גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכות: שווי ECI של שאול שני נחתך בחצי ל-600-700 מיליון דולר

ירידה במכירות של החברה הפרטית של שאול שני, מוצרים שלא התרוממו ושווי שנחתך ■ שני מכר אשתקד את חלקו בחברת התקשורת GVT, אותה ייסד לפני עשור, לענקית המדיה הצרפתית ויוונדי, ושלשל לכיסו 1.2 מיליארד דולר

כאשר רכשו שאול שני וקבוצת Ashmore את חברת ECI (מידי בעלי המניות בראשות כור) לפני כשלוש שנים התוכנית הייתה ברורה למדי: ביצוע התייעלות אינטנסיבית, שיפור בתוצאות, והחזרת החברה לוול סטריט בשנים 2011-2012 עם תשואה ניכרת.

כשמדובר בשאול שני, הציפיות מרקיעות שחקים. שני, אם צריך להזכיר, מכר אשתקד את חלקו בחברת התקשורת GVT, אותה ייסד לפני עשור, לענקית המדיה הצרפתית ויוונדי, ושלשל לכיסו 1.2 מיליארד דולר. בכך הפך לאחד המיליארדרים הישראלים הכבדים בעולם.

אלא שב-ECI, מסתבר, הדברים אינם פשוטים כל כך. המשבר בשווקים הפיננסיים, לצד התגברות התחרות והירידה באטרקטיביות של מוצרי החברה, ומנגד קושי בפיתוח קו המוצרים החדש, מעמידים בסימן שאלה את היכולת של בעלי המניות החדשים לממש בהצלחה את השקעתם בעתיד הקרוב.

ECI, שמפתחת ומייצרת ציוד לרשתות תקשורת, נרכשה על ידי חברת ההשקעות Swarth שבבעלות שני ו-Ashmore בשלהי שנת 2007 תמורת 1.24 מיליארד דולר. זו הייתה אחת מרכישות הפריווט אקוויטי היחידות שבוצעו בהיי-טק הישראלי בפרט ובכלכלה הישראלית בכלל, ועסקת הרכישה הגדולה ביותר שמונפה על ידי חוב פיננסי (LBO). החברה מנוהלת מאז תחילת 2006 על ידי רפי מאור, ושני מכהן בה כיו"ר.

בעוד שבשנת 2008 נהנתה ECI מהגידול בביקושים לטכנולוגיה האופטית שלה (פלטפורמת ה-XDM), שמיועדת להעברת התקשורת ממרכזיות הטלקום לכיוון שדרת הרשת, בשנת 2009 נגסו התחרות והקפאת ההזמנות של ספקיות התקשורת בביקושים למוצרי החברה.

ל"גלובס" נודע כי מכירות החברה שטיפסו לכ-710 מיליון דולר בשנת 2008, ירדו בשיעור ניכר ב-2009 לכיוון ה-650 מיליון דולר (ירידה של כ-8.5%), סדר הגודל עליו עמדה החברה בשנת 2007 כאשר נרכשה.

תוצאותיה הכספיות של החברה לשנת 2007 והתחזיות שלה לשנים הקרובות נחשפו ב"גלובס" לפני כשנתיים, ולפיהן היו מכירות החברה אמורות להגיע לסך של קרוב ל-800 מיליון דולר ב-2009 וכ-850 מיליון דולר ב-2010.

הפגיעה בביצועים של ECI בשנה האחרונה קשה מכפי שהיא נראית: שנת 2008, כך נודע, עמדו ההזמנות שהתקבלו בחברה על קרוב ל-800 מיליון דולר, שחלקן באו לידי ביטוי ב-2009, כך שחלק מהמכירות אשתקד התקבלו עוד הרבה לפני כן.

בלי קו מוצרים עתידי

אי עמידה בצפיות המכירות אינה הבעיה המרכזית. בעוד את המכירות שירדו ניתן להסביר בהשפעת המשבר הכלכלי אשתקד, השינוי בשוק ציוד התקשורת הוא רחב יותר, ו-ECI עדיין לא ערוכה לקראתו. בשנים האחרונות, הסתמכה ECI על שני קווי פעילות: חטיבת רשתות התקשורת (שמחולקת לשני קווי מוצרים כולל החטיבה האופטית), וחטיבת הגישה (Access). הפעילויות אוחדו בשנת 2008 תחת חטיבה המוצרים במסגרת שינוי ארגוני שביצעה החברה לאחר הרכישה.

פעילות החטיבה האופטית הייתה במשך השנים בעיקר בשווקים המתפתחים, כגון בהודו, בה תמך קו מוצרי החברה בתקשורת של הרשתות הותיקות (ה-MSPP), ומשם מגיע חלק הארי של הכנסות החברה גם כיום. תחום זה נחשב למיושן יחסית ופחות רלוונטי לעולם התקשורת החדש מבוסס האינטרנט. מה שאמור היה להוביל את ECI לשוק ציוד התקשורת העתידי, היה רכישת Laurel האמריקנית בשנת 2005, שסיפקה טכנולוגיית ניתוב תקשורת המתאימה לפרוטוקול IP, פרוטוקול האינטרנט.

אלא שהרכישה לא סיפקה את התוצאות המקוות. ל-ECI יש אומנם מוצרים בתחום נתבי ה-IP, אבל היא נכנסה מאוחר (באמצע 2008) לשוק עתיר תחרות. קו המוצרים שכולל את רכישת Laurel מבוסס על טכנולוגיה מוצלחת בתחום התוכנה שנרכשה, אך לצידו יש סט מוצרים מוגבל שפוגע ביכולת החברה להתחרות מול ענקיות כגון סיסקו, אלקטל-לוסנט או חיוואוי הסינית. האירוניה היא שב-ECI טענו מעט לאחר הרכישה כי פעילות Laurel תמכור ב-100 מיליון דולר כבר ב-2008-2009 ותהיה רווחית, מספרים שלא נראים כיום באופק.

בשעת רכישת החברה על ידי שני ו-Ashmore, היה כבר ברור שהנכסים שהתקבלו מ- Laurel לא מספקים ל-ECI את התוצאות. אז היה הפוטנציאל של החברה בתחום ה-IP עדיין בתחילת הדרך, ועתיד היה להציף את שוויה של החברה כאשר תשתחרר מהכבלים "ההסתדרותיים" משהו שפגעו בביצועיה ותעבור התייעלות. כעת, כמעט שלוש שנים לתוך הרכישה, אין ל-ECI קו מוצרים עתידי חזק מספיק שיוביל אותה קדימה לשלב הבא.

הפגיעה בחברות ציוד התקשורת בשנה האחרונה באה לידי ביטוי גם במכפילי השווי של החברות בשוק. לפני כחצי שנה התנהלה התמחרות אגרסיבית של החברות Ciena ונוקיה-סימנס, לרכישת חטיבת ציוד התקשורת לרשתות המטרו (MEN) של נורטל, שסיפקה תחרות ישירה ל-ECI, ובפרט בפתרונות ש-Laurel הייתה אמורה לספק.

בסופו של דבר זכתה Ciena לבצע את הרכישה תמורת כ-770 מיליון דולר על יותר ממיליארד דולר הכנסות שנתיות ב-2009, מה שמעיד על המכפיל הנמוך של המכירות בתחום.

Ciena, אגב, הייתה גם אחת החברות הבולטות שעמדו על הפרק כאשר ניסו אנשי ECI לחפש קונה לחברה במשך השנים האחרונות. עסקה שכזו לא יצאה לפועל בסופו של דבר, מה שהוביל בסוף את החברה לידי קבוצת המשקיעים בראשות שני.

ל"גלובס" נודע כי ECI ניהלה שיחות על מיזוג אפשרי לפני מעט יותר משנה, כאשר על הפרק עמדו החברות שהכירו אותה עוד לפני הרכישה, כגוןCiena, נוקיה-סימנס, אריקסון, Infinera ואלקטל-לוסנט.

הערכות הן ש-ECI אינה עומדת כעת "על המדף" בחיפוש אחר קונה, כלומר שאין בנקאי השקעות שמחפשים באופן אקטיבי אחר קונה לחברה או לחלק מהנכסים שלה, אך שווייה של החברה התכווץ משמעותית במשך השנתיים האחרונות ונע כעת בין 600-700 מיליון דולר. רחוק מאוד מהמספרים שנזרקו במידה ותצא להנפקה ב-2011.

לצד זה, תהליך ההתייעלות שעברה החברה שיפר את הרווחיות, מה שיתרום לשווייה העתידי במידה ותנהל התמחרות לקראת מיזוג/רכישה או הנפקה.

את האינטרסים של שאול שני מנהל ב-ECI עדי מרום, שותפו בהקמת GVT וב-Swarth, ולשני עצמו, לא צריך לדאוג. גם אם אכן תימכר ECI בעתיד הקרוב תמורת סכום שקרוב למחצית מהסכום בו נרכשה, שני ושותפיו לא יפסידו מכך. הרכישה כללה תהליך פיננסי במסגרתו הועמס רוב החוב על ECI עצמה, חלק מנכסי החברה נמכרו (כגון חברת וראז), והמשבר הפיננסי הביא גם למחיקת חלק מהחוב (מיליארד דולר) שגויס על ידי קרדיט סוויס. כך ששני, שהביא הון עצמי נמוך יחסית לסכום הרכישה, יראה החזר שיציב אותו בצד החיובי בשורה התחתונה.

עם זאת, אחרי הניסיון של שני ב-GVT אפשר להאמין שלא יוותר כל כך מהר, וינסה להשלים Turn Around בקו המוצרים, מה שיכלול גם תהליכים אסטרטגיים כגון מכירת חלק מהפעילות או רכישות משלימות, שיעזרו לחברה לבסס קו מוצרים.

השאלה הגדולה היא לגבי ביצועי החברה בשנה הקרובה. במידה ויגדלו המכירות, ובהיעדר קונים, עשויה ECI להגיע מחדש לנאסד"ק כבר ב-2011, אם כי בשווי נמוך יחסית לזה בו נרכשה.

מ-ECI נמסר: "בהיותה חברה פרטית, ECI אינה נוהגת להתייחס בתקשורת לנתונים הפיננסים של החברה".

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים