גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתכנים על חשבונכם: "לקרנות יש כסף - והן חייבות לקנות"

עפ"י הנפקות האג"ח האחרונות, החוסך הישראלי נטל על עצמו את הסיכון, ומקבל ריבית נמוכה ■ הנפקת גילץ כמשל: הסיכון על הציבור, הריבית נמוכה - ואין ביטחונות

"זה קורה ב-99% מההנפקות", מספר מנהל בחברת חיתום גדולה, "החוב שנלקח מהשוק הוא הרובד הכי נמוך. כשהשוק חלש, החברות לוקחות אשראי מהבנקים ומקרנות המנוף - להם יש סטנדרט. אבל כשהשוק חזק הולכים לשוק כי הוא קונה בלי בטוחות ובריביות נמוכות. קרנות הנאמנות הם השחקנים העיקריים, יש להם כסף והן חייבות לקנות, מה אכפת להם הריבית או הסיכון. ככה עובד השוק".

ראש החטיבה העסקית של בנק הפועלים, שמעון גל, הוא בנקאי מנוסה וככזה הוא מתנסח בלשון המעטה. "אחרי המשבר, מהר מדי עברו לסדר היום וחזרו לשגרה", הוא אמר לנו לפני זמן לא רב בראיון בו התייחס לגיוסי האג"ח. "בגיוסים האלה המרווחים שנלקחים בשוק ההון לא משקפים את רמת הסיכון". גל בעצם אומר: "אנשי שוק ההון, אתם מלווים בריביות נמוכות מדי".

ניקח למשל את הנפקת אג"ח ד' של גילץ שהסתיימה לפני שבועיים. גילץ, למי שלא מכיר, היא חברה העוסקת בנדל"ן ובאנרגיה סולארית ונמצאת בשליטתם של מייסדי אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש. הביקושים להנפקה הסתכמו ב-265 מיליון שקל, פי 2.2 מהסכום אותו גייסה החברה: 121 מיליון שקל.

את ההנפקה הובילו טובי חתמינו: אקסלנס, פועלים אי.בי.אי, ברק קפיטל, לאומי פרטנרס וכלל פיננסים חיתום. מכרז מוסדי לא נערך כי בעלי השליטה הזרימו ביקושים ל-85 מיליון שקל. מבחינתם זו עדות לאמון ביכולת ההחזר של החברה.

לאחר ההנפקה ותחת הכותרת "ביקושי יתר גבוהים במיוחד", הוציא בירם הודעה מפורטת שהסבירה לאן ילך הכסף: "ההון המגויס נועד למימוש תוכניתה האסטרטגית של גילץ לשנה הקרובה, הכוללת התרחבות פעילותה בתחום האנרגיה הסולארית, באירופה ובישראל". עד כאן נשמע מצוין, גילץ תייצר לאירופים אנרגיה ירוקה, שוק שעתיד להתרחב מאוד בשנים הקרובות, היא תעשה הרבה כסף והחוסכים הישראלים ירוויחו.

אבל כשנכנסים פנימה לתוך המספרים של גילץ מגלים מציאות יותר מורכבת, בה רוכש האג"ח נוטל על עצמו את הסיכון, אינו מקבל ביטחונות, וזוכה בריבית נמוכה יחסית למקורות המימון האחרים של החברה.

לא סימטרי

גילץ, שתשנה את שמה ל"סאנפלאואר", הנפיקה אג"ח לא צמודה במח"מ של 4.5 שנים ובריבית של 7.3%. הקרן תשולם בשלושה תשלומים בין דצמבר 2014 לדצמבר 2016, והאג"ח אינה מדורגת. "לתמורת ההנפקה לא נקבע ייעוד ספציפי והיא תשמש את החברה לפעילותה השוטפת", מסביר בירם.

כמו חברות רבות, המבנה המימוני של גילץ אינו סימטרי. החוב למעלה אבל מקורות התשלום למטה. החוב נלקח על ידי גילץ ומיועד למימון הפרויקטים שלה בחו"ל. הפרויקטים מתופעלים כחברות בנות ייעודיות וגילץ אמורה לשלם את האג"ח מדיבידנד שאלו יזרימו לה מרווחי הפרויקטים.

קיימת אפשרות סבירה שהאג"ח תשמש את גילץ כהון עצמי של הפרויקטים. על בסיס ההון העצמי הזה גילץ לוקחת הלוואה מבנק אירופי ומממנת את יתרת הפרויקט. את הבנק לא מעניין מאיפה גילץ מביאה את הכסף. כלומר, החוסך הישראלי הוא ההון העצמי עבור הבנק האירופי. שיטה זו הייתה מקובלת בזמנו בחברות נדל"ן ישראליות, שגייסו אג"ח בשנות הגאות לטובת פרויקטים במזרח אירופה.

ומה יקרה אם יהיה דיפולט? הבנק כמו בנק, מובטח בשעבודים וביטחונות, אך למחזיקי האג"ח אין ביטחונות. הנה מה שנכתב בשטר הנאמנות שנחתם בין גילץ לנאמן שטראוס לזר. 31 עמודים נושא כתב הנאמנות ובעמוד 8 נמצא סעיף 6 הנושא שכותרתו "בטוחה לאיגרות החוב".

סעיף א' פותח בהצהרה: "איגרות החוב אינן מובטחות בשעבוד או בכל אופן אחר. למען הסר ספק, מובהר כי על הנאמן לא חלה חובה לבחון, ובפועל לא בחן, את הצורך בהעמדת ביטחונות להבטחת התשלומים למחזיקי איגרות החוב. הנאמן לא נתבקש לערוך ולא ערך בדיקת נאותות באשר למצב עסקי החברה או החברות הבנות".

סעיף ב' מסביר בצורה ברורה כי "להסרת ספק מובהר כי החברה רשאית לשעבד את נכסיה לטובת מי שתמצא לנכון, ללא הגבלה כלשהי, ובכל דרגה שהיא, ללא צורך בהסכמת הנאמן או המחזיקים".

ובתרגום לעברית, סעיף א' אומר למחזיקי האג"ח: שימו לב אין לכם ביטחונות ואף אחד לא בדק עבורכם את הצורך בביטחונות. סעיף ב' מסביר בנימוס כי החברה תוכל לתת ביטחונות למי שתרצה ולמחזיקי האג"ח אין שום מילה בעניין.

"לא עובר חודק"

אבל בואו נשים רגע בצד את גילץ. זה הזמן להזכיר כי כלקח מטיפול המוסדיים בהנפקות אג"ח בשנים שלפני המשבר, הקים האוצר את ועדת חודק. המלצותיה, שהתקבלו ויהפכו בקרוב לחוזר מחייב, קובעות כי גופים מוסדיים ידרשו התניות פיננסיות ממנפיקי האג"ח: קובננטס, בטוחות, שעבודים.

רק שבגילץ אין את כל זה, לא חודק ולא נעליים. האג"ח מובטחת בהצלחת הפעילות של גילץ בחו"ל, אם תהיה כזו.

אין זה אומר שהתוכנית העסקית של גילץ לא תעלה יפה. בירם ודויטש הם מנהלים מוכשרים ומוערכים שבנו את בית ההשקעות אקסלנס בהצלחה רבה. אבל אם תהיה תקלה, לפי שטר הנאמנות הראשונים שיספגו הם מחזיקי האג"ח. וכאן עולה השאלה הבסיסית של המשקיע: האם הריבית שווה את הסיכון? האם התמחור של 7.3% (לא צמוד) למח"מ של 4.5 שנים הוא תמחור סביר מול הסיכון?

"בשום פנים ואופן לא קניתי", אומר לנו מנהל השקעות בגוף מוסדי גדול המנהל מיליארדי שקלים. "באג"ח הסיכון יושב אצלי, האפסייד נשאר בחברה. אם אני מאמין בגילץ אקנה אקוויטי. אם לא, מדוע שאקנה אג"ח?".*"אני נפרע אחרון וגם אין לי ביטחונות. אני גם חוב נחות, למה שאשקיע? אם יגיע יום גשום אין לי כלום".

שוחחנו עם מרבית הגופים המוסדיים הגדולים, גופים שמנהלים במצטבר כ-450 מיליארד שקל, ואף אחד מהם לא השתתף בהנפקה. מהשיחות הללו למדנו על מושג חדש שנכנס לז'רגון: "לא עובר חודק". כלומר, ההנפקה לא עומדת ברף המינימום שהציבה הוועדה. "כבר בדיון הראשון החלטנו שלא להשתתף, קרן 'בראשית' קיבלה ריבית גבוהה יותר וביטחונות. לנו התשואה אינה עונה על הסיכון".

הלכנו לגוף נוסף, הידוע ביכולת הניתוח שלו. "החתמים לחצו אבל לא קנינו", אמר לנו מנהל ההשקעות. "פסלנו את הנייר כי הריבית לא נראתה לנו".

ומה קיבלו המממנים האחרים של גילץ? קרן המנוף "בראשית", בראשות גבי פרל, רכשה 17% מגילץ תמורת 60 מיליון שקל לפי מחיר מניה של 10.75 שקל (המחיר היום הוא 14.5 שקל) ואופציה לרכישת עוד 10% במחיר מימוש של 13 שקל. בנוסף הנפיקה גילץ ל"בראשית" אג"ח לא סחירה בהיקף של 60 מיליון שקל ובריבית של 8%.

"בראשית" קיבלה כביטחונות מניות של חברות בנות שתקים גילץ לטובת הפרויקטים, ושעבוד צף וקבוע על כל התקבולים מחברות אלו. כלומר, "בראשית" עשתה עסקה מצוינת. הקרן מקבלת ריבית גבוהה יותר ממחזיקי האג"ח וגם שעבודים וביטחונות. בעסקה הזו המשוואה ברורה: הכסף ש"בראשית" נתנה הולך לפרויקטים, התקבולים מהפרויקטים משועבדים ל"בראשית". ככה עושים מימון.

בפרויקט אולמדה בספרד, נלקח המימון מבנק גרמני בריבית אפקטיבית של 7.3%. בנוסף, קיבל הבנק שעבוד על מניות הפרויקט. גילץ ושותפתה בפרויקט שיכון ובינוי העניקו ערבות להשבת חלק מהלוואה עד דצמבר 2011 אם יתממש תרחיש שיפגע במודל העסקי (אם הפרויקט לא יהיה זכאי לתעריף מועדף למכירת חשמל). לערבות הזו ניתנה ערבות נוספת של חברה מקבוצת שיכון ובינוי וכדי להבטיח אותה הפקידה גילץ בידי נאמן 8 מיליון אירו. גם הבנק הגרמני יודע את העבודה. רוצים מימון? בבקשה, תנו שעבוד על הפרויקט ותנו גם ערבות עד שנראה שהמודל העסקי בסדר.

"הרשות טרפדה"

אז היחידים שלא קיבלו ביטחונות הם מחזיקי האג"ח. בגילץ מסבירים שהייתה כוונה לתת ביטחונות, אבל רשות ניירות ערך טרפדה את העניין. "החברה התכוונה להעניק ביטחונות ספציפיים לציבור אולם הדבר לא התאפשר בשל דרישות חדשות של רשות ני"ע לפיהן יש לצרף לדו"חות הכספיים דו"חות של כל נכס המשועבד לבעלי אג"ח. עקב הקושי הטכני שבעניין החליטה החברה להעניק לבעלי האג"ח שיעבוד שלילי על נכסים במקום שיעבוד ספציפי", טוענים בחברה.

השעבוד שלילי הוא הלוואות הבעלים לחברה שגילץ התחייבה כי יעמדו על 125% מקרן האג"ח. גילץ מוסיפה כי "הלוואות הבעלים המשועבדות בשעבוד שלילי אינן משועבדות לבנק המממן וניתנות למשיכה בתנאים מסוימים כפי שנקבעו עם הבנק".

אבל באותו סעיף מופיע משפט נוסף המסביר כי "אין באמור בכדי לגרוע מזכותה של החברה להתחייב ביחס להלוואות הבעלים הנ"ל, כי הן תהיינה נחותות להלוואות שתקבל חברה בת ממי שיממן את פעילותה". כלומר, במידה שהחברה הבת תיקח הלוואה מבנק, ימצאו את עצמם מחזיקי האג"ח בנחיתות לעומת נותן ההלוואה.

עוד מסבירים בגילץ כי "במסגרת ההנפקה נתנו לבעלי האג"ח שורה של התניות חוזיות שמהוות עילה לפירעון מיידי כמו גם קובננטס. כל גוף מוסדי קובע לעצמו אם ניתן לסווג את העסקה כעומדת בתנאים של חודק, וזאת לפי מדיניות ההשקעות שלו".

כך או כך, עם השורה התחתונה קשה להתווכח: למחזיקי האג"ח של גילץ אין ביטחונות והריבית שהם מקבלים נמוכה מזו שמקבלת קרן "בראשית" שקיבלה בטוחות.

44

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל