גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג משרדי רואי החשבון של BDI: קוסט-פורר עדיין מוביל

במקום השני - דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר ■ האטרקטיביות של מקצוע ראיית החשבון, שפותח צוהר לעולם העסקי, מתעצמת: בשנה החולפת הצטרפו לשוק 1,200 רו"ח - עלייה חדה של כ-25% במספר מקבלי הרישיונות

זה שנים מספר אומרים רואי החשבון ש"אנחנו הדבר החם הבא בשוק ההון". גם אם התקשינו להאמין שהטיפוס ה"חשבונאי", שעיסוקו במספרים, הוא סוג של כוכב עולה - היום בעולם העסקי ובשוקי ההון מבינים ש"בן רואה חשבון" הוא חלומה החדש של האמא היהודייה - וגם נתונים סטטיסטיים תומכים בכך.

בשנת 2009 חלה עלייה חדה של כ-25% במספר מקבלי הרישיונות החדשים לעיסוק בראיית חשבון, שהם כ-1,200 בעלי רישיונות חדשים. 540 מהם הצטרפו ללשכת רואי החשבון - כך עולה מדירוג משרדי רואי החשבון לשנת 2010 שאותו מפרסמת חברת BdiCoface בפעם השישית.

מהנתונים עולה כי זהו שיא חדש לשוק ראיית החשבון בישראל, שמסמן את התעצמות מגמת הצמיחה שחלה בתחום החשבונאות לאחר ירידה במספר הבוגרים במקצוע בין השנים 2004 ל-2006. בעוד שב-2004 קיבלו רישיון ראיית חשבון 933 מוסמכים חדשים - ב-2005 ירד מספרם ל-844 וב-2006 ל-780 בלבד. אלא שב-2007 חל שינוי במגמה, כשמספר הבוגרים עלה ל-870, ומאז עלה בהדרגה עד לנתון השיא של השנה.

טקס הסמכה של רואי חשבון / צלם: מירדאס

רו"ח דני מרגלית, שותף מנהל בפירמת ראיית החשבון BDO זיו-האפט, סבור כי הנתונים הללו משקפים את המחזוריות בפנייה ללימודי תואר בחשבונאות. "מה שרואים היום הוא תוצאה של החלטה של סטודנטים לפני 4 ו-5 שנים", הוא אומר. "כשאני מלווה את האוניברסיטאות, יושב עם ראשי החוג, אני רואה את המחזוריות שקיימת ברישום לחוג החשבונאות, ואת העליות והמורדות המאפיינים אותה. התוצאה של היום היא ריאקציה של מה שהיה לפני כמה שנים".

עם זאת, מוסיף מרגלית, המחזוריות ברישום אינה ההסבר היחיד לעלייה במספר המוסמכים החדשים. "המחזוריות שקיימת הוא אספקט אחד. יש גם איזה שהוא 'טרייד-אוף' בין ההיי-טק לבין חשבונאות. בתקופות מסוימות יותר סטודנטים מופנים לכיוון ההיי-טק ופחות למגזר שלנו, ובשנים אחרות המגמה מתהפכת".

ביקוש גובר

* אם מדובר במחזוריות וב'טרייד-אוף', אז צפויה ירידה במספר רואי החשבון החדשים בשנים הקרובות?

מרגלית: "אני לא יודע, אבל תיאורטית זה יכול להיות. על אף שאם אני מסתכל על השנים הקרובות, אז זה כבר ברור שלא תחול ירידה, כי ב-3 השנים האחרונות כמות הנרשמים לאוניברסיטאות ולמכללות הולכת וגדלה. איני יודע לצפות מה יהיה ברישומים בשנה הקרובה, שאת השפעותיה על שוק רואי החשבון נראה רק בעוד 5 שנים. אך בשנים הקרובות נמשיך לראות גידול".

לעלייה במספר הנרשמים ובוגרי המקצוע יש הסבר נוסף. תמונת המצב בתחום ראיית החשבון השתנתה מאוד בשנים האחרונות, כך שהמקצוע היום מאוד אטרקטיבי לצעירים שמתלבטים באיזה מקצוע לבחור.

כלי החשבונאות והדיווח הכספי הם כלים שנדרשים למגוון רחב של עניינים בעולם בכלל ובמשק הישראלי בפרט, שרק הולך וגובר עם השנים. הענף העסקי אינו יכול להתקיים בנפרד מענף ראיית החשבון, וכל עסקה שנעשית היום מחייבת הבנה של כלי המשחק החשבונאיים, כללי החשבונאות, הדיווח והשקיפות.

כתוצאה מכך גובר הביקוש לרואי חשבון. מעבר לכך, תואר בראיית חשבון פותח דלתות לעולמות רבים, נוסף לדלתות פירמות ראיית החשבון. רואי החשבון של היום מכהנים כמנכ"לים, כיועצים כלכליים ועסקיים וכן בהרבה תפקידי מפתח במשק. צעירים מזהים את המגמה ויודעים לנצל את חלון ההזדמנויות שנפתח להם לעולם העסקי.

לרו"ח מרגלית יש דוגמה בבית. "הבן שלי סיים לאחרונה את שנת הלימודים הראשונה שלו בתחום", הוא אומר, "ואני רואה שהתפיסה של שכבת הגיל שלו היא שהמקצוע הוא בסיס למגוון מאוד רחב של עיסוקים בעתיד. בשונה ממה שהיה בעבר, שאז מי שלמד ראיית חשבון מראש הגדיר את עצמו כעוסק בתחום ראיית החשבון - היום הלמידה הזו היא בסיס להרבה מאוד עיסוקים. חלק מהבוגרים ממשיכים במשרדים, חלקם עובדים בחברות, וחלקם פונים למגזרים אחרים, כשכולם נשענים על התשתית שהם למדו לתואר בחשבונאות. סריקת תפקידי הניהול הבכירים שאוישו בשנים האחרונות יגלו שלא מעט רואי חשבון נמנים עם המכלול הזה".

שנה של שינויים

תחום ראיית החשבון בישראל המשיך להתמודד בשנת 2009 עם השינויים שחלו עקב אימוץ תקנות ה-IFRS, וכן החל להיערך להטמעת תקנות ה-SOX על החברות הציבוריות בישראל.

במהלך השנה אישרה ועדת הכספים של הכנסת את טיוטת תקנות ניירות ערך שפרסמה רשות ניירות ערך, המתבססת על חוק סרבנס-אוקסלי (SOX) האמריקני, ואת המלצות ועדת גושן משנת 2006.

בנוסף, התפרסם התקן הסופי בנושא כללי IFRS עבור חברות קטנות ובינוניות על-ידי הוועדה לתקינה חשבונאית בינלאומית (IASB) ואישור חוק הדיווח המקוון שנועד להילחם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות.

מהסקר שנערך כבסיס לדירוג BDI עולה כי תקנות ה-IFRS ותקנות ניירות ערך המבוססות על ה-SOX הגדילו את הפעילות בענף רואי חשבון. עם זאת, יצוין כי התקנות החדשות מגבילות את המבקרים - משרדי רואי החשבון שנותנים את שירותי הביקורת לחברות - במתן שירותים נלווים לאותן חברות, ובכך לכאורה נפתח חלון הזדמנויות למשרדים בינוניים בתחום עריכת הדו"חות, סיוע בהכנת הדו"חות לקראת הביקורת ויישום התקנות החדשות.

מהדירוג עולה כי עובדה זו תרמה לגידול במספר המועסקים בענף, שנבע רובו ככולו מגידול במשרדים קטנים ובינוניים.

האומנם נפתח חלון הזדמנויות? רו"ח גד פניני, מנכ"ל חברה לביקורת ולניהול סיכונים ומרצה לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים, סבור כי גם עתה המשרדים הגדולים הם הנהנים העיקריים.

"תחום ה-IFRS הוא כמעט פררוגטיבה בלעדית של ה'ביג-4', המשרדים הגדולים. המשרדים הבינוניים והקטנים כמעט לא עוסקים בנושא. נכון שעל-פי ההנחיות, המשרד שמבקר לא עורך את הדו"חות לאותה חברה, אבל עיקר העבודה שוב עוברת בין המשרדים הגדולים ולא מתפזרת לדרגות המשרדים הקטנים יותר".

עם זאת, לדבריו, בכל הנוגע לסוקס והאיי-סוקס, מדובר בתחום התמחות ייחודי שבו גם למשרדים בינוניים יש סיכוי לבלוט. "כל הנושא של ביקורת פנימית, האיי-סוקס, ממשל תאגידי וכל הדברים שהם ניהוליים, בקרתיים וביקורתיים, פותחים נישה של התמחות שמתאימה גם למשרדים אחרים".

הריכוזיות בתחום עולה

בדירוג בחנו כלכלני חברת BdiCoface גם את היקף שירותי הביקורת שמספקים משרדי רואי החשבון. מהנתונים עולה כי הריכוזיות בתחום עולה משמעותית. בשנת 2009 סיפקו 5 המשרדים המובילים בדירוג, יחד, שירותי ביקורת לכ-90% מהחברות הציבוריות בישראל - עלייה של 11% לעומת נתון מקביל של 79% בשנת 2008.

משרד ארנסט-אנד-יאנג-קוסט-פורר-גבאי את קסירר סיפק שירותי ביקורת לכ-35% מהחברות הציבוריות; משרד Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר נתן שירותי ביקורת לכ-18% מהחברות הציבוריות; משרד KPMG סומך-חייקין סיפק שירותי ביקורת לכ-15% מהחברות. קסלמן וקסלמן PWC ו-BDO זיו-האפט סיפקו שירותי ביקורת לכ-12% ולכ-9% מהחברות, בהתאמה.

נוסף לעלייה במספר החברות הציבוריות שהמשרדים מבקרים, עלה מספר רואי החשבון בישראל בשנת 2009 ל-20,148 רואי חשבון, לעומת 18,957 בשנת 2008.

עם זאת, מבדיקת BdiCoface עולה כי 5 המשרדים הגדולים לא הגדילו את היקף המועסקים בהם, ומספרם עמד בשנת 2009 על כ-5,685 איש - שינוי מזערי ביחס למספרם בשנת 2008 (5,667 מועסקים).

קוסט טו קוסט

כמדי שנה מדורגים משרדי רואי החשבון בדירוג איכות של BDI, המתבסס על שקלול של מספר משתנים, בהם דירוג BdiCode ללקוחות המשרדים, מספר רואי חשבון והשותפים במשרד וסקר בקרב רואי חשבון.

בקרב לקוחות המשרדים נכללו לקוחות שמקבלים שירותים שוטפים, כגון ביקורת ושירותים נלווים. ככל שדירוגו של הלקוח בדירוג BdiCode של החברות גבוה יותר - כך הדירוג שניתן למשרד רואי החשבון הנותן להם שירות הוא גבוה יותר.

בדירוג 2010 לא נרשמו הפתעות, והתזוזות בין מיקומי 10 המשרדים המובילים היו מינימליות. בראש הטבלה, שמר - כמדי שנה מאז החלו הדירוגים - משרד ארנסט&יאנג-קוסט-פורר-גבאי את קסירר, שנוסד ב-1937, על ההובלה.

במקומות השני, השלישי והרביעי, בדומה לשנת 2009, ממוקמים - בהתאמה - משרד Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר, KPMG סומך-חייקין ומשרדקסלמן וקסלמן PWC. את רשימת ה'ביג-5' סוגר משרד BDO זיו-האפט.

במקום השמיני מדורג משרד בייקר-טילי אשר התמזג בחודש מאי השנה עם משרד ראובני, הרטוב, טפר. המיזוג נערך לאחר שהסתיים איסוף הנתונים מהשאלונים ומהסקרים לקראת הדירוג, וייתכן כי ישנה מעט את מיצובו בדירוגי השנה הבאה.

רואי חשבון

* הערה: למקום העשירי בדרוג משרדי רואי החשבון על-פי מספר החברות הציבוריות המבוקרות הגיע גם משרד שטיינמץ עמינח ושות' UHY, רואי חשבון.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו