גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא צריך לפחד מכללי ה-IFRS; השד לא נורא כל-כך"

רו"ח צבי פרידמן אמר את הדברים בפאנל בנושא IFRS בכנס לשכת רואי החשבון באילת ■ רו"ח אדיר ענבר: "בשנים הקרובות - על אפם ועל חמתם של כל מי שאומר שצריך לבטל את זה - ה-IFRS תהיה התקינה היחידה שרלוונטית"

"הוועדה המשותפת של רשות המסים, לשכת עורכי הדין ופורום CFO לבחינת השלכות המס של אימוץ כללי ה-IFRS נמצאת בשלבי סיום עבודתה, לקראת הגשת ההמלצות הסופיות ליהודה נסרדישי" - כך הודיע היום (ג') רו"ח ועו"ד משה אשר, פקיד שומה למפעלים גדולים המשמש כמרכז הוועדה.

הדברים נאמרו בפאנל בנושא "יחסי הגומלין בין החשבונאות הבינלאומית (ה-IFRS) לבין הדיווח לצרכי מס", במסגרת הכנס השנתי של לשכת רואי החשבון הנערך השבוע באילת.

אשר דיבר על היערכות רשות המסים לכניסת כללי החשבונאות הבינלאומיים. לדבריו, "בחלק מהמקרים המליצה הוועדה על עקיבה מלאה (התאמה מלאה של הדיווח לצרכי מס לכללי הדיווח החשבונאי החדשים), אך בחלק מהמקרים לא תהיה עקיבה, כי זה לא יהיה מידתי, וזה סותר עקרונות יסוד של שיטת המס".

בפאנל, בהנחייתו של רו"ח אבי נוימן, גזבר לשכת רואי החשבון, השתתפו גם רו"ח אדיר ענבר, סגן נשיא הלשכה; רו"ח נדב הכהן ממשרד רוז'נסקי, קלימי, מאירי; ורו"ח צבי פרידמן, שותף בכיר בפירמת דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר; שהתייחסו לחקיקה שהעבירה רשות המסים בתחילת השנה, לפיה לא יחולו בינתיים כללי ה-IFRS לצורך דיווחי מסים.

לא לפחד מה-IFRS

רו"ח צבי פרידמן אמר כי "היו לנו כמה שנים מבוזבזות שבהן רשות המסים שאלה את עצמה איך היא מתמודדת עם ה-IFRS. אנחנו כבר שנים בסרט הזה, ורק היום רואים תזוזה".

לדבריו, "לא צריך לפחד מכללי ה-IFRS, השד לא נורא כל-כך".

בנוגע לחקיקה הדוחה את החלת הכללים על הדיווח לצרכי מס אמר פרידמן כי לא חסרות "תקלות" העולות מהוראה זו.

"זו חקיקה רטרואקטיבית אסורה, שגם אם האוצר היה מפסיד 100 מיליון שקל בעקבות אימוץ כללי התקינה הבינלאומית - זה לא שווה את הפגיעה בנישומים ואת החקיקה הרטרואקטיבית", אמר פרידמן.

לדבריו, "בעבר הפסיקה סטתה רבות מכללי החשבונאות בדיונים בענייני דיווחי מס כדי למנוע עיוות בהכנסה קיימת, אך ספק אם לאותה פסיקה יש כיום מעמד - לאור הוראת השעה שאימצה את כללי החשבונאות הישראליות לחקיקת המס. הפסיקה נתנה מענה לנושא ה-IFRS, ולא היה צריך חקיקה רטרואקטיבית.

"מה שכן צריך לטפל בו זה הנושא של עלויות מימון והנושא של מכשירים פיננסיים. דיני המס לא יכולים לחיות עם מכשירים פיננסיים. עיקר הבעיה של כללי ה-IFRS, שעליהם אין בפקודה מענה ובהם צריך לטפל ישירות, זה הנושא של הטיפול במכשירים הפיננסיים המוזרים".

לסיכום דבריו אמר פרידמן כי "המטרה צריכה להיות צמצום ככל האפשר של אי-התאמות בין התקינה הבינלאומית לחשבונאות המס".

תקופה לא קלה

רו"ח נדב הכהן הזהיר מפני הטעויות הצפויות בשלבי התאמת הדיווח החשבונאי לדיווח המס. "ציבור רואי החשבון בישראל הוכיח כמה וכמה פעמים שהוא יודע להתמודד עם משימות בלתי פשוטות, אבל התקופה הקרובה לא תהיה תקופה קלה עבורו".

לדבריו, "אין ספק שאנחנו בתקופת מעבר שבה האדמה רועדת תחת רגלינו, וגם האנשים הטובים והמסורים ביותר לא יוכלו להימנע מגמגומים ואולי גם מטעויות בתום-לב. ואני קורא לרשות המסים להקל עלינו. אם בדרך-כלל הגישה ברשות היא שהנישום והמייצג שלו יודעים מה הם עושים וצריך להקשות עליהם - לפחות בתקופת המעבר שאנחנו עומדים לפניה צריך להקל עליהם".

הכהן הוסיף כי המצב הנוכחי בו יש שני כללי דיווח שונים - החשבונאי ולצרכי מס - אינו הגיוני. "סיטואציה שבה לאורך זמן יש לנו כללי תקינה חדשים, אך פתאום מבטלים לנו כל מיני דברים לצרכי מס - היא בלתי מתקבלת על הדעת", אמר.

התקינה הרלוונטית היחידה

רו"ח אדיר ענבר פתח את דבריו באמירה לכל הקוראים לביטול אימוץ כללי התקינה החדשים. "העסק נגמר. חוץ ממעט שטחים באפריקה אין כמעט מדינה שלא אימצה או נמצאת בשלבי אימוץ של ה-IFRS. אין פה כיבוש. הכוח המניע הוא כסף ויתרונות כלכלייים".

לדבריו "כל עוד המערכת של ה-IFRS תניב את הערך הכלכלי לחברות - אי-אפשר יהיה שלא להצטרף אליה, ולכן בשנים הקרובות - על אפם ועל חמתם של כל מי שאומר שצריך לבטל את זה - התקינה הזו תהיה היחידה שרלוונטית. יש לזה עוצמה שאי-אפשר לעצור אותה".

לדבריו, "זה כבש את אמריקה, ממלכת התקינה החשבונאית, אז ברור איזה כוח יש לזה. כולם יודעים שהמשחק נגמר בארה"ב. כולם יודעים שארה"ב הולכת ל-IFRS. חברות גדולות בארה"ב בכל התחומים ובכל הסקטורים ומשרדי רואי חשבון עסוקים היום במעבר לכללי התקינה הזו. השוק כפה את זה עליהם. הם לא אהבו את זה, אבל אין להם ברירה".

ענבר הוסיף כי הוא ניסה לברר מה עושות המדינות השונות במישור של התאמת כללי הדיווח הבינלאומיים לדיני המס. "זו בעיה של כולם", אמר. "באירופה אימצו את הכללים ראשונים ב-2005, ואני בדקתי מה הם עושים ומצאתי משהו מאוד פשוט. אם מוציאים החוצה את אותן מדינות שבהן יש גישת הפרדה בין החשבונאות של הדיווח הכספי לחשבונאות המס, ששם אין בעיה וממשיכים לנהל מערכת כפולה, ומספר המדינות הללו בכלכלות המפותחות הוא מאוד קטן - בכל העולם יש עקיבה סלקטיבית של כללי הדיווח לצרכי מס אחרי כללי הדיווח החשבונאי. אין אף אחד שלוקח ומאמץ את הדיווח החשבונאי כמו שזה. כולם עושים התאמות".

לדבריו, רוב המדינות שפעלו בשיטת העקיבה לפני אימוץ כללי הדיווח הבינלאומיים, ה-IFRS, ממשיכות בשטת העקיבה. "מעבר לכך, אף אחד שהיתה לו מערכת יחידה לדיווחים לא עבר לשיטת ההפרדה. אין מקרה אחד שעברו לשיטת הפרדה בגלל ה-IFRS. אין דבר כזה של לעשות דו"חות כפולים. ככל שאתה ממזג יותר ומאחד יותר בין החשבונאות והדיווח לעולם המס - אתה במקום יותר טוב", אמר ענבר.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"