גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל היא מדינה מאוד חושית. צריך למצוא דרך לתקשר אותה ככזו"

סיימון הארופ, שהקים עם מרטין לינדסטרום את חברת ברנד סנס, בטוח שאפשר לקשור כל מותג ל-5 החושים כך שיגרום ללקוח לחבב אותו יותר ■ בראיון לקראת הרצאתו בוועידת תקשורת ונתח שוק הוא מסביר איך המיתוג החושי עובד

ב-4 שנות קיומה הצליחה חברת Brand Sense Agency, המתמחה בשיווק חושי (סנסור מרקטינג) להפוך לאחת המדוברות ביותר בעולם. החברה, שהוקמה על-ידי גורו השיווק מרטין לינדסטרום וסיימון הארופ, היא בעצם משרד הפרסום והמיתוג הראשון בעולם שיש לו מתודולוגיה וניסיון מוכח ובדוק בעבודה רב-חושית (Multi Sensorial). המחשבה שבעזרת קול, ריח, טעם, מגע (ולא רק באמצעות חוש הראיה) ניתן לא רק לייחד ולבדל את המותג, אלא גם לשנות תחושות והתנהגויות בקרב צרכנים, הפכה את Bsa לסוכנות עסוקה מאוד.

הארופ יגיע לישראל לרגל ועידת תקשורת ונתח שוק 2010 של עיתון "גלובס", שתיערך ב-19 ביולי.

החברה כבר הספיקה לעבוד עם חברות בינלאומיות רבות, בהן בריטיש איירווייס, פרוקטר אנד גמבל וג'נרל מוטורס, וטכניקת השיווק החושי משמש כיום ענקיות בינלאומיות נוספות, בהן נסטלה, מקדולנלד'ס, יוניליוור ועוד.

יותר חושים - יותר השפעה

המשמעות של שיווק חושי היא שימוש בכל אחד מ-5 החושים כדי להשפיע על ההחלטות הצרכניות ברמה המודעת והלא מודעת כאחת. ההתמחות של ברנד סנס, היא קמעונאות חושית, פיתוח מוצרים ועיצוב מרחבים צרכניים.

כך, למשל, השיווק החושי יכול לסייע לחברה מסוימת ליצור ניחוח ייחודי שמזוהה איתה ובא לידי ביטוי במקומות שונים, החל מהמוצרים, דרך משרדי החברה ועד לחנויות. שיווק חושי יכול לקבל צורה גם כצליל המושמע בחנויות או בד שנבחר לעצב את המרחב הקמעונאי.

מה שמעניין, מעבר לפעילויות השיווק עצמן, הוא איך הגיע הארופ לבניית השיטה השיווקית. מסתבר כי לפני 25 שנה בילה הארופ במסיבה עם כמה מחבריו מענף השיווק, כשאז עלתה בראשו השאלה מדוע לא משתמשים בריחות כחלק מתהליך השיווק.

"כולם צחקו עליי כשהעליתי את הנושא, אבל אני בחור עקשן, והבנתי שמדובר בקונספט שיווקי שיכול להצליח ופשוט רציתי 'להראות להם'", אומר הארופ.

השנה היתה 1990. אז איש עוד לא סבר שניתן להשתמש בכל 5 החושים כדי לחזק מותג. מרבית הפעילות היתה ויזואלית, כמו במודעות או בסרטוני טלוויזיה, עם תוספת של סאונד. הארופ לא ויתר ויצא לדרך עם הרעיון שלו. היום, כאמור, הוא כבר מוביל עם החברה שלו תהליכי מיתוג בכל רחבי העולם.

לפני 5 שנים לקח הארופ את הרעיון צעד נוסף קדימה עם הקונספט של Super Additivity. "התחוור לי שככל שאתה מוסיף יותר חושים לחוויה - ההשפעה נהיית יותר משמעותית. בשנים האחרונות חקרתי את הרעיון, והמסקנה היא שאם יש הלימה בין מה שהמפרסמים או הפרסומאים אומרים לך על המותג, לבין החוויה שאתה חווה כשאתה משתמש בו כצרכן - המותג הופך לחזק. הסנכרון הוא המשמעותי".

* איך מגיבים הלקוחות לקונספט הזה, החדש יחסית בשיווק?

"המשימה שלי היא לתקשר את הרעיון ללקוחות. ועובדה שלפני 30 שנה איש לא חשב על זה, בעוד שהיום זה הפך למיינסטרים. אני מאמין שבשנים הקרובות זה יהפוך לנדבך מרכזי ובלתי נפרד מכל מערך שיווק. זה הדבר הכי טבעי כי אנחנו אנשים שמשתמשים ב-5 החושים שלנו בכל יום".

* איך מתקשרים מבחינה חושית תכונות שמאפיינות מותגים כמו נעורים או תחכום?

"לכל מותג אפשר ליצור חוויה של מגע, וכל תכונה שמאפיינת אותו אפשר לתקשר באמצעות חוויה חושית. אם המותג הוא אינטליגנטי, אמיץ או צעיר ברוחו, אפשר לגבות זאת בחושים. כך, למשל, אפשר להתאים ריח צעיר למותג שזו אחת התכונות שלו. כשמותג הוא אמיץ אפשר לחבר לו סאונד שמשדר אומץ או להכניס את זה לחוויית המותג.

"אחד המותגים שעבדנו איתו התחרה מול 5 מותגי שמפו אחרים, שכל אחד מהם העביר את אותו המסר: אם תחפוף את השיער עם השמפו - תהיה סקסי. בדקנו את הנושא וגילינו שמה שמאפיין את המותג שלנו הוא דווקא הרפתקנות ולא סקסיות. לפיכך, חיפשנו סימנים חושיים שמדגישים הרפתקנות, כמו ריח הרפתקני או קולות שמשדרים הרפתקנות שעשינו בהם שימוש בפרסומת".

זהות ייחודית לכל מוצר

"אנחנו למעשה ממקדים את הייחודיות של כל המוצר בעזרת החושים וכך מבליטים אותו בתוך הקטגוריה שבה הוא פועל מול המתחרים שלו", אומר הארופ. "אם תיקחי למשל בקבוק קוקה-קולה, תזרקי אותו על ריצפה כך שהוא יתנפץ לעשרות חתיכות ותרימי חתיכה אחת ביד, עדיין תוכלי לזהות שזה היה בקבוק של קוקה-קולה, בגלל המבנה והטקסטורה של הזכוכית. זוהי המטרה שלנו, שהמותג יהיה מזוהה עד למרכיבים הכי קטנים שלו.

"יש הרבה השקות של מוצרים חדשים שנכשלות בדיוק מהסיבה שאותה הזכרתי: ההבטחה של החברה לחוויה שהלקוח יחווה כשהוא ישתמש במוצר, והתוצאה, לא נמצאות בהלימה. הצרכנים מנסים את המוצר פעם אחת, הם רואים שהחוויה לא מתאימה ולא מנסים אותו בשנית. לכן, אם נמצא דרך להתאים בין השניים, פחות מוצרים ייכשלו, והדרך היא למצוא את הזהות הייחודית לכל מוצר".

* אחד הפרויקטים שלכם סייע לחברת מקדונלד'ס להתמודד עם התדמית שלה כחברה שמוצריה אינם בריאותיים.

"חברת מקדונלד'ס ניסתה להמציא את עצמם מחדש, אבל בגלל התדמית ההיסטורית שלה היא נתקלה בבעיה. התדמית שלה בעיני הצרכנים לא היתה של חברה שמציעה מוצרים בריאותיים, ובכל רחבי העולם צרכנים זיהו אותם כמי שמוכרת צ'יפס שמן ומזון לא בריא.

"אנחנו רצינו לשנות את החוויה של הצרכנים כך שתהיה חיובית יותר ושמבחינה תדמיתית המוצרים יזוהו כבריאותיים יותר, ולכן יצרו ריח שיתקשר את זה. ריח מאוד נקי ו'פרש'. את הריח הכנסנו למוצרי הניקוי בשירותים, והוא עלה גם מהשולחנות ומהתפריטים. המהלך יצר שינוי בתפיסה של הצרכנים, שהריחו ריח נקי ורענן וקישרו אותו גם למזון, שנתפס גם הוא כטרי יותר, בריא ו'נקי'".

* האם החברה שלך יכולה למתג את ישראל בעזרת הקונספט של שיווק חושי?

"בוודאי. צריך למצוא דרך לתקשר את ישראל מבחינה חושית, כי ישראל היא מדינה מאוד חושית. יש בה נופים יפים, טעמים וריחות ואנשים נחמדים. ממש כמו בכל מותג צרכני, ישנו פער בין התדמית של ישראל ובין מה שאנשים מצפים למצוא כאן, לבין מה שבאמת יש כאן, ואפשר לגשר על הפער הזה ולשווק את ישראל ואת כל הדברים היפים והטובים שיש בה, מה שישנה מאוד את תדמיתה בעולם".

סיימון הארופ יתארח בוועידת תקשורת ונתח שוק 2010 ויעביר סדנת עבודה על מיתוג חושי

לפרטים נוספים לחץ כאן:

http://www.globes.co.il/bulletin/globes_minisite/081/globes_minisite_081_mini.asp

ועידת תקשורת ונתח שוק 2010

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון