גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שילמת 30 אלף שקל על חיפושית מודל 70? המדריך הזה בשבילך

מתי הופכת מכונית מסתם ישנה ל"קלאסית"? מורה נבוכים לאספן הפוטנציאלי של מכוניות עתיקות

איסוף מכוניות קלאסיות, או לפחות עם פוטנציאל של קלאסיות, נחשב לתחביב מסורתי ומכובד בארץ ובעולם. המנעד נע בין מיליארדרים או ידוענים דוגמת ג'רי סיינפלד וג'יי לנו, שבונים לעצמם מוזיאונים פרטיים שלמים, ועד מוסכניקים ובעלי מקצועות חופשיים, שמתמקדים בפרויקט שיפוץ בודד ומשקיעים בו את מיטב ממונם וזמנם.

חלק גדול מהאספנים לעולם לא ייפרדו מהקלאסית האהובה שלהם, אבל יש גם לא מעטים שרואים ברכישת רכב קלאסי השקעה לכל דבר ועניין. האיסוף מזכיר השקעה בנדל"ן ספקולטיבי: מאתרים "מציאה" בעלת פוטנציאל, רוכשים אותה במחיר מצחיק, משקיעים סכום סביר ברענון/בשיפוץ שלה ומחכים לעלייה היסטרית במחירי השוק. למעגל האספנים/ספקולנטים נוספו בשנים האחרונות לא מעט ישראלים, בעיקר בזכות הקלות המס שמוענקות על יבוא רכבי אספנות.

אלא שכמו בכל השקעה ספקולטיבית, גם ברכישת רכב אספנות לצורך השקעה יש מידה לא מבוטלת של הימור ושל סיכון; השוק העולמי לכלי רכב קלאסיים עובר זעזועים לא קטנים שנובעים ממצב הכלכלה, אספנים בינלאומיים גדולים משחררים לעתים "סטוקים" שלמים ומפילים את השוק, וכדומה.

לפיכך, לצד הסיפורים והאגדות על אספנים, שהפכו "זבל לזהב", יש לא מעט חובבים שמשקיעים הון ברכישה אך לא יראו תשואה סבירה אפילו בעוד שנים רבות. בינתיים הם יצטרכו להשקיע לא מעט בשימור הרכב שרכשו, תשלום על "טסטים" וכך הלאה. להלן כמה דוגמאות מקשת טווחי המחיר.

שברולט קמארו >> ניפוח שרירים

שברולט קמארו

מתי הופכת מכונית מסתם ישנה ל"קלאסית"? זוהי שאלה חמקמקה, שיכולה להיות שווה כמה מאות אחוזים לאספן/למשקיע. דוגמה טובה היא השברולט קמארו, פריט יבוא חביב במיוחד על מעריצי "מכוניות השרירים" האמריקאיות.

במכירה הפומבית השנתית של בארט ג'קסון בסקוטסדייל, אריזונה, נמכרה מכונית כזו מ-1972, מודל SS עם מנוע V8 מסדרת ה-396, לאחר שיפוץ יסודי, ב-43 אלף דולרים מכובדים.

באותה מכירה פומבית עצמה נמכרה קמארו מודל 1978, שעברה שיפוץ יסודי "מהשלדה ומעלה", וקיבלה אין-ספור שיפורים, שדרוגים ופריטים מיוחדים כדי להפוך אותה ל"יחידה במינה". המכונית הזו נמכרה ב-12,650 דולרים, אף שבעליה הציג קבלות על השקעה של כ-25 אלף דולרים לפחות בשימור ובשיפוץ.

מה עושה את ההבדל? לא השנתון לבדו. קמארו מודל 1972 היא לא פרארי, וב-1972 יוצרו ונמכרו לא פחות משבעים אלף יחידות ממנה. אבל מסדרת ה-SS המתוגברת יוצרו באותה שנה רק 970 יחידות, שמעטות מהן שרדו את השנים במצב ראוי. עובדה זו מספיקה כדי להקפיץ את מחירה אל על, אף שבזמנו הבדלי המחיר בין ה-SS לקמארו הרגילה היו מינוריים למדי.

פולקסווגן חיפושית >> בועה על גלגלים

פולקסווגן חיפושית

החיפושית המקורית נראית במבט ראשון כמו "כרטיס כניסה" אידיאלי לעולם האספנות/השקעה ברכב: זוהי מכונית זמינה, שנמכרה בישראל בהיקפים מכובדים במהלך השנים; יש לה עדיין בארץ ובעולם שפע של חלפים, חלקים וידע זמינים, מה שהופך את שיפוצה לפשוט יחסית; והיא מבטיחה פוטנציאל ל"סיבוב" פיננסי מהיר. עד לפני זמן לא רב נמכרו מכוניות כאלה בארץ, עם טסט בתוקף, בפרוטות. היום, לעומת זאת, רואים ספקולנטים רבים בחיפושיות "קלאסיקה".

התוצאה היא שכמו במקרה של הימור על נכסי נדל"ן בשכונות עוני נשכחות של תל אביב, נוצרה "בועה" של מחירים. עיון בלוחות המקוונים מגלה שלא מעט מוכרים מציעים כיום חיפושיות מתחילת שנות ה-70 לאחר שיפוץ ברמת חובבים (פלוס-מינוס), בטווח מחירים של 20-35 אלף שקלים. דגמים נדירים מוצעים אפילו תמורת 50 אלף שקלים.

המחירים הללו משקפים אולי ערך עתידי, אבל מקדימים מאוד את זמנם. גם בחו"ל אפשר לקבל 5,000 דולרים, ואפילו יותר מזה, על חיפושית ישנה, אבל היא צריכה להיות מיוחדת באמת. במכירה הפומבית של בארט ג'קסון באריזונה, למשל, נמכרה השנה חיפושית 1970 ב-10,450 דולרים, אולם היא עברה רסטורציה ברמה מוזיאונית.

בסכום שווה ערך ל-60 אלף שקלים, הנדרש כיום בארץ עבור חיפושית קבריו משופצת מ-1973, נמכרה לאחרונה בארצות הברית חיפושית 1957 במצב מושלם, עם שלושה בעלים, עם ספר טיפולים מלא מיום היציאה מהמפעל, ועם 43 אלף מייל מקוריים. בקיצור, קצת ענווה לא תזיק.

פרארי 288GTO >>השקעה רצינית, תשואה רצינית

פרארי 288GTO

לכל פרארי יש סיכוי להפוך לקלאסית ביום מן הימים, ובהיסטוריה של החברה יש לא מעט "סדרות מוגבלות", שהפכו עם הזמן לפריטים נחשקים, שמחירם רק עולה עם הזמן. דוגמה טובה למכונית כזו היא הפרארי 288GTO, הנחשבת ל"גביע קדוש" של אספני פרארי מודרניות.

למכונית יש כל הסיבות להצליח כהשקעה לטווח ארוך: היא נולדה במסגרת פרויקט תקינה (הומולוגציה) מיוחד למכונית המירוץ של פרארי, שבמסגרתו נדרשה החברה על-ידי התאחדות המירוצים העולמית לייצר לפחות מאתיים מכוניות סדרתיות וחוקיות לכביש מאותו הסוג שמתחרה על המסלולים.

בפועל יוצרה ה-GTO בכ-300 יחידות בין 1984 ל-1986. היא אימצה את מיטב טכנולוגיית המירוצים דאז, כולל מנוע 2.8 ליטרים טורבו עם 400 כוחות סוס ושלדת צינורות קשוחה, אבל הציעה גם תא נוסעים מפואר וטיפוסי לפרארי, עם הרבה עור ועץ. היו לה ביצועים אקזוטיים לתקופתה - 4.8 שניות מעמידה למאה קמ"ש ול-282 קמ"ש - והיא הייתה אחת המכוניות האחרונות ששימרו את העיצוב הקלאסי והחושני של פרארי לפני שהחברה החלה לייצר מפלצות בוטות כמו ה-F40.

לפני שנתיים-שלוש נמכרו מכוניות כאלה ב-300 אלף דולרים. השנה, במכירה פומבית של RM במונקו, השיגה מכונית כזו, עם שתי "ידיים" בעברה וכ-23 אלף קילומטרים בלבד על השעון, סכום של כ-403 אלף אירו, משהו כמו 480 אלף דולרים.

פורד GT >>פחות תשואה מאשר בנאסד"ק

פורד GT

הפורד GT היא דוגמה לרכב שתוכנן מלכתחילה כ"רכב אספנות למשקיעים". היא נולדה באמצע העשור הקודם, לאחר ההתאוששות מבועת ההיי-טק אך לפני שההתחממות הגלובלית ומשבר הדלק הפכו את מכוניות הספורט הגדולות והצמאות לדינוזאורים נכחדים.

עיצובה פרט על נימי הנוסטלגיה של חובבי הרכב ושחזר את ה-GT40 המהוללת של פורד, שהביאה תהילה למותג בשנות ה-60. אם מוסיפים לכך ביצועים רציניים, כמו זינק מאפס למאה קמ"ש ב-3.7 שניות ומהירות של 330 קמ"ש, תא נוסעים מפואר וידידותי וכמות ייצור מוגבלת - פטנט אידיאלי ליצירת ערך אספני - אפשר להבין את ההיסטריה שיצרה המכונית בתחילת דרכה.

עדרי ספקולנטים עמדו בתור לרכוש אותה ב-2005; המחיר הרשמי של פורד היה 139,995 דולרים, אבל כדי להשיג את אחת המכוניות הראשונות היית צריך לשלם לדילר או לספקולנטים זריזים ומקושרים ממך 100 אלף דולרים ויותר מעל המחיר. שנה מאוחר יותר כבר ירדה ההתלהבות, ועד תום הייצור ב-2006 נמכרו כ-4,000 יחידות - אלף פחות ממה שתכננה פורד לייצר. חלק מהמכוניות הגיעו למסלולי המירוצים, אבל רבות אחרות מצאו את דרכן היישר למוסכי אחסון שמורים וממוזגים.

ייתכן שה-GT עוד תבשיל לכדי השקעה טובה ביום מן הימים, אך בינתיים היא מחזירה רק את עלותה, וגם זה בקושי. מכונית פורד GT אדומה, שמורה במצב חדש לגמרי, עם פחות מ-140 מייל על השעון, נמכרה הקיץ ב-164 אלף דולרים במכירה פומבית בארצות הברית.

יבוא מכוניות אספנות

הברז נפתח

מאז שונו תקנות היבוא האישי לישראל, הגיעו לכאן מאות "מכוניות אספנות" - כלומר בנות יותר משלושים שנה - רובן מארצות הברית ומיעוטן מאירופה ומאסיה. היבוא האישי הוא עדיין מקור אספקה מרכזי לישראל, אם כי מקור הרכישה בפועל משתנה. חלק לא מבוטל מהמכוניות נרכשות בארצות הברית ובאירופה באמצעות EBAY, שעדיין מהווה מאגר ענק למכירה/לקנייה של מכוניות עם פוטנציאל לרווח מהיר. אולם רכישת רכב ב-EBAY דורשת מומחיות, ולרוב גם כרטיס טיסה או לפחות חבר/נציג בארצות הברית, שיכול לבדוק את ה"מציאה" בשבע עיניים אצל המוכר הפרטי ולאתר מלכודות נפוצות.

דרך אחרת, ממוסדת יותר, היא להשתתף במכירות הפומביות של בתי המכירה הגדולים, שחלק לא מבוטל מהן פתוח למציעים בינלאומיים באינטרנט, ולא דורש נוכחות פיזית בשום שלב: החל בקבלת תיעוד מלא על הרכב, עבור בהצעת מחיר וכלה באפשרויות שונות של לוגיסטיקה ומשלוח בינלאומי. בתי המכירות הפומביים שומרים היטב על המוניטין שלהם ומפעילים קריטריונים של סינון, אם כי בסופו של דבר האחריות היא על המוכר. אבל צריך לזכור שאתה מתמודד מול רוכשים מקומיים, שלעתים מייחסים למכונית הנמכרת ערך מוסף "מקומי". בארצות הברית, למשל, זו יכולה להיות בעלות קודמת של זמר קאנטרי, השתתפות במירוץ מסוים וכדומה. הסיכוי לקבל החזר על הערך המוסף הזה בקרב הקהל המקומי, שאינו מכיר את הרקע, הוא קלוש.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים