גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שפטל על משפט דמיאניוק: "שמח שהנחלתי לממסד המשפטי מפלה כבדה"

עו"ד יורם שפטל: "יש לנו מערכת משפט שזיכוי עושה אותה חולה" ■ "בג"ץ רוצה לצייר את המערכת הפוליטית כולה כמושחתת, כדי לתת לגיטימציה לכך שכל ההחלטות יתקבלו בבג"ץ"

"מגיל 10 ידעתי שאני רוצה להיות עורך דין פלילי. עקבתי אחרי שמואל תמיר בגלל משפט קסטנר, שהדיו עוד התגלגלו, וקראתי את 'בית דין' על סמואל ליבוביץ' - זה היה גורם מכריע. אם כי גם רציתי להיות רופא. אבל בגיל 8-9 הייתי חולם בלילה שאני עושה פאשלות, ואנשים מתים - אז ויתרתי על הרעיון. רציתי גם להיות נער סיפון באונייה, ובפעם היחידה בחיי נכנעתי לאמי. אני מצטער עד היום".

כך מספר עו"ד יורם שפטל, מבכירי הפרקליטים הפליליים בישראל, בראיון ל"גלובס".

"התגייסתי, שירתי בתותחנים, רציתי חופש מהמדינה, ועבדתי כמשגיח בבית מסחר ענק של ארנקים במנצ'סטר", מספר שפטל. "בימי א', בשוק היהודי, היתה לי באסטה לארנקים סוג ב'. מדי פעם הייתי יוצא לגיחות לפריז, לספרד. וכשחזרתי, נרשמתי לפקולטות למשפטים בעברית ובתל-אביב. בחרתי בירושלים כי רציתי לחיות חיי קמפוס".

מעריץ של בגין

"למדתי אצל כל גדולי הדור", אומר שפטל, "וביניהם: אהרן ברק, יעקב נאמן, יצחק זמיר, יואל זוסמן, חיים כהן, רות גביזון, פרופ' קליין, פרופ' לבונטין והדיקאן פרופ' פלר. ברכילויות של הפקולטה, נאמן נחשב עילוי כמעט כמו ברק.

"לא היה לי יותר מדי זמן ללימודים, הייתי צריך לפרנס את עצמי. עבדתי כבוחן טפסים ומשגיח בטוטו. אחרי 3 שבועות השבתתי את המקום והקמתי ועד עובדים. מאז אני במריבה עם 'ידיעות אחרונות', שהעסק היה שייך להם, כי גרמתי להעלאת שכר של כמעט 100%. את המשא-ומתן ניהלתי מול המנכ"ל, דב יודקובסקי. כחוצפן לא קטן אמרתי לו: 'זהו זה, התקופה שבורגני כמוך יכול היה לנצל ולמצוץ את דמם של 500 סטודנטים - מתה, גם אם נצטרך לסגור את הטוטו לשנה'.

"שחקן הכדורגל שייע גלזר היה אחד מ-3 אלילי נעוריי, כי המקום היחיד שיכולת להכות באדומים היה מגרש הספורט. השניים האחרים: מנחם בגין ומאיר לנסקי. הלכתי לכל אסיפת בחירות של בגין בגוש דן מגיל 7, הרבה פעמים ברגל. איך התחיל? במקרה שיחקנו 'סימני דרך' בשכונה, וזה הוביל אותי לכיכר מוגרבי, להפגנה נגד הנסיגה מסיני, חורף 1956-1957. התקרבתי ושמעתי ומאד הרשים אותי. כמה שהתבגרתי, התענוג היה יותר גדול".

לנסקי ואני

"ייסדתי את הוועד הציבורי להגנת מאיר לנסקי", מספר שפטל, "וניסחתי עצומה שקוראת לשר הפנים להעניק לו אזרחות. לימים, שנת 1979, כשאני כבר עורך דין, פונה אליי לנסקי, בן 78, ומבקש ממני לפעול לחזרתו ארצה. אחרי שנה שהטלתי מצור על לשכת בורג, קיבלתי טלפון: השר מוכן שיבוא, חודש בשנה, בסטטוס של תייר. ביקשתי שיהיה מכתב. וזה התפרסם.

"בורג חזר בו מההסכמה. לשמחתי. כי היה לי מכתב ממנו אליי. והגשתי בג"ץ. על המקום, במעמד צד אחד, קיבלתי צו על-תנאי. כונסה ישיבת ממשלה מיוחדת, וזמיר, היועץ המשפטי, הסביר לממשלה שאין להם סיכוי בבג"ץ. זה היה ב-1980.

"ב-15 בפברואר 1981 הזמין אותי לנסקי כאורח אליו למיאמי. הוא ואשתו חיכו לי בשדה-התעופה. בביתו המתינו לנו 25 איש. חציים איטלקים, חציים יהודים. לנסקי כינס את הערב לרגל הזכייה בבג"ץ. הנוכחים ישבו בחצי גורן מסביב למסך הטלוויזיה הענק שבסלון, אז כבר היו להם, לאמריקאים, מסכי ענק. השתרר חושך בחדר. על המסך הופיעו כתוביות: בתפקיד לאקי לוצ'יאנו השחקן הזה והזה; בתפקיד באגסי סיגל זה וזה; ובתפקיד מייקל לסקר, שזה בעצם מאיר לנסקי, השחקן ההוא. הבנתי שזו סדרת טלוויזיה על האנשים שבחדר. אחד מהם עקץ את לנסקי: לא שמרת על השם שלך? וכולם צחקו. הבנתי שהם מתבוננים עליי, בוחנים אותי. ושתקתי. לא נפלתי בפח. עבורי זה שהוזמנתי לשם היתה המחמאה המקצועית הכי גדולה שקיבלתי".

הדיקטטורה של בג"ץ

"במסגרת הדיקטטורה של בג"ץ, רוצים לצייר את המערכת הפוליטית כולה כמושחתת, כלא ראויה לנהל את המדינה, על מנת לתת לגיטימציה לכך שכל ההחלטות יתקבלו שם", טוען שפטל. "זה לא מקרי שכל החונטות של הגנרלים בדרום אמריקה ב-200 השנים האחרונות מצדיקות את תפיסת השלטון במלחמה בשחיתות של פוליטיקאים.

"זו סיסמה מאד מסוכנת. נכון, רובם המכריע של הפוליטיקאים הם אנשים לא טובים, אבל כמו שאמר צ'רצ'יל: כל שיטה אחרת גרועה יותר. ובוודאי שיטה שבה 15 דיקטטורים, שנבחרים על-ידי 9 אנשים, ינהלו את המדינה".

לדבריו, "תוך 15 עד 20 שנה עלה אחוז ההרשעות מ-92% ל-99.9%. התפנית: מינויו של אהרן ברק לנשיא בית המשפט העליון. מה זה אומר? שזו מערכת משפט שזיכוי עושה אותה חולה. בקיץ 2005, בבנגקוק, פתחתי טלוויזיה, ופרקליט בריטי בכיר מתח בראיון ביקורת חריפה על הפרקליטות הבריטית, שבמשפטי המלך רק 44% מהתיקים הסתיימו בזיכוי.

"איך אני מסביר את הנתון בישראל? כי שני שלישים מהשופטים הם מהפרקליטות. הם משמשים כתובעים במאות ובאלפי משפטים, מתמנים לשופטים, למחרת יושבים במשפט פלילי. תוך 24 שעות הם צריכים לעשות סוויץ' מתובע לשופט. מי שהיה תובע כל חייו חייב תקופת צינון של 3 שנים עד שיישב בדין. התובעים הרי כולם חברים שלו. זה פשוט נורא".

- רצית להיות שופט בעצמך?

"אני לא דמות מתאימה. המקצוע היחיד שהייתי מפנטז עליו הוא קברניט ג'מבו, אבל אני לא מסוגל להיות טייס. לא אוהב שררה. אוהב מאבק אינטלקטואלי של היחיד, קרי הסנגור, מול המנגנון של המדינה, ואת היכולת לצאת מדי פעם עם היד על העליונה. ולכן אוהב לטעון, לחקור, להתווכח עם שופטים ותובעים. זה תפור עליי".

דמיאניוק - משפט של פעם בדור

בשנות ה-80 הגן שפטל על ג'ון דמיאניוק, שהורשע במחוזי כ"איוון האיום" ונידון למיתה - אך זוכה פה-אחד בעליון, באחד המשפטים המפורסמים והדרמטיים בתולדות המדינה.

לדברי שפטל, "ה'ניו-יורק טיימס' הגדיר את התיק של דמיאניוק כאחד מ-50 הזיכויים המשמעותיים במאה ה-20. אין לי ספק שלא אגיע לפסגה כזאת, זה משפט של פעם בדור. אני מאד שמח שהנחלתי לממסד המשפטי את המפלה הכבדה ביותר שנחל מעודו. אני מלא גאווה וסיפוק על כך".

- מהו לדעתך סוד ההצלחה שלך?

"בראש ובראשונה - מזל. והיכולת לנצל אותו. במשפט דמיאניוק לא היה עוזר לי כלום אם ברית-המועצות לא היתה קורסת. ולמה היא קרסה בזמן? כי השופט בדימוס דב איתן, שאמור היה להופיע אתי בערעור, קפץ 5 ימים לפני הערעור אל מותו מבניין בירושלים. דחו את המשפט בחצי שנה. בהלווייתו זרקו עלי חומצת רעל, איבדתי לכמה שנים טובות 90% מכושר הראייה בעין שמאל - והמשפט נדחה בשנה נוספת. ואז ברית-המועצות החלה לקרוס.

"בחלק הראשון של הערעור, מאי 1990, לא היו ראיות חדשות, אבל כבר ידעתי על קיומן. בספטמבר גיליתי את החומר, ובדצמבר קיבלתי קטעים ממנו. היה לי ברור שהנושא גמור והפרשה פוענחה".

- איפה תהיה בעוד 10 שנים?

"אני מקווה שאוכל לעסוק במקצוע. לא מתכוון לצאת לפנסיה. כל עוד אהיה מסוגל, אעבוד".

- מה היית אם לא הייתי עורך דין?

"כלום אחד גדול".

* הראיון המלא עם עו"ד יורם שפטל מתפרסם במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן