות את היצע התוכן שלהן ברשת

"מדיניות האינטרנט של yes ו-HOT שגויה וגורמת לפגיעה במותג שלהן. בשל העובדה שהן לא מעלות את התכנים שלהן במלואם לאינטרנט הן פשוט מרגילות את הצופים שלהן לקבל את התכנים האלו באתרים הפיראטיים ובכך מסייעות לאינפלציה של אתרי הורדות לא חוקיים" -כך סבור צחי דסלטו, מייסד ומנכ"ל אתר TVLand, המציע לגולשים מאגר VOD חינמי של עשרות אלפי תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה בישראל. "בסופו של דבר, המשתמשים ישנאו אותן".

לאיזו פגיעה במותג אתה מתכוון?

"יש להן תכנים שהם מותגים מאוד חזקים, וחברות הכבלים והלוויין היו יכולות לשייך לעצמן את המותגים הללו ביתר עוצמה. יש אנשים שרואים באינטרנט 'עספור', לדוגמה, ואין להם בכלל מושג שמדובר במותג של HOT. אנשים שהיו משייכים ל-HOT את העובדה שיש לה סדרות טובות היו יכולים לקחת ממנה גם קו טלפון וגם חיבור לאינטרנט. HOT זה כבר הרבה זמן לא רק חברת כבלים וגם היא וגם yes משקיעות הרבה מאוד כסף במיתוג. אולם האסטרטגיה שלהן באינטרנט מייצרת להן הרבה מאוד אנטגוניזם".

אבל אם כל התכנים יהיו באינטרנט ובחינם אנשים יתנתקו מהכבלים והלוויין.

"אני לא סבור כך. אני חושב שאם הן היו מציעות את התכנים האלה באינטרנט תמורת תשלום, לדוגמה, הן היו מרגילות את הצרכנים להגיע לאתרים הייעודיים שלהן ולא לאתרים הפיראטיים, שנוטים להתאמץ פחות כאשר מדובר בתכנים הזמינים ברשת. הן יוצרות במו ידיהן את המפלצת הפיראטית, אבל הן יהיו חייבות לשנות את המודל שלהן בעתיד הקרוב - יותר ויותר גולשים מגלים שזה מאוד פשוט להוריד תכנים באינטרנט".

כל התכנים במקום אחד

המגמה של העלאת תכני טלוויזיה לרשת האינטרנט החלה בישראל לפני מספר שנים, וכיום מודל ה"זוגות" הוא ששולט בשוק הווידיאו הישראלי. כך, "קשת" מתחזקת את Mako, "רשת" חברה ל-ynet והקימה במשותף עמה אזור וידיאו ייעודי, ואילו ערוץ 10 מחזיק ב-50% מפורטל נענע10, המשמש כפלטפורמה בלעדית לתכני הערוץ.

גם חברות הכבלים והלוויין כבר לא מתעלמות מהאינטרנט - HOT חברה אף היא ל-ynet, ואילו yes מציעה חלק מהתכנים שלה בפורטל וואלה. אולם, בעוד שזכייניות הטלוויזיה מעלות את כל התכנים שלהן במלואם לאינטרנט, ומציעות אותם בחינם (למעט פרויקט ניסיוני של Mako), yes ו-HOT בחרו במודל מצומצם יותר, שבו רק חלק מועט מהתכנים מוצא את דרכו לרשת, וסדרות שכן מגיעות לאינטרנט מועלות רק באופן חלקי.

לאור התפשטות טרנד הווידיאו באינטרנט הישראלי הוקם אתר טי.וי לנד. "המטרה הייתה ליצור מקום אחד ברשת שבו ניתן למצוא את כל היצע התכנים של הטלוויזיה", נזכר דסלטו, יזם ותיק בתחום האינטרנט שהקים בעברו עשרות אתרים, בהם פורטל כשרות 2bjew, אינדקס אתרי היכרויות blove ואתר השיתוף Sharing. "ברגע ש-HOT, yes, ערוץ 10, "קשת" ו"רשת" החלו להעלות את התכנים שלהן לאינטרנט, נוצר מאגר תוכניות איכותיות שניתן לצפות בהן ברשת".

במקביל, חלה עלייה משמעותית בצפייה בתכני וידיאו מקוונים ודסלטו, שהבין שמדובר בחלון הזדמנויות, חבר לדניאל פרישקו, יזם אינטרנט נוסף וסמנכ"ל התוכן של TVLand, במטרה להקים אתר בתחום. "בהתחלה ניסיתי להקים מנוע חיפוש וידיאו בשם Loop, אולם כאשר גוגל העלו אחרי מספר חודשים את 'גוגל וידיאו', הבנו שאין טעם לנסות להתחרות בהם. אז התחלתי להסתכל על אינדקסים ויזואליים ברשת, כדוגמת אתר 'קפה' ו'נטקס', וזיהיתי עלייה מאוד גדולה בטראפיק של אתרים מהסוג הזה", מוסיף דסלטו.

לדבריו, "החלטנו שכדאי להקים אינדקס ויזואלי של תוכניות טלוויזיה, ובגלל שאנחנו נייטרליים ולא מקושרים לשום רשת טלוויזיונית, ביכולתנו גם לקדם את זה בצורה הטובה ביותר".

את האתר פיתחו השניים במשך כחמישה חודשים, לאחר שגייסו כמיליון שקל ממשקיעים פרטיים. "בינואר השנה השקנו את האתר ושלחנו אותו לכ-100 חברים קרובים, וזה החל להתפשט כאש בשדה קוצים. אחרי שבוע היו לנו כבר 5,000 כניסות וכיום 35-50 אלף גולשים שונים מבקרים באתר מדי יום. מדובר באתר מאוד ויראלי".

למה צריך אתר כזה? הרי כל התכנים נמצאים באתרים של ערוצי הטלוויזיה.

"האתר הוא למעשה כלי שעושה סדר, שכן בקליק אחד אפשר למצוא את כל התוכן המבוקש והגולשים לא צריכים ללכת לאתר הייעודי ולעשות חיפוש מייגע. חוץ מזה שלא כולם יודעים איפה נמצא כל תוכן, והאם סדרה מסוימת היא של רשת או של קשת או איפה נמצאים התכנים של yes. יש הרבה גולשים שמבחינתם גילינו להם את אמריקה - הם לא ידעו שיש את התכנים האלה באינטרנט".

התנגדות של הזכיינות

עם עליית האתר לאוויר פורסם בכלי התקשורת כי TVLand לא מתקבל בברכה בקרב זכייניות הטלוויזיה, וכי הן שוקלות להגיש תביעה נגד האתר בגין הפרת זכויות יוצרים, אולם דסלטו מכחיש. "אף אחד לא דיבר איתנו, זה היה ספין ותו לא", הוא אומר. "מבחינת האינטרסים, TVLand קרוב יותר לאתרי הזכייניות מאשר לאתרים הפיראטיים, ולכן לא חששתי מאפשרות לתביעה. קיבלנו יעוץ ממומחים בנושא של קניין רוחני והבנו שאין לנו ממה לחשוש. מה גם שלא שמענו מהם כלום ולא קיבלנו שום כתב תביעה".

דסלטו מסביר כי למעשה "אנחנו מסייעים לאתרים כמו קשת או נענע10 ולא פוגעים בהם. אנחנו שולחים אליהם טראפיק, שכן הגולש לא רואה אצלנו את תוכן הווידיאו - אנחנו רק אינדקס שמפנה לאתרים אחרים". לדבריו, ביכולתם להביא עשרות אלפי גולשים מדי יום לאתר שמציע תוכן טלוויזיוני שנחשב פופולרי. "אנחנו עובדים באותו מודל של גוגל, וכמו שאף אתר תוכן לא רוצה שלא להיות בגוגל ניוז, כך לאף אתר טלוויזיה אין סיבה שהתוכן שלו לא יהיה מאונדקס אצלנו. אני למעשה כמו Hulu (מיזם הטלוויזיה באינטרנט של ניוז קורפ, דיסני ו-NBC, נ"פ), רק בקטן".

איך אתם מתכננים לעשות מזה כסף?

"אנחנו מוכרים שטחי פרסום באתר באמצעות רשתות פרסום, ויש אפילו כמה מפרסמים גדולים, כדוגמת בזק וסלקום, שנמצאים באתר".

אבל מכירת פרסום באתר שלכם כן עשויה להרגיז את בעלי התוכן שכעת נאלצים להילחם בכם על נתח הפרסום.

" אני לא מוכר פרסום פר תוכנית אלא פרסום באתר כולו, וגם לא פרסום בתכני הווידיאו שכמובן שייכים לזכייניות הטלוויזיה. חוץ מזה שאנחנו בעיקר אטרקטיביים למפרסמים קטנים ולא ממש מתחרים על נתח המפרסמים הגדולים".

בכל זאת, העובדה שאתם מציעים גישה ישירה לתכנים המבוקשים גורמת לכך שפחות גולשים ישוטטו באתרים הייעודיים, וייחשפו פחות לפרסומות. לא בטוח שב"קשת" או ב"נענע10" ישמחו מכך.

"זה נכון, אבל אנחנו באמת מאמינים שהתועלת שלנו בהפניית טראפיק לאתרים האלה גדולה יותר מהנזק הפוטנציאלי".

מלבד פרסום, יזמי האתר מתכננים למכור בעתיד הקרוב זמן אוויר. "המטרה שלנו היא להוות פלטפורמה ליצירת מקור ייעודיות לאינטרנט שכן אנחנו יכולים להיות ערוץ טלוויזיה לכל דבר ולקדם תכנים שלא מצליחים להגיע למדיום הטלוויזיוני". בכך מתכוון דסלטו לאפשרות שיוצרים עצמאיים יעלו תכני וידיאו לאתר. "ליו-טיוב, לדוגמה, אפשר להעלות תכנים עד עשר דקות, ואילו אנחנו נאפשר להעלות תכנים ארוכים".

מודל נוסף שעליו בונים היזמים הוא תכני וידיאו תמורת תשלום. "אנחנו יכולים ליצור שיתוף פעולה עם 'גלובוס גרופ', לדוגמה, ולהציע צפייה מקוונת בסרטים פופולריים וחדשים תמורת תשלום. המודלים האלה, בכל מקרה, יהיו רלוונטיים כאשר מאגר המשתמשים שלנו יגדל עוד יותר".

אז מה אתם ממליצים לזכייניות הטלוויזיה ולחברות הכבלים והלוויין - לאפשר צפייה חינמית בכל התכנים באינטרנט?

"לא. אני סבור שהן יכולות לאפשר צפייה בתשלום, כפי שמאקו החלה לעשות כעת בתכנים הפופולריים שלה כדוגמת 'ארץ נהדרת' ו'חטופים', או לאפשר צפייה נטולת פרסומות. זכייניות הטלוויזיה חייבות להסתכל קדימה ולהציק כמה שפחות לגולש. אסור להן להבריח את הגולשים לאתרים הפיראטיים".

דסלטו מוסיף, כי "אני באמת מאמין שמיזם שדומה לזה של Hulu אפשרי בארץ - יש הרבה אינטריגות ואגו בתעשיית התוכן הישראלית אבל יצירת פלטפורמת אחת שבה נמצאים כל התכנים היא הכרחית. אני פשוט לא יודע מי יעשה את זה קודם - אני או הם".

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר