גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד: הולנדר והנציבות שימשו 'חותמת גומי' בתיק שוקי משעול

נקבע כי סילוק משעול מעבודתו ברשות המסים נעשה על יסוד שימוע פגום ■ משעול: עו"ד רונאל פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בשל קשריו עם פרקליטת המחוז רות דוד

ביקורת חסרת תקדים על נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, ובכירי משרדו מותחת שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, חגית שגיא, ולפיה הנציבות למעשה פיברקה טיפול במהלכי השעייתו של שוקי משעול, מי שהיה מבכירי מע"מ, ושימשה "חותמת גומי" לפרקליטות.

משעול חשף החל מ-2003 שחיתות במערכת המסים, ובעקבות פעילותו ותלונותיו הוא סולק מעבודתו על-ידי מנהל רשות המסים דאז, איתן רוב (ויחד איתו סולק גם שותפו לחשיפת השחיתות, קצין המודיעין רפי רותם).

נגד משעול הוגש בתחילת 2006 כתב אישום על פגיעה בפרטיות והפרת סודות של נישומים ובקשירת קשר לקבל במירמה החזר ביטוח רכב בגובה 542 שקל. במהלך המשפט, המתנהל בפני שופטת השלום בתל-אביב דניאלה שריזלי, התברר כי המשטרה ביצעה האזנות סתר על הטלפונים של משעול במשך כשנה, ב-2004-2005, וכן צולמו בסתר כל פגישותיו במשרד (כפי שנחשף במוסף G של "גלובס", יולי 2010).

שימוע למראית-עין

במקביל להליך הפלילי ניהל משעול מאבק בבתי הדין לעבודה, כדי לבטל את החלטת הולנדר לא לחדש את חוזה ההעסקה איתו. הפרקליטות, באופן שלא הוסבר, סירבה להתחייב להחזירו לעבודה ולתפקיד, אם ייקבע כי לא היה מקום שלא להאריך את החוזה או אם ייצא זכאי במשפט הפלילי. בעקבות כך בדק בית הדין האזורי את האופן שבו פעלה נציבות שירות המדינה במהלכים להשעיית משעול ולאי-חידוש החוזה עמו.

השופטת שגיא פסקה בשבוע שעבר כי בשלב השימוע של משעול, איש בנציבות כלל לא ידע במה מאשימים אותו, וכי "למעשה, נערכו השימועים למראית-עין". עוד פסקה השופטת: "הולנדר ונציגיו אטמו אוזניים, תוך הסתמכות מוחלטת על עמדת הפרקליטות, וסירבו בעקביות לבחון את הראיות. ברור לנו כי הולנדר והפועלים מטעמו לא שימשו אלא 'חותמת גומי' לקביעות הפרקליטות, ולא ניסו כלל לברר אם יש ממש בטענות התובע באשר לחפותו".

השופטת שגיא קבעה כי אי-חידוש ההסכם עם משעול נעשה שלא כדין ועל יסוד שימוע פגום, בחוסר שיקול-דעת של הולנדר. לכן קבעה כי החלטת הנציב בטלה, וכי המדינה חייבת לשלם למשעול את שכרו ממועד תום ההסכם הקודם ועד לחתימת ההסכם החדש.

לגבי ההשעיה והתפקיד של משעול - נקבע כי הדברים תלויים בתוצאות ההליך הפלילי. המדינה חויבה בהוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בגובה 20 אלף שקל.

משרד המשפטים מסר: "יודגש כי לפי פסק הדין ימשיך התובע להיות מושעה מתפקידו, וזאת עד לתום ההליך הפלילי המתנהל נגדו. יחד עם זאת, על פני הדברים נראה כי בפסק הדין נפלו שגיאות, והמדינה תשקול הגשת ערעור".

עו"ד מנחם רובינשטיין, פרקליטו של משעול, אומר: "אני לא מאמין שיהיה ערעור, כי הקביעות מבוססות ונובעות מעדויותיהם של עדי התביעה מנציבות שירות המדינה".

משעול העיד: עו"ד רונאל פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בשל קשריו עם פרקליטת המחוז רות דוד

במסגרת עדותו של שוקי משעול בתיק הפלילי בפני השופטת דניאלה שריזלי, התעוררה שאלה הקשורה ליחסים בין פרקליטת מחוז תל-אביב, רות דוד, שטיפלה בפרשת משעול, לבין עו"ד רונאל פישר, שייצג את משעול בחקירה והמעצר באמצע 2005. לפי עדותו של משעול, עו"ד פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בזכות קשריו עם דוד.

התובעת בתיק, רביד שיפמן, הציגה הקלטת וידיאו של שיחה בין משעול לבין ג"א, שנחשף כמקור של משעול, על איש השוק האפור יניב כהן. בהתייחס לקלטת אמרה התובעת: "ג"א אומר אם אפשר לעזור לו (לכהן - מ.ל), ואתה אומר שאין לו תיק, שהאשימו אותו בגניבה מהבנק למסחר. שואל אותך ג"א אם יש לך עורך דין טוב. אתה אומר שכן ושהוא יקרן, נותן את הפרטים של רונאל פישר".

משעול משיב: "אני לא מדווח לג"א על חקירות בנושא מסים. ג"א מדווח לי על יניב כהן שמצוי בבנק למסחר, בשוק האפור, נושא של הלבנת הון, ושעופר מקסימוב מאיים עליו. ג"א מוסר לי מידע. אז אני נזכר שלפני כמה חודשים היה אצלי רונאל פישר במשרד במע"מ ומספר לי על פרשת האחים דבוש וזאב רוזנשטיין והקשרים המיוחדים שלו עם פרקליטת המחוז, רות דוד, ואיך הוא גרם לזה שהאחים דבוש יהיו עדי מדינה. עשיתי דבר פשוט. שלחתי את אותו יניב, באמצעות ג"א, לרונאל פישר, שאולי יסגור לו גם סיפור של עד מדינה, והמדינה תרוויח מזה".

בהמשך המשפט, בחקירה חוזרת של הסנגור מנחם רובינשטיין, פירט משעול בעדותו שוב את הדברים ששמע, לדבריו, מעו"ד פישר, ובהם אמר הפרקליט כי הוא "יכול להסדיר נושא של עדי מדינה" בזכות קשריו עם דוד.

כתב "גלובס" מעיר כי הפרקליטות סיננה את האזנות הסתר שהוצגו בתיק בית המשפט, והשיחות בין משעול לעו"ד פישר לא הוצגו. ואולם, בידי המשטרה והפרקליטות מצויות האזנות סתר לשיחות טלפון בין השניים וכן הקלטת וידיאו של פגישה ביניהם, ולכן ניתן לבדוק אם עדותו של משעול נתמכת בהקלטות סתר.

מפרקליטות מחוז תל-אביב נמסר: "הדברים של משעול בזויים ולא ראויים כלל להתייחסות ולתגובה. פרקליטת המחוז לא תפרט במסגרת זו את רשימת מכריה וידידיה, וחזקה עליה שאין היא מטפלת בעניינים אשר יש לה נגיעה אישית בהם או במי הצדדים המעורבים".

פרקליטו של משעול, עו"ד מנחם רובינשטיין, מסר: "בתגובת הפרקליטות לא מופיעה הכחשה".

עו"ד רונאל פישר מסר: "לא ידעתי שאני נתפס כמומחה להסכמי עדי מדינה או כי יש לי קשרים מצוינים בפרקליטות, וממש לא מתחשק לי לקלקל את הדימוי החדש שלי. יחד עם זאת, כדאי לא לקחת ברצינות תהומית הגיגים של נאשם המעיד לטובת עצמו, ואסור לשפוט אותו לחומרה, אם העובדות כהווייתן לא היו נר לרגליו. אחרי הכל, אין לי יחסים אינטימיים עם הגברת רות דוד, בעיקר משום שאשתי לא מרשה לי. אין לי גם שמץ של מושג מי זה יניב כהן, הנזכר בעדותו של משעול, משום שלצערי איש כזה מעולם לא פנה אליי, וחבל. גם קשה לייחס לי בדיעבד את מעמד עדי המדינה לאחים דדוש, בעיקר משום שפנייתם אליי בעניין הזה היתה לשם עריכת ההסכם, משגמרו אומר לשתף פעולה עם רשויות האכיפה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל