גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סם בול: "אם אתה לא נהנה - סימן שאתה עושה משהו לא נכון"

בול, מנהל הקריאייטיב של סוכנוות הפרסום Lean Mean Fighting Machine, מסביר שהוא מחויב לייצר עבודה קריאטיבית ללקוחות - אבל שהמטרה היא גם לעשות כיף ■ ראיון לרגל הרצאתו בוועידת תקשורת ונתח שוק

"כמו שמרדונה או פלה היו שחקני כדורגל ששינו את אופי המשחק והוסיפו לו קסם וניצוץ - ככה גם אנחנו אוהבים להסתכל על עצמנו ועל העבודה שאנחנו עושים ללקוחות שלנו", כך אומר סם בול, שותף ומנהל הקריאייטיב של סוכנות הפרסום הדיגיטלית Lean Mean Fighting Machine, בראיון ל"גלובס". "לקוחות באים אלינו בשביל לקבל את ה'אקסטרה' ניצוץ הזה בקמפיינים הדיגיטליים שלהם".

בול מגיע לישראל על מנת לקחת חלק בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס", שתיערך ביום ב' הקרוב (19 ביולי 2010), בה ידבר על האופן שבו יש לשלב יצירתיות, טכנולוגיה ופרסום.

אולם, מה שלדבריו הופך את LMFM לסוכנות דיגיטלית שונה היא העובדה ש"אנחנו מחויבים כמובן ליצור עבודה קריאטיבית, אבל המטרה שלנו היא גם לעשות כיף". זה גם המוטו של החברה: "אם אתה לא נהנה, סימן שאתה עושה משהו לא נכון".

את LMFM הקים בול ב-2004, ביחד עם עוד 3 חברים: דייב בדווד (מנהל קריאייטיב), דייב קוקס (מתכנת ראשי) וטום באזלי (פלנר), לאחר שעבדו ביחד בסוכנות הפרסום Tribal DDB. "החלטנו שאנחנו רוצים לשלוט בגורל שלנו ולהיות מחויבים לחלוטין לעבודות שאנחנו עושים. אם זה לא יילך, ידענו אז, נוכל להאשים רק את עצמנו", נזכר בול.

אולם ההצלחה מיהרה לבוא. לצד זכיות בשלל תחרויות פרסום מקומיות ובינלאומיות, ולקוחות כגון סמסונג, מותג המשקאות ד"ר פפר, חברת ההימורים המקוונים וירג'ין גיימס וחברת התעופה אמרייטס, LMFM זכתה ב-2008 בתואר "סוכנות השנה באינטראקטיב" במסגרת פסטיבל קאן היוקרתי - זאת לאחר שהצליחה להביס סוכנויות פרסום גדולות, ובעיקר ותיקות ממנה.

רק 23 עובדים

למרות שמדובר בסוכנות לונדונית קטנה, 23 עובדים בלבד, היא חתומה על מספר גדול של קמפיינים ויראליים ויצירתיים. כך, לדוגמה, עשתה החברה בחודשים האחרונים קמפיין לחברת התעופה אמרייטס לרגל המונדיאל, שבו משתמשי טוויטר יכלו לזכות בכרטיס לגמר אם יצליחו לייצר את הגל הווירטואלי הארוך ביותר. זאת על-ידי החלפת תמונת הפרופיל לתמונה שבה מצולם המשתמש עם הידיים למעלה ויצירת גל ציוצים עוקבים.

קמפיין אחר שיזמה החברה לאחרונה, למותג ד"ר פפר, עשה שימוש בזירה חברתית אחרת - פייסבוק. במסגרת הקמפיין פותחה אפליקציית פייסבוק שהתירה למותג להשתלט על הסטטוס של המשתמש ולעדכן במקומו את השורה. המטרה בקמפיין לא היתה טמונה בשיווק סטטוסים המקדמים את המותג, אלא ביצירת סטטוסים שמביכים את המשתמש, בהתאם לרמת החשיפה שהגולשים הצהירו שהם מוכנים לה.

* שירותים כגון טוויטר או פייסבוק הם רק טכנולוגיה בשירות ענף הפרסום - או שהם שינו את כללי המשחק של הענף?

"מדובר בכלים שהיו חלק משינוי פני התעשייה, שכן הם שינו את האופן שבו אנשים מתקשרים אחד עם השני ומפיצים תוכן. אולם, חשוב לזכור שזה לא קרה ביום אחד, אלא זה היה האפקט המצטבר של שינוי יומיומי. סוכנויות פרסום רבות התעלמו מהשינויים הקטנים הללו, ופתאום נדהמו מהעוצמה של פייסבוק או טוויטר, אבל זו לא היתה מהפכה אלא אבולוציה. היו שירותים אחרים שאפשר היה באמצעותם לזהות את הטרנד הזה כבר קודם ולהיערך אליו".

לדבריו, "היתרון המשמעותי שהזירות החברתיות מספקות למפרסמים הוא ללא ספק יכולות ההפצה שלהן. אבל זה לא אומר שאנחנו כפרסומאים לא צריכים כבר להתאמץ בשביל ליצור דברים ששווה לשתף אותם, שכן אחרת זה לא יעבוד. מדובר בזירה דמוקרטית שבה קמפיין טלוויזיה במיליוני פאונד מתחרה על תשומת-הלב של הגולש אל מול סרטון וידיאו של חתול. השאלה היא מי יופץ במהירות גבוהה יותר".

טוויטר לא מתאים לכולם

* פתיחת עמוד בפייסבוק או חשבון בטוויטר מתאימים לכל מותג?

"עבור מותגים רבים, פעולות כאלה הם המינימום שיש לעשות, אבל זה כמובן לא מספיק. חשוב לייצר בזירות הללו תוכן שייצר מעורבות ופעילות. עם זאת, זה לא מתאים לכל מותג. לחברת הנפט BP, לדוגמה (שאחראית לאסון האקולוגי במפרץ מקסיקו, נ"פ), לא בטוח שכדאי לייצר עכשיו פעילות בטוויטר או פייסבוק", הוא אומר בחיוך. "חשוב לזכור שמדובר בזירה שמאוד מזמינה גם ביקורת ודעות שליליות, ו-BP פשוט לא נמצאת בעמדה מתאימה ליצירת פעילות במדיה החברתית כעת".

* איך ניתן לשכנע מותג מסורתי להתחיל פעילות בזירה הדיגיטלית ולא להירתע ממנה?

"להתחיל ולעשות דברים קטנים וניסיוניים, שיאפשרו לו לצבור ביטחון תוך כדי תנועה. לדוגמה, ליצור קמפיין קטן, מפולח וייעודי, שגם גורר אחריו תקציב קטן באופן יחסי. בעשרות אלפי פאונד אפשר לעשות דברים מעולים. פשוט לנסות ולראות אם זה עובד, ואם כן - להגדיל את השקעה".

אולם, בול מוסיף באותה נשימה כי "אם יש מותג שחושב שזה הזמן הנכון להתחיל ולהיכנס לזירה הדיגיטלית, אני סבור שהוא חייב להחליף את מנהל השיווק שלו. הוא צריך להיות שם כבר ממזמן".

* יש טרנד מסוים בעולם הפרסום הדיגיטלי שאתה מזהה עכשיו?

"קשה מאוד לצפות מה יהיה הטרנד הבא, אבל אחת המגמות שהולכות וצוברות תאוצה היא קמפיינים שנשענים על האופן שבו העולם הדיגיטלי משפיע על העולם האמיתי".

בול מציין כדוגמה את הקמפיין של נייק במונדיאל, במסגרתו ציוצים בטוויטר הופיעו על גבי בניין מסחרי ביוהנסבורג. "אני מעריך שנראה הרבה מאוד דברים מעניינים בתחום הזה", הוא מסכם.

סם בול ישתתף בוועידת תקשורת ונתח שוק 2010 של עיתון "גלובס".

לפרטים נוספים לחץ כאן:

http://www.globes.co.il/bulletin/globes_minisite/081/globes_minisite_081_mini.asp

ועידת תקשורת ונתח שוק 2010

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו