גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו בתמונות: ב.מ.וו מיני קאנטרימן - גמד ענק

קאנטרימן היא מעל לכל מכונית חכמה ■ מתכנניה הצליחו לעשות את הבלתי אפשרי: לייצר גמד ענק, שימושי ומלבב, מבוגר וילדותי ■ חבל שבישראל יוצמד לה תג מחיר שעשוי להכשילה

"אוי-בידיבום-בידיבם, הינשאו פתחי עולם, אוי-בידיבום-בידיבם" - סלסוליו החסידיים של הזמר הרעידו את גג המכונית, והחרידו את הציפורים מצמרות העצים.

צמד החוליגנים חסרי הנימוס שישבו במכונית, שרבבו את זרועותיהם מבעד לחלונות וחבטו על דלתותיה חבטות קצובות, מצטרפים כמיטב יכולתם לזמרה השוצפת שבקעה מהרדיו שלהם. "רדיו קול מבשר" נקראת תחנה קדושה זו, ותרועות קולו המייבב של הזמר ניקבו ככברה את דממת אחר-הצהריים של העיירה הגרמנית הקטנה.

לכאורה, אמורים היו תושבי העיירה להזעיף פניהם נוכח הנוכחות היהודית המתחדשת בעירם, ולהצניח את מחירי הדירות באזור. אך הם רק העיפו בנו כמה מבטים סקרניים ומשועשעים.

לא המוזיקה שעשעה אותם, וגם לא צמד החוליגנים המתופפים, אלא רק המכונית. כזאת הם טרם ראו.

זוהי ב.מ.וו מיני-קאנטרימן. הבת החדשה למשפחת המיני המצליחה. אחות למיני-ONE, מיני קופר, מיני קופר S, ומיני קלאבמן.

ומה עושה "רדיו מבשר טוב" במכונית בווארית השועטת לה בצפון גרמניה? נקדים קמעה את המאוחר ונספר כבר עכשיו שהמיני הזאת - בעצם, כמו רבות מאחיותיה - מקפידה מאוד להיות עדכנית. עכשווית. מחוברת. מרושתת. דהיינו - ערוכה ומוכנה לכל גאדג'ט אלקטרוני, שמיצ'יק חברתי ושטיציק אופנתי; חיבור לאייפוד, מעגן לסמרטפון, שקע לנטבוק ותקע לבלוטות'... אומרים כי אפשר גם להזמין תוספת מיוחדת המשליכה מהמכונית כל נוסע שאין לו אייפון, טוויטר, פייפר, אייפד או קוקפייס... (אינני יודע אם כבר יש גאדג'ט שכזה, אבל ראוי שיהיה).

מאליו מובן אפוא שקאנטרימן גם מצוידת ברדיו אינטרנטי יעיל ומשוכלל, וזה מצא חיש-קל את תחנת "קול מבשר", והחל מנעים לגרמניה את זמירותיו הנלהבות. לנו נדמה היה שאנחנו מחזירים עטרה ליושנה. תושבי הכפר הקטן רק ראו שני פרחחים חסרי-תרבות, המחללים את קדושת השלאף-שטונדה שלהם בסוללת תותחי-דציבלים ברוטלית, שצריכה הייתה להיות אסורה בשימוש על-פי אמנת ז'נווה.

מכמנים של קסם אישי

בניגוד לדעה המקובלת, קאנטרימן זו אינה ממשיכת דרכו של מיני-מוק (MOKE) - ג'יפון קטן וחמוד על בסיס המיני המקורית, שיוצר מ-1964 ועד ל-1993 - אלא של קאנטרימן המקורית, שיוצרה בשנים 1961-1969. מין מיני-סטיישן שהתהדרה בעיטורי עץ נאים ובממדים קצת גדולים יותר. כמו הקאנטרימן ההיסטורית, גם הנוכחית מבקשת להעניק פתרון לבעיית הממדים המצומצמים-משהו של המכונית המקורית, מבלי לחרוג יתר על המידה מעקרונות היסוד העיצוביים שלה.

כידוע, את הצלחתה המסחררת חבה המיני המתחדשת לשתי תכונות מסתוריות קמעה: מכמנים של קסם אישי וחווית נהיגה על גבול הסם המשכר. כל האוחז בהגה של מיני, ולא חשוב איזו מיני זו, הופך חיש-קל ל"סמיילי". חיוך לא-נשלט מפציע על פרצופו, ולא נמוג עד אשר הוא מוצא חניה ויוצא מהמכונית.

לא קל לשמור על חיותן של מעלות שכאלה. איש הרי לא מבין בדיוק כיצד הן נולדו, וממילא איש גם אינו יודע בדיוק כיצד לשמרן. בעיקר לא כשמדובר בשינוי לא מבוטל בממדיה של המכונית, במשקלה, במרכז הכובד שלה, ובכל שאר האלמנטים היוצרים יחדיו את נתוניה האסתטיים והמוטוריים.

ובכל-זאת הם הצליחו. המכונית עבתה, כבדה, גבהה והתארכה, אבל נשארה מיני. היא בעצם די גדולה - אבל נשארה מיני. היא ארוכה מארבעה מטרים ומשקלה מתקרב אל גבול הטון-וחצי - אבל היא נשארה מיני. היא שימושית והגיונית כמו מכונית משפחתית - אבל נשארה מיני. טהרנים ודקדקנים אוהבים לבכות את ממדיה החדשים. על אפם ועל חמתם - היא נשארה מיני.

גם עיצוב הפנים שומר על רעננות המקור, ואפילו השתפר קמעה. לא עוד פיסות פלסטיק בצבע מתכת מלאכותי, אלא מרחב פנים הרמוני ואיכותי, ואפילו נוח לשימוש. צמד מושבים אחוריים שחדלו להיות דרגשי הובלה לחיות-מחמד בתרדמת, ונעשו מושבים ראויים למגורי אדם, ואפילו אדם די מגודל.

לכך ראוי להוסיף ארבע דלתות, תא מטען מפתיע בגודלו, מרחב ראש משופר, מרחב מרפקים נדיב... בקיצור, המיני הפך לאוטו. אך האוטו נשאר מיני.

אינפו: מיני קאונטרימן

אינה מושלמת, חלילה

לאירוע ההשקה הגיעה קאנטרימן בתצורה אחת בלבד: קופר S, מנוע 1.6 ליטר טורבו, 184 כ"ס, 24 קג"מ, הנעה 4X4, גיר ידני, דיפרנציאל חכם, וכל סוללת עזרי היציבות, הנהיגה והבלימה המתבקשת.

עם כל הארסנל הזה, היא הצליחה לשמור על מידה לא מבוטלת של הקסם המוטורי המאפיין את אחיותיה. למרות ממדיה - עדיין יש לה את זה. גם היא משגרת את שפתיו של הנהג אל אוזניו, ומעלה נצנוץ אינפנטילי בעיניו. אכן, לא כמו בקופר S הרגילה, גם לא לגמרי כמו בקופר הרגילה, בוודאי שלא כמו במיני ג'ון-קופר-וורקס (המככבת בחלומותיי מאז זכיתי לנהוג בה לא מכבר, אך על כך בפעם אחרת). אכן, המשקל, הממדים ובעיקר ההגה ותגבורו החשמלי, פוגמים באותה "חוויית קארטינג" מפורסמת. אבל לא הורגים אותה. רק פוגמים. ואני, בכל אופן, חייכתי כשנהגתי בה, והמשכתי לחייך גם דקות ארוכות לאחר שנאלצתי להשיב אותה לבעליה.

האם אמשיך לחייך גם כאשר אנהג בגרסאות החלשות יותר? נטולות ההנעה הכפולה והדיפרנציאלים החכמים? לא יודע. לא ברור.

קאנטרימן אינה מושלמת, חלילה. אפשר להדק בה את ההגה, לרכך את המיתלים, לשפר את המושבים הקדמיים, ולחדול - למען השם - מהתרגיל המשונה של הזרקת דלק לתוך הבוכנות בתזמון שגוי בכוונה, כדי להפיק מהאגזוז קולות פיצוץ של מכונית מרוץ.

אך כל אלה לא פוגמים בעובדה אחת מכרעת: קאנטרמן היא - מעל לכל - מכונית חכמה. מתכנניה הצליחו לעשות את הבלתי אפשרי: לייצר אוקסימורון. גמד ענק. כבד ראש ומלא חן. שימושי ומלבב. חייכני ורציני. מבוגר וילדותי.

מכונית זו ניחנה בכל התכונות המבטיחות לה הצלחה. כמה חבל שבישראל יוצמד לה, כנראה, תג-מחיר המבטיח לה כישלון.

מתחרות

אאודי A3

אאודי A3 2 ליטר

ב-253 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת TFSI, 2 ליטר טורבו של A3 חמש דלתות (ספורטבק). במודל 2011 המכונית מציעה נוכחות כביש נאה ואופנתית, אך לא בדרגת הקאונטרימן ובממדים חיצוניים שגדולים רק במעט מאלה של המיני המקבילה. מנוע 2 הליטר מייצר 200 כ"ס ובשילוב עם תיבת DSG מאיץ ל-100 קמ"ש ב-7 שניות

אלפא ג'ולייטה

אלפא ג'ולייטה 1.75

ב-230 אלף שקל מוצעת בארץ הגרסה הבכירה של אלפא ג'ולייטה החדשה, היישר מהמכבש. לאחות הגדולה של מיטו יש הרבה מאוד סטייל איטלקי, פרופיל מסובב ראשים ותא נוסעים שמשלב טכנולוגיה מתוחכמת עם איכות ייצור גרמנית. לגרסה הבכירה יש מנוע 1.75 ליטר טורבו, עם לא פחות מ-235 כ"ס ונתונים מכובדים כמו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות

מרצדס B קלאס

מרצדס B קלאס 2 ליטר טורבו

גם למרצדס יש בארץ מכונית פנאי-קומפקטית-יוקרתית ושמה B קלאס. היא נמתחת לאורך 4.27 מטר בלבד, רוחבה 1.78 מטר וגובה 1.6 מטר. יש לה בסיס גלגלים יוצא דופן של 2.78 מ' ותא מטען מרשים בנפח 544 ליטר. ב-285 אלף שקל מקבלים את דגם 2 הליטר טורבו, עם 193 כ"ס ורמת אבזור גבוהה

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם