גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אביבה שליט:"לא מלמדים אמא איך להרגיש כשחוטפים את בנה"

אביבה שליט: "אני סופרת כל יום, כל דקה, ויודעת שלא ניכנס לשנה החמישית בשקט. לא ניתן לעוד קיץ להיות כזה" ■ לפרויקט 50 המשפיעות של "לידיי גלובס"

"מעניין מה היה אומר דוד בן גוריון, שטבע את המשפט 'תדע כל אם עברייה שמסרה את גורל בניה לידי המפקדים הראויים לכך', אילו ראה את התנהלותם של ראשי ממשלת ישראל בסיפור של גלעד. אני רק יכולה לשער שהוא היה המום", אומרת אביבה שליט בכאב.

כבר כמה חודשים היא יושבת במאהל בירושלים, שם נפגשנו. הכאב אינו מרפה. אם עד השנה היא נהגה באיפוק ואת רוב הראיונות לתקשורת נתן נועם, בעלה, לאחרונה משהו השתנה. "אביבה כבר לא רואה ממטר אף אחד, וכמה שהחשיפה קשה לה, היא הבינה שהתקשורת היא כלי ולא מטרה", אומר אחד ממקורביה. "זה התחיל מהסכמתה לסיסמה 'גלעד הוא הילד של כולנו', המשיך בצעדה, ואם היה רגע שבו התגלתה שליט האחרת, זה היה הרגע שבו דפקה על הגדרות שמגדרות את בית ראש הממשלה".

"ברור שקשה לי עם ההתנהגות הזו, פתאום הפכתי נחלת הכלל וכל אחד נוגע בי", היא אומרת. "בסופו של דבר אדם לא משתנה, אבל זה גרם לנו לדבר ולעשות דברים שלא חשבנו שנעשה. אפילו זה שסבא צבי סיפר על היותנו משפחה שכולה היה רגע קשה. עד לחטיפה של גלעד, זה היה נושא שבכלל לא דובר בבית.

"אני בסך הכול אביבה שליט ממצפה הילה, שאוהבת את השקט ורוצה לחזור אליו, ואעשה הכול עד שהבן שלי יחזור הביתה. חוסר האונים מטריף אותי. טוב, לפחות מאז הצעדה גיליתי את היופי של ירושלים ושל תל אביב, מקומות שלא הייתי בהם קודם", היא אומרת בציניות.

"אני כל הזמן מעסיקה את עצמי במה קורה איתו ומה עובר עליו. אני לא יודעת מה הוא אוכל, לא יודעת מה הוא שותה, אם קר לו או חם לו, אם הוא רואה אור יום, אני לא יודעת אם יש מי שמדבר איתו בכלל. כשהוא היה בבית, הייתי קמה בלילה ומכסה אותו. ועכשיו?".

המהלך המרכזי שלה השנה היה כמובן הצעדה למען גלעד. "בבוקר הצעדה חיכינו לכמה מאות אנשים, ואז יצאתי מהבית ונועם אמר לי, 'אביבה תסתובבי'", היא מספרת. "הסתכלתי אחורה וראיתי נחיל של אנשים. למעלה מעשרת אלפים איש צעדו איתנו והצביעו ברגליים. העם בעצם בא לנתניהו ואמר לו, 'אנחנו בחרנו בך, אתה תחזיר את גלעד הביתה. נגמר הזמן'.

"אחר כך הגיעה הישיבה באוהל, וגילויי האהבה והתמיכה היו מדהימים. כל קיץ עובר עלינו בקושי. ביוני זה יום החטיפה ויש אזכרות לחיילים שנהרגו בתקרית עם גלעד, אחר כך מתקיימות האזכרות של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, ובאוגוסט זה יום ההולדת של גלעד. החגים כבר בפתח, והלב שלנו כבר מרוקן.

"אני סופרת כל יום, כל דקה, ויודעת שלא ניכנס לשנה החמישית בשקט, שלא ניתן לעוד קיץ להיות כזה, לא ניתן שגורלו של גלעד יהיה כמו של רון ארד".

כואב לך שנתניהו או נציג מטעמו אינם פה?

"כואב, ויותר מהכול מאכזב, אבל לא מפתיע. נתניהו פשוט מפחד. הוא מפחד לערוך את העסקה בגלל כמה עשרות בודדות של מחבלים, שהוא מסרב לשחרר. ראשי מערכת הביטחון שלנו אומרים לו לשחרר אותם והוא פשוט מפחד, כאילו גורל המזרח התיכון מוטל על הכתפיים של גלעד.

"בנינו צבא חזק ואנחנו חברה חזקה, בין היתר בגלל הידיעה שלא מפקירים חייל פצוע. את גלעד הפקירו. כשראש ממשלה מתעלם מכך, פה מתחילה להישבר רוחה של החברה הישראלית.

"ביבי נשלט בידי מערכת האינטרסים שיש לו במזרח התיכון ובידי הפוליטיקות הפנימיות שלו במדינה, והוא שבוי שלהם. אבל הבן שלי שבוי בידי החמאס, ולא בידי המערכת הזו של ביבי. גלעד זה חייל צה"ל שנשבה וצריך לשחרר אותו, ואם היה רגע שהיה צריך להגיע אליו, שאזרחי ישראל יגידו לביבי שהוא מפקיר חייל ושיש לזה השלכות רחבות היקף, הרבה מעבר לגלעד, הוא הגיע ובא לידי ביטוי בצעדה".

שליט נולד בנהריה, וכשהיה בן שנתיים עברה המשפחה למצפה הילה. "הוא היה ילד שקט ומופנם עם תלתלים בלונדיניים עד לכתפיים. כל מה שעניין אותו בתיכון היה המחשב, הטלוויזיה ומגרש הכדורסל, שם היה מעביר את רוב יומו. הוא היה מגיע הביתה, אוכל ויוצא למגרש. לפעמים הוא היה לוקח את האופניים, או יורד ברגל לטייל בנחל כזיב, שמשתרע מתחת לבית שלנו. אין הרבה מקומות שרואים מהם כאלו קשתות בענן, ששומעים את הגשם יורד ושהלב נעצר מהשקיעות המדהימות. בכל פעם שאני עומדת מול היופי הזה, אני חושבת מתי כבר גלעד יראה שוב את כל אלו.

"לפעמים אני מחפשת אותו יורד במדרגות אל הבית שלנו במצפה הילה, ובטוחה שעוד רגע הוא יגיע", היא מספרת. "ב-28 באוגוסט הוא ציין יום הולדת 24, וכבר ארבע שנים הוא לא יורד במדרגות האלו ולא חוגג את יום ההולדת. ארבע שנים אין לי את הבן שלי. הבן שלנו יואל סיים השנה את לימודיו לקראת תואר מהנדס, ועכשיו יש לי שני מהנדסים בבית. אם גלעד היה איתנו, גם הוא כבר היה יכול להיות לקראת סיום לימודיו בטכניון".

ביוני 2006 נחטף שליט בידי החמאס והועבר לרצועת עזה, שם הוא מוחזק, ככל הנראה, גם בימים אלו. למעט הקלטת שהועברה לידי ישראל באוקטובר 2009, איש לא ראה ולא ביקר אותו ותנאי השבי שלו אינם ידועים.

מה את זוכרת מרגע ההודעה על החטיפה?

"בבוקר שמעתי שהייתה תקרית בכרם שלום, והרגשתי איך הבטן שלי מתהפכת. כמה שעות אחר כך הגיעו אליי למשרד נועם ועוד שני אנשים, ואמרו לי שגלעד נחטף. הרגשתי מה זה אומר שהשמים נופלים, ולא כביטוי".

הייתה הקלה בידיעה שגלעד נחטף, אבל חי?

"ממש לא. רק כאב עצום שהשתלט באותו הרגע ולא מרפה. לא מלמדים אף אימא מה מרגישים ואיך מתנהגים כשחוטפים את הבן שלה. ברגע הראשון נועם ואני אספנו אחד את השני ואמרנו שיהיה בסדר, שעוד יום יומיים, מקסימום שבוע, גלעד יחזור. בחלומות הכי גרועים לא האמנו שיעברו מעל ארבע שנים ולא נראה אותו".

"בין לתפקד לבין לחיות"

כשראית את גלעד בקלטת. זה הרגיע אותך?

"לא. נכון שראיתי שהוא קם בסוף ומתהלך, אבל יש הבדל בין לתפקד לבין לחיות, ולגלעד לא הייתה חיות בקלטת הזו. העיניים שלו שקועות, יש לו עיגולים שחורים מסביב לעיניים, הוא רזה כל כך. אימא רואה ויודעת מה עובר על הבן שלה, וראיתי שהוא פגוע וכמה שהוא סובל".

אולי שגיתם בהמתנה השקטה שלכם?

"נועם החליט שיושבים בשקט, שנותנים לאולמרט ולנתניהו זמן למצוא מתווך ולקדם ולמצות אפשרויות. אנחנו לא מערערים על סמכותו ויכולתו של ראש הממשלה ואף פעם לא אמרנו לו אילו אפשרויות יש, אלא ביקשנו למצות את מה שיש, לבצע את המו"מ. אם טעינו בכך נדע רק אחרי. נהגנו בדרך שמתאימה לנו, לא יכולנו להפוך את עורנו, למרות שמהרגע הראשון ידענו שיש פה המון פספוסים ושרק גלעד משלם את המחיר".

את חושבת לפעמים "למה זה קרה דווקא לי"?

"לא. אני חושבת רק על גלעד, ועל יותר ויותר הורים שרואים את מקרה גלעד, וחושבים לאן בעצם הם שולחים את הילדים שלהם, אם בעצם אין אף אחד מאחוריהם. אם פעם היה מקומם אותי לחשוב שהורים שוקלים לא לשלוח אל הילדים שלהם לקרבי, היום אני יכולה להבין כל הורה שעושה את השיקול הזה.

"גם בני הנוער המדהימים שמגיעים לכאן מבינים את ההשלכות שיש להפקרה של גלעד. יש ילדים שהיו בני 12 כשזה קרה, ואמורים להתגייס בעוד שנתיים. גם ככה יש ירידה ברמת המוטיבציה בצה"ל ללכת ליחידות קרביות, וזה רק חידד את הבעיה".

תארי לי את הרגע שגלעד יחזור.

"גלעד יגיע ויירד במדרגות, ייכנס לחדר שהוא אהב ולמחשב שלו, ואז בטח ילך לטייל בנחל כזיב שמתחת לבית, שמשתרע מתחת לחדרו. זה כנראה לא יהיה אותו גלעד, אנחנו לא נכיר אותו והוא לא יכיר את ההורים שהוא עזב, אבל הבן שלי יהיה שוב בבית. בלילה, לאחר שהוא יירדם, אגש למיטה שלו, אגע בו לראות שהוא באמת שם, ואכסה אותו. שלא יהיה לו קר".

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה