גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו האדום של הדלק הירוק: מהפכת דלק הביו-דיזל תקועה

כבר ב-2007 המליצה ועדת מיסוי ירוק להחדיר לישראל את מהפכת דלק הביו-דיזל, שאמור להפחית את פליטת גזי החממה ולשמור על הסביבה ■ אבל לא רק שהנושא תקוע, בשבוע שעבר הנחיתה רשות המסים מכה נוספת - הטלת מס על הדלק

פריצות דרך "מדעיות" יכולות לבוא לפעמים מהמקומות הכי לא צפויים, אחרת קשה להבין איך רשות המסים הגיעה לאחרונה להחלטה כי הביו-דיזל, אותו דלק ירוק וידידותי לסביבה, בכלל אינו תורם להפחתת זיהום האוויר וכי יש להטיל עליו מס. כיצד מתיישבת קביעה זו עם שורת מחקרים ומאמרים המצביעים על ההיפך הגמור? לא ממש ברור. עוד פחות ברור כיצד מתיישבת ההחלטה להטיל מס על הביו-דיזל עם מדיניות הממשלה המוצהרת לעודד את השימוש בו כתחליף לנפט הגולמי. מה שכן ברור הוא שהטלת המס, או הבלו במקרה של הביו-דיזל, מעמידה בספק את המשך קיומו של הענף הצעיר והמתפתח הזה בישראל.

נתחיל בקצת עובדות. הביו-דיזל הוא שם כללי לחומרי דלק המופקים מבעלי חיים או מצמחים. מקור הייצור העיקרי של הביו-דיזל כיום הם צמחי הסויה והתירס ואזור הייצור העיקרי שלו נמצא בדרום אמריקה. בתהליך פשוט יחסית של זיקוק מתקבל ביו-דיזל טהור, המכונה B100, שבו ניתן להשתמש כתחליף לסולר כדלק לתנורים תעשייתיים או מערכות הסקה מרכזיות.

בשנים האחרונות החלו בעולם להשתמש בביו-דיזל מהול בסולר גם כדלק לתחבורה, כשבהדרגה מגדילים את שיעור הביו-דיזל על חשבון הסולר. שם הדלק נקבע בהתאם לשיעור הביו-דיזל המהול בו: B5, למשל, הוא דלק המורכב מ-5% ביו-דיזל ו-95% סולר. הדלק משמש רכבים המונעים בדיזל, כמו משאיות, אוטובוסים או מוניות, שאינם צריכים לעבור כל התאמה לשם השימוש בו.

המלצות הוועדה עדיין מחכות

ב-2007 המליצה ועדת מיסוי ירוק, ועדה בין-משרדית בראשות סמנכ"ל תכנון וכלכלה ברשות המסים, בועז סופר, לקבוע חובת מהילה הדרגתית של ביו-דיזל בסולר לתחבורה שתגיע בתוך שנתיים ל-5%. הוועדה הסבירה כי על מנת לייצר ביו-דיזל בהיקף המתבקש, נדרשת כמות גדולה של שמן שלא ניתן לספק על-ידי הייצור המקומי בלבד. לכן, המליצה הוועדה לפטור ממכס שמן שישמש אך ורק לייצור ביו-דיזל.

הוועדה הדגישה כי היא ממליצה על צעדים אלה למרות שהם יכולים לגרום למדינה להפסד הכנסות מרבי של 600 מיליון שקל (5% מההכנסות החזויות של 12 מיליארד שקל מהבלו על הסולר). הוועדה ציינה, אגב, במפורש כי "השימוש בביו-דיזל מביא להפחתת פליטות CO2 (גזי חממה), CO (פחמן חד-חמצני רעיל), חלקיקים ופחמימנים מהרכב".

המלצות ועדת סופר אושרו ב-13 בינואר 2008 במסגרת החלטת ממשלה בנושא עידוד השימוש באנרגיה נקייה בתחבורה. הממשלה הטילה על שר התשתיות לקבוע צו שיחייב את בתי הזיקוק בישראל למהול את הסולר שהם מספקים ללקוחותיהם בביו-דיזל, בשיעור שיעלה בהדרגה עד ל-5%. פה המקום לציין כי בתי הזיקוק בישראל כבר מוהלים סולר בביו-דיזל אך רק לצורך יצוא, וזאת עבור לקוחות באירופה, ששם כבר נקבעה הנחייה מחייבת של האיחוד האירופי למהילת ביו-דיזל בגובה 5%.

המס הופך את הביו-דיזל ללא כדאי

מאז אמנם התחלפה הממשלה אך ביוני 2009 הודיעו שרי האוצר והגנת הסביבה הנוכחיים כי יפעלו בהקדם ליישום המלצות הוועדה. שר התשתיות, עוזי לנדאו, אף קבע את הנושא כחלק מתוכנית העבודה של המשרד. אלא שלמרות כל ההצהרות וההחלטות, הצו המחייב למהול ביו-דיזל בסולר לא פורסם עד היום ומהפכת הדלק הירוק נשארה תקועה.

בעוד לנדאו מתמהמה, נכנסו לפעולה הדרגים המקצועיים, מקבלי ההחלטות האמיתיים במדינה. ביום חמישי האחרון הודיעה רשות המסים כי שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם על צו, לפיו יוטל על הביו-דיזל (B100) בלו (מס המוטל על דלקים, ע.ב) בגובה זהה לזה המוטל על סולר, כלומר 2.5 שקל לליטר. בנוסף, החליטה הרשות להקפיא את הוצאת הצו הפוטר ממס את הסולר המהול בביו-דיזל (B5), כך שכיום המס עליו גבוה אף יותר ועומד על 2.8 שקל, בדומה למס המוטל על בנזין.

בענף הביו-דיזל, הממתין זה שנתיים וחצי ליישום החלטות הממשלה, התקבלה הודעת רשות המסים בתדהמה. "ההחלטה סותמת את הגולל על ייצור הביו-דיזל בישראל", מצהיר משה זאק, יו"ר חברת נשיונל ביו-דיזל מקיבוץ כרמיה, המייצרת סולר אורגני לתעשייה על בסיס טכנולוגיה ישראלית.

"עליית מחירי הביו-דיזל עקב הטלת הבלו לא נותנת עדיפות למוצר מול הסולר והופכת אותו למוצר נחות". זאק אומר כי מבחינתו התוצאה הבלתי נמנעת של ההחלטה היא סגירת המפעל שבראשו הוא עומד ופיטורי כל עובדיו. גם ייבוא הביו-דיזל הופך לבלתי משתלם בעקבות ההחלטה, כיון שמחיר הביו-דיזל המיובא גבוה בכ-40% ממחיר הסולר.

"על פניו, המהלך הזה נראה מאוד מוזר", אומר שחר הררי, מבעלי חברת ביו-אריש אינטרנשיונל, שהתכוונה לייבא לישראל ביו-דיזל מארגנטינה. "אני בטוח ששר התשתיות לא היה שותף למהלך הזה. ידוע שלנדאו מבין היטב את החשיבות האסטרטגית של שילוב דלקים חלופיים למשק הישראלי".

מה שמפתיע בכל הסיפור הוא שגם השר לנדאו עצמו פרסם בצעד חריג הודעה המסתייגת מהחלטת רשות המסים. "שר התשתיות רואה בקידום הדלקים האלטרנטיביים אינטרס לאומי וסביבתי שיגרום, בין היתר, לפגיעה במקורות המימון של ארגונים אסלאמיים קיצוניים", נאמר בהודעה שהוציאה דוברות משרד התשתיות.

הדמגוגיה מאחורי הולכת הביו-דיזל

אלא שברשות המסים אומרים שמשרד התשתיות מילא תפקיד מרכזי בהחלטה להטיל את הבלו על הביו-דיזל, יחד עם משרד הגנת הסביבה. "חשבנו שנכון לקדם את הביו-דיזל, כי המשרדים הרלבנטיים רצו את זה", אמרו ל"גלובס" גורמים ברשות המסים. "אבל התברר לנו ששני המשרדים שקידמו את הנושא בעבר אינם רואים כיום טעם לתמרץ את הביו-דיזל, כל אחד מסיבותיו".

במשרד התשתיות אישרו כי בידי המשרד יש עבודה כלכלית שבחנה "היבטים תפעוליים וכלכליים של שילוב ביו-דיזל במערך הסולר בישראל. מסקנותיה היו שאין התאמה של מערכת התשתית לשימוש בביו-דיזל ואין כדאיות כלכלית בהסבה זו".

העבודה עליה מדברים במשרד התשתיות הוכנה על-ידי גורמים הקשורים לסקטור הדלק, שכנראה בעלי אינטרסים בעצמם. הטענה המרכזית שלה היא שאסור להשתמש בצנרת הולכת הדלקים הארצית לצורך הולכת הביו-דיזל, משום שהדלק מותיר בצנרת משקעים שלא ניתן לסלקם. מדובר בטענה ידועה ומוכרת שאליה מתלווה בדרך קבע האיום שמטוסי חיל האוויר יפלו במהלך טיסתם אם שאריות ביו-דיזל יתערבבו בדלק הסילוני המטיס אותם.

החלק השני של אותו טיעון גורס, שכיוון שלא ניתן להוליך את הביו-דיזל בצנרת, הדרך החלופית הוא הובלתו במכליות כביש והזיהום הנפלט מהמכליות בעת ההובלה מקזז את החיסכון של הביו-דיזל בפליטות. אלא שהטיעון הזה כבר הוכתר בתואר "דמגוגיה זולה" ודווקא מצד אחד מבכירי חברות הדלק. מנהל חטיבת הזיקוק בפז, מלאכי אלפר, התראיין לפני מספר חודשים לאתר העוסק בתחום בשם "תשתיות" וציין כי "אסור לתת למספרים לבלבל. מכלית ביו-דיזל מובילה 35 אלף ליטר, שמספיקים להנעת 14 אלף מכוניות בעלות מיכל של 50 ליטר כל אחת. כדי לספק את הבלילה ל-200 אלף טון סולר (כמות הסולר הנצרכת בחודש, ע.ב) יש צורך ב-340 מכליות.

"במילים אחרות, אם הביו-דיזל יכול להפחית 4% מפליטות גזי החממה, ההולכה באמצעות מכליות כביש תפחית רק 3.99%. זה כל הסיפור. זה נתון בטל בשישים. צריך להיצמד לפיזיקה ולכימיה ולא להישבות בדיבורים דמגוגיים. את התקנה אפשר היה לממש ממחר וכל המשק ירוויח".

רשות המסים: מיגור פשע והכנסות למדינה

לגבי נושא הפחתת זיהום האוויר אומרים ברשות המסים כי "משרד הגנת הסביבה מדבר על 2% הפחתה בפליטות גזי החממה, אבל מצד שני אומר שהביו-דיזל פולט יותר נוקסים (חלקיקים מסוכנים לבריאות, ע.ב) ושבכלל יש היום חשיבה מחודשת באירופה לגבי ביו-דיזל מהדור הראשון".

סיבה נוספת שמציינים ברשות המסים היא הרצון לחסום פירצה. כבר היום פועלות בישראל חברות המספקות B100 לצורך הסקה ומנצלות את העובדה שהתחום אינו מוסדר ומפוקח. ברשות חששו שמשפחות פשע ינצלו זאת כדי להשתלט על שוק המהילה, כפי שכבר קרה בעבר עם הנפטא.

וישנו, כמובן, גם השיקול הכלכלי. מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, העריך כי הטלת הבלו על הביו-דיזל תגדיל את הכנסות המדינה ב-200 מיליון שקל. עם כל הכבוד לאמנת קופנהגן להפחתת פליטות גזי חממה, אי אפשר לקנות איתה במכולת. אלא שגם הטיעון הזה נשמע קצת מגוחך, אם שואלים את היבואנים. "אם השוק יחוסל, לא יהיו מכירות ולכן לא יהיה על מה לגבות בלו", אומר הררי. "כיום, לפחות האוצר מרוויח מע"מ מהמכירות ומס הכנסה מרווחי החברות שהחלו לפעול בענף. אם ייכנס הצו, גם זה ייעלם להם".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים