גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוד של ג'ו

רשת הקמעונאות טריידר ג'ו ממשיכה להדהים את השוק האמריקני. מה סוד ההצלחה שלה?

לפני כ-5 שנים התפרסמה ב"גלובס" כתבה שלי על התופעה הייחודית של רשת הסופרמרקטים TJ) Trader Joe's) שבארצות-הברית. כבר אז, כפי שגם היום, נתפשה הרשת כמותג המכולת המבוקש ביותר על-ידי הצרכנים. בימים אלה גועשת התקשורת האמריקנית ומצטטת קטעים, תובנות ופרשנויות שפורסמו בשבוע שעבר במסגרת מאמר רב עמודים בכתב העת Fortune, החושף את סודותיה של הרשת המופלאה. העיתונאית בט קוויט ערכה מחקר מקיף אודות הרשת, שנמשך מספר חודשים וכלל גם ראיונות עם בכירים לשעבר ברשת. התכנים של מחקר זה עשויים לשמש כסמן ימני עבור רשתות קמעונאיות בכל העולם, וגם בישראל.

אם ננסה לתמצת בשורה תחתונה אחת את היתרון היחסי העיקרי של הרשת, נדייק אם נציג זאת כבידול המבוסס על שירות לקוחות אולטימטיבי בראייה הרחבה ביותר שלו. אך, כפי שנאמר לא אחת, הרמה האיכותית של שירות לקוחות היא תמיד בעיני המתבונן, או נכון יותר בעיניו של הצרכן. ואכן - רשת TJ עוקבת בקפדנות אחר השינויים בטעמיו ובביקושיו של הצרכן האמריקני, ומצליחה לשמור על חוויית לקוח בדרגה הגבוהה ביותר.

כיום מצויות ברשת 344 חנויות הפרושות על פני 25 מדינות בארצות-הברית, כולל במנהטן, ובשנת 2009 הן יצרו מכירות בהיקף מדהים של 8 מיליארד דולר. רק לשם השוואה, המכירות של רשת TJ גדולות יותר משל הרשת הפופולרית Whole Foods ושל רשת המוצרים לבית Bed Bath & Beyond - שהיא מושא לחיקוי של רשתות קמעונאיות רבות בארץ ובעולם.

אך הנתון המפתיע ביותר של רשת TJ הוא, שמספר המק"טים בכל חנות אינו עולה על 4,000, כאשר 80% הם בקטגוריה של מותג פרטי, בעוד שברשתות סופרמרקט מובילות מספר המק"טים נע בין 30 ל-50 אלף פריטים, מהם כ-20% בלבד הם מותג פרטי. התוצאה: היקף מכירה גבוה במיוחד המגיע ל- 5,350 דולר למ"ר, יותר מפי שניים מאשר ברשת Whole Foods הדומה לה בגודלה.

שתיקה תקשורתית

בניגוד לרשתות אחרות המייח"צנות את עצמן לדעת, גישתה של רשת TJ לתקשורת היא מחתרתית: היא כמעט שאינה מוציאה הודעות לעיתונות, ונמנעת באופן שיטתי מלתת ראיונות לכלי התקשורת השונים. גישה זו, המעצימה את השיווק הוויראלי שלה, מקורה בחברת-האם הגרמנית ALDI השולטת ברשת, והיא ידועה בגרמניה כמי שאינה מקיימת כל קשר עם התקשורת. גם העובדה כי TJ היא בבעלות פרטית ואינה מונפקת בבורסה מאפשרת להתעלם מפניות תכופות של נציגי התקשורת לראיונות ולמידע.

כך למשל, מנכ"ל הרשת, דן ביין, דחה את בקשותיה של העיתונאית בט קוויט מכתב העת פורצ'ן, והיא נאלצה לאסוף את המידע למאמר שלה בדרכים אחרות.

ההתעלמות הכמעט טוטאלית מהתקשורת תואמת היטב את אחד המודלים הידועים למיתוג, שפותח על-ידי ענק הפרסום יאנג אנד רוביקום, ולפיו ככל שההערכה וההערצה של ציבור הצרכנים למותג גדלה, והמידע שלהם על המותג עצמו היא מזערי, כך גדלה עוצמת המותג. משווים זאת למערכת יחסים בינאישית, שבה לעתים ככל שגדל המידע על בן/בת הזוג, או השותף לעסקים, פוחתת ההערצה וכתוצאה מכך מצטמקת עוצמת המותג. ואכן, רשת TJ נערצת על הציבור האמריקני. עיירות, מחוזות ומדינות מציפות את ההנהלה במכתבי תחנונים המבקשים שתוקם באזור שלהם לפחות חנות אחת.

יחד עם זאת, הרשת יודעת לייצר יחסי ציבור המשדרגים את עוצמת המותג שלה, בכך שבדרך לא דרך מתפרסמות חדשות לבקרים ידיעות על סלבס שאינם מצניעים את העובדה כי הם מבקרים באופן תדיר בחנויותיה. שופטת בית המשפט העליון סוניה סוטומיור, למשל, ידועה כלקוחה קבועה שלה, ומנכ"לים של רשתות מתחרות כמו COSTCO אינם מסתירים את הערצתם לדרך התנהלותה של הרשת.

ואכן, שם המשחק העיקרי של TJ הוא החדשנות, הבאה לידי ביטוי בכך שהרשת נמצאת בכל זמן נתון כמה צעדים לפני המתחרות שלה. היא יודעת, למשל, לשים את ידה על סוגי בירה יקרים ויוקרתיים ולהציע אותם ללקוחותיה במחירים זולים. החלק הארי של המוצרים המוצגים בחנויותיה הם סוג של מותג פרטי, כולל המגוון הגדול ביותר של יינות קליפורניה, שאחד מהם נושא את התווית צ'רלס שו, שהוא יין ברמה סבירה בהחלט הנמכר ב-1.99 דולר ועל כן קיבל את הכינוי Two-Buck Chuck.

סבב מהיר על המדף

אחד מהמפתחות להבנת סוד הצלחתה של הרשת הוא תמהיל המוצרים, המבוסס על מודל המבטיח סבב מהיר שלהם. הרשת מוכרת 10 סוגים של חמאת בוטנים, זאת כאשר רוב הסופרמרקטים מוכרים 40 סוגים. חנות ממוצעת ברשת מוכרת 40 יחידות בשבוע, כ-4 יחידות מכל סוג, כאשר חנות ברשת סופרמרקטים מוכרת באותו פרק זמן בממוצע רק פריט אחד מכל סוג. כך, לכאורה, גם חנות של TJ וגם חנות של רשת מתחרה מוכרת 40 יחידות בשבוע, אך בפועל הסבב על המדף של TJ מהיר פי ארבעה מזה של המתחרה. כך יכולה TJ לקנות כמות גדולה מ-10 הסוגים של חמאת הבוטנים ולהציע אותם עקב כך במחירים נמוכים, בעוד הרשתות הגדולות מתבוננות בדאגה בסבב האיטי של 40 סוגי חמאת הבוטנים על מדפיהן, ונאלצות למכור אותם במחירים גבוהים יותר.

ל-TJ יש 4 מנהלי קניות ראשיים, שהתואר שלהם הוא "פיתוח מוצרים", והם מייצגים את ההוצאה הגדולה ביותר בתחום המחקר והפיתוח של הרשת, מאחר שהם מתגוררים בפועל במטוסים ובתי מלון, ומסתובבים בכל רחבי העולם כדי לזהות מוצרים חדשים. אחד המתחרים הגדיר זאת באופן ציורי יותר - "אין סיכוי שתראה קניין של TJ בתערוכת מזון כלשהי. הם לא מחפשים טרנדים, הם מייצרים אותם".

4 הקניינים הראשיים הללו מפעילים עוד כתריסר קניינים הקרויים "מנהלי קטגוריה", והם נמצאים רוב הזמן במשרדים כדי לסנן ולמיין את אלפי ההתקשרויות של יצרנים ויבואנים המבקשים להפוך לספקים של הרשת המבוקשת. ואכן, הרשת מתייחסת לספקיה בדרך מעט שונה מהמקובל בענף. התשלום הוא תמיד בזמן, אין עמלות כניסה (slotting fees) המחייבות את הספקים של רשתות הסופרמרקט לשלם סכום מסוים כדמי כניסה לכל אחד מהמוצרים החדשים שהרשת מוכנה לקבל אותם, ואין גם השתתפות של הספק בהוצאות הפרסום.

המדיניות של הרשת לספקיה היא שקיפות מרבית, אך גם הספקים מתחייבים לשמור על סודיות מוחלטת, כפי שמופיע בטופס סודיות: "הספק לא יחשוף בכל דרך שהיא את הקשרים העסקים שלו עם TJ". הסיבה לכך היא כי החלק הארי של המוצרים הנמכרים ברשת הם בקטגוריה של מותג פרטי, והרשת אינה מעוניינת לחשוף את שמות היצרנים שלהם.

אחד היתרונות הייחודיים של הרשת הוא לא רק באיכות ובמגוון הייחודי של המוצרים, אלא גם במחירים הזולים יחסית שהיא מייצגת עבור קהל לקוחותיה הנאמן. הדוגמה המוצגת במאמר שבכתב העת פורצ'ן - חציל פונג'אב הנמכר ברשת Whole Foods במנהטן תמורת 3.39 דולר, נראה זהה לחלוטין לחציל הודי הנמכר בחנות של TJ בקונטיקט במחיר של 2.39 דולר.

הרשת בנתה מערכת קשרים עסקיים עם ספקים ללא כל תיווך נוסף. היצרן שולח את ההזמנה ישירות למרכזים הלוגיסטיים של TJ, ובכך נחסכים סכומים גדולים של תיווך. הרשת משלמת גם שכר נדיב לעובדיה, כאשר מנהל חנות המוגדר כ"קברניט" משתכר סכום של מעל למאה אלף דולר בשנה, ועובד קבוע בצוות של חנות יכול להשתכר כשישים אלף דולר בשנה. נוסף על כך מפקידה הרשת סכום נוסף בגובה של 15.4% מהשכר לקופת הפנסיה של העובד. ואכן, העובד המתוגמל היטב עושה כמיטב יכולתו למקסם את שירות הלקוחות של החנות שבה הוא ממוקם.

הפרטים הקטנים הם שעושים את ההבדל. כאשר נדרש סיוע בקופה עמוסה, מודיע על כך הקופאי באמצעות צלצול פעמון, ולא באמצעות האינטרקום כמקובל. העובדים אינם מודעים למתח הרווחים שכל מוצר מייצג ועל כן הייעוץ שלהם ללקוחות אינו מוטה, ומיועד אך ורק להשביע את רצונם.

בנוסף, כל עובד חייב להכיר את כל המחלקות על בוריין, שכן הוא נדרש לעתים לעבור ממחלקה אחת לאחרת בשל צורך בתגבור. לקוח הפונה לאחד העובדים ומבקש לדעת היכן מצוי מוצר מסוים, מלווה על-ידי העובד עד למדף שעליו מונח המוצר המבוקש. כאשר הלקוח אינו מכיר מוצר ששמע עליו, כמו צ'יפס בשקית או יוגורט, פותח העובד את האריזה, שולף כפית פלסטיק ומציע ללקוח לטעום כדי שיוכל לקבל החלטה מבוססת יותר.

רשת TJ השכילה ליצור את הערך המוסף (VFM) האולטימטיבי ללקוחותיה, המרוצים מעצם העובדה שאחת מחנויות הרשת ממוקמת באזור המגורים שלהם, בעוד שקהלי היעד האחרים מתפללים ליום שבו תוקם חנות כזאת במרחק סביר מביתם.

הבידול של Trader Joe's

- חוויית לקוח בדרגה הגבוהה ביותר

- 80% מהמוצרים הם מותג פרטי

- תחלופה גבוהה של מוצרים על המדף

- מחלקה חדשנית לפיתוח מוצרים

- יחסים עסקיים ייחודיים עם הספקים

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח